Mijn tweede UcD zelfbouw versterker

Started by B., March 10, 2010, 00:21:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B.

De ervaringen die ik in 2008 had met mijn zelfbouw UcD400ST versterker, staan nog steeds steevast in mijn geheugen gegrift.
Na het stopzetten van de hobby, heb ik al mijn apparatuur verkocht, inclusief de UcD versterker. Van af van moment heeft het twee jaar geduurd voordat het weer begon te kriebelen. Ik beloofde mijzelf om het dit keer wat rustiger aan te pakken en om vooral langer van dezelfde set te genieten. Het is echter weer compleet losgeslagen, waardoor ik in korte tijd alweer enige versterkers, televisies en speakers verder ben.

Omdat ik altijd refereerde aan de UcD versterker van 2008, heb ik besloten om weer een nieuwe te bouwen, in overtreffende kwaliteit. Deze keer wordt er geen gebruik gemaakt van de ST modules, maar van de UcD400HG. De modules worden volledig gescheiden gevoed door een 625VA Amplimo ringkerntransformator en een mooie voeding met 4x 4700uF, softstart en DC protectie, gemonteerd op een nette PCB (ontworpen en geassembleerd door Ray5150, waarvoor mijn dank ).

De behuizing is een exemplaar van HIFI2000. 3U hoog en een mooi aluminium voorfront. Deze wordt, net als de ringkerntrafo's, geleverd door Paul.

De nodige hulp van het ZBA forum is dus al aanwezig! Daar ben ik uiteraard erg blij mee :)


De versterker zal worden ingezet in mijn surround opstelling, waarbij stereo de hoofdrol speelt. Mijn huidige Marantz SR7500 receiver is verkocht en wordt vervangen door de Arcam AVR300. De frontkanalen gaan vanuit de pre-out's van de Arcam naar de UcD400 versterker, zodat ik de stereo weergave zal verbeteren.

De voortgang van het project zal ik in dit topic plaatsen a.d.h.v. van een fotoverslag met uitleg.
Misschien dat Ray het ook leuk vind om zijn voortgang met ons te delen (ik zal hem op dit topic attenderen).
Het wordt in ieder geval geen project dat met een week klaar is. De meeste tijd zal 'm zitten om de connectoren en bedrading 100% perfect te plaatsen. Het wordt geen haastig project, want ik ken de klank toch al een beetje, dus zal ik niet té nieuwschierig worden naar de klank waardoor ik de puntjes op de I maar even ''uitstel tot later'' (wat ik bij de vorige versterker dus wel deed). Deze versterker zal mijn oude UcD versterker in alle opzichten moeten overtreffen!

Ik hoop dat dit een leuk verslag gaat worden :D  Tips e.d. zijn uiteraard van harte welkom.

PaulSQ

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

B.


chansig

Leuk...foto's doen het bij mij altijd goed.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

B.

Foto's zullen even moeten wachten, daar ik nog even moet wachten op de voedingen. Komen als het goed is deze week binnen.
Dan ga ik pas assembleren :) 

vince


B.

#6
Nu pas vooruitgang :P  't project heeft gelukkig geen haast ;)

De voedingen en softstart modules:



Volgende week worden deze ingebouwd :)

B.

#7
Het pakketje kwam vandaag binnen, dus ik ben direct begonnen met boren en monteren :)









De softstart modules zijn al gemonteerd. De voedingen zelf worden morgen gemonteerd aangezien de afstandsbusjes op waren. Wel heb ik alle gaten al geboord en alles past precies zoals ik wil :) Ik heb alles zo ingedeeld dat ik geen draden hoef te verlengen, maar juist moet inkorten, om de signaalweg zo kort mogelijk te houden. Power en signaal wordt ook zo ver mogelijk van elkaar vandaan gehouden.
Uiteraard worden alle +/- draden getwist en met fast-on stekkers aangesloten.

De UcD modules heb ik ook direct besteld, evenals de UcD signaalkabels, luidspreker- en RCA chassisdelen. De AC-in chassis en zekeringhouder haal ik bij een lokale winkel.
Wel heb ik toch besloten om wederom voor de ST modules te gaan, aangezien deze een strakkere laagweergave zouden hebben. Afgezien van het feit dat de versterker full-range wordt ingezet, zal de versterker in de toekomst worden ingezet om 2 15'' subs aan te sturen. Vandaar mijn keuze :)

AbZ

#8
.

B.

Quote from: AbZ on May  5, 2010, 01:40:40
Mooi beeld,
ook met Heineken op de skyline in 2e foto :)/quote]

Thanks :D  Ja, de Heineken houdt alles in de gaten en grijpt in zodra er iets mis gaat :P

QuoteVraagje wegens interesse in soortgelijk project: 
Als je het zo zuiver wil houden, waarom kies je dan voor RCA en geen XLR?
Die Hypex blokken zijn toch blij met een gebalanceerd signaal?  Jij niet?
Of is dat alleen vanwege je bronnen?

Ik gebruik alleen RCA omdat mijn bronnen niet gebalanceerd uitsturen, evenals de toekomstige voorversterker.
Mocht ik overstappen naar gebalanceerd, dan vervang ik de RCA chassisdelen door XLR. Daarvoor hoef ik alleen de gaten groter te maken.

Pim!

Is het voor jou geen optie om XLR in te bouwen en dan zolang je RCA vv's gebruikt een verloopstuk erop te zetten?

B.

Quote from: Pim! on May  6, 2010, 00:42:07
Is het voor jou geen optie om XLR in te bouwen en dan zolang je RCA vv's gebruikt een verloopstuk erop te zetten?

Zou een optie zijn. Maar in de praktijk blijkt dat ik XLR toch niet ga gebruiken.
Misschien zet ik de XLR's inputs ernaast als er voldoende ruimte overblijft.

Pim!

Alright, ja dan maakt het niet zoveel uit uiteraard.

Hoe lang duurde het voordat jij je kast van de Italianen binnen had?

B.

Quote from: Pim! on May  6, 2010, 15:16:20
Alright, ja dan maakt het niet zoveel uit uiteraard.

Hoe lang duurde het voordat jij je kast van de Italianen binnen had?

De kast komt van forumlid Paul.

Wat mij bij deze kast opvalt, in positieve zin, is dat je de bodem helemaal niet hoeft te verstevigen voor de 625VA trafo's die hierop rusten.
Dit in tegenstelling tot mijn vorige HIFI2000 behuizing, waarbij zelfs twee 300VA trafo's de bodem al deden doorzakken.

Morgen krijg ik waarschijnlijk mijn bestelling van Europe-Audio binnen. Dan kan ik aan de slag met de connectoren en UcD modules.
Al met al verwacht ik dat de versterker volgende week al speelt :)

Pim!

Ben zelf ook erg te spreken over de kasten. Heb zelf voor een dubbele bodem gekozen maar de kwaliteit is echt top. Erg solide, straalt kwaliteit uit, degelijke coating en gewoon een strakke styling! Had 'm gewoon bij de Italianen besteld, ging ook lekker vlot allemaal.  ;D

B.

#15
Weer wat verder..









De ''viezigheid'' die je rond de RCA connector ziet is gesmolten lijm van de schilderstape tijdens het boren. Dit wordt allemaal nog mooi schoongemaakt na het volledig assembleren van de versterker.
De RCA- en LS-chassisdelen zitten boven verwachting kaasrecht gemonteerd. Voor het monteren van de UcD modules tegen de achterplaat heb ik een papieren mal uitgeknipt en met een pen de montagegaten doorgestoken, zodat ik de papieren mal vervolgens kon aftekenen op de behuizing.

Wat moet er nog gebeuren:
Het is nu wachten op de volgende onderdelen: faston stekkers, krimpkous en net-chassisdeel. Nu kan ik dus even niks doen.


audiolover

Lees dit topic nu pas, ziet er erg mooi en strak uit! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

B.

Thanks :)

Ik denk volgende week al te kunnen spelen, maar dan nog zonder aan/uit knop en nette PRE voorziening. Al luisterend en kijkend naar de behuizing zal ik besluiten hoe ik deze zaken wil gaan aanpakken.
Wat mij nu het mooiste lijkt is een aan/uit knop aan de zijkant van de behuizing, bijna tegen het front aan (uit het zicht). Een indicator-LED op het front zou de enige bewerking aan het front moeten zijn. Ik wil de LED dan echter zo klein mogelijk hebben en het liefst geen zichtbaar armatuur om de LED heen.

Ik zal tijdelijk een Alps Blue potmeter aan de achterkant van de behuizing zetten, op de plaats van de 230V zekeringhouder, voor de volumeregeling (die zekering plaats ik dan wel even intern). Maar ik heb een slechte ervaring met UcD in combinatie met passief regelen, dus daar gaat een actieve oplossing voor komen.


B.

Ik had vanavond zin in solderen en..... hij speelt nu al :o   Wel met mijn Nokia telefoon als bron, gevuld met MP3, op oude Wharfedale speakers. Ik kon namelijk even geen andere bron bedenken met volumeregeling.

Eerste indrukken: Geen enkele ruis of brom vanuit de speakers. Kanaalscheiding is zéér goed (perfect eigenlijk). Met de rechter input los hoor ik geen enkel geluid uit de rechter speaker.
Wel hoor ik de trafo's nog zachtjes brommen, dit komt waarschijnlijk doordat de bout door de trafo nog maar handvast gedraaid is.

Wat moet er nog gebeuren:
Draden inkorten, twisten en tie-wrappen;
Net-schassisdeel plaatsen (er hangt nu een los netsnoer door de versterker);
Netschakelaar plaatsen;
Geschikte voorversterker vinden.

Een LED-indicator op het front is niet meer nodig. De UcD modules verlichten de behuizing dermate goed dat je een blauwe gloed door de koelsleuven ziet schijnen :D

chansig

Foto's foto's..Ziet er allemaal mooi uit..

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

B.

Eerst maar eens wat afwerken.. want een eerste slechte indruk kan ik nauwelijks goedmaken ;)

BMW850

Quote from: B. on May 11, 2010, 01:34:16

Wel hoor ik de trafo's nog zachtjes brommen, dit komt waarschijnlijk doordat de bout door de trafo nog maar handvast gedraaid is.


Misschien is een DC blokker een tip tegen de brom  ;)

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Peerless Monster

Quote from: B. on May 11, 2010, 01:34:16
Ik had vanavond zin in solderen en..... hij speelt nu al :o   Wel met mijn Nokia telefoon als bron, gevuld met MP3, op oude Wharfedale speakers. Ik kon namelijk even geen andere bron bedenken met volumeregeling.

Eerste indrukken: Geen enkele ruis of brom vanuit de speakers. Kanaalscheiding is zéér goed (perfect eigenlijk). Met de rechter input los hoor ik geen enkel geluid uit de rechter speaker.
Wel hoor ik de trafo's nog zachtjes brommen, dit komt waarschijnlijk doordat de bout door de trafo nog maar handvast gedraaid is.

Wat moet er nog gebeuren:
Draden inkorten, twisten en tie-wrappen;
Net-schassisdeel plaatsen (er hangt nu een los netsnoer door de versterker);
Netschakelaar plaatsen;
Geschikte voorversterker vinden.

Een LED-indicator op het front is niet meer nodig. De UcD modules verlichten de behuizing dermate goed dat je een blauwe gloed door de koelsleuven ziet schijnen :D

Wil je je trafo's niet wat meer isoleren en ontkoppelen van je chassis?
Waarschijnlijk is de brom dan helemaal compleet weg...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

EJ

Heel netjes! Topic maar eens volgen... Wat ik me afvraag: had je nog een reden om niet meteen voor de UcD700HG te gaan? ;)

B.

Quote from: BMW850 on May 11, 2010, 22:20:48
Misschien is een DC blokker een tip tegen de brom  ;)

Rudy

Misschien dat zoiets er wel komt, maar dan direct voor de gehele audioketen. Een netfilter met stekkerblok dus :)