i-link compatible tussen merken ?

Started by ub4b, July 3, 2003, 19:17:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ub4b

Pioneer heeft de 757ai allesvreter met i-link uitgang



voor hun bijhorende VSA-AX10 versterker



Sony komt nu ook uit met een super high-end SACD speler met i-link, namelijk de SCD-XA9000ES :



en bijhorende versterker TA-DA9000ES



Is i-link een volwaardige cross-vendor standaard die toelaat dat je bvb een Pioneer i-link speler op een Sony versterker zal kunnen aansluiten ?

J.A.F._Doorhof

Volgens mij NOG niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ub4b

#2
Quote from: J.A.F._Doorhof on July  3, 2003, 19:40:21
Volgens mij NOG niet.

MvrGr.
Frank

Zijn er trouwens nog andere spelers/versterkers die i-link ondersteunen ???

BTW: Wel leuk aan de manier hoe Pioneer het implementeert de invloeden van jitter ongedaan maakt (o.a. hertransmissie, aparte clock data, ...) . Dit maakt dus de weg voor leuke high-end pre-pro's met een entry level transport, dan wel digitaal aangesloten.




Robbo

Quote from: ub4b on July  3, 2003, 20:14:47
BTW: Wel leuk aan de manier hoe Pioneer het implementeert de invloeden van jitter ongedaan maakt (o.a. hertransmissie, aparte clock data, ...) . Dit maakt dus de weg voor leuke high-end pre-pro's met een entry level transport, dan wel digitaal aangesloten.

Wel eens van Meridian gehoord ? ;)


Rob

ub4b

Quote from: Robbo on July  3, 2003, 22:38:50
Quote from: ub4b on July  3, 2003, 20:14:47
BTW: Wel leuk aan de manier hoe Pioneer het implementeert de invloeden van jitter ongedaan maakt (o.a. hertransmissie, aparte clock data, ...) . Dit maakt dus de weg voor leuke high-end pre-pro's met een entry level transport, dan wel digitaal aangesloten.

Wel eens van Meridian gehoord ? ;)


Rob


Tag Mc Laren heeft dit ook (Synclink), maar gezien de stand van de technologie is het een beetje onnozel dat ze dikwijls een aparte SP/DIF kabel gebruiken voor de clock (Tag) en dat Meridian voor elke 2 kanalen bij DVD-A een SP/DIF kabel gebruikt. Het werkt misschien wel maar elegant is anders. Bij i.link kan het op een enkele kabel waar dan alle features op kunnen.

ub4b

Quote from: Jack van Dijk on July  3, 2003, 23:24:00
De synclink van Tag loopt via een analoge kabel. En ja, gezien de huidige stand van techniek misschien niet ideaal maar aangezien ze dat ding al zo'n 4 jaar hebben is het een iets ander verhaal.

Jack

Geef wel toe dat het toen een mooie workaround was voor de beperking in SP/DIF, want zonder had je geen enkele manier van flow control. Nu allemaal duimen dat i.link DE standaard wordt en dat je spelers van een ander merk dan je (voor)versterker zal kunnen kopen.


J.A.F._Doorhof

Bij Meridian loopt het bij de 800 serie over 75Ohm's digitale interlinks, bij de 568.2 en 598 loopt het via een eigen aansluiting.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Denon heeft dit ook volgens mij. De DVD speler A1 met hun top versterker.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

diceman

Quote from: blue-eyes on July 13, 2003, 12:06:23
Denon heeft dit ook volgens mij. De DVD speler A1 met hun top versterker.

dit klopt blue-eyes,de dvd a1 in combinatie met de AVC-A1SR (of de AVC-A1SE Upgrade)kan je via de Denon link genieten van dvd-audio,echter in twee kanaals.

Nu is er eindelijk de goedkeuring om via een modificatie(in duitsland aan beide apparaten)de Denon-link te upgraden zodat je van surround kan genieten(5.1)via deze link.

ub4b

De link tussen deze Denons was eerder een eigen brouwsel dan firewire ? Ze gebruikten een ethernetachtige kabel met RJ45 stekkers.

diceman

Quote from: ub4b on July 13, 2003, 19:24:42
De link tussen deze Denons was eerder een eigen brouwsel dan firewire ? Ze gebruikten een ethernetachtige kabel met RJ45 stekkers.

Dat klopt,maar het werkt wel en daar gaat het om  ;)

Robert

#11
Dit stond in de HVT:

"Sony gebruikte voor de demonstratie nieuwe luidsprekers, maar wat nog interessanter was, de opvolger van de SCD XCD777-ES meerkanaals SuperAudio CD-speler. De XA9000 kent één grote bijzonderheid: hij heeft een digitale iLink-uitgang om hem met de bijpassende zeskanaals digitale S-Master versterker te verbinden.
Interessant hieraan is dat Sony dezelfde interface kiest als dCS en Pioneer.
Mijn vraag aan een Japanse ontwerper of dit ook betekende dat deze machines onderling uitwisselbaar waren, werd niet eenduidig beantwoord. Omdat iLink voldoet aan de FireWire standaard en Pioneer en dCS zich ook hieraan houden, zou er compatibiliteit moeten zijn.
De Japanner wilde het niet bevestigen, omdat Pioneer Pioneer was en Sony Sony, maar zei wel duidelijk dat ze zich inderdaad alledrie netjes aan de richtlijnen houden wat uitwisselbaarheid mogelijk moet maken.
Hij wilde evenwel alleen uitwisselbaarheid met de eigen S-Master versterker garanderen. Inmiddels heb ik echter begrepen dat in ieder geval een dCS converter gebruikt kan worden."


MvrGr.
Robert

ub4b

't Ja, Sony, DCS en Pioneer zitten op de juiste weg. Misschien in een eerste versie zijn ze niet 100% compatibel, maar op termijn is er altijd standaardisatie. Kunnen ze een tweede versie verkopen en zo is de cirkel rond  ;D

jaco

#13
Als firma's als DCS, sony en pioneer niet eens testen onderling heb je ook weinig aan je zogenaamde firewire standaard vrees ik.

En is het ook al duidelijk hoe men de DSD data over de firewire interface stuurt ? Ik heb ergens gelezen (misschien klopt dat wel niet) dat pioneer DSD overzet naat PCM.

Was  Firewire niet een packet based verbinding ? Dan krijg je wel erg veel overhead als je DSD native wil versturen, 1 bit data en veel meer bytes als header, checksum etc..

Ik moet nog zien dat firewire de standaard gaat worden. Ik geef HDMI ook wel een grote kans. Volgens mij zijn de content providers niet zo blij met een (open) bus die de data naar meerdere devices kan sturen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

ub4b

Quote from: jaco on July 14, 2003, 07:25:00

Ik moet nog zien dat firewire de standaard gaat worden. Ik geen HDMI ook wel een grote kans. Volgens mij zijn de content providers niet zo blij met een (open) bus die de data naar meerdere devices kan sturen.

Jaco

Volgens een Brits audio blad was de data wel geencrypteerd over i-link met DRM toestanden.

Lid45678

#15
Wat dacht je van je eigen Integra Research RDC-7 en mijn Onkyo TX-DS989 upg2. na de IEEE 1394 (FireWire) upgrade  :)

De grote vraag is alleen nog wanneer deze upgrade eindelijk!  >:( beschikbaar zal zijn en of men er ook meerkanaals SACD over kan beluisteren.

Voor de plaats waar de upgrade gaat komen moet je boven de component video ingangen van de achterkant van je surroundprocessor en de surroundreceiver kijken.

Hieronder zie je de achterkant van een Onkyo TX-DS989 upg2. Als je boven de component video ingangen kijkt zie je een uitsparing die door een stukje metaal plaatje en twee schroefjes wordt dicht gehouden. Hier moet de IEEE 1394 upgrade komen.



Hieronder kun je zien hoe de IEEE 1394 upgrade er uit gaat zien:


Die Sony versterker vind ik persoonlijk erg mooi en een stoere indruk maken  8) Ben benieuwd hoe deze presteert en klinkt. Heeft Sony trouwens geen THX licentsie. Want op zo'n top apparaat maag je wel een THX logo verwachten. Dit zegt natuurlijk niet dat deze Sony minder presteert want hij zal zeker wel voldoen aan THX.

Groetjes,

Marc

jaco

Is dat witte knopje op de onderste foto misschien een reset knop  ;D

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Point7

Quote from: jaco on July 14, 2003, 22:14:00
Is dat witte knopje op de onderste foto misschien een reset knop  ;D
Jaco

Zou dat geen LEDje kunnen zijn ?
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Ettepet

Is er inmiddels al wat duidelijker geworden over i-link als mogelijke toekomstige standaard voor audio?  Er is inmiddels overeenstemming over het gebruik van dvi2 (HDMI) voor video, maar geldt dit ook voor audio??

Ik kan eventueel mijn Pioneer vsa-ax10 laten upgraden, maar afgezien van de kosten (850 euro) is de toekomst van i-link als standaard een twijfelpunt.

Kingpin


Misschien domme vraag, maar kan ik de iLink ook op de PC aansluiten?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Ettepet

Quote from: kingpin on September  2, 2003, 09:01:04

Misschien domme vraag, maar kan ik de iLink ook op de PC aansluiten?
Dat kan, alleen kun je er vervolgens niks mee.  Naar mijn weten is i-link/ firewire alleen een protocol (en fysieke standaard), wat je erover verstuurd is op zich niet vastgelegd.  Voor de communicatie met digitale videocamera's zal er wel een standaard zijn.

Als de platenmaatschappijen en harwarefabrikanten één ding niet wilden is dat je deze "audio"-iLink op je pc zou kunnen gebruiken/ aftappen, omdat je dan uiteindelijk digitaal kopiëren mogelijk maakt.  Een beetje vreemd die krampachtige houding, als je beseft dat cd's en dvd's gewoon te kopiëren zijn.