Volheid geluid speaker in relatie tot luisterafstand

Started by pong38, August 30, 2003, 23:59:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

Kijk misschien is de oplossing heel wat dichterbij :)

Speakers uit die nis! ;D (Kwartslag naar rechts dus?

Spacebass

En 180 graden draaien (ook geen nis? )

Misschien zou je het kunnen testen door je rears neer te zetten zoals je met je fornts zou doen...en vergelijken....

pong38

Quote from: Spacebass on September  5, 2003, 22:48:17
Kijk misschien is de oplossing heel wat dichterbij :)

Speakers uit die nis! ;D (Kwartslag naar rechts dus?

eh bekijk de schets even ;D
Als ik ze 1,20 naar voren haal dan staan ze zowat voor mijn neus.
Alhoewel het wel het proberen waard is. Je hoort van me.

Probleem 1
Hoe krijg ik NU mijn vrouw weg van het kijken naar Baantjer.


blue-eyes

Quote from: pong38 on September  5, 2003, 22:51:10
Probleem 1
Hoe krijg ik NU mijn vrouw weg van het kijken naar Baantjer.

Zeggen dat ik voor de deur sta :P ::)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass


blue-eyes

Quote from: Spacebass on September  5, 2003, 22:48:17
Kijk misschien is de oplossing heel wat dichterbij :)

Speakers uit die nis! ;D (Kwartslag naar rechts dus?

Dat doe ik wel als mijn vriendin een week weg is ;D ;D

Maar eerlijk gezegt, heb ik het daar vanmiddag nog over gehad met de vriendin, gewoon als test.

Quote from: Spacebass on September  5, 2003, 22:49:44
En 180 graden draaien (ook geen nis? )

En de NIS dicht timmeren :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

pong38

Quote from: blue-eyes on September  5, 2003, 22:53:03
Quote from: pong38 on September  5, 2003, 22:51:10
Probleem 1
Hoe krijg ik NU mijn vrouw weg van het kijken naar Baantjer.

Zeggen dat ik voor de deur sta :P ::)

Jij gaat zo op vakantie. Da's dus geen optie


blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Quote from: pong38 on September  5, 2003, 22:55:02
Jij gaat zo op vakantie. Da's dus geen optie

Daarom juist, ben je haar voor een weekje kwijt :-X :-X
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Hopper

#59
Zoals al eerder gezegd, speakers meer van muur, bank wat naar achter, schuif eens wat, probeer eens wat.
succes
http://www.ethanwiner.com/basstrap.html
Nog wat leesvoer over acoustiek.Wat spacebass ook al aangeeft

pong38

Quote from: Hopper on September  5, 2003, 23:01:57
Zoals al eerder gezegd, speakers meer van muur, bank wat naar achter, schuif eens wat, probeer eens wat.
succes

Tnx
Weinig hoop aan deze kant alhoewel 1,20 naar voren ik zo extreem nog niet gedaan heb.
Verder heb ik zoals je kunt lezen de speaker en luisterpositie al in zowat alle mogelijke standen gehad

Spacebass

Maar als hij meer naar achteren gaat krijgt hij zelfs te maken met een bijna komplete uitdoving van 264 Hz. en zowiezo krijg je geen strak laag als je dicht bij je achtermuren komt alleen maar een boost aangezien laag zich heerlijk langs muren werkt...

Ik heb dus ook de optie naar achteren berekend van 150 cm terug naar nul, maar geen punt gevonden die zaligmakend is....

pong38

Ben het natuurlijk met je eens.
Valt er ook te berekenen hoe ver de frontspeakers eventueel van de muur (4,10 wand) af moeten komen te staan ?

Hopper

Heb zelf een leren bankstel thuis, maar had een keer een paar ouderwetse stoelen thuis(tijdelijk) uit de 50er jaren, gestoffeerd en met hooi(of zoiets) als vulling.
Ik had een totaal ander klankbeeld in de kamer, veel strakkere bas o.a. Iedere thuissituatie heeft andere consequenties.
gegroet

Spacebass

Om eerlijk te zijn ben ik helemaal (nog) niet met je speakers bezig maar met de natuurlijke klank van je ruimte zelf ;D

kan je achterbank op 50 cm vanaf de achtermuur plaatsen en op 210 cm vanaf de linker muur gaan zitten op je bank...

ik beloof niets maar check het even...

pong38

Baantjer SpaceBass, Baantjer.

Need I say more ? ;D

Het wordt of wat later of morgenochtend.

Spacebass

QuoteIk had een totaal ander klankbeeld in de kamer, veel strakkere bas o.a.

Kijk een natuurlijke basstrap...da's natuurlijk ook nog waar, maar daarom kijk ik nu sec naar de kamer zelf. Als je de theoiretisch goede "luisterplek" gevonden hebt, kan je vandaaruit met het plaatsen van je speakers gaan spelen en ook de inrichting zelf. Als je echter op een akoestisch "slechte" plek zit, mag je rommelen wat je wil, maar dan vecht je tegen iets wat je altijd verliest, daar helpt een bankstel echt niet tegen...

Spacebass

Quote from: pong38 on September  5, 2003, 23:19:02
Baantjer SpaceBass, Baantjer.

Need I say more ? ;D

Het wordt of wat later of morgenochtend.

OK veel "kijk"plezier vanavond...

slaap je al Blue-Eyes? ;D

pong38

Ik niet ;)
En tot de tanden bewapende vrouw.

Ohhh ze staat naast me ahum
Ga even proberen.

Spacebass

Succes ;)

En bedank je vrouw even voor haar geduld ;D

pong38

Dit is em ! :o

50 cm van de achterwand. Speakers op 20 cm van de muur en plusminus 35 graden gedraaid levert een zeer strakke laagweergave op.

Als ik de speakers verder van de muur af zet dan wordt het naarmate de afstand toeneemt minder.

Overigens doet die 2,10 vanaf de zijmuur er niet zo heel veel toe. Over de gehele bank genomen blijft de weergave gelijk.

Testtrack :
Madonna - Rain -> de ultieme superlaagweergave op 2:50
(kan em erg aanbevelen, ook voor subs)

Spacebass

YES!!!! 8) nou hebben we beiden toch iets geleerd vandaag ;D

Theorie op afstand is mogelijk!

MAAR!!!! Ik heb ook iets belangrijks geleerd...je mag een ruimte die afwijkingen heeft niet zomaar behandelen alsof ze er niet zijn...het helpt wel als richtlijn, maar toch...

Wat raar overigens dat je een egale bassweergave hebt over de hele bank!

Theoretisch zou je strak in het midden van de kamer een enorme mess moeten hebben :o

Nou ja if it works , don't try to fix it! ;D

pong38

Quote from: Spacebass on September  5, 2003, 23:55:56
YES!!!! 8) nou hebben we beiden toch iets geleerd vandaag ;D

Theorie op afstand is mogelijk!

MAAR!!!! Ik heb ook iets belangrijks geleerd...je mag een ruimte die afwijkingen heeft niet zomaar behandelen alsof ze er niet zijn...het helpt wel als richtlijn, maar toch...

Wat raar overigens dat je een egale bassweergave hebt over de hele bank!

Theoretisch zou je strak in het midden van de kamer een enorme mess moeten hebben :o

Nou ja if it works , don't try to fix it! ;D

De theorie heeft dit keer zeker zijn nut bewezen.
About the mess... laat ik het zo stellen dat het mij in de summiere test niet echt als storend is opgevallen.
Wat wel erg de strakheid van de weergave beinvloede was het draaien van de speakers. 40-45 graden was echt te veel en ik kreeg het idee dat men op het snijpunt enorm in de knoop kwam qua detailering. Als dat het door jou gestelde "messy" geluid is dan zou het in dit specifieke geval wel kunnen kloppen.

Bij een verdraaiing van 20-30 graden heb ik het in iedergeval niet zo ervaren.

Bijkomend luxeprobleem is nu dat ik nu toch echt geen andere keus meer heb dan morgen de vd Hul Magnum kabels te gaan halen ? Of was jij het die nog een setje had liggen ?

Wat is trouwens jouw mening over het wel of niet gebruiken van bananenstekkers op speakers en apparatuur ?

Spacebass

QuoteBijkomend luxeprobleem is nu dat ik nu toch echt geen andere keus meer heb dan morgen de vd Hul Magnum kabels te gaan halen ? Of was jij het die nog een setje had liggen ?

Klopt alleen zijn ze vrij kort ik zou ff moeten meten, dacht 2,40 meter per stuk :)

Tja eigenlijk hou ik meer van bareconnected, dus zonder banaan toestanden, maar dat komt om dat ik kids heb rondrennen. ;) dus keihard draad erin en aandraaien ;D

pong38

Meet ze even na als je tijd hebt ?
Het zou krap aan zijn.

Verder was ik alleen maar even benieuwd of je vindt dat geplugged een substantieel verlies oplevert of niet.