HuiskamerMIMIC.

Started by mimic, March 26, 2010, 11:33:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mimic

Een aantal van jullie kennen wellicht mijn andere topic toegespitst op mijn dedicated HT. Deze ruimte begint qua beeld en geluid aardig in een ( voorlopig ) eindstadium te geraken waarbij alle onderdelen mooi in verhouding tot elkaar staan. Samen met mijn vriendin is het heerlijk genieten van een goeie film, maar met muziek is dat een ander verhaal. Ik zit steeds vaker alleen en ongezellig een cdtje te luisteren terwijl mijn vriendin "iets" aan het doen is in de kamer.

Ik heb een mooie ruime ( 50m2 ) moderne huiskamer, akoestisch gezien verre van ideaal. Wel bied de ruimte genoeg plek voor een goede plaatsing van luidsprekers ( in tegenstelling tot mijn HT ). Tot op heden heb ik hier geen noemenswaardige apparatuur gehad. Aangezien films uitsluitend in de HT gekeken worden wil ik mij gaan orienteren op een "goed glas wijn" stereo setup.

Met "een goed glas wijn" setup probeer ik mijn wensen samen te vatten maar dit vraagt uiteraard om uitleg;

ik wil een stereo set gaan opbouwen bestaand uit 2 "aantrekkelijke" fullrange luidsprekers ( aantrekkelijk word niet erg veel beinvloed door de WAF ). De set moet makkelijk, muzikaal ( of iig de illusie hoog houdend ) warm, en met genoeg body t.o.v. de opppervlakte klinken. De luidspreker hoeft niet uit te blinken in een fenomenaal middengebied, transparant gedetaileerd hoog of afgrond diep laag. Ik wil een set waarmee ik gewoon lekker van muziek kan genieten zonder te "luisteren naar de apparatuur".

Mijn Epos ES-11 voldoet aan het bovenstaande. In de huiskamer zou ik iets in de zelfde trend, wellicht een step-up willen met genoeg slam om een drumstel ook echt in de grotere kamer neer te zetten. Ik wil niet gaan voor de logische keuze; de ES-14, ik heb nu al 5 epossen en zou graag een ander merk neer willen zetten ( en het liefst een zuiltje ). Mijn voorkeur gaat uit naar wat minder recente merken/ modellen.

Ik wil mijn dedicated HT en huiskamer graag los van elkaar benaderen ( vandaar ook het apparte topic ). In dit topic wil ik mij eerst gaan orienteren op de luidsprekers, vervolgens een versterker, bron, enz enz. Vanavond zoek ik even een layout van de huiskamer + foto`s.

En dan mijn eerste vraag;

welke luidsprekers komen er als eerste bij jullie omhoog borrelen na het lezen van bovenstaande. Laten we het budget eerst even op 500 euro houden voor een "juweeltje van vroeger".

KEF LS50W - Velodyne DD12

sr7000

Als je wil weten of Chario wat voor je is mag je ook best bij mij komen luisteren hoor.  O0 Heeft een lekkere warme sound met veel detail in het middengebied. Waardoor stemmen lekker uitkomen. :wub:

mimic

Welke Chario`s hebt u ook alweer? ( zou zoizo nog een keer langskomen he :) )
KEF LS50W - Velodyne DD12

sr7000