Advies gevraagd objectieven bij Canon 5D II

Started by bmateijsen, March 29, 2010, 11:25:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Ik zit er over te denken om naar een 5D II over te stappen en zoek goede prijs/ prestatie objectieven daarbij voor het volgende:

- Groothoek fotograferen
- Object fotografie
- Portret fotografie
- Filmen voornamelijk binnen, liefst zonder additionele belichting

Wat zou voor deze activiteiten de beste combinatie zijn van objectieven?

Ik hoor het graag!

Groet,

Bjorn

Rob Eric Blank

Voor portret is een 85mm f1.4 lekker.

Groothoek is een 17-40 wenselijk.

Heb je bij elkaar een mooi bereik. Een 50mm erop maakt het bijna af.

Echter heb je dan geen IS, wat voor filmen juist nu net een handige functie is.

bmateijsen

Even de leek vraag, wat bedoel je met IS?

Heb je misschien ook specifiek lens suggesties?

Groet,

Bjorn

J.A.F._Doorhof

Voor filmen :
24-105 f4 L IS

Voor fotografie:
15-30 Sigma EX
70-200 f2.8 L IS

IS=Image Stabilisation
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Ik ben Nikon termen gewend ;D. Thanks!

Waarom zou je een 70-200 adviseren?

Groet,

Bjorn

Madhouse

Quote from: bmateijsen on March 29, 2010, 12:17:16
Ik ben Nikon termen gewend ;D. Thanks!

Waarom zou je een 70-200 adviseren?

Groet,

Bjorn

Waarom de overstap naar Canon en niet naar een Nikon D700 ofzo? Je hebt al een Nikon en wellicht kun je je oude objectieven ook nog gebruiken op FF (weet niet wat je allemaal hebt).
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

bmateijsen

Quote from: Madhouse on March 29, 2010, 12:33:31
Waarom de overstap naar Canon en niet naar een Nikon D700 ofzo? Je hebt al een Nikon en wellicht kun je je oude objectieven ook nog gebruiken op FF (weet niet wat je allemaal hebt).

Ik heb een DX 16-85 Nikkor VR en een 50mm 1.8. Als ik het goed heb gelezen is DX geen full frame lens en dus moet de camera in crop worden gebruikt. Verder lijkt mij de ruisverhouding van de 5D II beter ook bij hogere ISO waarden.

Madhouse

Quote from: bmateijsen on March 29, 2010, 12:43:19
Ik heb een DX 16-85 Nikkor VR en een 50mm 1.8. Als ik het goed heb gelezen is DX geen full frame lens en dus moet de camera in crop worden gebruikt. Verder lijkt mij de ruisverhouding van de 5D II beter ook bij hogere ISO waarden.

Met die objectieven heb je gelijk en kun je idd makkelijker een overstap maken. Hoe het zit met de ruisverhouding bij de 5d II weet ik niet. Maar vroeg me gewoon ff af waarom de overstap naar Canon. Nu duidelijk  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

VlisChris

Geen idee hoe de focuspunten van de D700 zijn verdeeld; die van de 5DmkII vind ik echt niet fijn. Te weining punten die teveel in het midden gecentreerd zijn. Verder heeft Nikon met zijn D700 een echt ISO-monster als je de verhalen mag geloven. Al vond ik de 5DmkII daarin ook lekker werken.
Als je overstapt moet je alles nieuw kopen; als je naar een FF gaat van Nikon moet je ook alles nieuw kopen. Ik zou als ik jou was zeker toch de camera even in mijn handen houden om te kijken wat lekkerder ligt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

bmateijsen

Hoi Frank,

Ik zie die 15-30 Sigma EX niet echt staan bij Cameranu of Konijnenberg, is dit nog een normaal te kopen lens?

Groet,

Bjorn

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 29, 2010, 12:10:11
Voor filmen :
24-105 f4 L IS

Voor fotografie:
15-30 Sigma EX
70-200 f2.8 L IS

IS=Image Stabilisation


Rob Eric Blank

Quote from: bmateijsen on March 29, 2010, 12:43:19Verder lijkt mij de ruisverhouding van de 5D II beter ook bij hogere ISO waarden.
Met mijn D700 denk ik dat de ruiswaarden beter of vergelijkbaar zijn dan van jouw 5D MkII.

bmateijsen

Quote from: Rob Eric Blank on March 29, 2010, 13:50:16
Met mijn D700 denk ik dat de ruiswaarden beter of vergelijkbaar zijn dan van jouw 5D MkII.

Ik heb de 5D nog niet, maar het is goed om te weten dat die vergelijkbaar zijn! (of misschien zelfs beter...)
Welke specifieke objectieven zou je aanraden bij de D700?

Groet,

Bjorn

Rob Eric Blank

Quote from: bmateijsen on March 29, 2010, 14:20:36
Ik heb de 5D nog niet, maar het is goed om te weten dat die vergelijkbaar zijn! (of misschien zelfs beter...)
Welke specifieke objectieven zou je aanraden bij de D700?
Op mn D700 heb ik vaak een 28-70 f2.8, de nieuwe Nikkor 24-70 f2.8 is een top stuk glas.
Zelf heb ik een 50mm f1.4 AF-D, heerlijk voor het DOF. Wil je groothoek is de Nikkor 14-24 f2.8 wel 1 van de lekkerste lenzen in het veld, ik ken mensen met een Canon 5D die deze lens erop zetten. Ragscherp en weinig vertekening, alleen wel wat aan de prijs. De Nikkor 16-35 F4 VR is leuk, maar vertekend wel wat op 16mm.

Zelf heb ik de Nikkor 70-200 f2.8 VR I en die is best ok, alleen op een FX zou ik voor de nieuwe gaan. Dit is weer een tandje beter en wel meteen 2.000. Als je veel portretten schiet is dat een lekkere bereik, maar je kunt ook voor een 85mm f1.8 gaan. Die laatste is voor portretten aangenaam.

En als je nog macro wilt. De 105 f2.8 VR. Kan ook voor portretten, hoewel misschien wat teveel tele. Ik overweeg die laatste nog, alleen ik macro erg weiniog. Steek ik liever uin een 400mm f2.8 of een 500mm f4.

bmateijsen

Hoi Rob,

Helder! En voor film?

Groet,

Bjorn

J.A.F._Doorhof

De sigma zou er nog gewoon moeten zijn is een gangbare lens volgens mij.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 29, 2010, 19:24:28
De sigma zou er nog gewoon moeten zijn is een gangbare lens volgens mij.

Als je een linkje hebt, dan heel graag!
Kan je nog even kijken naar mijn vraag over de 70 - 200?

Je suggesties zijn zeer welkom!

Groet,

Bjorn

FrankB

Ik gebruik eigenlijk alleen nog de 16-35mm F2.8 mkII en 70-200mm F2.8 IS op mijn 5DII. Heerlijk fotograferen!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

bmateijsen

Quote from: FrankB on March 29, 2010, 21:04:13
Ik gebruik eigenlijk alleen nog de 16-35mm F2.8 mkII en 70-200mm F2.8 IS op mijn 5DII. Heerlijk fotograferen!

En filmen? Daar zal de 16-35 niet goed voor zijn, maar hoe zit het met de 70-200?

De camera zal denk ik straks (als het goed bevalt) ook voor product films gebruikt gaan worden.

Groet,

Bjorn

J.A.F._Doorhof

Als hij niet bij de webwinkels te koop is dan zal hij er niet meer zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Quote from: bmateijsen on March 29, 2010, 21:58:13
En filmen? Daar zal de 16-35 niet goed voor zijn, maar hoe zit het met de 70-200?

Hoezo? Wil je eens uitleggen waarom je denkt dat die niet goed zou zijn voor filmen? Of bedoel je dat die voor jou verwachte doeleinde niet geschikt is?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

bmateijsen

Quote from: Christiaan S on March 29, 2010, 22:43:43
Hoezo? Wil je eens uitleggen waarom je denkt dat die niet goed zou zijn voor filmen? Of bedoel je dat die voor jou verwachte doeleinde niet geschikt is?

Ik verwacht dat het voor mijn doeleinde niet helemaal geschikt zou zijn...

Rob Eric Blank


bmateijsen

Quote from: Rob Eric Blank on March 30, 2010, 09:22:42
De D700 heeft geen film

ik had het gisteren gezien. Die gaat afvallen dus.....

s0000884

Quote from: bmateijsen on March 29, 2010, 11:25:57
Ik zit er over te denken om naar een 5D II over te stappen en zoek goede prijs/ prestatie objectieven daarbij voor het volgende:
Even uitgaand van medium budget:
Quote
- Groothoek fotograferen
Bij cameraland ligt nu een 24-70 nieuw voor 999 euro. De oude 24mm 1.4 gaat vanwege z'n opvolger voor een vaak zachte prijs weg.
Quote
- Object fotografie
Ook de oude T/S 24 wil nog wel eens voor een zachte prijs op marktplaats staan, omdat men op de nieuwe versie overgaat. Verder heeft canon een T/S 45mm en een T/S 90mm.
Quote
- Portret fotografie
85 f/1.8; doet het heel goed voor z'n prijs. (dat geldt ook voor de oude 100mm 2.8 macro, de 100mm 2.0 en de nieuwe L versie v/d 100mm macro)

s0000884

Quote from: Rob Eric Blank on March 29, 2010, 14:55:29
Steek ik liever uin een 400mm f2.8 of een 500mm f4.
Tja dan ben je met canon ruim 1000 euro per lens goedkoper uit.... (sorry ik ben vervelend )