Luidsprekers vastzetten op stands

Started by bsmpower, March 8, 2010, 10:32:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bsmpower

Ik heb het weekend 2 stands besteld voor mijn Quad 9L2's.  Nu vroeg ik me af hoe ik de luidsprekers het beste kan vastzetten? Ik wil ze het liefst er niet los op zetten ivm onze katten (die er mogelijk tegen aan stoten of er zelfs op springen...). Ik zat zelf te denken aan klitteband op zowel de stand als de luidspreker. Mogelijk hebben jullie andere ideeën/tips!? Of zal de speaker stabiel genoeg staan op de stand?

Daarnaast wil ik de stand vullen met zand om deze stabieler te maken. Wat kan ik er het beste ingooien wat niet al te duur is? Ik begreep dat gewone potgrond geen goed idee is omdat dit kan rotten?

jslaman

Volgens mij wordt hier vaak vogelzand voor gebruikt.

Koen K

Klittenband heb ik nog niet eerder gezien maar lijkt me wel slim. Verder kun je aan dubbelzijdig tape, kneed"kauwgum" of BluTac etcetera denken.

Om je stands te vullen kun je van dat zilverzand halen bij de dierenwinkel. Dat spul wordt ook in kanariekooien gegooid en is droog. Zorg wel dat je stand goed afgedicht is want het is erg fijn spul en kan er al bij kleine gaatjes uitstromen.

koosnaampje-audiofiel

In jou geval misschien kattegrind oplossing.... ;D
Klipsch, Denon.

bsmpower

Is niet eens zo gek nee :). Maar kattenbak grind is niet echt dicht qua structuur (tenminste niet de korrels die wij hebben). Ik zal eens zoeken naar vogelzand.

hifi | Roderick

#5
Quote from: bsmpower on March  8, 2010, 10:32:54
Ik heb het weekend 2 stands besteld voor mijn Quad 9L2's.  Nu vroeg ik me af hoe ik de luidsprekers het beste kan vastzetten? Ik wil ze het liefst er niet los op zetten ivm onze katten (die er mogelijk tegen aan stoten of er zelfs op springen...). Ik zat zelf te denken aan klitteband op zowel de stand als de luidspreker. Mogelijk hebben jullie andere ideeën/tips!? Of zal de speaker stabiel genoeg staan op de stand?

Blue Tack


koosnaampje-audiofiel

Quote from: bsmpower on March  8, 2010, 11:02:56
Is niet eens zo gek nee :). Maar kattenbak grind is niet echt dicht qua structuur (tenminste niet de korrels die wij hebben). Ik zal eens zoeken naar vogelzand.

Voor de duidellijkeid: het was ook meer een grapje... ;)

Omdat hij over de katten begon....
Klipsch, Denon.

bsmpower

Quote from: koosnaampje-audiofiel on March  8, 2010, 11:08:11
Voor de duidellijkeid: het was ook meer een grapje... ;)

Omdat hij over de katten begon....

Al was het een grap, het was geen slecht idee. Je kunt kattengrind halen wat bijna zand is en best geschikt kan zijn!

Quote from: hifi123.nl | Roderick on March  8, 2010, 11:03:05
Blue Tack

Blue tack is een soort kleefbare klei ofzo? Zou wel graag willen dat de box dicht op de stand staat. Maar ik neem aan dat je die "klei" eenvoudig plat kunt maken.

hifi | Roderick

Quote from: bsmpower on March  8, 2010, 11:28:17
Al was het een grap, het was geen slecht idee. Je kunt kattengrind halen wat bijna zand is en best geschikt kan zijn!
Blue tack is een soort kleefbare klei ofzo? Zou wel graag willen dat de box dicht op de stand staat. Maar ik neem aan dat je die "klei" eenvoudig plat kunt maken.

Klopt. Het is een paar mm dik en kun je nog verder "indrukken", dus komt vrij dicht op de stand.

bsmpower

Quote from: hifi123.nl | Roderick on March  8, 2010, 11:33:02
Klopt. Het is een paar mm dik en kun je nog verder "indrukken", dus komt vrij dicht op de stand.

Krijg ik nog sponsorkorting  :P? Dan bestellen we Blue Tack, lijkt me wel geschikt omdat je het er ook weer af kunt halen zonder schade te veroorzaken aan de speaker en stand.

S@m


Pos

Quote from: hifi123.nl | Roderick on March  8, 2010, 11:03:05
Blue Tack




Dit spul werkt perfect. Gebruik ik zelf ook voor Tannoy's op met zand gevulde stands.
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

Hanky Panky

Ik heb Tesa Powerstrips gebruikt, die kun je ook nog eens makkelijk verwijderen nadien als dat nodig is want er blijft een stukje (niet plakkende) strip uitsteken.
Zandvulling is daarvoor niet nodig (akoestisch gezien wellicht een ander verhaal)

Werkt al jaren prima met 3 kattebeesten waarvan er 1 denkt dat ze geen kat maar een mobiele wervelstorm is  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

blueray

Quote from: S@m on March  8, 2010, 12:35:58

Gewone buddies, gebruik ik ook naar volle tevredenheid (in combi met verzwaarde stands). Ik heb echter geen kat lopen, buddies (en blu tac) laten natuurlijk wel los als flinke kracht op komt. Misschien ook voorkomen dat er ruimte bovenop de speakers is voor een kat om te gaan zitten?
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

solitaire

sorbothane

Koop een vel sorbothane en knip daar 4x grofweg 5x5cm. stukjes uit (dat past exact uit een standaard vel) en leg die tussen je LS en stand. Sorbothane is een viscoelastisch materiaal dat zich vastzuigt aan beide objecten. Iedere trilling laat ahw. de verbinding sterker worden.

(Een vel is niet zo dik, dus de dempende werking, zeker van een paar stukjes met een wat kleiner oppervlak, is klein (ook al is je massa van je speaker niet zo enorm hoog): bij de verdere optimalisering van de luidsprekerplaatsing kan je de speaker+stand dus nu practisch als een geheel beschouwen.)


succes


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Hanky Panky

Quote from: blueray on March  8, 2010, 14:08:27
Gewone buddies, gebruik ik ook naar volle tevredenheid (in combi met verzwaarde stands). Ik heb echter geen kat lopen, buddies (en blu tac) laten natuurlijk wel los als flinke kracht op komt. Misschien ook voorkomen dat er ruimte bovenop de speakers is voor een kat om te gaan zitten?

Ik kan mijn vastgeplakte speakers bij de kast zelf vastpakken, optillen en schudden zonder dat de stands er af vallen  :thumbs-up:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

bsmpower

#16
Even weg en gelijk een boel berichten erbij :). Ik zal alle tips eens doorlezen en bekijken welke oplossing voor mij het beste is. Ik begrijp dat sommige oplossingen niet muurvast zijn maar het is ook de bedoeling dat ik de luidsprekers ooit weer van de stands kan krijgen als dat nodig is. Ik weet niet of de katten op de luidsprekers zullen springen maar de combi van verzwaarde stands icm "plakspul" tussen de stand en luidspreker, verminderd de kans op omvallen  :smile:.

AllStar

Ik heb vogelzand in mijn stands, en de luidsprekers zijn gekoppeld door middel van zelfklevend klittenband. Het klittenband was een tip van iEar, zorgt voor een goede koppeling en de luidspreker zit redelijk vast aan de stand dus het geheel kan tegen een stootje. Je loopt de luidspreker niet makkelijk van de stand af als je er per ongeluk tegenaan stoot dus . .

Robbert54

Quote from: Hanky Panky on March  8, 2010, 12:40:59
Ik heb Tesa Powerstrips gebruikt, die kun je ook nog eens makkelijk verwijderen nadien als dat nodig is want er blijft een stukje (niet plakkende) strip uitsteken.
Zandvulling is daarvoor niet nodig (akoestisch gezien wellicht een ander verhaal)

Werkt al jaren prima met 3 kattebeesten waarvan er 1 denkt dat ze geen kat maar een mobiele wervelstorm is  :D
:clapping: :clapping:

die tesa strips zijn nog niet eens zo'n slecht idee!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Audiomart

Hoi, waar kan ik de blue track kopen?

Xander32

Blu Tack gaat je vast meer hits opleveren via Google  :)

Quote from: Audiomart on April 29, 2022, 09:15:57
Hoi, waar kan ik de blue track kopen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

kermy

Quote from: bsmpower on March  8, 2010, 15:00:20
Even weg en gelijk een boel berichten erbij :). Ik zal alle tips eens doorlezen en bekijken welke oplossing voor mij het beste is. Ik begrijp dat sommige oplossingen niet muurvast zijn maar het is ook de bedoeling dat ik de luidsprekers ooit weer van de stands kan krijgen als dat nodig is. Ik weet niet of de katten op de luidsprekers zullen springen maar de combi van verzwaarde stands icm "plakspul" tussen de stand en luidspreker, verminderd de kans op omvallen  :smile:.

In verband met omvallen door katten is het ook belangrijk dat de stand ook enig vloeroppervlak heeft. Als de basis te klein is dan kan de stand ondanks al je inspanningen nog gemakkelijk omgegooid worden.

Misschien is het een idee om de vloerplaat van de stand aan een dikke granieten tegel vast te zetten. Bedrijven die natuursteen verwerken kunnen behulpzaam zijn met het maken van de benodigde gaten. Denk aan bedrijven die grafmonumenten maken. Heb je en een groter oppervlak, en gelijk een substantieel gewicht toegevoegd.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Dura

Quote from: Audiomart on April 29, 2022, 09:15:57
Hoi, waar kan ik de blue track kopen?

Kantoorboekhandels hebben gewoonlijk wel zoiets in huis, of de witte variant Buddies oid. De
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Hannibal_

Zitten er geen spikes bij voor de bovenkant van de stands?

Anders is de tesa suggestie idd wel okay denk ik
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.