2 routers gebruiken?

Started by DVDGuy, March 27, 2010, 14:17:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DVDGuy

Misschien een belachelijke vraag, maar is het mogelijk om 2 routers te gebruiken, door ze a.h.w. door te lussen?
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Raphie

#1
waarom zou je dat willen? en wat voor functionaliteit verwacht je? hoeveel clients komen aan de routers?
JBL PRX Power!

DVDGuy

Boven staat één router met o.a. Netwerkschijven en vaste PC's en ik zou er beneden ook één willen om daar bedraad TV, BD-speler en Popcorn op aan te kunnen sluiten.
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Raphie

je hebt dan een switch nodig, geen 2e router
JBL PRX Power!

DVDGuy

Quote from: SOS-Master on March 27, 2010, 14:32:45
je hebt dan een switch nodig, geen 2e router

Duidelijk; maar kan je (technisch gezien) wel een 2e router installeren?
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

bmateijsen

Quote from: DVDGuy on March 27, 2010, 14:35:09
Duidelijk; maar kan je (technisch gezien) wel een 2e router installeren?

Natuurlijk zolang je maar 1 router DHCP laat voeren. Anders krijg je conflicten.

Raphie

je zal de DHCP server uit moeten zetten, ze in dezelfde IP range zetten en hetzelfde subnet, effectief heb je je 2e router dan geconfigureerd als switch.  ;)
JBL PRX Power!

DVDGuy

Quote from: SOS-Master on March 27, 2010, 14:37:54
je zal de DHCP server uit moeten zetten, ze in dezelfde IP range zetten en hetzelfde subnet, effectief heb je je 2e router dan geconfigureerd als switch.  ;)

:wacko:  :blink:

Dat wordt dus voor een (semi)leek als ik op dit gebied, even puzzelen of kun je het ook in Jip- en Janneke taal uitleggen  :D
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

bmateijsen

Quote from: DVDGuy on March 27, 2010, 14:42:32
:wacko:  :blink:

Dat wordt dus voor een (semi)leek als ik op dit gebied, even puzzelen of kun je het ook in Jip- en Janneke taal uitleggen  :D

Dan dus een switch nemen, want dat is plug and play en dezelfde functionaliteit.
Een additionele router zou alleen je WIFI ook kunnen doen in de ruimte waar de router staat.

marcelvandekamp

Dus is het ws goedkoper om een switch te kopen, en die te gebruiken. Heb het zelf ook eens gedaan, omdat de 2e router wat usb aansluitingen had, en zo wat extras in het netwerk had zitten. Maar nu toch alles met een switch gedaan. Bij is het als volgt aangesloten:
kabelmodem(UPC) --> router linksys 54G --> kabel naar mediaplayer in woonkamer
                                                      --> kabel naar boven , (waar alle computers zich bevinden) --> aangesloten op switch
--> vanaf de switch alle computers aangesloten.
Klaar !
Hopelijk heb je wat aan deze info.
met vriendelijke groet,

marcel

CineSmurf

Twee routers onder elkaar kan ook, maar dat zou je dan moeten doen om stukken van je netwerk te willen afschermen van andere stukken. Ik had ooit samen met de buren een internetaansluiting: beide een router en die routers zaten in een andere router die aan het internet hangt.

Met andere woorden: met een router creeer je een nieuw sub-net, als dat niet nodig is: switch gebruiken. Die dingen kosten hooguit een paar tientjes.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

DVDGuy

#11
Probleem is (denk ik tenminste  ;)) dat de switch in de woonkamer (niet bedraad) moet komen en de router op de 1e verdieping staat (zou eventueel verplaats kunnen worden naar begane grond), maar dan heb ik nog steeds geen kabels bij mijn HT.
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

CineSmurf

Ah. Je wil wireless van de ene naar de andere ruimte. Volgens mij moet dat kunnen. Dan moet je een wireless router inrichten als een wireless access point. Ik heb daar verder geen ervaring mee.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Raphie

nee geen accesspoint, maar Wireless Bridge (WDS)
kan je net zo goed je clients wireless laten connecten
JBL PRX Power!

DVDGuy

Quote from: SOS-Master on March 27, 2010, 15:45:06
nee geen accesspoint, maar Wireless Bridge (WDS)
kan je net zo goed je clients wireless laten connecten


Hoe zou ik dat moeten doen?
TV en BD-speler hebben alleen een netwerkaansluiting.

Popcorn draait nu inderdaad draadloos
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

rbormans

Kunnen jullie de TV achter de router hangen ?
Bij mij hangt de digitale TV (Telenet) en de router beiden aan een switch (wat ik altijd een vreende vereiste heb gevonden, maar goed).

Ipv wireless bridgen kan je misschien overwegen om via het stroomnet te gaan vanaf je router naar de andere switch.

DVDGuy

Quote from: Raf (B) on March 27, 2010, 16:53:15
Kunnen jullie de TV achter de router hangen ?
Bij mij hangt de digitale TV (Telenet) en de router beiden aan een switch (wat ik altijd een vreende vereiste heb gevonden, maar goed).

Ipv wireless bridgen kan je misschien overwegen om via het stroomnet te gaan vanaf je router naar de andere switch.


Ik heb dat ook in huis en dat werkt prima; zoek alleen naar alternatieven.

De TV achter de router is niet om programma 's te kijken, maar om updates te kunnen doen en gadgets te gebruiken tijdens tv kijken  8)
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Nosferatu

Je kan makkelijk 2 draadloze routers aan elkaar 'knopen', de ene is dan aan je modem aangesloten, de andere draadloos op die ene. Kwestie van een beetje configureren maar als je een beetje luxe hebt dan kan je dat zelfs met de ingebakken wizards doen. Je maakt als het ware een 'brug' (bridge dus).

Via stopcontact een netwerkje maken zou ik niet zo gauw doen; die dingen kunnen flink storen op b.v. de apparatuur van zendamateurs, die worden niet blij met jou. (is intussen misschien beter afgeschermd maar paar jaar geleden......)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

EJ

Quote from: Nosferatu on March 28, 2010, 22:13:45
Je kan makkelijk 2 draadloze routers aan elkaar 'knopen', de ene is dan aan je modem aangesloten, de andere draadloos op die ene. Kwestie van een beetje configureren maar als je een beetje luxe hebt dan kan je dat zelfs met de ingebakken wizards doen. Je maakt als het ware een 'brug' (bridge dus).

Via stopcontact een netwerkje maken zou ik niet zo gauw doen; die dingen kunnen flink storen op b.v. de apparatuur van zendamateurs, die worden niet blij met jou. (is intussen misschien beter afgeschermd maar paar jaar geleden......)

Uh? Die dingen voldoen gewoon aan de normen. Dan kunnen ze niet echt storen. En denk je dat echte zenders (van routers) minder storen? :) De stopcontact dingen werken in het algemeen prima, zeker als er al meerdere wireless netwerken in de buurt zitten, wat in steden bijna altijd zo zal zijn.

Bovendien is WDS (Wireless Distribution System) in het algemeen alleen mogelijk met accesspoints van het zelfde merk. De bridge kan dan alleen bestaan tussen routers die elkaar begrijpen.

rbormans

#19
Quote from: Nosferatu on March 28, 2010, 22:13:45
Via stopcontact een netwerkje maken zou ik niet zo gauw doen; die dingen kunnen flink storen op b.v. de apparatuur van zendamateurs, die worden niet blij met jou. (is intussen misschien beter afgeschermd maar paar jaar geleden......)
Kan je dat ook wat onderbouwen ? Ik heb bvb bij mijn ouders het wireless netwerk vervangen door een netwerk over stroom, en het is heel wat stabieler geworden daar. En er staan geen zendamateurs voor de deur te klagen tot op heden ;)


Mischien moet de TS zijn vraag wat verduidelijken of afsluiten, want ik heb niet de indruk dat hij een connectieprobleem heeft van de ene naar de andere locatie.  En de vraag van de 2 routers is al beantwoord.


hifiman

#20
Quote from: bmateijsen on March 27, 2010, 14:36:19
Natuurlijk zolang je maar 1 router DHCP laat voeren. Anders krijg je conflicten.
Nee hoor want dhcp broadcasts worden normaliter niet gerouteerd dus krijg je ook geen conflicten  ;)
Maar dat terzijde  ;)

Jeroen V

Quote from: Audioloog on March 29, 2010, 11:29:02
Nee hoor want dhcp broadcasts worden normaliter niet gerouteerd dus krijg je ook geen conflicten  ;)
Maar dat terzijde  ;)

En dan nog, meerdere DHCP servers op 1 segment is ook geen probleem mits juist geconfigureerd....

EJ

Quote from: Audioloog on March 29, 2010, 11:29:02
Nee hoor want dhcp broadcasts worden normaliter niet gerouteerd dus krijg je ook geen conflicten  ;)
Maar dat terzijde  ;)

Wel als je bridged. Tenzij je de dhcp scopes opdeelt binnen het subnet, wat weer een standaard methode is om redundantie te krijgen als je geen zin hebt om de isc dhcp3 redundantie te gebruiken. Werkt perfect. ;-)

hifiman

Maar om op de kern van het verhaal terug te komen, wat hij nodig heeft is inderdaad een switch en geen router!

celerontje

Ik heb hier ook 2 routers achter elkaar, werkt prima, al moet je wel even weten hoe te configureren. (maar gelukkig heb ik een kameraad die daar ontzettend handig mee is, so that was no problem at all!)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!