TheaterTek vs H3D, welke geeft beter BEELD

Started by Albert N, September 1, 2003, 21:51:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Albert N

Sinds begin dit jaar gebruik ik Theatertek 1.5.46, reclock en FFDshow.
Computer ASUS P4PE P4-2.4 soundblaster audigy en radeon 9500 met BNC mod (ITC).
CRT Barco G808 met bijna nieuwe buizen van Rob D

De beeldkwaliteit voor referentie DVD's is in mijn ogen (als beginner) prima, maar vroeg mij eigenlijk af in hoeverre de H3d kaart beter is (beeldkwaliteit).

De H3d-II kaart heeft ondanks de aanloopproblemen zeker mijn interesse. Op AVSforum lopen er een aantal threads over vergelijkingen tussen Theatertek en H3d, maar de meningen zijn verdeeld.

Heeft er hier wel eens iemand een directe vergelijking gemaakt ?

Let op: Deze thread is niet bedoeld om de h3d of theatertek de grond in te boren, volgens mij zijn het beide goede producten. ;)

threads op AVS:
H3D-I refurbs
HOLO3DGRAPH worth the $$ ?
TheaterTek vs H3D-1+SDI player, which is better ?

Voorbeeld van vergelijking op avs
Quotellama Grand Llama

Just to toss my 2 cents in... I've used TT and the Holo3d/pdi combo. Hands down, the holo3d/pdi wins. Even with FFDSHOW on TT, the pdi solution just results in a better picture all around.

I used to have lip syncs issues with the h3d, but fixing the refresh rate helped. Also, with the upcoming Dscaler with Holo3d pdi support, that will help things out a lot (imo).

QuoteBob Sorel AVS Moderator

Well it certainly is very lonely to be the only dissident in here, but here goes anyway:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
For scaling 480i, it's the best results I've ever seen. It even makes crappy sat TV look decent on my G70 (8" CRT PJ) onto a 100" screen look OK.
--------------------------------------------------------------------------------

No argument here. If only the lipsync issue would go away, it certainly could be a very admirable performer. Well, actually the deinterlacing in my lowly InFocus X1 bedroom PJ comes pretty darned close, and you can buy the entire projector for around $900 right now.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
If outright best picture quality is a desired, then a SDI modded dvd player plus H3D is a given.
--------------------------------------------------------------------------------

Not any more! I have a H3D card with SDI modded RP-82 player, and right now I would say that on the majority of film based material, a combination of TheaterTek 1.5.26 with ffdShow looks even better than the H3D/SDI combo. And just so that you know that my display device is up to the task, I am using an Ehome Marquee 9500LC 9" CRT displayed on a 100" X 56" screen in my main system.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
You're on the right track giving the H3D serious consideration. I personally consider it the cornerstone of my htpc and have far surpassed picture quality of the software dvd players. It also could be pointed out, the H3D isn't as pricey as fit seems.
--------------------------------------------------------------------------------

Let's discuss these points for a minute:

1. The original H3D cost me $900 plus $450 for the SDI modded player, or $1350 total. Right now, except for video and poorly flagged film, the $70 TheaterTek with free ffdShow is slightly better, or at least in my opinion.

2. Now that the H3d - II has been released, the value of the H3D has been reduced to $275, or at least that was the price Immersive was selling its brand new leftover cards for, making the $900 card almost worthless overnight.

***Edit: I stand corrected! Immersive was selling brand new leftover H3D -I boards for $325, not $275 as originally stated. Sorry for the mistake!

3. In all the time I have owned the card, I have never been able to achieve proper lipsync, and I have tried literally every idea presented by Mark Rejhon and others. They have been very attentive, but it just seems like an issue that will never get solved, or at least for me. Every other hardware card and software program has perfect lipsync except for the H3D, and for the life of me I can't figure out why, nor can I correct it, and trust me, I have tried everything imaginable.

Is the H3D card right for you? Only you can answer that question, and your decision should be based on hearing both the pros and cons of such a device. I have presented some of the "cons" here in order to provide balance to the "pros" presented by others. The H3D represents the worst investment in A/V equipment I have made in many years, though like I said, I do not blame anybody but myself. I knew the risks of buying a bleeding edge product, and it has taught me a lesson that I won't soon forget.

And just to make sure that there are no misnderstandings, Tom Strade and Mark Rejhon are both very nice people and have tried their best to make things right, but unfortunately things just didn't work out for me. If you don't have the same lipsync issues that I have, the new H3D - II card might be just the ticket to fill your needs, and if you are looking for a less expensive solution, I am sure that there will be plenty of H3D - I cards available soon for under $300. If, however, you don't watch a lot of video based material or have a need to scale 480i, then TheaterTek with ffdShow represents a far better bang for the buck.

QuoteRobScreene
bd808s/h3d/A2496/XP

TheaterTek will be clearer and sharper on most DVDs (i.e. hollywood film sourced features), unless you are using the holo3d with a digital video signal; SDI source or a PDI (bt656) source like the cheap Sigma Xcard DVD hardware decoder board.

The holo3d gives you the ability to input analog video from other set-top boxes, console and the like, plus great Faroudja de-interlacing for video source material (concerts, general tv programs, dvd menus, dvd extras, etc.). TheaterTek gives none of this.

The holo3d (assuming SDI/PDI source) gives you more chance at getting smooth judder free pans, but TheaterTek can be quite good, IMHO it's just easier to tune the holo3d setup for this.

Groeten,
Albert

J.A.F._Doorhof

Hi,

Bij de H3D wordt het HEEL belangrijk wat voor speler je gebruikt.
Met een RP82 kun je inderdaad fantastische beelden krijgen, maar ik heb hier nu een Meridian 800 loopwerk over component mogen bewonderen en dat is gewoon UNREAL, de diepte en schoonheid van dat beeld blies de Marantz DV-8300 met SDI helemaal weg. Daarna ben ik de 8300 met component gaan proberen en wat schets mijn verbazing, dit was weer beter dan de SDI aansluiting (iets dat tegen alles in ging dat ik op dat moment geloofde), hoewel hij nog steeds net niet het beeld van de 800 haalt ben ik MEER dan tevreden.

De vergelijking op ALLEEN beeld is in mijn optiek totaal fout, een film bestaat voor een groot gedeelte ook uit muziek en geluid, en daar gaat de HT-PC voor mij gewoon de prullenbak in, zelfs met de M-Audio kaarten is mijn standaard loopwerk gewoon ruimtelijker en mooier.

Ik luister behoorlijk wat muziek DVD's en ben gek van mooie soundtracks, als je bv Gladiator hoort op de Marantz en op de HT-PC lijkt het wel een heel andere beleving.

Dat was voor mij ook de reden om naar de PSM-1 toe te gaan, toen ik meer PAL ging kopen en PAL overstapte naar goede transfers ging het bij de PSM-1 fout en heb ik tijdelijk weer met de HT-PC gedraait maar dat was het gewoon niet. Aangezien er geen alternatief was (toen) heb ik gekeken naar The Rock en naar de HD-Leeza, dankzij het getreuzel van de HD Leeza kwam ik in aanraking met de H3D en was direct verkocht.

Helemaal nu met de on board scaler van de H3DII is het beeld ronduit fantastisch met een enorme diepte en kleursaturation, ook de enhancement functies van de 2300 zijn alleen de aanschaf waard, neem bv 24-2 sommige scenes ruizen als een gek, de 2300 heeft een intelligent noisereduction systeem met een splitscreen functie het is gewoon heel leuk om te zien wat dit doet voor je beeld, op dit moment staat de noise reduction altijd aan op auto.

Maar daar stopt het niet.
Ik heb redelijk veel LD's en die wil ik ook graag optimaal bekijken, via D-scaler ging dit redelijk maar het hield niet over (marginaal beter dan de Quadscan) met de H3D is dit op een veel hoger niveau komen te liggen, TV/Video etc. zijn natuurlijk ook mogelijk.

Nu met de HD-Aux en de opkomst van HD in Nederland is de H3DII helemaal een uniek product geworden waar nog veel groei in zit.

Op dit moment zitten we in de laatste fase van groeistuipen van de H3DII zodra dit echter gaat draaien kan ik je zeggen dat je een perfecte oplossing in handen hebt.

Ik ben iemand die altijd zal proberen voor zo min mogelijk het beste beeld/geluid/ervaring te hebben, na jaren gebruik van de HT-PC voor DVD playback kan ik alleen maar zeggen dat ALLEEN het geluid al de doorslag geeft voor mij. De verschrikkelijk soepele pans op zowel PAL als NTSC, de kleursaturatie, de diepte en scherpte van de Faroudja set is alleen maar een dikke +.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

#2
Het grote verschil zul je moeten zoeken op het audio vlak. Daarnaast is het bedieningsgemak van een standalone speler ook zeker een pluspunt.

Zoals je zelf al aangeeft, op het videogedeelte zijn de meningen verdeeld. Dus verwacht daar geen schokkende verschillen.

Het prijsverschil is overigens wel aanzienlijk. Een H3D-II plus een beetje DVD speler kost je al gauw 2000-3000 euro.

Maar om het audio op een wat hoger peil te krijgen is een M-audio kaart zeker een goede aanschaf.


Rob

J.A.F._Doorhof

Hi,

Wat ik nog vergeten was te vermelden is dat we hier praten over NTSC film materiaal.
Zodra je gaat praten over PAL, videomateriaal, anime/animatie (sommige disney's bv) of verkeerd gemasterde DVD's de faroudja het hands down wint.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bram

Frank, dat H3D beter beeld geeft dan Theatertek mag ook wel voor de 995 EUROS (en tijd vrijmaken voor Emmeloord en speciale computer...). Anders zou het een waardeloze investering zijn. Wat mij absoluut stoort dat zeker voor een beginner al meteen naar een H3D moet worden gekeken terwijl die oplossing vaak duurder is dan de CRT projector etc. En zelfs met een H3D heb je na een jaar al weer een verbeterde versie. Het lypsync probleem is een echte showstopper van de eerste plank.

Bij de Htdag van vorige jaar kon ik op afstand bijv niet meteen het verschil zien tussen Theatertek en PCM... Het prijsverschil in ieder geval wel.

DVD is inferieur aan HD-DVD. Het enige wat iedereen nu aan het doen is, investeren in dure oplossingen die misschien het beeld hoeveel % opkrikken tov van bij HTPC?

Qua geluid zal je best wel gelijk hebben maar daarvoor moet je ook weer een installatie hebben die zo'n investering rechtvaardigd...

Mocht HD opeens doorbreken dan kun je de H3D weggooien toch ??? Niet geschikt voor HDTV...

Zolang we geen HD DVD hebben blijft het proberen om iets te bereiken wat
er in eerste instantie al niet aanwezig is...

Bram
Barco 1209/WinDVD/TommyDoek

Rob_Dingen

Hoi

Het beeld zal niet veel voor elkaar onderdoen.
Ook heb ik nooit de fouten van deintelacen gezien bij TheaterTek zoals Frank omschrijft terwijl ik ook regelmatig naar Pal kijk en ook Disney Titels heb.
Het bedienings gemak ook niet tenminste bij TheaterTek.
Het geluid wel maar heb zelf nog nooit met een dure audiokaart gestoeid.

Rob

J.A.F._Doorhof

Rob,

Druk Emperors new groove regio 1 er eens in, wat zie je dan ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Erik,

Mensen worden niet naar een H3D gekeken, tenminste niet door mij, we verkopen gemiddeld 75% HT-PC's ZONDER H3D en 25% met.

Lipsync is GEEN showstopper, ELKE scaler heeft lipsync, oplopend van 2 frames (PSM-1) tot 8 frames (terranex).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bram

Frank,

Jammer dat je geen reaktie op het hd verhaal geeft... is echt als discussie bedoelt en niet als bashing ofzo...

- Wat voor player zit er dan in de itc htpc?
- Weet jij hoeveel frames lipsync een htpc heeft ?

Bram

Barco 1209/WinDVD/TommyDoek

J.A.F._Doorhof

Het HD verhaal is onzin (sorry).

Ten eerste omdat er nog geen HD-DVD is.
Ten tweede omdat ik toch echt niet direct al mijn DVD's ga verkopen of weggooien.
Ten derde omdat er nog niet voor 100% HD-TV uitzendingen zijn (dat zal de komende 20jaar nog niet gebeuren).
Ten viede omdat ik nog altijd LD's heb.

De H3D blijf ik dus gebruiken, als er een deïnterlacer voor 1080i bij komt dan kan dat natuurlijk altijd als de H3DII dat niet zou kunnen, wat me stug lijkt, want waarom anders de HD-Aux, er wordt dus gebobed en geweaved, eerst maar eens zien hoe dat er uit ziet.

De Goliaths zonder H3D worden afgeleverd met standaard win of powerDVD, wil de klant het geld uitgeven dan komt daar Theatertek op te staan.

Een HT-PC heeft standaard 3-4 fields lipsync, dit valt binnen de niet opvallende range.
De H3DII heeft er standaard 3 frames (6 fields) en dat valt voor veel mensen net buiten die niet opvallende range.
Dit is ook logisch omdat de faroudja chipset heel anders te werk gaat dan een HT-PC, oa de 3/2 pulldown kost je gewoon 3 fields.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ub4b-op-visite

Who cares eigenlijk om lipsync ? Onlangs keek ik naar Swimming With Sharks, een schijfje die Frank me verkocht had op het forum. Leuke film maar echt badly flagged en met de audio was er echt iets mis.

De standaard delay was gewoon niet kijkbaar, de audio was er eerst en dan pas het beeld, dus je hoort iemand stoppen met praten en het beeld gaat nog even door.

Toen heb ik gewoon ergens tussen de 20 en 50msec master delay toegevoegd op de Integra en was het probleem opgelost. Een andere optie in de HTPC zou vanuit reclock zijn. Een derde oplossing de bufferlengte van de m-audio kaarten verhogen zodat je onmiddelijk de delay kan afleiden.

Lipsync kan toch gen probleem zijn als een beetje fabrikant de lypsync delays documenteerd ipv dit aan de verkopers over te laten het maar bij alle klanten recht te gaan zetten (gebruikers dom houden ?). Een vooraf gekede lipsync delay kan je in elke serieuze A/V processor/receiver mee instellen.

Michel

#11
Let wel dat men op avs in het eerste onderwerp schijft over PDI waar je dus wel een X-Card of BT chipset mpeg kaart voor nodig hebt met een flatcable voor verbinding tussen de Holo3D en de X-Card/BT

Ik heb dit zelf ook draaien en het beeld is echt MEGA!

Frank, ik neem aan dat je lipsync problemen bedoeld. Hadden ze maar lipsync-;) (grapje he)
56" JVC HD-ILA
Dreambox DM7025-S/7020S/500S
Onkyo TX-DS797
Panasonic DVD-RA82 SDI Snazi Netcinema DVD Ceratec Effeqt MKII, Effeqt W, Effect CS, CeraSub 'Veto'

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

suyver

Quote from: ub4b-op-visite on September  2, 2003, 18:50:06Een vooraf gekede lipsync delay kan je in elke serieuze A/V processor/receiver mee instellen.

Er zijn anders genoeg processors die dat niet kunnen hoor. Ik beschouw mijn Rotel 1066 pre/pro toch wel als serieus, maar die kan (helaas) geen delay instellen...

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

pietnoeck

Inderdaad, eventjes een nieuwe versterker kopen MET audiodelay om het lipsync probleem op te lossen is geen valabele oplossing !!!
En het lipsync probleem is het enige serieuze probleem van de H3D.
En die dvd speler die met SDI moet worden uitgerust da's weer een bom geld.
Gebruik dan liever een Xcard naar de H3D, kost "maar" 120 euro. (op het AVSforum bieden ze zelfs een goedkope SDIinput kaart aan ipv de H3D).
De verschillen tussen al deze oplossingen zijn echter minimaal vergeleken met de stap naar HDTV.

Het grote voordeel van de H3D zijn de uitmuntende inputs. TV kijken via composite geeft een schitterend rustig en gesatureerd beeld!
En met de Xcard zullen de DVD's stutter vrij afspelen.

Maar verschillen in beeldkwaliteit(en audiokwaliteit) die zijn zeker niet spectaculair, eerder een geval van " ik zie dit beeld liever dan het andere"
Bij HDTV val je van het verschil gewoon uit je stoel !

Rob_Dingen

Hoi

Met alle respect voor de X-card gebruikers en een DVDrom vind ik het overkill om daarvoor een H3D te kopen of je moet het ook nog gebruiken om andere zaken te scalen.
Maar alleen voor dvd op de PC is TheaterTek genoeg.
Frank ik heb geen PC meer dus kan het ook niet Testen maar al de tijd dat ik hem heb gebruikt met TheaterTek heb ik nooit problemen gehad of gezien en ik heb ook een verzameling van zo'n 500 DVD's Pal en NTSC waaronder natuurlijk ook Disney.
Nogmaals de enige reden om van de PC af te gaan is het geluid daar zit je dus mee met TheaterTek of de X-card oplossing.
Maar dat was zijn vraag niet.
Welke geeft beter beeld ?
Dat maakt dus weinig uit.

Rob

J.A.F._Doorhof

Grootste verschil in beeldkwaliteit vindt ik de pans, die met de H3DII gewoon verschrikkelijk smooth zijn, zelfs met NTSC.

Mvrgr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"