Animo check vergelijk Emotiva xpa2

Started by simsatit, March 25, 2010, 16:14:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

JBL PRX Power!

Interficior

Wij hadden geen tijd om te forumhangen nee. ;D
Take it or lease it

Miesepies

Morgen komen de stoere verhalen, maar kan nu wel zeggen dat het erg gezellig was (zo gezellig dat we pas om 23:00 weg gingen :)). Ook heel grappig, want: 5 mensen, 5 verschillende meningen. En uiteraard altijd genoeg stof voor discussie.

Mario D

Ben zeer benieuwd naar het verslag en eventueel foto's.  :smile:

Roger Black

Jammer dat ik er niet bij kon zijn. Leuk om te horen dat het gezellig was. Ik ben ook erg benieuwd naar een verslag mét foto's  ;)

simsatit

Voor die foto's moeten we een nieuwe meet en greet organiseren, we hebben het er zo druk mee gehad dat daar volgenst mij geen tijd meer voor over was, Interficior had nog wel zijn spiegelreflex meegenomen..

Verslag staat in mijn topic, linkje:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=59700.275
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Quote from: Miesepies on March 29, 2010, 00:25:26
Morgen komen de stoere verhalen, maar kan nu wel zeggen dat het erg gezellig was (zo gezellig dat we pas om 23:00 weg gingen :)). Ook heel grappig, want: 5 mensen, 5 verschillende meningen. En uiteraard altijd genoeg stof voor discussie.

Oei, jij was laat :)
Antwoord #27 Gepost op: Vandaag om 00:25:26 »
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Kopie van mijn verslagje uit mijn topic:

Het was idd een latertje geworden, dus geen 'on the fly verslag' sorry..

Betreffende mijn speakers:

Ik had Zaterdag zo vlak voor de meet&greet nog even een filteraanpassing gedaan omdat ik dacht dat dit beter zou zijn, helaas pakte dat anders uit en benadrukte mijn speakers het mid te veel.
Tijdens het luisteren vond ik, en volgenst mij ook de medeluisteraars, dit storend.
We hebben de andere speakers aangesloten: 2.5 weg speakertjes van peerless, deze hebben een duidelijk kleiner geluidsbeeld dan mijn full range 4-wegs.

Terwijl de forumgenoten zaten te luisteren naar de verschillen tussen de Emotiva en Classe versterkers op deze speakertjes bracht ik het filter weer naar originele staat terug, de 4 weg speakers weer aangesloten, het mid brak nog iets op maar nu klonk het zeker beter.

Ik mag denk ik wel zeggen dat het al hele goede speakers zijn, er zit nog wel wat werk in.
Een nieuw serie filter is in ontwerp fase, Interficior en ik gaan daar mee verder, Kharma die dezelfde units gebruiken in veel van hun speakers is het ook gelukt, dus ook wij gaan door tot het naadje

Verschillen versterkers:

De aftrap was voor de Emotiva, die naar mijn beleving een goede controle en een mooie droge sound laat horen.
De versterker heeft een enorme power en staat eigenlijk een beetje uit zijn neus te eten, je moet deze flink wat volume geven wil de VU meter dmv ledjes op de voorkant iets laten uitslaan, deze zijn trouwens uit te zetten.
De Emotiva heeft een eerlijk geluid, een bak power en reserve en heeft de speakers goed onder controle van laag tot hoog.
Ik heb gemerkt met mijn individuele luistersessie Zaterdag dat de Emotiva houd van hoge volumes, dan laat deze echt mooi het geluidsbeeld naar voren komen, lagere volumes is het minder naar mijn beleving.


De Classe stond al een uurtje of wat aan en was dus al een beetje warm.
De Classe gaf meteen een heel prettig geluid, mooie grote sound stage, iets groter dan de Emotiva.
Wat volgenst mij iedereen opviel was toch het redelijk grote verschil in karakter, de Classe klinkt echt wel redelijk anders, vergevelijker op het hoog/mid, een warme gloed over het geluid, dit is een kwestie van smaak of je dat prettiger vind.
Wat ik wel moet zeggen en volgenst mij waren de anderen het daar ook wel mee eens, is dat de Classe wat modderig was in het laag tov de Emotiva, ik denk dat dat te maken heeft met de 150watt van Classe tov de 250watt van de Emotiva, de Emotiva is gewoon een zwaardere amp, een CA201 zou dit net zo goed doen denk ik.

De Meridians monoblokken meegenomen door VTuinen (waarvoor dank!), helaas door tijdgebrek te kort geluisterd om een oordeel over te kunnen geven, maar op het eerste gehoor niets mis mee.

Bottom line: De Emotiva blijft in de HT attic, deze bied waanzinnig veel waar voor het geld, ik ken niets dat dit topt, UcD is toch nog altijd duurder verhoudingsgewijs, de Emotiva ziet er heel goed uit, weegt toch nog 40kilo schoon aan de haak en klinkt eerlijk, krachtig en goed.

De Emotiva CD speler, meegenomen door Miesepies (waarvoor dank!), hebben we ook vergeleken tov de TagMclaren DAC/speler.

De Emotiva gaf veel meer laag, dit verbaasde mij heel erg..
Ik vond de Tag persoonlijk een realistischere weergave hebben, heel geconcentreerd geluid, niet versmeerd, de Emotiva had dat in mijn beleving wel iets, maar de laagweergave van de Emotiva doet mij wel twijfelen of de Tag niet te weinig laag weergeeft..
Al met al een boeiend verschil tussen deze twee DACS, en waar dit enorme laag verschil nu in zit ben ik wel benieuwd naar..

Het was gezellig, en doen we zeker nog wel eens!

Groeten,
Simon
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

vtuinen

Hier dan mijn verslag van de middag.

Om een uurtje of één aangekomen in Haarlem alwaar ik naar boven gedirigeerd werd waar de muziek al aan het spelen was.

Na het uitwisselen van wat algemene zaken en wat prietpraat maar eens gaan zitten voor een eerste luistersessie.

De eerste paar nummers waren met de grote zwarte luidsprekers met de accutons en seas (?) drivers. Alhoewel de onderdelen an sich allemaal toppertjes waren bleek snel dat de match dat niet was. Met name het mid/hoog was te upfront, te gedetailleerd en in mijn oren te prominent aanwezig waardoor luisteren snel vermoeiend werd. De Classé scoorde hier m.i. duidelijk beter omdat er sprake was van een iets warmere klank waardoor het hoog wat aangenamer klonk. Maar nog steeds niet echt om over naar huis te schrijven. De filter aanpassing was niet echt een schot in de roos ;-(

Daarna snel naar een stel andere luidsprekers overgegaan (pearless). De onderdelen waren wellicht minder, de match onderling en het filter waren duidelijk beter op elkaar afgestemd. Wel meer kastkleuring maar dat kon mij weinig storen.

Wat voor mij hier naar voren kwam was dat de verschillen tussen de Classé en de Emotiva zeer afhankelijk waren van de muzieksoort die werd gespeeld. Voor de wat meer ingetogen muziek, singer songwriter etc, vond ik de Classé beter dan de Emotiva. Er straalde meer rust in het hoog van uit. Ook vond ik de soundstage iets breder dan de Emotiva. Mijn rock daarentegen (Fear Factory, Rammstein en Tristania) kwam duidelijk beter uit de verf met de Emotiva. Meer controle en punch dan de Classé. Iets waar ik even aan moest wennen omdat ik dat eigenlijk niet verwacht had. Het hoog was wellicht iets meer versmeerd maar met toch al distortion op gitaren en gruntende zang naar mijn mening niet storend. De vrouwenstem uit Tristania kwam keurig helder uit speakers.

Tijdens onze luistersessie naar de laatst genoemde luidsprekers werd door Simsatit de soldeerbout ter hand genomen om wat aanpassingen aan het filter van de zwarte accuton speakers te maken.
Gevolg was dat de scherpe rand die ik aan het begin van de middag hoorde een stuk was afgevlakt en zeker aangenamer was om te luisteren. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat het nog steeds niet (naar mijn oren) optimaal klonk.

De verschillen die ik eerder hoorde op de eerdere luidsprekers bleven na diverse muziekstukken staan. De Classé wat warmer en m.i. meer geschikt voor wat rustiger muziek, de Emotiva meer voor rock. Wel werd duidelijk dat de accuton speakers veel meer in hun mars hebben. Definitie was bij beide versterkers een stuk beter dan de eerdere luidsprekers.

Met de laatst genoemde speakers ook nog maar eens een vergelijk gemaakt tussen de Tag van Simsatit en de Emotiva cd speler van Miesepies.

De Emotiva douwt er op de een of andere manier een halve octaaf laag bij. Bassen waren meer prominent aanwezig, m.i. te aanwezig. Alsof er een knopje loudness werd ingedrukt.  De Tag gaf mijn inziens een veel meer homogener evenwichtiger geluidsbeeld.

Daarna hebben we nog lekker lopen te eten van het maal wat Mirjam voor ons had klaar gemaakt om vervolgens om een uurtje of 22:00 de reis huiswaarts te maken.

Groeten Erik
Equipment check my avatar

simsatit

Leuk verslag!

Fijn een goede andere mening te horen!

Wat mijn speakers betreft, geef ik niet op.

Groet,
Simon
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Kjelt

Simon,
ongeacht wat nu het resultaat van de test is valt me wel op dat je de meest belangrijke consistente factor van de luistertest , te weten de luidsprekers vlak voor de test veranderd. Hierdoor kun je zelf niet eens meer beoordelen wat het verschil is want je hebt al die tijd naar een andere luidspreker geluisterd. Dit heb je dan wel veranderd aan het eind van de test maar toch vind ik dit persoonlijk niet echt done voor een test.

Wat ik heb geleerd over versterkers is dat de specificatie op weerstand voor veel versterkers bijna gelijk is (frequentiecurve) maar dat juist op een luidspreker (en diverse soorten) het schokkend anders is. Dit komt omdat een luidspreker zich dynamisch gedraagd, bij bepaalde frequenties is deze bv. 4 ohm voor andere bijna 2 ohm. Een versterker moet dit maar zien op te vangen en juist daar zul je het verschil tussen de verschillende versterkers horen.

Ik hoop dan ook dat je de komende week(en) de luidsprekers en bronnen even gelijk laat en zelf nogmaals in alle rust de twee versterkers wilt vergelijken, juist dan kun je verschillen horen. En nogmaals luisteren en nogmaals  ;) Ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

Raphie

interessant leesvoer, algemene conclusie is toch wel: XPA-2 "helderder" <> Classe CA150 "warmer"
voor het laag was de XPA-2 beduidend strakker, maar zou de CA201 een beter vergelijk zijn, is dus geen verassing.
XPA-2 iets minder detail bij lagere volumes (iets wat ik zelf nog niet heb mogen ervaren) Classé is verfijnder op lagere volumes.

Dit alles is natuurlijk ook een kwestie van smaak, maar ik denk de de consensus over helder, laag en warm er in ieder geval wel in één of andere vorm is.
JBL PRX Power!

vtuinen

Quote from: Kjelt on March 29, 2010, 15:38:42
Simon,
ongeacht wat nu het resultaat van de test is valt me wel op dat je de meest belangrijke consistente factor van de luistertest , te weten de luidsprekers vlak voor de test veranderd. Hierdoor kun je zelf niet eens meer beoordelen wat het verschil is want je hebt al die tijd naar een andere luidspreker geluisterd. Dit heb je dan wel veranderd aan het eind van de test maar toch vind ik dit persoonlijk niet echt done voor een test.

Deels heb je gelijk en zou je aan de luidsprekers niet moeten modificeren, maar de verschillen waren wel erg duidelijk. Ook het overall verschil tussen de Classé en de Emotiva bleef overeind.
Equipment check my avatar

simsatit

@ Kjelt,

Je hebt gelijk, filter aanpassing had ik beter achterwege kunnen laten.. weer wat geleerd.
Het luisteren naar de speaker was van korte duur daar het niet prettig luisteren was, we hebben dus ook snel veranderd van weergever, ik ben toen de zaak weer terug gaan brengen naar origineel, geen verandering, dus 'oude' sound.

Ik denk dat er toen toch redelijk goed geluisterd kon worden, het is dan ook aardig laat geworden ;D

Het is voor mij goed geweest om de meningen te horen van de bezoekers over mijn speakers zoals ze nu zijn.
Aan dit filter ontwerp in mijn speakers is nu technisch niets meer te verbeteren, er staat nu dus ook een nieuw filter in de steigers die het schelle in het midhoog moet gaan oplossen, dit word een serie filter ook toegepast door Kharma met de accutons, dit zou steilere hellingen geven waardoor het opbrekende midhoog zou moeten temperen.
Met de keramische accuton units is dit gewoon heel erg moeilijk, misschien dat daarom de Kharma/Avalon etc zo duur zijn ;D
Ik geef nu iig geen meet en greet alvorens het helemaal goed is :-X  :police:

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

tiptop

Wel apart dat je Emotiva minder goed vond klinken bij lage volumes. In het stuk dat jij aan het modificeren was en iedereen aan de kant stond te praten had ik nog even mijn eigen klassieke cd opgezet en die klonk op laag volume ook erg mooi. :)



Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

simsatit

Quote from: tiptop on March 29, 2010, 17:21:19
Wel apart dat je Emotiva minder goed vond klinken bij lage volumes. In het stuk dat jij aan het modificeren was en iedereen aan de kant stond te praten had ik nog even mijn eigen klassieke cd opgezet en die klonk op laag volume ook erg mooi. :)





In dit geval is 'minder goed' nog steeds heel goed:)
Enige is dat ik het (nog) beter vond met een wat hoger volume, dit is in mijn beleving, hang me er niet aan op;)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Miesepies

Quote from: simsatit on March 29, 2010, 12:55:34
Oei, jij was laat :)
Antwoord #27 Gepost op: Vandaag om 00:25:26 »

Jah... lag nog iets later in bed...en dat heb ik vandaag geweten  :yawnee:

Zal straks mijn stukje nog even schrijven... doe het wel in je HT topic, daar is volgens mij de meeste activiteit :)

simsatit

Quote from: Miesepies on March 29, 2010, 20:36:21
Jah... lag nog iets later in bed...en dat heb ik vandaag geweten  :yawnee:

Zal straks mijn stukje nog even schrijven... doe het wel in je HT topic, daar is volgens mij de meeste activiteit :)

Nou is de Maandag al niet de beste dag van de week...:)

Je speler de treinreis ook weer goed doorgekomen?

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

tiptop

Quote from: simsatit on March 29, 2010, 17:53:33
In dit geval is 'minder goed' nog steeds heel goed:)
Enige is dat ik het (nog) beter vond met een wat hoger volume, dit is in mijn beleving, hang me er niet aan op;)
Vooruit, ik hang je niet op ;D

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

simsatit

Quote from: tiptop on March 29, 2010, 20:56:48
Vooruit, ik hang je niet op ;D



;D

Gelukkig maar, want stel je voor dat het toch anders blijkt, hang je me nog op aan een van je nordosts :crazy:  ;D
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

tiptop

Quote from: simsatit on March 29, 2010, 21:09:51
;D

Gelukkig maar, want stel je voor dat het toch anders blijkt, hang je me nog op aan een van je nordosts :crazy:  ;D

Nee hoor, die zijn daar veels te duur voor. Pak wel jou VLS ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Miesepies

@vtuinen: Erik, welke cd van Fear Factory had je op staan...en welk nummer ? Ik vond het een best wel gaaf geluid, dat hele korte en snelle gitaar en drum geluid. Eens kijken hoe dat hier gaat :)

vtuinen

Equipment check my avatar

Miesepies

Hmm... heb niet het idee dat het dat nummer was... heb ik toch iets heel anders in mijn hoofd lijkt het :P   Maar, je had wel gelijk, die drummer is wel erg snel met z'n dubbele pendaaltjes :D

vtuinen

Ik zat zelf ook even te twijfelen, maar dan waas het deze.



Net zo leuk  ;D
Equipment check my avatar