Draadloos netwerk uitbreiden met vast componenten

Started by DVDGuy, March 5, 2010, 10:16:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DVDGuy

Ik heb internet van Ziggo en op de begane grond heb ik een Motorola Surfboard waar het signaal binnenkomt



Vanuit het modem gaat een (UTP?) kabel naar de 1e verdieping, waar een Linksys G Broadband router staat, waarop aangesloten een WD Netwerkschijf en 2 stand-alone PC's; er is nog één uitgang beschikbaar



Nu heb ik een Sony Bravia TV en een Sony Blu Ray-speler, beiden met Ethernet netwerkaanlsluiting.

Wat ik graag zou willen, is één van de Sony-apparaten (liefst alle twee) aansluiten op mijn netwerk.

Is er iemand die mij kan uitleggen wat ik het beste kan doen, cq. kan aanschaffen?

Ik heb overigens een Siemens SE 365 WLAN die gebruikt kan worden als accespoint, maar waarop je ook een spelcomputer kan aansluiten; m.i. zou het daar ook mee moeten kunnen.



Alle hulp is welkom; al vast bedankt voor het meedenken en/of je reactie(s).
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

WickedGame

Antwoord op je vraag, ja dat kan :)

En je zegt het zelf al instellen als Accesspoint.

DVDGuy

Quote from: WickedGame on March  5, 2010, 10:21:00
Antwoord op je vraag, ja dat kan :)

En je zegt het zelf al instellen als Accesspoint.

Bedankt voor je supersnelle reply  :thumbs-up:

Zijn er nog zaken (instellingen) waar ik rekening mee moet houden?
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Attie

Ik zit met dezelfde topicvraag, maar heb geen wlan oid. Wat is er nodig om tv/speler draadloos verbinding te kunnen laten maken met mijn router?


AndreF

Als je het bekabelt wilt aansluiten dan adviseer ik je een gigabyte switch te kopen.
hierop sluit je je NAS en je PC's op aan. Deze verbind je met 1 vrije poort op je huidige router.
De componenten die geen Gigabyte aan kunnen (TV bijvoorbeeld en of BluRay speler) sluit je aan op je router (100Mb)

Dan heb je 2 vliegen in een klap: voldoende aansluitingen en een sneller bekabelt netwerk.
Uitgangspunt hierbij zijn PC's en een NAS die snel genoeg zijn voor Gigabyte netwerken en hiervoor ook de juiste aansluiting hebben

Voor vraag 2. Koop 2 routers met Wifi en maak gebruik van WDS= Wireless distribution system (controleer of deze routers dit aan kunnen)
Als je ADSL gebruikt is het nog iets verder uitzoeken. of je 2 router dezelfde kan/moet zijn of dat een ander model kan/moet zijn.(met WDS)

Succes
Andre
SAMSUNG LE40M86BDMARANTZ SR 5002 /
KEF Q7 / KEF Q10C / KEF Q-Compact / KODI OPENELEC  / Harmony One+

Attie

Ik ben nu ook weer een stuk wijser. Dank daarvoor.

DVDGuy

Quote from: AndreF on March 17, 2010, 21:37:16
Koop 2 routers met Wifi en maak gebruik van WDS= Wireless distribution system (controleer of deze routers dit aan kunnen)

Deze week heb ik de beschikking over een 2e router en zal eens kijken of ik deze oplossing kan toepassen.
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

AndreF

Een alternatief,alhoewel ik niet weet of hij werkt, is een WCD Lan. Je hebt van die kastjes die je in een wandcontactdoos steekt en daarover dan 60 of 80Mb/s ethernet kunnen versturen. Dat kan ook een oplossing zijn.
SAMSUNG LE40M86BDMARANTZ SR 5002 /
KEF Q7 / KEF Q10C / KEF Q-Compact / KODI OPENELEC  / Harmony One+

DVDGuy

Quote from: AndreF on March 18, 2010, 08:29:17
Een alternatief,alhoewel ik niet weet of hij werkt, is een WCD Lan. Je hebt van die kastjes die je in een wandcontactdoos steekt en daarover dan 60 of 80Mb/s ethernet kunnen versturen. Dat kan ook een oplossing zijn.

Wordt ook deze week geleverd; alles wat "over" is, komt daarna in de Markt te koop te staan  :D
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

EJ

Quote from: AndreF on March 18, 2010, 08:29:17
Een alternatief,alhoewel ik niet weet of hij werkt, is een WCD Lan. Je hebt van die kastjes die je in een wandcontactdoos steekt en daarover dan 60 of 80Mb/s ethernet kunnen versturen. Dat kan ook een oplossing zijn.

Let wel op dat dit half duplex csma/cd is, je haalt die 80 Mb/s dus nooit, je komt onder ideale omstandigheden niet verder dan 40 Mb/s, in de praktijk nog veel lager. Tip voor gebruik: sluit ze rechtstreeks op stopcontact aan, niet via verdeeldoos.

Cyrus·

Wat ook goed werkt, is een Wireless Bridge. Dat apparaatje praat wireless met je router en biedt Ethernet-poorten waar je de apparatuur met een LAN-kabel op aansluit.

Zelf laatst een DLink DAP-1522 gekocht (bij deze webshop. Mijn CA 650BD Blu-Ray-speler, Mede8er en PS3 zijn bedraad op de D-Link aangesloten en de D-Link communiceert vervolgens met 802.11n-snelheid met mijn router. Werkt als een speer!
Groeten,
Edwin

Attie

Cyrusone: dat is het! Moet je dan ook allerlei instellingen uitvoeren pp de d/link of pikt ie gelijk de router instellingen op? Is er misschien nog een goedkoper apparaat, want mijn budget is echt even aan de krappe kant.

Cyrus·

De eerste keer dien je hem met de bijgeleverde kabel op je PC aan te sluiten en dan via een webinterface stel je de naam van je WLAN en de beveiliging in, dan pakt hij het signaal van je router op. Daarna is het een kwestie van de LAN-kabels verbinden tussen DLink en apparaat, daar hoef je verder niets voor in te stellen.
Het is handig om in de DLink een vast IP-adres in te stellen voor je netwerk, als je later nog wat instellingen wil wijzigen, dat kan via de webinterface. Dan kun je 'm altijd via dat adres weer benaderen, ongeacht of je 'm uitgezet hebt (bijvoorbeeld met verplaatsen, vakantie enzo).

De handleiding is echter heel duidelijk, ik had 'm in 10 minuten draaien en ik ben qua netwerken niet bepaald een expert, zeg maar.

Mocht je deze aan willen schaffen en je woont niet te ver bij mij vandaan, kan ik je eventueel wel helpen als je er niet uit komt.

Ik heb de mijne gekocht voor EUR 85, de webshop heeft kennelijk daarna de prijs omhoog gedaan. Misschien hebben andere shops 'm voor minder?

En wellicht zijn er van andere merken vergelijkbare apparaten, Netgear heeft ook zoiets geloof ik.
Groeten,
Edwin

Attie

Ik ben een behoorlijke koekebakker met dit soort dingen....maar met jouw uitleg groeit mijn vertrouwen  :)
ik woon in Diemen, dat is dus niet ver van purmerend en ik vind het echt super als je mij wilt helpen als ik er niet uitkom (ik moet het eerst zelf proberen, anders blijf ik die koekebakker). Ik zal het niet gelijk morgen kopen, maar dat ik tot koop zal overgaan is zeker! Zolang zal ik mij behelpen met een utp kabel van 20 meter, die ik alleen even verbind tussen mijn tv of blu-ray (woonkamer) en router (zolder) om zo in ieder geval firmware updates te kunnen doen.

Ik ga zoeken naar een goedkoper alternatief, al zal ik wel weer vraagtekens krijgen bij de specificaties  :D

tiptop

Misschien onbeleefd, maar kan ik hier over net iets anders een vraag stellen? Heeft wel ong. hetzelfde inhoud.

Ik had namelijk draadloos internet via kpn, een nas een netwerkprinter en nog wat netwerkaansluitingen in huis.

Via de kpn box ging dat prima, maar nu heb ik een alles-in-1-pakket van Ziggo met een vrij identieke modem als de TS.

Dus alleen bedraad en 1 uitgang.

Wat kan ik het beste hiermee verbinden om toch weer draadloos te kunnen internetten en mijn andere aansluitingen ook weer te maken?

Is dat net zo'n box als dat de TS daaronder noemt, of wat anders? En wat is dan een goed merk? Het liefst 1 box maar extra, want de meterkast zit al een beetje vol.

Alvast bedankt. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Cyrus·

@tiptop: in je meterkast een draadloze router neerzetten en je bent volgens mij weer helemaal het heertje. Neem wel een router met gigabit LAN en 802.11n (300n) WLAN, dan ben je helemaal bij qua laatste standaarden.

Je kunt die router ook in de buurt van je NAS en netwerkprinter zetten, mits van daar uit een kabel rechtstreeks naar de Ziggo-modem in de meterkast gaat.
Groeten,
Edwin

tiptop

Dank je voor de tip! ;)

Omdat het paasweekend voor de deur staat en ik bedacht dat ik dan geen internet meer zou hebben (overgang 3 april) kon ik niet te lang op een antwoord wachten en vanmiddag vol goede moed naar een winkel gestapt en mbv de verkoper een Linksys WRT-610N gekocht. :)

Die doet precies wat jij al aangeeft. En mbv de bijgeleverde disc voor het eerst in mijn leven zelf alles geconfigureerd! :pompom: Omdat het programma gelukkig alles heel goed aangaf mbt firewall, dubbele netwerkprogramma's enz...
Alleen nog geen internet via die verbinding. Ik zoeken, begreep er niks van, want alles zou goed staan. 1 belletje met Ziggo gaf de oplossing.

Er is ook pas internet via hun vanaf 3 april. :withstupid:

Maar gelukkig wel alles dus goed voorbereidt alvast. 8)

Bedankt voor de bevestiging dat dit apparaat de goede functies bezit. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Attie

Tiptop gedaan! Geeft een goed gevoel he als je het zelf voor elkaar krijgt..

tiptop

Quote from: Attie on April  1, 2010, 19:38:53
Tiptop gedaan! Geeft een goed gevoel he als je het zelf voor elkaar krijgt..

Zeker! En blij ook dat het uberhaupt goed is gekomen en ik niet weer iemand moet vragen om alles te komen doen. :turn:

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Cyrus·

Quote from: tiptop on April  1, 2010, 20:08:06
Zeker! En blij ook dat het uberhaupt goed is gekomen en ik niet weer iemand moet vragen om alles te komen doen. :turn:



Blij dat het gelukt is. En je hoeft je niet te schamen als je er iemand bij moet halen hoor. Je kunt immers niet alles weten. Je kunt dan wel mooi de kunst afkijken voor een eventuele volgende keer  ;)
Groeten,
Edwin

tiptop

Quote from: CyrusOne on April  2, 2010, 13:40:01
Blij dat het gelukt is. En je hoeft je niet te schamen als je er iemand bij moet halen hoor. Je kunt immers niet alles weten. Je kunt dan wel mooi de kunst afkijken voor een eventuele volgende keer  ;)

Nou ja, iedere keer is weer anders he.  ;)
En meestal als ik iemand erbij haal gaat het ook niet zonder slag of stoot. Nu nog steeds wachten op internet via Ziggo. Dat zou vandaag zijn omgezet, maar niet dus. Ik denk dat het pas dinsdag overgezet wordt. Dan kan ik zien of het echt gelukt is. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.