Introductie Speakers

Started by Sherwin, September 2, 2003, 21:42:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sherwin

Test test test

Dit is het matrix, bestaande uit 22mdf matrixpanelen en 30mm mdf buiten panelen.



Dit is het binnenwerk, het front van de kast is deels 52mm dik, en later zijn de zijkanten ook tot een dikte (sandwich) van 52mm gebracht.. even als de midhoog behuizingen.

Hieronder zie je het minimale dempings (test) plan, dit plan heb ik na de metingen gewijzigd in 60% glaswol vulling met scheidingslagen ertussen, hierendaar wat pritex en frontex om het glaswol te scheiden van de ruimten (een stukje luidsprekerdoek is nog een goede optie hierbij).. omdat dit materiaal nu eenmaal het beste meet en het meest dode geluid geeft.

Van de bass-unit tot aan de reflexpoort bevind zich een vrije weg voor de druk. Het matrix heb ik op de duim berekend aan het oppervlak van de conus en hier wat bij opgeteld om tot een reeel compromis te komen.



Hier worden de laagkasten gelijmd, dit is zeker een dikke 6 maanden geleden, toen had ik ook mijn kamer (zolder) nog niet ge-restyled.



Hieronder zie je de midhoog cabinet's in volle maak. De achtercompartimenten zijn gevuld met zilverzand.. Het uiteindelijke compartiment is maar een 4 liter bessel afstemming met een Q van 0.57 (zonder demping!, 'met' zal het automatisch naar een Q van 5.0 neigen). Ik heb lang nagedacht over de kast en had al wat ervaring met goede kwaliteits 30mm mdf wat ik dit maal erg dood heb weten te krijgen.. de midhoog kasten zijn knoer en knoer hard (en helemaal vrij van kleuring, resonanties etc).

De zijwanden van de midhoogkasten zijn 52 mm dik, het front is evenals 52mm dik en dit is allemaal gesandwiched op een 'design' manier waardoor je niet al te lompe kasten krijgt (zie het idee van de zijpanelen).

De midhoog kasten wegen bijna 25kg per stuk.. en zijn in verhouding veel zwaarder als de laagkasten die tussen de 60 a 70kg wegen. Maar het is juist zo dat ik de kasten aanpas op hun werkgebied;

De woofer loopt grofweg gezegd maar tot 100hz, en de (midlaag mid) tot 200hz. Dit alles is door een zeer mooi filter realiseerbaar geworden.. alle overgangen zijn dus helemaal vlak.

Ook deze kasten zijn voor optimale resultaten weer gedempt met glaswol en scheidingslaag, de scheidingslaag is nu van frontex maar vervang ik nog door een deel pritex (puur om het idee).



De kasten helemaal inelkaar, en natuurlijk geschuurd:



De kasten genomen bij het bedrijfje waarbij ik mijn kasten heb laten meten en mijn filters heb laten aanpassen (omdat ik daar zelf 'nog niet' de apparatuur voor heb).

Waarschijnlijk is dit met een flitser genomen, maargoed:



Nog een afbeelding van deze kolossen:



En natuurlijk nog een:



De curve gemeten vanaf 200hz, laag erbij gesimuleerd:



Het 3d plotje (waterval diagram). Toont erg netjes, de kleinste piekjes die je los ziet staan van de rest zullen hoogstwaarschijnlijk reflecties zijn:

Een LINK hieronder (voor hoge resolutie)

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=304526

Verder:

Deze speakers hebben dus een hele lange weg tegaan gehad.. ik was vorig jaar begonnen met een dipole d'appolito configuratie met deze bezetting:

Thiel c2-12 (huidig)
Peerless HDS 134 (toen
Focal 11k7512 (huidig)

Dit leed tot een zeer leuk resultaat alleen kreeg ik daar het filter niet perfect mee (op het gehoord.. ja zo beginnen we allemaal, een beetje logisch alles in elkaar bouwen en wat simuleren)

Daarna ben ik doorgegaan met het dipole concept en heb toen als test nieuwe midunits besteld (dit tot zo'n 200hz aan laag mee mogen krijgen, iets daarboven afvallen is hier wel een vereiste). De Seas Excel (waar ik normaal niet zo'n fan van ben, vanwege het rendement en de break-up's) M15CH millenium mid van maarliefst een 90dB rendement gemiddeld, een zeer mooi respons, zeer mooie vervormingscijfers en een mooie afstraling... een perfecte middentoner voor een perfecte speaker dus ;).

Met deze configuratie heb ik zeker nog een maand of 4 gestruikeld en gefilterd (daar zijn wel voor een paar honderden euro's aan componenten aan versleten).

Toen op een avond Martin (HSI) mij opbelde..., waarna we zeker anderhalf uur aan de telefoon hebben gehangen en gebabbeld en ik tot de conclusie moest komen (helaas, daar ging ik weer.. hihi) dat je geen perfecte speaker kunt ontwerpen zonder meet-apparatuur! Dus zoals je jezelf wel voor kunt stellen was het een en al technisch gebabbel waarna ik de kans kreeg om hierover na te denken (zo'n kans laat je natuurlijk niet schieten!)...

Ik heb een tijdje de kat uit boom gekeken en heb mezelf op het e.e.a. laten adviseren en heb toen een eind gemaakt aan het dipole project waarna ik ben overgestapt op de monitor versie (ipv dipole paneel).. en weer even bij mijn positieven ben gekomen en tot mijn doelstelling:

Een kwalitatief zeer hoogwaardig 3 weg systeem, vrij van resonanties, lineair recht, en delay's tot aan een minimum (waarvoor de kasten ook gebouwd zijn).

Vanaf dit moment was ik dus ook begonnen aan het bouwen van nieuwe midhoogkasten waarvan ik vooraf een aantal weken tijd in heb gestoken.

Toen alles klaar was, heb ik de kasten weggebracht en laten doormeten. In tussentijd hebben we nog wat gecommuniceerd waarna de filters eindelijk definitief klaar waren. Ik heb het hele zaakje op gehaald en ben thuis gaan solderen, waarna ik het heb aangesloten;

Dit had ik dus nooit gedacht!
-Een perfect afstraling op de luister-as (waarvan deze was gerealiseerd tijdens de metingen)

-een zeer homogeen klankbeeld waarvan alles in tonale balans is
-rust
-een stevig laag wat overigens zeer snel is met de benodige 'drive/impact' (een speaker met 'ballen' dus, waar ik ook dus voor ging)
-de speakers gingen lager als normaal vanwege de mooie correcties in het laag, de kasten spelen tot zo'n 24/25hz, waarbij ik vanaf 27hz de volle druk heb in mijn kamer (dat is erg leuk ;D).

Morgen verbeter ik wel de spelfouten, en ga ik verder met het verhaal ;D

Mvgr, Sherwin

Spacebass

Ziet er heel goed uit .. goed hoor dat DIY!!



ps
Welk PA bedrijfje is dat dan?

Bart_M

Hey Sherwin,

Ziet er geweldig uit.
Ik ga zeker nog eens langskomen voor een luisterdemo.

Grtn,
Bart

Bart_M


Johan Van Gompel

Nice! Gebaseerd op de Andromeda van Tony Gee? Ik wou net dezelfde variatie gaan maken, met 1 baspoort aan de voorkant i.p.v. 2 aan de achterkant. Gebruik je dezelfde drivers? Wat zijn de dimensies van de woofer kast? Hou je het filter ook extern?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Sherwin

#5


Idd Bart, deze heer heeft mij dus de goede weg opgeholpen.. en zo hebben wij (deels samen) een stel perfect afgestemde filters ontworpen.. wat je dus te never en te nooit met het gehoor kan bereiken, en daar ben ik inmiddels wel achter!!.

Ps: ik ben nog steeds bezig met het hierbovenstaande verhaal af te maken, wat een POKKE werk zeg.. hahahaha ;D

- Het is geen kloon van Tony Gee's andromeda's:
Mijn speakers zijn logisch gebouwd:

-De zijplaten dienen als sandwich (wat normaal lomp uitvalt als je het op een andere manier zou doen)
-De helling van de topkast doet wonderen met het filter en geeft een perfecte en fasereine afstraling (gemeten ook)
-De unit bezetting is helemaal naar smaak en keuze samengesteld;
 *Zijdezacht hoog met het bekende thiel karakter
 *Kleurloos en zeer snel midden (alleen de cijfers zeggen al genoeg), de unit   had zich bewezen in zijn cijfers en speelt minimaal gelijk met een thiel ceramic mid (smaak kwestie denk ik), deze unit was meer geschikt voor mid en een beetje midlaag (waarbij de thiel mid toch al echt zou moeten afzwakken), bij deze unit is 6dB rollof vanaf zo'n 240hz (geschat) mogelijk.
*Snel en krachtig laag (ook sublaag), dit moet je niet overschatten, want het laag is recht en heel laag afgestemd (28hz); dit was een unit die mij aanspraak vanwege zijn impact karakter (wat toch iets extra's geeft, een KICK bijvoorbeeld ;D).

Het filter is ook helemaal anders gerealiseerd dan die van tony gee.. dus al met al praten wij hier over een individuele speaker met een functionele kastbouw.

Mvgr, Sherwin

Erik van Voorst (in memoriam)

Tjezus  :o...wat leuk om weer iemand te zien die een Andromeda nabouwt.  

Ik blijf het een gaaf ontwerp vinden.
Ik heb uitdraaitjes gemaakt en ga vanavond lekker lezen.

Weer een aanwinst op het forum  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sherwin

#7
Dank je wel erik, maar zou je voor de duidelijkheid even mijn post hietboven willen lezen (die met die zwartgedrukte lettertjes)?  ::) ;D

Verder komen er natuurlijk nog spikes tussen etc, misschien speakerdoek op de laagkasten.
De kasten worden zo snel mogelijk afgewerkt, ik laat ze namelijk spuiten  8)

Mvgr, Sherwin

Johan Van Gompel

Quote from: Sherwin on September  2, 2003, 22:13:33
- Het is geen kloon van Tony Gee's andromeda's:

Tuurlijk niet. Hij lijkt er alleen sterk op. ;) ;D Grapje, het viel me gisteren al op dat je matrix helemaal anders was en de twee bovenste drivers herkende ik helemaal niet (de derde is een Focal 13K8711, nietwaar?).

Ben je van plan om net als Tony Gee alle details te publiceren op een website?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Franky P.

Mooie speakers hoor! :D

Nog een vraagje (van een speaker-bouw beginner ;) ):

Over het kastontwerp:
Als ik de hoogte van de speaker moet inschatten, zullen de mid-en-hoog drivers op of iets boven oorhoogte zitten.
Is het geen probleem dat ze omhoog stralen??
Dan luister je toch niet meer op de afstraal-as, daardoor krijg je dan toch een ander frequentie-verloop?
B.v. in vergelijking met Erik's mini (nouja, mini) Sentinels: daar stralen de hoog-en-mid-drivers naar beneden naar de luisteraar..

m vr gr Frank

Bart_M

Als je bijvoorbeeld naar een "normale" Avalon kijkt, dan zie je dat daar ook de baffle schuin staat.
Dit is gedaan om het akoestisch middenpunt van de speakerunits gelijk te krijgen.

Wat je kan doen is de units op een plaat zetten en deze langzaam gaan kantelen, totdat je het beste frequentie verloop krijgt.

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Sorry Sherwin

Ik heb de uitdraaien gelijk in mijn koffertje gegooid.  :-[

Ik weet als geen ander hoeveel moeite het is om een mooie speaker te bouwen ook al lijkt hij op een bestaande. Dus geen kloon.

Nogmaals gaaf dat je dat wilt publiceren het was niet mijn bedoeling om afbreuk ergens aan te doen.!!!

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sherwin

#12
Beste Iedereen,

Mijn baffles zijn 7 graden geheld, en de afstraal as is geoptimaliseer op de hoogte van de fasekegel van de midunit (daar ligt de hoofd-as).

Als het goed is staat dat ook boven in het verhaal, maarja.. als niemand het leest :) DE WOOFER IS DUS DE 11k7512 van FOCAL ;D

Mvgr

Franky P.

don't worry, heb t hele verhaal gelezen :D
twas me nog niet helemaal duidelijk geworden

complimenten voor de speakers ;) :D

m vr gr Frank

Sullivan

Hi Sherwin,

Ondanks niet helemaal mijn smaak qua uiterlijk, ziet het er erg prof. uit. Petje af.
Wat zijn de buitenmaten van de speaker? Op de foto lijkt de 7 graden helling naar achter. Jouw luisterend oor zit toch veel lager?. Ik zou eerder denken dat de helling naar voren zou moeten.
Kan je hier iets meer over vertellen (of heb ik ook niet goed gelezen :()?

mvg,
Frank

Johan Van Gompel

Quote from: Sherwin on September  3, 2003, 17:02:27
DE WOOFER IS DUS DE 11k7512 van FOCAL ;D

11"? Ik heb ergens (dacht op de site van Tony Gee) gelezen dat je op zijn minst een 13" woofer nodig hebt voor een degelijke luchtverplaatsing. Dat is dus niet zo?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Sherwin

Quote from: Sullivan on September  3, 2003, 18:19:36
Hi Sherwin,

Ondanks niet helemaal mijn smaak qua uiterlijk, ziet het er erg prof. uit. Petje af.
Wat zijn de buitenmaten van de speaker? Op de foto lijkt de 7 graden helling naar achter. Jouw luisterend oor zit toch veel lager?. Ik zou eerder denken dat de helling naar voren zou moeten.
Kan je hier iets meer over vertellen (of heb ik ook niet goed gelezen :()?

mvg,
Frank

Dank je wel... Volgensmij twijfel je een beetje aan mijn kennis op luidsprekerontwerp gebied, zoals ik al zei: De kasten zijn 7 graden geheld waardoor de afstraal as (in combinatie met het 12dB filter) exact op de as van de middentoner komt, EN dat is ligt op zo'n 98cm hoogte en straalt over een grote afstand lichtelijk naar beneden (in graden),

Ik denk dat je wat theorie mist over de afstraling van een luidspreker (in combinatie met meerdere units, en wisselfilters).
Bij de avalon sentinel schat ik de afstraling juist ook licht naar beneden gericht, je moet echt niet denken dat als de kast op 160cm hoog 8 graden naar voren helt dat de afstraling ook 8 graden naar voren is... zo aan de unit offset te zien zal dat misschien zelfs minder zijn.

Mvgr

Sherwin

Quote from: Johan Van Gompel on September  3, 2003, 18:56:43
Quote from: Sherwin on September  3, 2003, 17:02:27
DE WOOFER IS DUS DE 11k7512 van FOCAL ;D

11"? Ik heb ergens (dacht op de site van Tony Gee) gelezen dat je op zijn minst een 13" woofer nodig hebt voor een degelijke luchtverplaatsing. Dat is dus niet zo?

Nee dat is bullshit, het gaat hem juist om hoe de woofer is geconstrueerd. Het gaat hier niet tevens om luchtverplaatsing maar om DRUK verplaatsing en hier komen erg veel factoren bij kijken.

een 13inch is een indicatie voor een gemakkelijke laagweergave. Ik heb een 11inch waarbij de specificaties mij tot deze keuze hebben gemaakt, te groot is dus in de meeste gevallen ook weer te traag. Anders had ik wel een echte basmid genomen in combinatie met een 13inch ja, klopt.. maar dat is niet zo, dit is een 3 weg.

Kijk, en voor dit soort LLLLLen lange discussie start ik meestal geen topics omdat je dit toch alleen maar 'live' kunt bepalen.

De kasten zijn trouwens prototype ontwerpen voor mezelf, op papier kan het e.e.a. veranderd worden (een aantal functionele design dingen etc).

Voor de verder rest zijn de kasten ook nog niet afgewerkt, deze worden dus gespoten, de kasten moeten nog worden onderscheiden door spikes en noem maarop.

Het doel bij dit ontwerp is dus ook: funtioneel, recht lineair, en doen wat het moet doen alleen dan op kwalitatief heel hoog niveau (geen gepoespas).

Mvgr, Sherwin

eduard

Ziet er cool uit zal vast nog beter klinken.
Maak je alleen niet zodruk is slecht voor je hard ;).

Sherwin

Dank je wel Eduard, wat namelijk ook zo is dat kasten altijd zo groot en lomp ogen op foto's.. in het echt valt het wel zo reuze mee ;)

Toen die kasten in de huiskamer stonden voor vervoer (te wachten) moest ik zelfs een beetje lachen, omdat het er gewoon normaaltjes uitzag voor een beetje formaat speaker :D

Mvgr, Sherwin

Bart_M

Hey Sherwin,

Ik zou deze kasten heel graag eens onder mijn speakers willen horen. Ik zoek nog dergelijke baskasten/subs voor mijn frontkanalen.
Er zit enorme muzikaliteit in en dat zoek ik voor de frontsubs.
Maar daar komen wel nog wel een keer op terug.  ;)

Grtn,
Bart

Sherwin

Geloof mij maar... ze komen in mijn kamer zoiezo lager als jou peerless subs (raar he, hihi), en natuurlijk de snelheid in de pulsen etc, kom binnenkort maareens langs ja! ;D

Mvgr, Sherwin

Bart_M

Ik word steeds nieuwsgieriger.
Sinds ik bij Yves zijn 15" Focal subs gehoord heb, wil ik ook 2 van deze side subs.
Qua specs komen ze niet zo heel diep (relatief), een Hz of 25. Maar je hebt niet 1 seconde het gevoel dat je iets mist.
Heel, heel indrukwekkend.

Hoeveel liter zijn de baskasten?

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

#23
Sherwin en Bart

Die Focalserie dat is zo een beetje met Eton het beste wat er op de wereld te koop is...dat is echt een gave aankoop  8)

Gister met Garmt gezellig naar Brotherhood of the Wolf gekeken,...wat gaat die sub te keer ....en wat strak...
zeker als je hem veel liters kunt geven klinkt hij....aardbevend laag maar NOOIT opdringerig.

Een heerlijk voordeel is dat als je concerten kijkt je never nooit...db's moet wegdraaien zoals bij veel subs.

Hij blijft onder alle omstandigheden heerlijk klinken.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Ja, de sub van Erik klinkt absurd goed. Extreem stille behuizing en hierdoor ultra-droog, maar nooit opdringerig laag. Bas gaat echt kernachtig door je heen bijna. En dan die center... heb nog nooit zoveel details gehoord in Brotherhood of the Wolf: al het ritselen van kleding en de afstand van de acteurs tot muren en microfoons (!!) zijn hoorbaar. Amazing...  :o 8)