Identificatie DIY versterker gevraagd

Started by Douma, March 20, 2010, 14:50:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Een tijdje terug heb ik eens een onafgemaakt zelfbouwprojectje op de kop getikt. Ik heb geen idee wat het is en OF het wat is. Het gaat om 3 mono eindversterkers waarvan er 1 gedeeltelijk in elkaar zit. Dit is niet netjes gedaan en er zijn printsporen doorgekrast om onbekende reden. De andere twee versterkers zitten nog niet in elkaar. Alle onderdelen lijken wel aanwezig te zijn. Ik ben benieuwd wat ik hier heb liggen, of het de moeite waard is om in elkaar te zetten en of ik nog meer onderdelen (softstarters?) nodig heb. Ik heb er zelf namelijk geen kaas van gegeten.

Het gaat om een ontwerp op basis van de TDA7294. Hier een aantal fotootjes van het spul:











Is er iemand die mij kan vertellen wat ik hier in huis heb gehaald?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

vtuinen

Equipment check my avatar

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

vtuinen

Equipment check my avatar

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

EJ


vtuinen

Equipment check my avatar

EJ

Quote from: vtuinen on March 20, 2010, 16:24:16
Dat stond ook al op de printplaat  ;)

En dus had je zelf ook al kunnen googlen.. :D Maar  het lijkt me dat er met de leverancier gebeld moet worden voor meer info...

TDA7294 lijkt een 50W versterker. Niet echt een topding zo te zien. Ik hoop dat je er niets voor hebt betaald. ;-)

Douma

QuoteTDA7294 lijkt een 50W versterker. Niet echt een topding zo te zien. Ik hoop dat je er niets voor hebt betaald. ;-)

Wat versta je onder geen topding en waar baseer je dit op? Ik heb er twee tientjes voor betaald. Vergeet niet dat er dus drie ringkern trafo's en allerlei onderdelen bij zitten. Een miskoop is het in ieder geval niet, maar ik ben wel benieuwd of de TDA7294 een beetje bekend is in zelfbouwland.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

mrrepel

voor 2 tientjes heb je een paar avonden lol aan het bouwen van een versterker. Ik heb deze zelf ook ooit gebruikt op de MTS als bouwprojectje. De versterker aan zich was leuk, er kwam geluid uit  >:D Zonder gekheid, ik vond het niet verkeerd, maar dat was wel al 10 jaar geleden. Bijkomend voordeel, als je per ongeluk kortsluiting maakt aan de uitgang werkt hij ook goed als verwarming  :withstupid:

Als versterker voor in de keuken of garage, misschien voor je sub ( bruggen kan met deze, mits je dan niet onder de 8 ohm gaat ) is het denk ik niet verkeerd.

Rowdy

Quote from: EJ on March 20, 2010, 16:35:34
TDA7294 lijkt een 50W versterker. Niet echt een topding zo te zien. Ik hoop dat je er niets voor hebt betaald. ;-)

Dit IC werd een aantal jaren geleden in een Linn eindversterker van ongeveer 5000 euro gebruikt.

EJ

Dan heb je er inderdaad niet te veel voor betaald. :)

Wat ik zo terug vind over Linn is dat die extra drivers gebruikten voor meer vermogen.
Ik zal wel weer op wat tenen gaan staan maar: Linn vind ik typisch zo een overgehypt merk, die een veelvoud vragen voor spul dat ook voor de helft of minder van de prijs te krijgen is, en minstens net zo goed is. Dus ben niet zo onder de indruk dat het in een Linn van 5000 euro werd gebruikt. Dat zegt meer over Linn dan over deze module.

Als versterker voor een sub zal hij niet genoeg vermogen kunnen leveren schat ik.

Kjelt

Quote from: Douma on March 20, 2010, 21:40:41
Wat versta je onder geen topding en waar baseer je dit op? Ik heb er twee tientjes voor betaald. Vergeet niet dat er dus drie ringkern trafo's en allerlei onderdelen bij zitten. Een miskoop is het in ieder geval niet, maar ik ben wel benieuwd of de TDA7294 een beetje bekend is in zelfbouwland.
Goede versterkers richting high end gebruiken discreet opgebouwde eindtrappen met per kanaal bv 8 powertransistoren zoals een Sanken 2SA1295 @ €14.- /stuk dus alleen aan eindversterkingstrap zit er al honderd euro in nog niet te spreken over de hele voorbouw (4 printplaten per kanaal geen uitzondering).

Jouw printje met de TDA7294 kost ook een tientje en is gemaakt voor snel en goedkoop een einversterker te bouwen voor bv autoradio's, tv's, boomboxjes etc. niet voor high end versterkers.
Die ALPS potmeter is een leuk ding, kost ook een tientje, als er een motortje op zit zelfs twee tientjes  ;)
De elco's kunnen leuk zijn ligt er aan welk merk ze zijn en de temperatuur, ringkern trafo's ook leuk, zeker niet teveel geld voor betaald maar verwacht er geen wonderen van, leuk voor in de keuken om daar muziek te hebben. Vergelijk het met de eindtrap van een stereo versterker die in de winkel 200 euro kost.

Douma

Wat een leven in dit topic ineens! :bigsmile:

Durf bijna niet te zeggen dat ik iemand anders blij heb gemaakt met het spul. :unsure:  :D Alsnog bedankt voor jullie input.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

ajbeefde

Quote from: Douma on May 15, 2010, 19:06:58
Wat een leven in dit topic ineens! :bigsmile:

Durf bijna niet te zeggen dat ik iemand anders blij heb gemaakt met het spul. :unsure:  :D Alsnog bedankt voor jullie input.

Had Stiefbeen & Zoon interesse?  ;D
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Douma

QuoteHad Stiefbeen & Zoon interesse?   ;D

Interesse wel, maar ik vond dat ze eerst maar eens wat spul moesten verkopen. :P
"Nothing lasts, but nothing is lost."