Mijn tweede UcD zelfbouw versterker

Started by B., March 10, 2010, 00:21:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B.

Quote from: Peerless Monster on May 11, 2010, 23:11:53
Wil je je trafo's niet wat meer isoleren en ontkoppelen van je chassis?
Waarschijnlijk is de brom dan helemaal compleet weg...

In de loop van deze week zal ik eens kijken wat beter is; isoleren, of juist verankeren.
Isoleren is echter wel lastig, aangezien het geheel nog wel stevig moet blijven. Maar nogmaals, de brom komt niet uit de speakers, maar uit de trafo's. Het klinkt nét een tikje harder dan uit mijn Arcam receiver. 

B.

Quote from: EJ on May 11, 2010, 23:21:57
Heel netjes! Topic maar eens volgen... Wat ik me afvraag: had je nog een reden om niet meteen voor de UcD700HG te gaan? ;)

Dankjewel voor 't compliment :)

De 700 heb ik ook overwogen. Ik vind echter de spanning die door de gehele schakeling loopt (voeding -> UcD) verschrikkelijk hoog voor een DIY versterker. Wellicht ook gevaarlijk.
Daarnaast heeft het voor mij geen enkele meerwaarde, die 700 Watt t.o.v. mijn 400 Watt. De UcD400 kan ook 'alle' speakers aansturen :D

EJ

Quote from: B. on May 11, 2010, 23:37:37
Dankjewel voor 't compliment :)

De 700 heb ik ook overwogen. Ik vind echter de spanning die door de gehele schakeling loopt (voeding -> UcD) verschrikkelijk hoog voor een DIY versterker. Wellicht ook gevaarlijk.
Daarnaast heeft het voor mij geen enkele meerwaarde, die 700 Watt t.o.v. mijn 400 Watt. De UcD400 kan ook 'alle' speakers aansturen :D
Goed punt. :) Of beter: Goede punten...

Ik overweeg ook om UcD's te bouwen, maar vind het jammer dat er voor de UcD700 nog geen SMPS te krijgen is. Die maken het leven toch wel lichter. Jammer dat ik niet zo'n handige doe-het-zelver ben. Zou de UcD toch ook wel eens willen proberen op mijn B&W's. De WAF is in ieder geval een stuk hoger, want ze kunnen in een kastje... Dat lukt niet met mijn huidige vM's.

B.

Quote from: EJ on May 11, 2010, 23:44:03
Goed punt. :) Of beter: Goede punten...

Ik overweeg ook om UcD's te bouwen, maar vind het jammer dat er voor de UcD700 nog geen SMPS te krijgen is. Die maken het leven toch wel lichter. Jammer dat ik niet zo'n handige doe-het-zelver ben. Zou de UcD toch ook wel eens willen proberen op mijn B&W's. De WAF is in ieder geval een stuk hoger, want ze kunnen in een kastje... Dat lukt niet met mijn huidige vM's.

Heb je dan ook echt een UcD700 nodig? Het verschil tussen de 400 en de 700 is op maximale output nog geen 3dB. Wel een flink verschil in reserve zou je denken, maar zelfs een 80dB speaker krijg je met de UcD400 op 114dB, met nog ruim 140 Watt reserve voor eventuele impedantiedips. En dan te bedenken dat er nauwelijks speakers zijn met een gevoeligheid van 80 dB ;) 

Ik zou lekker voor de UcD400 gaan, in combinatie met SMPS, in een piepkleine behuizing :coffee:

EJ

#29
Quote from: B. on May 12, 2010, 00:16:41
Heb je dan ook echt een UcD700 nodig? Het verschil tussen de 400 en de 700 is op maximale output nog geen 3dB. Wel een flink verschil in reserve zou je denken, maar zelfs een 80dB speaker krijg je met de UcD400 op 114dB, met nog ruim 140 Watt reserve voor eventuele impedantiedips. En dan te bedenken dat er nauwelijks speakers zijn met een gevoeligheid van 80 dB ;)  

Ik zou lekker voor de UcD400 gaan, in combinatie met SMPS, in een piepkleine behuizing :coffee:

;) Het rendement is maar 82 dB, mijn vM's lopen aardig tegen de grens aan (plm 280W@8ohm) als het harder gaat. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben of de UcD400 genoeg reserve heeft.

De spanningen van een UcD700  zijn inderdaad wel akelig hoog. De hoeveelheid energie in de condensators is wel gevaarlijk, maar dat is die bij lagere spanning ook al.

Kleine kastjes zijn natuurlijk bijzonder verleidelijk. Zeker omdat die dan toch weer in een kast opgeborgen kunnen worden, en dat is dan weer positief voor de WAF. ;) MiniprE is trouwens wel een lief klein voorversterkertje. Geen idee hoe goed of slecht die is. Zou hem graag eens beluisteren.

B.

Quote from: EJ on May 12, 2010, 06:14:25
;) Het rendement is maar 82 dB, mijn vM's lopen aardig tegen de grens aan (plm 280W@8ohm) als het harder gaat. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben of de UcD400 genoeg reserve heeft.

De spanningen van een UcD700  zijn inderdaad wel akelig hoog. De hoeveelheid energie in de condensators is wel gevaarlijk, maar dat is die bij lagere spanning ook al.

82dB is wel laag inderdaad. Misschien inderdaad maar eens proberen met de UcD400. Als de mijne klaar is kun je 'm wel even lenen daarvoor.

QuoteKleine kastjes zijn natuurlijk bijzonder verleidelijk. Zeker omdat die dan toch weer in een kast opgeborgen kunnen worden, en dat is dan weer positief voor de WAF. ;) MiniprE is trouwens wel een lief klein voorversterkertje. Geen idee hoe goed of slecht die is. Zou hem graag eens beluisteren.

Van de Minipre heb ik ook wel hoge verwachtingen. Wat vooral bijzonder is zijn de afzonderlijk in te stellen gains per source-ingang. De opbouw is ook bijzonder netjes en sluit gehoorsmatig en meettechnisch heel goed aan bij de UcD's, als ik HVT moet geloven tenminste. De ontwerper van de Minipre, Bruno Putzeys, heeft ook de UcD's ontworpen. Dus 't zal wel vertrouwd zijn! :D

BMW850

#31
Quote from: B. on May 11, 2010, 23:33:29
In de loop van deze week zal ik eens kijken wat beter is; isoleren, of juist verankeren.
Isoleren is echter wel lastig, aangezien het geheel nog wel stevig moet blijven. Maar nogmaals, de brom komt niet uit de speakers, maar uit de trafo's. Het klinkt nét een tikje harder dan uit mijn Arcam receiver.  

Quote from: B. on May 11, 2010, 23:31:19
Misschien dat zoiets er wel komt, maar dan direct voor de gehele audioketen. Een netfilter met stekkerblok dus :)

Een DC Blocker is een goedkope en simpele oplossing om eens te proberen en dan zonder netfilter  ;)
Een mechanische/bromvrije trafo klinkt ook beter, mijn 2000Va trafo had er ook last van en nu niet meer.
Eerst de DC spanning eruit halen voordat je andere capriolen uithaald.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

B.

Hoi Rudy,

Quote from: BMW850 on May 12, 2010, 15:43:56
Een DC Blocker is een goedkope en simpele oplossing om eens te proberen en dan zonder netfilter  ;)
Een mechanische/bromvrije trafo klinkt ook beter, mijn 2000Va trafo had er ook last van en nu niet meer.
Eerst de DC spanning eruit halen voordat je andere capriolen uithaald.

Rudy

Dan zal ik eens kijken of ik dat kan fabriceren. De DC blocker plaats ik na het net-chassisdeel als ik het goed zie?

BMW850

Quote from: B. on May 12, 2010, 18:33:12
Hoi Rudy,

Dan zal ik eens kijken of ik dat kan fabriceren. De DC blocker plaats ik na het net-chassisdeel als ik het goed zie?


Ja, zelf heb ik hem in de meterkast zitten, voor de eindversterkers heb ik een apparte groep.
Maar ga de DC Blocker in de toekomst plaatsen in een eindversterker, 1 per 2000Va trafo.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

B.

Quote from: BMW850 on May 12, 2010, 19:04:19
Ja, zelf heb ik hem in de meterkast zitten, voor de eindversterkers heb ik een apparte groep.
Maar ga de DC Blocker in de toekomst plaatsen in een eindversterker, 1 per 2000Va trafo.

Rudy

Je hebt trouwens heel wat vermogen per kanaal :D
Kom ik met mijn 625VA, dacht dat dat al redelijk uniek was.. :P

AbZ

#35
.

B.

Quote from: AbZ on May 23, 2010, 21:19:55
en nog een vraagje:  wat is het nut (of de lol) van de transparante afscherming rond de softstarters?  (veiligheid?)

Veiligheid inderdaad. Ook onder de softstarts heb ik dit plastic geplaatst om contact met de bodem de voorkomen. Met de opstaande rand plastic zijn de softstarts ook volledig geisoleerd van de voedingsprints.

B.

Quote from: BMW850 on May 11, 2010, 22:20:48
Misschien is een DC blokker een tip tegen de brom  ;)

Rudy

Ik ga toch maar eens zo'n DC blocker proberen, want zelfs aan m'n bureau hoor ik de brom vanuit de versterker nog.
Eens kijken of er kant-en-klare pakketjes bestaan :) 

BMW850

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

B.

Quote from: BMW850 on May 25, 2010, 18:54:19
Nog wat leesvoer om de DC Blocker zelf te maken:
http://scintilla-buizenversterkers.nl/scintilla-buizenversterkers/zelfbouw/zelfbouw%20sites/DC-Blocker.htm

Rudy

Thanks voor de link :)
Wat daar omschreven wordt is dat de DC ontstaat vanuit andere apparaten. Hierdoor is de brom hoorbaar vanuit de trafo's. Ik heb echter een aparte audiogroep, maar zelfs met alle apparaten en verlichting uit hoor ik de versterker brommen?

PaulSQ

#40
Je trafo isoleren van de kast helpt al een stuk; de brom komt wel uit de trafo maar de kast resoneert mee...

heb je trouwens een linkje naar de minipre?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

EJ


buizengek

je zou ook eens kunnen kijken op de site van AE-europe
daar stond indertijd een kant-en-klare dc-beveiliging
mvg
buizengek

B.

Die heb ik inderdaad gezien, maar ik weet niet of dat is wat ik wil. Voor een tiende van de prijs bouw je dat zelf ;)
Daarnaast wordt er geen info gegeven over welke onderdelen gebruikt worden.

AbZ

#44
.

EJ

Yupz, had ik gezien. Denk dat het een heel mooie setup is... Jammer dat ze die niet als zelfbouw ding uitbrengen.

BMW850

Quote from: B. on May 30, 2010, 19:52:38
Die heb ik inderdaad gezien, maar ik weet niet of dat is wat ik wil. Voor een tiende van de prijs bouw je dat zelf ;)
Daarnaast wordt er geen info gegeven over welke onderdelen gebruikt worden.

Citaat van een mede bouwer  ;)

QuoteHoi Rudy,

Uiteindelijk de blockers gebouwd en ingepast:
Het effect is vooral merkbar bij de eindtrap. 
`n Hypex met twee trafo`s.
Ik heb het gevoel dat  er meer dynamiek is.  Bij de bronnen ook toegepast: schakelklikken etc. allemaal weg in combinatie met parralel filtering.
Denk dat dit een nuttiger tweak is dan met van die furutech connectors gaan werken en andere visuele tweaks.

De elco; dat maakt inderdaad wat minder uit. De voltages kunnen lager blijven door de spanningsdeler.

Thanks for sharing the knowledge!
Lucas   
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein