Aansturen Sennheiser HD650 via DAC of versterker?

Started by kit-kat, March 30, 2010, 09:43:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kit-kat

Dag allen,

Het is weer een tijdje geleden dat ik gepost heb. Mijn Chord + Wilson Benesch Arc set heb ik nog, maar het staat nu ergens anders in het land, namelijk Den Bosch. De woonkamer is even groot, dus voor mijn luisterruimte maakt het niet veel uit.

:music:
Ik heb zojuist een Sennheiser HD650 koptelefoon gekocht. Het lijkt erop dat ik deze niet kan aansluiten op mijn Chord CPM 2600 geintegreerde versterker. Er zijn talloze inputs, maar alleen RCA en XLR uitgangen voor speakers. Dus ondanks een aardig prijskaartje kan ik mijn koptelefoon niet behoorlijk aansturen met de Chord, zie ik dat goed?
Wat vinden jullie een goede oplossing? en hoeveel kost het?

Ik zat al te denken aan de aanschaf van een Beresford DAC Caiman (ong. 250 euro). Dit zou ook een uitgang hebben voor een koptelefoon. Kan ik met deze DAC de HD650 goed aansturen zonder een extra koptelefoonversterker?
Voordeel van een DAC is dat ik hem ook kan gebruiken voor het verbeteren van het geluid uit mijn squeezebox 3, omdat hij de standaard DAC kan vervangen.
Of heb ik echt een aparte koptelefoon versterker nodig? want dan zit ik alweer met extra kosten helaas...

Meer info over mijn set=
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=33857.300

Ondertussen heb ik een set met:  Squeezebox 3 + Chord CPM 2600 + Wilson Benesch Arc speakers+ Nordost kabels + Sennheiser HD 650 (net gehaald)

Alvast bedankt,
Kate
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

Raphie

kijk eens naar de TC-electronic BMC-2, deze doet exact wat jij wilt (en meer)
JBL PRX Power!

Toni71

Heb nog een Dac Compass in de aanbieding.

Op headfi zijn ze er lovend over.
usb, dac en koptelefoonversterker.
Zelf stuurde ik er een 650 en een akg701 mee aan.
Ik gebruik een koptelefoon helaas te weinig, vandaar de verkoop.

Mijn adv staat hier op het forum.

Vind je het niks , ook goed...:)

Vr.gr.Tony

Nahpets

Quote from: kit-kat on March 30, 2010, 09:43:56
Het is weer een tijdje geleden dat ik gepost heb.

Welkom terug!

Een Firestone Audio Fubar 3 of IV (DAC incl head-amp) valt ook in je budget. Mijn HD600 op een Fubar IV speelt gewoon leuk,

En idd je HD650 direct aansluiten op de Chord gaat niet lukken.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

kit-kat

Quote from: Nahpets on March 30, 2010, 10:12:06
Welkom terug!


Thanks  :)
Ik heb reactie van Chord Electronics en aansluiten op de Chord gaat idd niet werken.
Een DAC is volgens mij wel een goede optie

http://www.homehifi.co.uk/products/Caiman.html

Op dit moment neig ik naar de Caiman, omdat deze in reviews positieve reacties krijgt op zijn headphone output en ik toch een DAC wil hebben om mijn Squeezebox muziek te verbeteren!
Zover ik kan lezen heeft deze ook een goede prijs-kwaliteit verhouding met 250 euro. Eigenlijk een koopje, zelfs nieuw.
Heeft iemand hier ervaring mee?
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

kit-kat

Quote from: SOS-Master on March 30, 2010, 09:53:59
kijk eens naar de TC-electronic BMC-2, deze doet exact wat jij wilt (en meer)

Ik heb er nu net naar gekeken.  Ligt nu wel in dezelfde prijsklasse, 280 euro ongeveer. Staat alleen in de info dat het de ideale oplossing is voor opname en muziek productie studio's...nou ben ik dat dus totaal niet. Ik luister alleen muziek

Info van de TC website
Product:
TC Electronic BMC-2 monitor controller

Algemeen:
De BMC-2 is een digitaal naar analoog converter en controller voor uw studio monitoren. De BMC-2 is de ideale oplossing voor opname en muziek productie studio's die totale controle over de monitoren willen hebben.

De BMC-2 werkt stand alone, dus buiten een computer om. De BMC-2 kan één set analoge, één set digitale en een hoofdtelefoon aansturen en calibreren. Maar de BMC-2 is niet alleen een volume knop. U kunt ook specifieke referentie instellingen van uw monitoren opslaan en deze met een druk op de knop oproepen.
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

Raphie

Quote from: kit-kat on March 30, 2010, 10:59:45
Ik heb er nu net naar gekeken.  Ligt nu wel in dezelfde prijsklasse, 280 euro ongeveer. Staat alleen in de info dat het de ideale oplossing is voor opname en muziek productie studio's...nou ben ik dat dus totaal niet. Ik luister alleen muziek

Info van de TC website
Product:
TC Electronic BMC-2 monitor controller

Algemeen:
De BMC-2 is een digitaal naar analoog converter en controller voor uw studio monitoren. De BMC-2 is de ideale oplossing voor opname en muziek productie studio's die totale controle over de monitoren willen hebben.

De BMC-2 werkt stand alone, dus buiten een computer om. De BMC-2 kan één set analoge, één set digitale en een hoofdtelefoon aansturen en calibreren. Maar de BMC-2 is niet alleen een volume knop. U kunt ook specifieke referentie instellingen van uw monitoren opslaan en deze met een druk op de knop oproepen.


klopt, in het kort:
je kan er diverse apparaten digitaal op aansluiten via coax of optisch
je hebt een extreem goede DAC en een headphone uit met eigen volume regeling
tevens kan je de output van de DAC weer aansluiten op een analoge ingang (evt balanced) van je Chord
Of helemaal uniek gewoon via digitaal uit in je bestaande digitale signaalpad zetten en de DAC alleen gebruiken voor je headphonen en jitter eliminatie.
voor dit bedrasg krijg je géén betere headphone pre-amp/DAC
je upgrade hiermee voor hetzelfde budget dus je complete set ;)
Heb hem zelf ook, maar hij gaat hier niet meer weg :)

JBL PRX Power!

kit-kat

Bedankt voor de info Raphie,

Ik zie in een andere topic dat je net de Benchmark DAC1 pre hebt aangeschaft  :pompom:
Waarom heb je voor deze gekozen ipv de voorloper Benchmark DAC1? Het grootste verschil is dat er een voorversterker (Pre) in zit toch? had je die nodig?

Ik heb ook Benchmark DAC1 op mijn lijstje staan, maar hij zit wel in een hogere prijsklasse (+1000 euro) tov TC Electronic BMC-2.
Ik heb zelf een geintegreerde versterker van Chord, dus met voorversterker en eindversterker in 1. Zou ik dan net zo goed een oudere DAC1 versie aan kunnen schaffen?
Ze hebben allebei een goede koptelefoon uitgang en kunnen dus dienen als DAC upgrade en koptelefoon amplifier.

Is de Benchmark DAC1 pre zijn hogere prijs waard tov de gewone DAC1 met usb?

Mooie set heb je trouwens! :smile:  8)
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

Raphie

ThnX.

De DAC1 Pre HDR is de laatste reincarnatie van de Benchmark reeks. Dit is een volwaardige voorversterker met gemotoriseerde ALPS volumeknop en AB.
tevens heeft deze meerdere digitale ingangen én een analoge én een USB ingang. Dit is voor mij de hoofdreden geweest om deze voor de huiskamer aan te schaffen als vervanger voor de BMC-2. Qua geluid liggen ze heel dicht bij elkaar , waarbij het detail van de Benchmark nog wat groter is en de BMC-2 een wat grotere stage neerzet, maar dit zijn echt nuances.

Als je een Benchmark wilt, kijk dan goed wat je nodig hebt en kies de juiste versie en laatste generatie.
als je gaat puur voor DAC functionaliteit en headphone pre-amp zou ik kiezen voor de BMC-2 te meer omdat dit 25% van de prijs is en 95% van de geluidskwaliteit. Ik denk zelfs dat hij beter klinkt dan de eerdere generaties Benchmark.

JBL PRX Power!

kit-kat

Meerdere digitale ingangen, een analoge ingang en een usb ingang kan wel handig zijn  :smile: Als je meerdere muziekbronnen hebt, zoals pc, cd-speler, xbox... hoef je minder vaak op te staan en kabels te verwisselen, als met de BMC-2 (die maar 1 s/pdif en 1 optische ingang heeft). Aangezien de DAC1 een analoge ingang heeft...zou je dan een LP-speler hier direkt op aan kunnen sluiten en daarna doorsturen naar je versterker?
Ik heb nl een LP-speler, maar de Chord versterker heeft geen ingang hiervoor. Ik moet eigenlijk een apart kastje kopen voor de LP-speler.
Het zou zeker een plus zijn voor de Benchmark als ik een LP-speler er direct op aan kan sluiten en zo via de versterker af kan spelen.
Ik ga er nog goed over nadenken of de extra ingangen en gemak opweegt tegen een hogere prijs.
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

Raphie

Dat LP formaat heb je volgens mij een converter voor nodig, heb geen ervaring met LP.
als je alle bronnen met koptelefoon wilt luisteren dan is de Benchmark een betere optie
JBL PRX Power!

garmtz

Voor de draaitafel (LP-speler... :D  ;)) heb je een phono-trap nodig. Mooie is van Lehmann, de Black Cube Statement. Wat betreft de DAC/hoofdtelefoonversterker zou ik inderdaad sterk kijken naar een DAC die tegelijk je Squeezebox een upgrade geeft, want die direct aansluiten op je Chord is echt heiligschennis!

De genoemde tc electronics en Benchmark zijn prima startpunten denk ik. Vergeet ook de Apogee MiniDac niet!

Raphie

ik zat te denken aan laserdisk, met zo'n RF ding... :wub: maar we bedoelen gewoon de Platenspeler  ::)

ok, als laatste tip dan nog even: denk goed na over de I/O (dus wat moet erin en eruit) en hoe je dit wilt intergreren met je Chord. (passthrough? als die dat uberhaupt heeft?, of AUX?)
kijk dan welke aansluitingen je nodig hebt en baseer daar je keuze op.


JBL PRX Power!