beeld EN geluid

Started by Zymotic, March 24, 2010, 13:27:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zymotic

Is het ook mogelijk om naast de calibratie het geluid perfect te laten instellen bij iemand?

blueray

Dit is het topic van itc, dus misschien de verkeerde plek om dit te vragen? Bij mij heeft beter beeld en geluid zowel beeld gecallibreerd als surround ingesteld, naar volle tevredenheid. (wel bij aanschaf speakers, weet eerlijk gezegd niet of zij alleen callibraties e,d, doen)
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

Zymotic

Wist ook niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, maar misschien kan Frank het ook wel?

J.A.F._Doorhof

Ik heb een HAA certificering inderdaad en kan het dus wel.
ECHTER, wij doen dit alleen als mensen de speakers/versterkers etc. bij ons aanschaffen.
Binnen de tours etc. is dit zonde van het geld, het is relatief makkelijk te doen met een dB meter (nog geen 30 minuten werk).
En realiseer je dat je dit als je je speakers verplaatst weer helemaal opnieuw moet doen, zet je een andere tafel neer, zelfde verhaal.

Als je een echte analyze van de kamer wilt kan dit ook, ik gebruik hier realtime analyzing software voor die de ITDG en RT60 laat zien plus een spectrum van de kamer.
Probleem is echter dat dit heel leuk eruit ziet maar als je feitelijk wat wilt verbeteren je wel moet beginnen met aanpassingen binnen de ruimte, of wel diffusie panelen, mirror point behandeling en eventuele basstraps.

Voor veel situaties loopt dit al snel in de duizenden euro's.

In het kort.
Je kan met ons alle kanten op van heel simpel afstellen tot een volledige analyze en aanpak.
Maar in de praktijk is het het verstandigste een DVE DVD te kopen en een dB meter (kan via de webshop) en het zelf doen, het is enorm simpel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Zymotic

Bedankt voor je uitleg Frank!

Ik ga eerst wel met de dvd en dbmeter aan de gang. Misschien dat jij als je hier eens komt voor een calibratie misschien dan nog wat opvalt.

rbormans

Mijn speakers stonden perfect wat betreft de dbmeter, maar ik was toch blij dat iemand met een geoefend gehoor de speakers heeft geplaatst naar afstand van de muur, toe in, ed ...

J.A.F._Doorhof

toe in en toe out kun je makkelijk ook zelf doen door simpelweg te meten en te luisteren.
Maar je hebt gelijk, sommige dingen moet je met iets meer beleid doen.
Het heeft "commercieel" echter weinig zin (lees te duur voor een klant) om een huisbezoek te doen voor het afstellen van de speakers met alleen de plaatsing en het afstellen van het geluidsniveau.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rbormans

#7
Quote from: J.A.F._Doorhof on March 25, 2010, 08:35:35
toe in en toe out kun je makkelijk ook zelf doen door simpelweg te meten en te luisteren.
En calibraties kan je doen door simpelweg te meten en te kijken ;)

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 25, 2010, 08:35:35
Het heeft "commercieel" echter weinig zin (lees te duur voor een klant) om een huisbezoek te doen voor het afstellen van de speakers met alleen de plaatsing en het afstellen van het geluidsniveau.
Ik zou het er voor over hebben

Marsh

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 24, 2010, 18:06:14
Ik heb een HAA certificering inderdaad en kan het dus wel.
ECHTER, wij doen dit alleen als mensen de speakers/versterkers etc. bij ons aanschaffen.
Binnen de tours etc. is dit zonde van het geld, het is relatief makkelijk te doen met een dB meter (nog geen 30 minuten werk).
En realiseer je dat je dit als je je speakers verplaatst weer helemaal opnieuw moet doen, zet je een andere tafel neer, zelfde verhaal.

Als je een echte analyze van de kamer wilt kan dit ook, ik gebruik hier realtime analyzing software voor die de ITDG en RT60 laat zien plus een spectrum van de kamer.
Probleem is echter dat dit heel leuk eruit ziet maar als je feitelijk wat wilt verbeteren je wel moet beginnen met aanpassingen binnen de ruimte, of wel diffusie panelen, mirror point behandeling en eventuele basstraps.

Voor veel situaties loopt dit al snel in de duizenden euro's.

In het kort.
Je kan met ons alle kanten op van heel simpel afstellen tot een volledige analyze en aanpak.
Maar in de praktijk is het het verstandigste een DVE DVD te kopen en een dB meter (kan via de webshop) en het zelf doen, het is enorm simpel.

Ik zie dat het pakket met db meter en de DVE DVD bij jullie 55 euro kost, er staat verder ook bij dat de dvd ook voor beeld handig is.. neem aan dat dit iets is wat je links moet laten liggen als de projector gekalibreerd is/gaat worden?
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


J.A.F._Doorhof

@Raf,
Ik zou als ik jou was toch iets minder kritisch zijn op bepaalde postings van bepaalde mensen.
Want dit zet bij mij een sfeer neer die niet als prettig word ervaren, ik deel mijn mening open en eerlijk en weet bij beide waar ik over praat.
Mensen die me mailen over hoe de speakers af te stellen krijgen altijd een eerlijk antwoord, kan natuurlijk ook commercieel denken en het uitbuiten, maar zo zit ik niet in elkaar, dus iets meer respect aub.

Jij mag het er voor over hebben, maar als je weet hoe makkelijk het is verander je waarschijnlijk van gedachten.
Tenzij je de hele aanpak wilt laten doen maar nogmaals dan praat je over een paar duizend euro en FLINKE aanpassingen in je Home Theater.

Simpel de toe-in / toe-uit en plaatsing bepalen kan feitelijk iedereen die er even voor gaat zitten en met hulp via de email.
Om daar dan geld voor te vragen mag altijd maar ik doe dat liever niet, daarnaast is het een feit dat in 90% van de gevallen de omgeving dermate is ingericht dat je erg moeilijk kunt spreken over een nagenoeg goede omgeving, en als je iemand langs laat komen dan moet er wel afgerekend worden, en als ik dan zelf het gevoel hebt dat het niet kan dan voel ik me bezwaart.

Daarom doen we projectoren ook alleen in Emmeloord, in het verleden heb ik verschillende keren meegemaakt dat volgens de klant de ruimte 100% duister was en dat ik daar aan kwam en dat er lichte gordijnen voor de ramen hingen en de meter gewoon ambiant oppakte tot ongeveer 60 IRE.
Ik moet dan echter wel mijn kosten berekenen.

Geluidsinstallaties staan er VEEL en VEEL slechter bij dan beeld, bij beeld kan ik een doek over een TV gooien voor de meting, en alsnog goed werk afleveren, bij geluid is het simpel, je huurt iemand in en als die langs komt en het staat allemaal slecht opgesteld dan is er geen eer aan te behalen voor het geld, vandaar bij geluid mijn advies om het zelf te doen.

Mensen die een DEDICATED HT ruimte hebben die weten me echt wel te vinden, de mensen die dat niet hebben kunnen het heel makkelijk zelf optimaliseren voor hun ruimte, ik doe het eigenlijk alleen als het echt goed moet en KAN.
Zo duidelijker ?

@Marsch,
Je kan met DVE wel al vast een stuk in de buurt komen qua user settings dus zeker gewoon doorlopen.
Ook altijd handig om een keer te zien/snappen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rbormans

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 25, 2010, 09:15:27
@Raf,
Ik zou als ik jou was toch iets minder kritisch zijn op bepaalde postings van bepaalde mensen.
Want dit zet bij mij een sfeer neer die niet als prettig word ervaren, ik deel mijn mening open en eerlijk en weet bij beide waar ik over praat.
Mensen die me mailen over hoe de speakers af te stellen krijgen altijd een eerlijk antwoord, kan natuurlijk ook commercieel denken en het uitbuiten, maar zo zit ik niet in elkaar, dus iets meer respect aub.
Ik vind de sfeer al niet prettig op het moment dat ik aangeef dat mijn geluidsbeeld een flinke stap verbetert is door de kleine ingrepen van iemand met kennis van zaken en jij repliceert "toe in en toe out kun je makkelijk ook zelf doen door simpelweg te meten en te luisteren". M.a.w. je beslist even dat mijn actie in mijn omgeving overbodig was en een vorm van uitbuiting. Dus van waar moet het respect komen?



J.A.F._Doorhof

Je kan alles negatief uitleggen, sommige mensen zijn daar ZEER goed in....
Je kan ook proberen er een tip uit te halen zoals het ook bedoeld is.

Als ik commercieel zou denken (wat ik natuurlijk moet doen) kan ik antwoorden met een reactie als, ja daar moet je echt iemand bij halen die het perfect kan, want het is heel moeilijk.

Feit is echter dat als je goed luistert naar je klankbeeld en alles goed opmeet je het relatief simpel zelf kan doen.
Ik bedoel daar NIETS negatiefs mee, ik bedoel dat puur als tip.
Als je toch iemand er bij wilt halen die het voor je doet is dat ZEER verstandig, die mensen (inclusief ik) weten hoe het werkt, doen het vaker en kunnen de laatste puntjes op de i zetten.
ECHTER, het is een forum en ik hou ervan om open en eerlijk te communiceren en geluid afstellen ZONDER gebruik van meetapparatuur (behalve een dB meter) is gewoon door de klant zelf te doen, helemaal met wat hulp via de email die ik ook altijd zal geven.

Niet zo snel op je teentjes getrapt zijn en dan ook zo reageren.
Ik ben hier om mensen te helpen, niet om mensen te frusteren, probeer eens zo de posts te lezen en je zult zien dat er NIETS anders gepost word als alleen dat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rbormans

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 25, 2010, 09:55:12
Je kan alles negatief uitleggen, sommige mensen zijn daar ZEER goed in....
Goed, qua insinuatie kan dit ook wel weer tellen, maar ik zal het maar niet negatief interpreteren  ;)

Ik had wel even gemist dat het in een ITC thread was, dus had ik hier inderdaad beter niet gereageerd.

J.A.F._Doorhof

Iedereen mag overal reageren, dat is het probleem niet.
Probleem is dat ik meer en meer merk dat mensen maar meteen ervan uit gaan dat iets slecht bedoeld is, en dan bedoel ik niet op mijn posts maar je ziet dit over het hele forum, en daar zijn verschillende threads over.

Ik vraag alleen maar of mensen gewoon goed willen lezen en er van uit willen gaan dat dingen niet als negatief gepost worden.
Als ik echt iets negatief bedoel, geloof me dan wind ik er geen doekjes om en laat ik DUIDELIJK weten dat ik iets zo bedoel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rbormans

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 25, 2010, 10:21:56
Probleem is dat ik meer en meer merk dat mensen maar meteen ervan uit gaan dat iets slecht bedoeld is, en dan bedoel ik niet op mijn posts maar je ziet dit over het hele forum, en daar zijn verschillende threads over.
Dan kan je misschien zelf het voorbeeld geven, en niet meteen beginnen over een "niet prettige sfeer" als iemand het eens niet 100% met je eens is.

Marsh

Laten we het gewoon maar hierbij laten en weer ontopic gaan.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


J.A.F._Doorhof

Inderdaad Marsh,
Juist dat doorgaan en zoeken vind ik dus niet prettig als sfeer.
Dus On topic weer aub.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rbormans


Zymotic

Wat een discussie ;D

Waar het mij omgaat (en wat dus niet kan las ik net) is dat ik mijn JVC HD1 graag thuis gecalibreerd wil hebben in mijn dedicated HT ruimte. Het zo dan mooi zijn als iemand dan snel even naar het geluid kan luisteren en me wat handige tips kan geven of wat kleine aanpassingen kan doen. Ik zelf ben daar gewoon niet in getraind. En misschien staat het al goed, maar dan hoor ik dat ook graag van iemand met een getraind oor.

Dat geeft dan toch wat meer rust en zekerheid over mijn eigen ht.

Marsh

Quote from: Zymotic on March 25, 2010, 12:14:28
Wat een discussie ;D

Waar het mij omgaat (en wat dus niet kan las ik net) is dat ik mijn JVC HD1 graag thuis gecalibreerd wil hebben in mijn dedicated HT ruimte. Het zo dan mooi zijn als iemand dan snel even naar het geluid kan luisteren en me wat handige tips kan geven of wat kleine aanpassingen kan doen. Ik zelf ben daar gewoon niet in getraind. En misschien staat het al goed, maar dan hoor ik dat ook graag van iemand met een getraind oor.

Dat geeft dan toch wat meer rust en zekerheid over mijn eigen ht.

Je punt over het geluid ondersteun ik inderdaad ook, ook ik zou dat zeer prettig vinden, zeker gezien de nieuwe sub ook al besteld is.
Maar behalve dat vind ik het ook leuk en leerzaam om er over te lezen (tips en trucs) en dingen zelf te proberen, dat is (vind ik) dan ook het leuke aan de hele hobby naast film en muziek.
Al is het af en toe toch wel zeer fijn om er iemand bij te hebben die me wellicht kan laten zien/horen wat ik over het hoofd heb gezien.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Roger Black

Dat lijkt mij ook wel leuk ja. Of iets van een "Tipc bij plaatsing speakers" topic :)

Marsh

Er bestaan al erg veel topics over, en ook sticky's.
Doe maar eens de zoekfunctie gebruiken.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


J.A.F._Doorhof

Als je het van te voren aanvraagt kan ik je altijd tips geven over je opstelling.
Je moet je alleen wel realiseren dat de tours vaak heel strak gepland zijn en ik wel wat kan uitlopen maar geen uur.
Er word me zo vaak wat gevraagd als ik aan het werk ben en ik heb nog nooit geen advies gegeven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Ik zou niet zomaar roepen dat iedereen het kan, want een afstellen met een dB meter is niet moeilijk, maar het klankbeeld bepalen en tweaken is niet iets dat iedereen goed kan.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Marsh

Misschien is het handig om de mensen te verzamelen die mensen kunnen inschakelen voor thuisbezoeken.
Ik kan me zo voorstellen dat er vast mensen zijn op het forum die het leuk zouden vinden bij andere forumleden ervaringen en kennis uit te wisselen.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview