Introductie Speakers

Started by Sherwin, September 2, 2003, 21:42:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Tja, dit is een hele mooie allround sub.
Ik wil zelf wat kleinere frontsubs met bijvoorbeeld een 11".
Dan maak ik dan de frontkanalen full-range.

LFE gaat nog steeds via een andere sub.

Grtn,
Bart

Sullivan

#26
Quote from: Sherwin on September  3, 2003, 19:27:25
...Volgensmij twijfel je een beetje aan mijn kennis op luidsprekerontwerp gebied...
Zeker niet. Het is voor mij alleen nog een nieuw wereldje waarin ik nog veel kan leren. Het was voor mij onduidelijk hoe dit bij jouw speakers zat. Vandaar mijn vraag of je er iets meer over kon vertellen.

Quote
Ik denk dat je wat theorie mist over de afstraling van een luidspreker (in combinatie met meerdere units, en wisselfilters).
Ja dat denk ik ook. Wist bijvoorbeeld niet dat je met filters de afstaling kan regelen (het gaat hier om het middelpunt neem ik aan?).

Quote
...kast op 160cm hoog 8 graden naar voren helt dat de afstraling ook 8 graden naar voren is... zo aan de unit offset te zien zal dat misschien zelfs minder zijn.
Ok ik begrijp nu dat een unit ook nog een offset heeft, maar jouw kast heeft toch een helling naar achteren (puur de kast) of vertekenen de foto's? En...nee ik twijfel niet ;). Snap het gewoon nog steeds niet. Wat is de totale hoogte van de twee kasten samen? Misschien is dit wel lager dan ik zou denken.

mvg,
Frank

Erik van Voorst (in memoriam)

Bart,

Ik weet niet of je gewoon al heel tevreden bent met je LFE sub.

Maar als ik mij ermee mag bemoeien dan zou ik overwegen om een extreme sub te bouwen met bv. een 15 inch Focal. Je slaat dan zeer veel vliegen in 1 klap.

Je stuurt hem aan als LFE en alles onder de 120 Hz
voer je hem ook...heus hij verslikt zich niet in al die "opdrachten" dus een WAANZINNIG mooie ondersteuning voor je center en fronts.

Rears zou ik niet doen met die sub.

Sherwin wat bedoel je precies met luchtverplaatsing is wat anders dan druk, daar komen meer factoren bij kijken (serieuze vraag  :)) in de context van luidsprekers  ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Quote from: Erik van Voorst on September  4, 2003, 12:45:48
Bart,

Ik weet niet of je gewoon al heel tevreden bent met je LFE sub.

Maar als ik mij ermee mag bemoeien dan zou ik overwegen om een extreme sub te bouwen met bv. een 15 inch Focal. Je slaat dan zeer veel vliegen in 1 klap.

Je stuurt hem aan als LFE en alles onder de 120 Hz
voer je hem ook...heus hij verslikt zich niet in al die "opdrachten" dus een WAANZINNIG mooie ondersteuning voor je center en fronts.

Hoi Erik,

Het is de bedoeling dat de Tumult straks voor LFE kanaal wordt gebruikt.
Ik wil de fronts echter full-range maken met 2 side subs die onder de normale speakers komen te staan.
Ik wil deze kasten echter niet te groot maken, vandaar mijn mogelijke keuze voor 11". Eventueel gesloten en dan actief gecorrigeerd in het laag via een Thommessen unit.
De 15" is heel mooi, maar 2 kasten van 200 liter erbij op mijn kamer gaat niet lukken. Hoe mooi het eindresultaat ook zal zijn.

Bedankt voor je bemoeienissen!  ;D

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

....zo te lezen ook geen straf..... 8)  8)  8)

Ik hoop dat je tumult-problemen zo een beetje opgelost zijn  :'(

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sherwin

Beste mensen,

Nou; drukverplaatsing: Heel makkelijk voorbeeldje, een PA woofer met een rendement van 98dB die niets doet en je broekspijpen laat wapperen of een peerless van 88dB die flink slagen maakt voor hetzelfde effect, dit is erg grof / maar ik neem aan makkelijk uitgelegd ;D, dus, waar komt het op neer? Juistja, de constructie van de unit, en niet de grote of de slag (dat is een verhouding die je kunt gebruiken tegenover andere units, die vaak heel grofgezegd wel een beetje klopt).

Afstraal assen kun je idd grotendeels sturen met het filter, dat is het punt waarop beide units in zo goed als gelijke fase komen (waar door de karakteristiek doet wat het filter wil dat ie moet doen). EN, door die 7 graden helling heb ik mijn mid en hoog in gelijke fase (terwijl een simulatie programma allang aangeeft dat er een dip zou komen..), dus dit is ideaal op de luister-as.

Oja Bart, focal 11inch speelt met 18mm p-p lineair, en 26mm p-p max op een aandrijving van 13.5BL (vergelijk andere speakers maar eens in de grootte van 11inch = 27cm) op 57 gram! Dus deze unit is gelijk aan de eton 11inch die ook deze kracht/massa verhouding heeft, alleen wat anders is opgebouwd. De focal heeft een hogere mechanische weerstand waardoor deze zichzelf heel strak onder controle houdt.

Zo straks verder ;D

Mvgr, Sherwin

Sherwin

Kasten zijn overigens zo'n 120cm hoog.

Bart_M

Zijn de baskasten 120 cm of baskasten met topkasten zijn 120cm?
Hoeveel liter zijn ze? Aangezien mijn kasten ook al 50 cm hoog zijn, kan de baskast niet zo heel groot worden...

Grtn,
Bart

Sherwin

laagkasten zijn 84.6 cm hoog, bevat 90 liter netto zo;

Mvgr

Bart_M

Hier zouden de baskasten dan onder moeten komen.

Als ik maar 2 boxen hoefde te bouwen was ik denk ik al klaar geweest.  ::)
Tis wel veel werk.

Grtn,
Bart

Bart_M

En het valt me weer op dat je niets op kan maken van wat ik aan het bouwen ben.  ;D
Maar goed, het zijn dus 5 boxen, en het zwarte wat in 2 van de boxen zit is tapijt met een bitumen onderlaag. Dit spul is trouwens ook best lastig te bewerken.

Grtn,
Bart

Sherwin

Ziet er al goed uit!

Zeg Bart, anders kan de kast lager en dieper he... ;) 70 liter is voldoende voor een goed laag (tussen 70 en 90L) is gangbaar voor sublaag, lage Q, en nog flinke power handling.

Weet je wat je moet doen Bart? Als je het helemaal perfect wil hebben met laag en alles erbij laat je het meten bij HSI! (kost wel een paar knaken) maar dan heb je echt maximale performance en zo goed als compromisloos filter (is het geld waard, kom maar eens luisteren).

Mvgr, Sherwin

Spacebass

Doen ze ook "Watkins" filters?

Sherwin

www.hsi-luidsprekers.nl

En stuur even een mailtje zou ik zeggen, wie weet ! :D

Ik ga zelf overigens ook de apparatuur aanschaffen alleen dat doe ik pas als het financieel wat gunstiger uit komt;

Mvgr, Sherwin

Bart_M

Rob Dingen heeft me tot nu toe heel erg geholpen met het filter en de units. Hij heeft ook goede meetapparatuur.
Ik moet wel een goede match krijgen met de topkast, aangezien deze 94dB is. Ik zoek het liefst een woofer die hierbij aansluit.

Ik heb jouw kasten ook even gesimuleerd, en dit ziet er op papier heel netjes uit. Heel mooi verloop.

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik vind de keuze Rob Dingen eigenlijk wel beter dan HSI.

Het ligt gewoon wat meer in lijn met het forum
dwz.... om op een niet-commerciele manier (of zo min als mogelijk) elkaar "op weg" te helpen.

Overigens niets verder ten nadele van HSI, ook ik heb meer dan een uur met Martin aan de telefoon gezeten
een zeer kundig mens.

Groetjes
Erik

PS.
Je moet wel tegen Rob zijn .......
directe benadering.....kunnen  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

 ;D

Rob heeft me al zover geholpen. De bedoeling is dat de puntjes voor de tweeter nog op de i worden gezet.

Tja, Rob is gewoon heel praktisch. Deze no-nonsense benadering ligt mij wel. Je weet waar je aan toe bent.

Grtn,
Bart

Sherwin

QuoteIk vind de keuze Rob Dingen eigenlijk wel beter dan HSI.

Het ligt gewoon wat meer in lijn met het forum
dwz.... om op een niet-commerciele manier (of zo min als mogelijk) elkaar "op weg" te helpen.

Commercieel valt wel mee, hij heeft proffesional audio als pre en hifi thuisgebruik erbij;

Ik ben iniedergeval erg tevreden met het resultaat (had ik zelf nooit voor elkaar gekregen omdat ik daar spullen niet voor had).

Dus Rob is niet commercieel en doet dit dus gratis?

Mvgr, Sherwin

Bart_M

Rob doet dit puur als hobby/omdat hij het leuk vind.
Dus gewoon in zijn vrije tijd.

Grtn,
Bart

Sherwin

#44
Aha, oke.. ieder zijn hachje dus :)
Wat is zijn filosofie eigenlijk dan qua stemmen en meten?


Mvgr, Sherwin

Rob_Dingen

Hoi Sherwin

Meten geef ik eigenlijk niets om maar ik gebruik het als gereedschap welke richting ik in ga en om bepaalde zaken te controleren.
Maar meten is niet weten.
Als ik begin met een speaker ontwerp dan word er in het begin stadium veel gemeten totdat ik een bepaald niveau heb berijkt dat ik kan zeggen of ik er mee verder wil gaan en het ooit iets word.
Als ik zover ben word er eigenlijk nauwelijks nog gemeten en het meeste op gehoor gedaan.
Mijn doel is dus ook niet om een perfect metende speaker te bouwen maar een perfect klinkende (in hoever dat bestaat).

Rob

Gydotron

Sorry Rob, maar dat is bullshit, meten is weldegelijk weten. Probeer in een 3 weg systeem de units eens juist in fase te brengen, op het gehoor dan. Ik weet een truk maar zo simpel is het niet. Wat wel juist is,is dat een meting niet zaligmakend is. Je speaker moet vooral muzikaal zijn en daarom wil dit niet zeggen dat hij als een plaatje meet, op dat vlak ben ik het met je eens.

MVG  Gydotron

Spacebass

Kan het forum filter weer aan  :o

Sherwin

QuoteMijn doel is dus ook niet om een perfect metende speaker te bouwen maar een perfect klinkende (in hoever dat bestaat).

Jongens! Jongens... zo was ik ook! Ook altijd op het gehoor en meetsystemen vervloeken, alles... (bind mij maar vast aan de schandpaal).

Ik heb het hele zaakje onderzocht en heb lange gesprekken gevoerd met martin van HSI (omdat ik zelf nog geen budget had voor zo'n dergelijk systeem) en ben daar naar toe gegaan en heb alles met eigen ogen en oren aanschouwd. Nu heb ik een gemeten speaker (alles, vervorming, waterval, REAL TIME RESPONSE VOOR AFSTRAAL AS, curves, impedantie) en mijn speakers zijn zo recht als een plank in alles... en zal ik jullie dit vertellen:

Heb nog nooit zulke mooie speakers gehad (en dit is al het zoveelste paar), ik ga nu ook voor recht, en waarom?

Een luidspreker heeft als functie op het electrische signaal wat op een bron staat te vertalen (over te brengen) zoals het ER OP staat, dus zo recht mogelijk;

Op het gehoord blijf je eindeloos bezig (daar word je dus echt een nutty professor van!;D),

Maak je het op het gehoor dan heb je altijd iets wat je mist, of dit is te veel, of dat is te laag, of je hoort weer iets raars (fase), het beeld is raar, de speaker klinkt niet lekker op de plaats waar jij muziek luisterd (afstraal as misschien te ver omhoog of omlaag??).. en noem maar op;

Ik heb al ERG veel beluisterd en vind dit echt 'een' van het beste wat ik ooit heb gehoord (zijn dus nog een paar andere hele dure fabriekskasten dus, waarmee ik nu een beetje vergelijking doe).. avalon is bijvoorbeeld ook niet recht (maargoed, zijn rekenen de bafflestep bijvoorbeeld mee waardoor het in een dode kamer een bult doet laten zien in de curve, die je dus in een woonruimte niet hebt door het bafflestep verlies), en zo heb je nog unit karakters etc;

Dat ik dus als keuze een polypropyleen excel unit boven een Thiel ceramic mid bijvoorbeeld, en noem maar op;

Lamme vingers ;D

Mvgr, Sherwin

Bart_M

Door meten kan je rare dingen naar boven krijgen.
Bijvoorbeeld de Vifa Ringradiator tweeter icm met de Peerless HDS 134 in d'appolito opstelling ging verkeerd. Dat bracht de meting gelijk naar voren toe. Het leek een goede match op papier, maar in de kast kwam er niet veel van terecht.

We zijn het er denk ik allemaal wel over eens dat meten het beginpunt is.
Als het allemaal goed en vlak meet, dan ga je afwerken op gehoor. Metingen zijn niet heilig, maar een hele goede start en leidraad.
Dat het eindresultaat dan niet zo vlak is (bewuste keuze door te luisteren), dat maakt dan toch niets uit?

Grtn,
Bart