Help! Traag internet na nieuwe router

Started by nielvm, March 21, 2010, 18:06:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Onlangs heeft onze router de geest gegeven. Na lang zoeken kwam de ISP (dommel) erachter dat het aan de router lag en hebben we deze vervangen.

Nu hebben we een nieuwe router gekocht en geïnstalleerd en werkt internet terug, echter heeeel traag.

Waar ik vroeger via nieuwsgroepen 400kb/s haalde, haal ik nu slechts 50kbs. Als ik niet download, gaat internet redelijk.

De nieuwe router is een d-link 2640b. Bij de adsl gegevens in de router merk ik dat het inkomend adsl signaal zo'n 600kbs is. (normaal voor onze lijn)

Aan welke instellingen in de router zou het kunnen liggen dat ons internet zo ****traag gaat??


Bedankt voor de hulp
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

EJ

Doe eens een test met ftp:

ftp.xs4all.nl
cd /pub/test
get 10mb.bin

en kijk eens of je wel op de normale snelheid zit?

Weet je zeker dat er geen andere software actief is, die ook de lijn dichttrekt?

nielvm

Wat moet ik hiermee zien? Het bestand download heel traag, aan zo'n 30-50kb/s.

In de router heb ik wel dit bericht

ADSL Status (Downstream/Upstream) : 768(Kbps) / 384(Kbps)

Lijkt me toch wel dat ik sneller moet kunnen halen? :-\
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

_ MarcelloW _

En een speedtest zonder de router er tussen geeft 100% zeker een hogere snelheid?
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

nielvm

Weet ik niet, de router en modem zijn 2 in 1.

Met de vorige modem/router haalden we altijd veel hogere snelheden...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Nahpets

Ben ook het hele weekend (eigenlijk meer Audiolover) bezig geweest om een 300 Mbps router (zo'n n ding) aan de praat te krijgen. Met heel veel pijn en moeite op 30 Mbps te krijgen, 10% van de beoogde snelheid. De meegeleverde USB dongle doet al helemaal bitter weinig.  Die gaat morgen dus terug.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

EJ

Quote from: nielvm on March 21, 2010, 18:57:23
Wat moet ik hiermee zien? Het bestand download heel traag, aan zo'n 30-50kb/s.

In de router heb ik wel dit bericht

ADSL Status (Downstream/Upstream) : 768(Kbps) / 384(Kbps)

Lijkt me toch wel dat ik sneller moet kunnen halen? :-\

Terug kijkend naar je eerste bericht haalde je 400 kilobyte/s, dat is rond de 4 Mbit/s. Dus was je download snelheid ook rond de 4 Mbit/s. Als je modem nu traint op 768 kilobits/s is er iets serieus mis in de instellingen. Waar je naar zou kunnen kijken zijn de VPI/VCI instellingen. Zet die hetzelfde als in het andere modem. Welke provider heb je?

PS ik ben met opzet bits en bytes gaan uitschrijven, volgens mij maak je daar al fouten mee...

nielvm

VPI/VCI staan recpectievelijk op 8/35. Dit was in de vorige modem dacht ik hetzelfde

Ik bedoel dus dat we vroeger 400 kilobyte/s haalde en nu maar 40  ;)

ISP is dommel.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

EJ

Quote from: Nahpets on March 21, 2010, 19:41:14
Ben ook het hele weekend (eigenlijk meer Audiolover) bezig geweest om een 300 Mbps router (zo'n n ding) aan de praat te krijgen. Met heel veel pijn en moeite op 30 Mbps te krijgen, 10% van de beoogde snelheid. De meegeleverde USB dongle doet al helemaal bitter weinig.  Die gaat morgen dus terug.

300 Mb/s zul je nooit halen. 150 Mb/s (dat is 150 Megabits/s) is het theoretische maximum. Het is een half duplex verbinding, met collision detection. Technische term: csma/cd.

De snelheid is dan ook nog eens afhankelijk van hoeveelheid echo's, hoeveelheid storing, hoeveelheid andere zenders op de zelfde frequentie, hoeveelheid 'muur' en 'wapening' tussen de 2 punten en dergelijke. Daarnaast hangt het ook nog eens af van het gebruikte protocol. Ga er van uit dat bij windows cifs (gewone shares) max 25% van de beschikbare bandbreedte kan worden gebruikt door protocol overhead. Als je inderdaad op deze manier hebt gewerkt dan zit je erg dicht bij de door jou bereikte snelheden.

Ik ben bang dat menigeen zich verkijkt op de max snelheid van draadloze verbindingen en een te optimistische verwachting van de snelheid heeft. Er gaat (helaas) niets boven een gigabit kabelverbinding ;-) Dat vindt mijn vriendin niet leuk, maar pech voor haar. :D

EJ

Quote from: nielvm on March 21, 2010, 19:45:54
VPI/VCI staan recpectievelijk op 8/35. Dit was in de vorige modem dacht ik hetzelfde

Ik bedoel dus dat we vroeger 400 kilobyte/s haalde en nu maar 40  ;)

ISP is dommel.

40 kilobyte/s is behoorlijk consistent met waar je modem op traint. Dat is 768 kilobit/s, dus 768/8= 96 kilobyte/s - 15% adsl(atm) overhead= 81 kilobyte/s. Als je dan 40 kilobyte/s haalt klinkt mij dat niet gek in de oren. Zoals gezegd zat je voorheen meer in de richting van 3-4 megaBIT/s.

Contact opnemen met je provider dus, zij kunnen zien waarom je modem zo laag intraint. Wat je ook nog zou kunnen proberen is een software update van je modem met recentere firmware.

nielvm

Zal eens firmware upgrade proberen en anders bel ik morgen eens met de ISP  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

1080P24

modem van de stroom af. en probeer eens op een rustig moment , dus vroeg in de nacht of vroeg in de ochtend het modem aan te sluiten. Als het aan het intrainen ligt uiteraard.

nielvm

Vandaag contact gehad met ISP. Ligt wel degelijk aan hen, maar zie niet veel bereidwilligheid om hier iets aan te veranderen...

Maar eens uitkijken naar andere provider.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X