Een hele zwik H3D-vragen...

Started by suyver, September 3, 2003, 09:15:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

suyver

Hoi,

Ik zit te denken over een nieuwe scaler, en zo'n H3D klinkt wel interessant (hij moet mijn nieuwe 8/9-inch CRT aansturen). Ik heb echter nog wel een zwik vragen, hopelijk kan/wil iemand die voor mij beantwoorden...

1. Als ik het goed begrijp, dan is een Goliath-scaler zoals ITC die verkoopt eigenlijk een HTPC dedicated voor H3D. Zit daar nu ook al die H3D-II is, of is dat nog de oude H3D-I?

2. Is er eigenlijk veel verschil tussen de H3D-I en de H3D-II? Waaruit bestaat dit verschil voornamelijk?

3. Kan een H3D via software een upgrade krijgen? Zo ja, is de verwachting dat de software upgrades van de fabrikant gratis zullen zijn?

4. Als ik een Goliath-scaler met H3D koop, zijn er dan nog steeds lipsync-problemen, of zijn deze inmiddels helemaal opgelost?

5. Ik heb nu een Pioneer 737 DVD-speler met een psm-1 erin. Kan ik deze blijven gebruiken, of moet deze vervangen worden in combinatie met een Goliath-scaler? Wat zou de beste mannier zijn om mijn DVD-speler op de Goliath-scaler aan te sluiten?

6. Als ik film wil kijken, dan moet ik dus de Goliath (HTPC) opstarten. Kan ik daarna een DVD in mijn DVD-speler stoppen en op 'play' drukken, of moet ik ook nog elke keer andere software opstarten? De Goliath zou alleen aan staan als ik ook daadwerkelijk film wil kijken. En hoe zit dat met afsluiten, kan ik hem gewoon uit zetten, of moet dat via e.o.a. afsluitmenu?

7. Kan zo'n Goliath bijvoorbeeld 1440x960 bij 72 Hz aan? Ik kijk nu met mijn psm-1 en ik zou eigenlijk wel een hogere refresh-rate willen. Ik zie namelijk af en toe wel flikkeringen in het beeld.

8. Ik las dat de Goliath-scaler ook HD-Aux heeft. Wat houd dit in?

9. Ik begreep dat de Goliath-scaler een DVI-ingang heeft. Volgens mij heeft mijn DVD-speler echter geen DVI-out. Is dit eenvoudig toe te voegen, of is dit heel duur? Is DVI echt veel beter dan S-video?


Nou, dat was een hele lijst vragen. Alvast bedankt voor de antwoorden...

-Freek.


Edit: de list vervangen door een opsomming met nummers om de reacties duidelijker bij de vragen te laten passen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Grindtegel

Veel vragen, hier een paar antwoorden:

1. Volgens mij is de H3d 1 kaart (bijna) niet meer verkrijgbaar, dus zal er in de nieuwe Goliaths waarschijnlijk een H3d 2 zitten.

2. Mag iemand anders beantwoorden, weet ik niet maar het zal wel

3. Software updates kunnen gratis gedownload worden.

4. Ik heb zelf geen lipsynch probleem, maar er zijn anderen hier op het forum die dat wel hebben. Ik heb zelf een H3d 1 kaart

5. Beste manier om aan te sluiten is via component of SDI. Ik denk dat je 737 meer dan goed genoeg is, dus hoef je geen nieuwe dvdspeler aan te schaffen.

6. Ja, dvdspeler aan, htpc aan, en meer hoef je niet te doen. Ik gebruik de pc voor nog wat andere zaken, dus ik moet wel de virusscan en firewall uitzetten, ivm met lipsynch probleem als die draaien

7. Dat weet ik niet, ik draai op 1024*768, ik heb ook "maar" een Barco D800

8. Om het signaal uit te sturen naar de CRT had je met de H3D 1 kaart een videokaart nodig, bv. een Radeon. De HD-Aux kaart vervult die rol, maar heeft volgens mij nog wat meer functies, weet effe niet welke...

9. Gewoon component uitstruen, dat geeft een heel goed beeld.

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

jaco

Suyver,
1) H3d-2

2) Sage FLI 2200 chip in H3d en Sage FLI2300 chip in H3D-2.
De 2300 is een doorontwikkeling van de 2200. Het verschil voor de holo moet je meer zoeken in de aansluitmogelijkheid van de HD-AUX module.

3) Ja softwarematige update. Die nieuwe mogelijkheden in de software die kunnen ook voor de versie 1 gebruikt worden. Uiteraard worde de specifieke mogelijkheden van de versie 2 kaart niet ondersteund in de versie 1..

4) Je zult zoals Frank in andere threads al aangeeft 3 frames delay houden. Dat is echter normaal bij een scaler. Frank geeft aan dat hij PC's aflevert die stabiel 3 frames delay leveren. Als je processor een lipsync vertraging heeft, dan is 3 frames geen probleem.

5) Heeft de 737 een component uitgang ? Dan met component aansluiten.  Als hij dat niet heeft zou je kunnen overwegen de 737 te verkopen en een speler aan te schaffen die wel een component uitgang heeft.

6) Aanzetten met de power knop, en ook weer uitzetten met de power knop. De H3D software wordt in de startup folder gezet, en dus gestart als de computer gaat lopen. Frank zijn Goliath heeft ook nog een soort schil volgens mij voor andere HTPC functies. Althans dat heb ik wel eens gezien. Maar daar kan hij zelf beter antwoord op geven.

7) wel 1440x960, maar (nog) geen 72 Hz. Frame rate conversie was trouwens wel aangekondigd. Dan zou je dus wel op 72 Hz weer moeten kunnen geven.

8) HD-AUX is de uitbreidingsmodule die een DVI in en uitgang heeft. Verder nog een RGBHV input. De DVI in en uitgang kunne zowel een digitaal als analoog DVI signaal aan. Dus je kunt ook weer RGBHV in en output doen. Deze kaart is bedoeld voor de USA markt, waar men al HDTV heeft. Vandaar de naam HD-aux. De kaart accepteert volgens mij ook alleen maar progressive signalen.
De kaart is dus bedoeld om HD video in te kunnen nemen, en die die dan bewerken en weer uitsturen. Het voordeel van deze constructie is dat mensen met een projector met een digitale DVI interface 1 kabel naar hun projector kunnen leggen, en dan zowel hun HD ontvanger als DVD's af kunnen spelen.
Helaas kan de H3D-2 + HD-AUX geen 1080i de-interlacen. Althans niet meer dan een bob en/of weave operatie doen blijkbaar. (dus niet een 3/2 pulldown)

9) Nieuwe DVD spelers gaan uitkomen met DVI of HDMI.
Als die 480P/576P uitsturen zonder HDCP encryptie zul je die hoogstwaarschijnlijk  via DVI aan kunnen sluiten op de HDAUX.

Jaco

suyver

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

@Jaco: je schreef dat je met H3D 3 frames delay blijft houden. Mijn processor (Rotel 1066), welke ik niet wil upgraden, kan geen delay instellen. Worden deze 3 frames delay als storend ervaren? Hoeveel tijd is dat eigenlijk? 50 Hz -> 50 frames/seconde ==> 3 frames = 3/50 seconde = 0.06 seconden delay? Lijkt me overkomelijk...

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

jaco

Freek,
- Je hebt mensen die merken het niet.
- Je hebt mensen die merken het wel en ergeren zich eraan.
- Je hebt mensen die zijn erg opgewonden omdat ze weten dat het erin zit.

Mij persoonlijk raakt het niet zo. Soms is het wel opvallend, maar meestal is het goed te doen.
(ik heb wel een holo2, maar draai nog met de overlay zonder de VMR7 of 9 mogelijkheden)

Jaco

bmateijsen

Quote from: suyver on September  4, 2003, 08:25:39
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

@Jaco: je schreef dat je met H3D 3 frames delay blijft houden. Mijn processor (Rotel 1066), welke ik niet wil upgraden, kan geen delay instellen. Worden deze 3 frames delay als storend ervaren? Hoeveel tijd is dat eigenlijk? 50 Hz -> 50 frames/seconde ==> 3 frames = 3/50 seconde = 0.06 seconden delay? Lijkt me overkomelijk...

-Freek.

Je kan natuurlijk altijd je time delay aanpassen.. (heb ik namelijk ook gedaan..) stem gewoon je center af op de nieuwe maat, tot je de delay niet meer zit.. Vergelijk met je eerste afstand en vermedigvuldig die factor voor alle andere kanalen. Dan zit je er heel dicht bij...

Groet Bjorn

garmtz

Ik zit met mijn delay rond de 20-30 ms standaard (staat nu op 23 ms) met de PSM-1. Ik ben er zelf nogal gevoelig voor en ben daarom blij dat ik de delay in kan stellen tot 150 ms.

D.m.v. time alignment je geluid delayen wil betekenen dat je je center 10 m dichterbij moet instellen dan je andere speakers (bij 30 ms delay). Hier is een enorm probleem: integratie van center met fronts is totaal geruïneerd...

bmateijsen

Gelukkig heb ik met de Holo3d niet zo'n enorme delay... en bij mij ging er een factor 1.8 overheen.. Toch.. ik delay liever per frame en wil dus ook mijn versterker upgraden naar pre/ pro, met frame delay.

Maar goed, het is een manier om het toch nog redelijk sync te krijgen.

J.A.F._Doorhof

Tjonge, iedereen geeft al antwoord  ;D.

Het klinkt mischien hard maar je zult er toch naar toe moeten om bij de keuze van een receiver of pre-amp gewoon te EISEN dat daar lipsync delay op aanwezig is.

ELKE scaler, digitale projector of progressive scan DVD speler heeft namelijk een delay, dat is inherent aan de techniek.

Als je weet hoe een scaler/deïnterlacer werkt dan snap je ook dat dit niet anders kan, er worden namelijk fields samengevoegt en vooruit gekeken (gebufferd) dit is op zijn snelst 3 fields (PSM-1) en op zijn langszaamst 16 fields (Terranex).

Over het opstarten van de PC dat valt in de praktijk mee.
Je zet hem aan en de holo software start automatisch, er wordt automatisch geswitched tussen PAL en NTSC resoluties, als het dus eenmaal draait dan hoef je NIETS meer te doen, het enige dat je zou moeten aanpassen is de aspect ratio als 4:3 materiaal in een 16:9 frame wilt kijken, maar in de praktijk is het aanzetten en uitzetten de rest gebeurt vanzelf. Het bedienings gemak is dus ZEER hoog.

Op dit moment zijn er wat problemen met de H3DII met HD-Aux en RGBHV output board waar Immersive hard aan werkt, die combinatie is nog niet helemaal plug en play maar sinds de laatste software drop zitten we ook daar weer op de goede weg.

72Hz en 48Hz moet met de RGBHV output kaart geen probleem zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

suyver

Quote from: J.A.F._Doorhof on September  4, 2003, 09:23:51Het klinkt mischien hard maar je zult er toch naar toe moeten om bij de keuze van een receiver of pre-amp gewoon te EISEN dat daar lipsync delay op aanwezig is.

Dat is geen optie voor mij. Ik heb nu een prachtig stuk versterking met die twee Rotels, waar ik heel tevreden mee ben. Ik ben niet van plan om die te vervangen. Ook niet op de langere termijn (tenzij ze kapot gaan en niet voor een reeel bedrag te repareren zijn).

Qua scaler zal het dus met mijn Rotels moeten werken. Nu gebruik ik de psm-1 en daar heb ik eigenlijk nooit lipsync-problemen mee gezien. Als ik je goed begrijp, zou de delay dus 2x zo lang worden (3 fields -> 3 frames) als ik van psm-1 naar H3D ga. Aangezien ik niet bereid ben om mijn versterker te vervangen, zal ik daar dus mee moeten leven als ik de H3D-weg op ga. Iets om over na te denken.

Verder klinkt alles erg goed, en is de uitleg helemaal helder. Het opstarten van de PC valt dan wel mee, en dat is dus niet zo'n probleem. Het is voor mij ook niet het probleem dat ik het niet kan of niet snap, het is gewoon dat ik veel gebruikersgemak wil. Zoals Frank het schrijft is het makkelijk genoeg voor mij. Dus wat dat betreft is H3D zeker een goede optie om te overwegen.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

J.A.F._Doorhof

Hi,

Kom anders gewoon een keer kijken, tja is alleen wel een eind weg  ;D.
Ik kan de delay in de Meridian gewoon uitzetten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

suyver

Dat is op zich wel de moeite waard. Ik heb inmiddels al een lijst met een stuk of 8 mensen die ik moet bezoeken. Misschien maar eens een Nederland-tour doen... ;D

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Grindtegel

Je mag ook wel bij mij komen kijken, kun je meteen zien hoe (niet) erg die standaard 3 frames delay eruit ziet.

en ik woon redelijk dicht bij Robbo   ;)  ;)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Rob_Dingen

Hoi Freek

Ik heb met de Rock+ nagenoeg ook geen last van lipsync en heb tot nu toe een titel gevonden dat was een Pal superbit met DTS.
Normaal draai ik NTSC en heb er eigenlijk nooit last van en is vergelijkbaar met de PSM-1.

Rob

J.A.F._Doorhof

Rob,

The Rock zit ook op 3 frames standaard.
Voor 90% van de mensen is dit inderdaad niet opvallend.

De PSM-1 zit iets lager vandaar ook de problemen met combing bij bepaalde disney titels en PAL.

Ik moet eerlijk bekennen dat zelfs zonder lipsync aanpassingen ik ook GEEN last er van heb met zowel de H3D als met de PSM-1, het enige wat me stoorde was bij versie 1.6 een zwevende lipsync op bepaalde concert DVD's, maar sinds versie 2.01 was dit eigenlijk al opgelost.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview