Introductie Speakers

Started by Sherwin, September 2, 2003, 21:42:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sherwin

Juist wel denk ik, anders hebben de units een bepaald karakter, en dan blijf je aan het wijzigen om het op het gehoor weer recht te krijgen (tonale balans dus).

Wat dacht je van de acoustische afval van curves, kan bijvoorbeeld resulteren dat je een bepaalde tweeter of midunit in een kast monteerd, en bijvoorbeeld 12dB filterd (terwijl dat electrisch + acoustisch) misschien wel 20 of 24dB /oct word en je een hele andere optelling krijgt (en dat ook nogeens AS afhankelijk),

Meten dus;

Mvgr, Sherwin ;D

dddac

He Sherwin !!

Je hebt (ongewild) wel de knuppel in het hoenderhok gegooid zeg, lekkere discussies, geniet met volle teugen :D

Je speakers vind ik mooi, profi opgebouwd en duidelijk veel zorg aan besteed, kompliment hoor!

Mijn stelling is: Meten om de juiste richting te vinden en dan intelligentie toepassen en je oren gebruiken. Ik gebruik BV een landkaart (of gps nu ;D) om bv naar München te rijden, maar gebruik mijn neus en ogen om het leukste/lekkerste terasje uit te zoeken, snappie ??

Ik ben het dus deels met Rob eens. Niet met zijn zwart witte stelling dat meten is niet weten. Natuurlijk weet je iets, namelijk de richting en probleemgevallen !!! Dat zou Rob toch ook wel inzien denk ik, maar zijn beginsel van later de oortjes gebruiken vind ik top. Zo ben ik bezig (zie mijn topic, maar goed, ik zie dezelfde namen hier dus dat was een open deur ;D)

nu de BRANDENDE VRAAG !!!!!!!!!!!!1 Waar is het schema van het FILTER ??? ??? ??? ???


Je hebt vast veel plezier met je speakers. Welke audioketen heb je eraan hangen ?

mvg
doede


Sherwin

Beste Doede, je bent welkom hier (liefst als de lak gespoten is en mijn kamer wat aangepast is, hihi).

Schema van het filter komt nog, ik zit nog om 1 dingetje te twijfelen, mid unit vanaf 200hz af laten rollen met 6dB (dat is nu perfect recht etc, scheelt wel een klein beetje van de absurde belastbaarheid wat je met dit systeem kan handhaven) of 12dB; of ik pas het aan en meet het met 12dB en maak een overschakeling op mijn filter dat ik netjes kan beluisteren wat het mooiste compromis is.

Die kasten zien er op foto's zo lomp uit terwijl dat helemaal niet is (dat zie je denk ik nog wel een keer :)), maar ik zei al; alles in het ontwerp heeft een functie, DUS, een functioneel ontwerp ;D.

Het laag is strak, snel en heeft slam (wat veel speakers gewoon missen en jammer is), dat je gewoon heel snel die pulsen door je lijf voelt gaan (dat is voor mij genieten van het laag, ben ik ook achter gekomen door te luisteren hoor) en is verder gewoon met een zeer lage Q afstemming, mooi 90 liter en getuned op 28hz (gemeten) en uitlopend tot 24,25hz (met flinke belastbaarheid).

Filters zijn allemaal 12dB parallel behalve de highpass van de middentoner, die is momenteel 6dB en daar kwam een perfecte curve uit (dus binnen +- 3dB).

Kijk met 'recht' bedoel ik LINEAIR recht, en niet een platte streep als curve, hihi.. moet leuk blijven;

Deze kasten zijn prototypen (die ik voor mezelf als 'af' beschouw) en zullen op tekening licht gewijzigd worden in de kleinere details. De midhoog kast verander ik denk ik niets meer aan, die heb ik doormiddel van een beetje logisch nadenken absurd dood gekregen en is net een blok beton.

Matrix van het laag heb ik gegoogeld op de frequenties van staande golven, werkt perfect dus (alleen de pulsen voel je nog een beetje in de kasten, rest is stil).. dode laagkasten is vaak een probleem (>70kg is niet meer te handhaven),

Rusten................ .. . ..

------ Audioset -----
Pre: Aragon 24K

Eind: van Medevoort Pa600 (die heeft bijna niemand, deze komt van de ontwerper zelf af), dit is een versterker (beetje studio gericht) die het laag absurd onder controle houd en verder heel muzikaal is... als student heb ik hier een perfect 2e handse aankoop mee gedaan.
Symmetrische opbouw, ik geloof 1200VA trafo (15w klasse A), 300w 8ohm, 580 op 4ohm, 850 op 2ohm stabiel. (ja heel apart ding, kan werkelijk alles handhaven)

Dit apparaat heb ik gekocht omdat er weinig high-end was die mijn speakers voor die prijs op een belachelijk goede manier kon aansturen.


Cd: Tjoeb '99

Speaker kabels (daar word ik altijd zo gefustreerd van, van die topics en die bedragen), kimber 4PR en 8VS, puur gekozen om de logische bouw van de kabels en het electrisch idee erachter (niet om de looks, het merk, of wat dan ook).

Interlinks: Sound evolution (voor mij gemaakt), en van de cdspeler naar de voorversterker nog gewoon een prutslink (kan ik altijd om lachen).

Er gaat nog het e.e.a. veranderen, misschien nieuwe Pre.. nieuwe cdspeler (TEAC VRDS 10Se, en deze laten modificeren bij soundevolution).. mooi lachen, ben je voor 1800 euro volledig klaar en speel je op wadia niveau (dat betekend ;D).


Mvgr, Sherwin

dddac

Quote from: Sherwin on September  6, 2003, 00:19:51
....... of ik pas het aan en meet het met 12dB en maak een overschakeling op mijn filter dat ik netjes kan beluisteren wat het mooiste compromis is.

...........dode laagkasten is vaak een probleem (>70kg is niet meer te handhaven),

Mvgr, Sherwin

Zo'n "omschakelaar" is bij mij een "vast bestanddeel" van tweaks. Altijd even heen en weer kunnen gaan helpt je snel een gevoel te ontwikkelen, en dan lekker inluisteren.... Voor de filters gebruik ik ook wel van die snoertejs met krokoklem, kun je heel snel even een configuratie wijzigen..... later dan solderen :)

>70kg, inderdaad, ik weet het ::) haha !

truste

doede

Rob_Dingen

Hoi Samen

Doede ik zeg precies hetzelfde als jij ik gebruik mijn metingen ook anders had ik die spullen nooit gekocht en ik denk ook dat iemand die geen meet apperatuur heeft een goede speaker kan bouwen.
Ik heb ondertussen 25 jaar ervaring en erg veel gebouwd.
En een vlak metende speaker klinkt per defenitie niet perse goed omdat hij vlak meet.
Als je namelijk een phase probleem hebt en de speakers werken elkaar een beetje tegen bij de overlaping dan kun je bijv de helling van een unit of allebij wat dichter bij elkaar leggen waardoor de ontstane dip verdwijnt mooi nu heb je een vlak metende speaker met een phase probleem.
Je hebt binnen een mum van tijd een vlak metende speaker gebouwd makelijk zat maar hoe is dan het stereo beeld?
ik heb nog voorbeelden genoeg waar het fout kan gaan bijvoorbeeld een kleine 2 weg speaker wil je die goed laten klinken zal hij van het laag naar hoog af moeten lopen anders heb je totaal geen bas.
Dat ik al 25 jaar speakers bouw wil trouwens niet zeggen dat ik er wat van kan ;D
Maar ik kan wel zeggen dat echte theorie van hoe het nu eigenlijk moet er niet is anders waren alle speakers in de wereld gelijk nu hebben we tenminste keus uit diverse ontwerpers zoals Sherwin en doede en kiezen we degene die het best bij onze smaak passen want die hebben namelijk gelijk.

Rob

dddac

ROB, PRECIES !!! 8)

hoef ik niets aan toe te voegen! :)

En nu dat schema graag....... ;D

doede

dddac

Quote from: Rob_Dingen on September  6, 2003, 01:21:54
Hoi Samen

........

Rob

He Rob, gezien dat dit je 1111 e post was? wat was dat met de 11e van de 11e ;D

doede

Bart_M

 :'(
Het dit niet mee vandaag, zojuist mijn vinger aangezien voor ondertapijt...
Was juist zo lekker op weg.  :-\

Grtn,
Bart

Sherwin

Je hebt er toch niet ingesneden he?

Mvgr, Sherwin

Bart_M

 :-\

Ja dus.
Zo'n los lapje vlees aan mijn vinger...
Dus ff rustig aan doen.

Grtn,
Bart

Sherwin

O gelukkig.. ik had vorig jaar zowat mijn hele vinger er-af (das pas smerig)...

Hoe staat het verder met de kastjes?

Mvgr, Sherwin

Bart_M


Bart_M


Bart_M

#63
Ik wil een nieuwe pic uploaden, maar er is geen ruimte meer. :(

EDIT: en toen was we wel weer ruimte. :D

Erik van Voorst (in memoriam)

Hou je vingers in de gaten... ;)

Ik weet hoe het voelt..... :'(

Suc6

Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M


Sherwin

Ziet er erg netjes uit bart!

Ik zou willen dat ik ook zo'n goede camera had, bij jou zie je details en netheid goed.

Mvgr, Sherwin

Bart_M

Hey Sherwin,

Ik wil jouw speakers ook wel een keertje vereeuwigen met mijn camera. ;)
Dit is trouwens al low res om ze niet te groot te laten worden.
Stuur maar een mail. (wellicht zaterdag?)

Grtn,
Bart

Sherwin

Zou eventueel wel gaan ja, alleen jammer is dat mijn kamer niet helemaal optimaal is (hier en daar wat staande golven die ik nog moet onderdrukken).
Heb de filters er aangeknoopt zitten (is nog niet zo'n punt overigens).. de kasten nog niet voorzien van spikes en nog niet gelakt.

Dus eventjes kijken dan maar :D

Mvgr, Sherwin

Bart_M

Leuk om dan juist foto's te maken. Je hebt het bouwproces dan in beeld. Als ze er uiteindelijk toppie uitzien, dan kan je niet voorstellen hoe het begonnen was.

Grtn,
Bart

Sherwin

Ik ben vaak iemand die eerst alles perfect af moet hebben voordat ie zijn materieel toont ;D..

Moet nog vloerkleed op het laminaat leggen, staande golf afdempen tussen 2 overstaande muurtjes, reflecties elimineren..

Als je daar genoegen mee kunt nemen, hihi.. het laag klinkt super alleen op bepaalde frequenties gaan de golven tussen de muurtjes staan of in de hoek naar het schuin dak gericht, erg irritant.

Mvgr, Sherwin

Bart_M

Hoi Sherwin,

Ga zondag dan mee naar Belgie.
Daar is een bijeenkomst over akoustiek, heel leerzaam.
http://forum.audioforum.be/viewtopic.php?t=566

We zijn op dit moment met 3 man, een vierde kan er ook nog wel bij.

Grtn,
Bart

Sherwin

Dat lijkt mij wel leuk ja! Heb zondag evt tijd, is geen probleem. Hoelaat is dat dan?

Mvgr, Sherwin

Bart_M

Dat is nog niet helemaal bekent.
Volg dit topic over de begin/eintijd. We mail nog wel.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=32;action=display;threadid=9069

Gydotron

Normaal beginnen de clubdagen om 14 h en eindigen aan de bar ;)

MVG Gydotron