Volheid geluid speaker in relatie tot luisterafstand

Started by pong38, August 30, 2003, 23:59:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

Kan je nog je zithoogte doorgeven en de afstand tot de zijmuren doorgeven en je plafondhoogte?

Je hebt het over laagproblemen niet over Mid/of Hoog, dus je kan wel een kleedje plaasten maar of dat effect heeft heb ik mijn twijfels over... Spikes ed geven een strakkere bas omdat de trillingen van de kast meteen kunnen wegvloeien. Dan heb je dus voldoende bas, maar dan klinkt dit alleen niet "strak".

Ik probeer slechts te kijken waar theoretisch je frequentie problemen te verwachten zijn en dan moet je idd met kale data gaan werken. Ik zou dan theoretisch kunnen bepalen waar je je bank neer zou moeten zetten, maar of dat praktisch haalbaar is, is natuurlijk een tweede  :)

Maar goed je kan ook afwachten wat het resultaat is van het bezoek van je HT man.

Laat even weten of ik het moet uitzoeken of niet..

pong38

Het probleem is niet dat er géén bas is, integendeel.
Het is er ruim voldoende en ook m.i. voldoende strak (kan natuurlijk altijd beter), alleen valt de laagweergave overal in de kamer weg zodra je je luisterend onder de +- 1,5 m. bevindt.
Boven die grens van 1,5 m., dus als je gaat staan, is de laagweergave op praktisch iedere plek in de woonkamer zeer duidelijk aanwezig

Nogmaals bedankt voor al je inspanningem Spacebass.
Ik zal je vanavond de gevraagde maten doorgeven.


pong38

Personen met verstand van dynamiek en akoestiek en komend uit de omgeving Den Haag zijn bij deze van harte welkom om eens te komen luisteren.


pong38

#30
Quote from: Spacebass on September  5, 2003, 20:25:31
Garmt?  ;D

Ik was net onderweg naar beneden om de door jou gevraagde maten op te gaan nemen.
Ondertussen heb ik ZEER interessant leesvoer opgedoken...

lcewww.et.tudelft.nl/~verdult/subwoofer/opstel.pdf

Wellicht iets om met of zonder toestemming van de auteur op te nemen in een FAQ.

Ron

ps als je van buiten de stad moet komen ben je natuurlijk ook welkom.
The coffee here is still lousy

Spacebass

Da's nou precies waar ik mee bezig was ... zie gevraagde posities en afmetingen van je ruimte ;)   ;D

pong38

Quote from: Spacebass on September  5, 2003, 20:31:50
Da's nou precies waar ik mee bezig was ... zie gevraagde posities en afmetingen van je ruimte ;)   ;D

Hier is mijn "creatief met Paint" creatie.



De luisterhoogte is 0,95 m.

Ron

Spacebass



Spacebass

#35
Ha het probleem lijkt te zijn de zitafstand vanaf de rechter kant....

deze uitdovingen lijken plaatste vinden:

uitdovings freq
33
99
165
231
259
297

pieken frequenties
66
132
198
264

ik snap wel dat het niet lekker gaat nee.

Ga eens 50 cm naar rechts zitten op de bank...als het goed is heb je daar meer bas? (of in iedergeval evenwichtiger....)


pong38


pong38

Quote from: Spacebass on September  5, 2003, 21:51:46
Ha het probleem lijkt te zijn de zitafstand vanaf de rechter kant....

deze uitdovingen lijken plaatste vinden:

uitdovings freq
33
99
165
231
259
297

pieken frequenties
66
132
198
264

ik snap wel dat het niet lekker gaat nee.

Ga eens 50 cm naar rechts zitten op de bank...als het goed is heb je daar meer bas? (of in iedergeval evenwichtiger....)



Er is helaas geen verschil in laagweergave te constateren.
Ik heb even de test al staand gedaan en op de door mij gemarkeerde plek heb ik strak mooi laag en op de door jou gesuggereede plaats begint het iets te boemen.

Maar nogmaals. even getest met het meetlint erbij, zodra je gaat luisteren onder de (pak em beet) 1,20 m. dan valt so goed als alle laagweergave weg.
En dit op bijna alle plekken in de woonkamer.

blue-eyes

Spacebass,

je lijkt in deze materie lekker kundig te zijn. Ik zou zeggen vriend, kom eens een keer langs ;)

Hier hetzelfde probleem zoals eerder gezegt. Ik hou dit topic in de gaten, ga eerst op vakantie (over 5 uurtjes) en bij terugkomst de gordijnen ophangen. Als het probleem blijft bestaan, knock ik wel weer op je deur. Vriend ;D ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

Klopt zo rond de 230/231 Hz ja ;D dat is dan het enige piekje als het goed is.
Maar het diepe laag is dat dan wel hoorbaar? (niet panieken en rustig ademen ;) )

je zou nl ook je set een kwartslag kunnen draaien...ik weet niet hoe de linker en de rechter muur eruitzien, maar dat geeft je 10 cm slack in de lengte richting.

pong38

Laagste laag is inderdaad nog wel strak.
Het boemen zit em waarschijnlijk zoals je zegt zo rond die freqs.

De speakers heb ik al testen steeds 5 graden gedraaid tot max. 45 graden. Geen resultaat.

Tandenknarsertje he ? ;)

Spacebass

Blue-Eyes, ga lekker vakantie vieren en als je terug komt en Pong is geholpen dan zien we wel verder ;)

Spacebass

#42
Pong, ik heb nog steeds een gevecht thuis tussen leefbaarheid en HT dus zelf heb ik inmiddels een gebit ;D

Met je bank/speakers etc schuiven is slechts een nood oplossing. De afmeting wijzigen of te wel de kamer akoestisch verantwoord maken is de beste oplossing. :-[

Maar realistisch gezien zullen jij en ik dat niet zo snel doen, en dan gaat het er idd om om een goed gemiddelde te halen en eventueel een "basstrap" neer te zetten...maar goed das iets wat ik ook nog voor mijzelf moet uitzoeken.

Ik ga ff met je opstelling klooien en kijk dan wat een mooie positie (theoretisch zou kunnen zijn.

pong38

Quote from: Spacebass on September  5, 2003, 22:24:57
Pong, ik heb nog steeds een gevecht thuis tussen leefbaarheid en HT dus zelf heb ik inmiddels een gebit ;D

Met je bank/speakers etc schuiven is slechts een nood oplossing. De afmeting wijzigen of te wel de kamer akoustisch verantwoord maken is de beste oplossing. :-[

Maar realistisch gezien zullen jij en ik dat niet zo snel doen, en dan gaat het er idd om om een goed gemiddelde te halen en eventueel een "basstrap" neer te zetten...maar goed das iets wat ik ook nog voor mijzelf moet uitzoeken.

Ik ga ff met je opstelling klooien en kijk dan wat een mooie positie (theoretisch zou kunnen zijn.

Spacebass

Nogmaals bedankt voor de reeds gedane inspanning.

Ik ben gezegend met een vrouw die speakers ziet als een mooi object dus discussies over soort, maatvoering en kleur zijn mij totaal vreemd.

Ik ben er van overtuigd dat er qua akoestiek enorme winst in de woonkamer te bereiken valt gezien de nog redelijk "kale" omstandigheden waarin we verkeren na de verhuizing.
Mocht ik ooit een seconde gedacht hebben dat het een akoestisch probleem was dan was ik deze excersitie overigens niet begonnen.

Ik begin nu zelfs serieus te twijfelen aan de Acoustic Energy's.

plasmal

hallo,

ik zat dit topic net te lezen en zag dat de opstelling bijna gelijk is als die van Blue-Eyes, de fronts en center zijn geplaatst in een soort "nis" van 4,10 mx 1,20 m
misschien dat jullie er iets mee kunnen

gr alex


Spacebass

Nou laten we eerst kijken of we iets met je bestaande setup kunnen doen ;)

Het vervelende is dat wij het liefst op de middenas van de luidspreker willen zitten, alleen laat de akoestiek van de kamer qua afmetingen dat soms niet toe.

Dan wordt het dus creatief zijn.

Ik heb bijvoorbeeld mijn hele kamerindeling een kwartslag gedraaid (noodgedwongen vanwege CRT). En zinsdien ben ik aan het zoeken naar een tussenoplossing (film/muziek) en dat valt tot nog toe aardig tegen omdat ik met een schuifpui zit die wel open moet kunnen :P Dat is wat ik bedoelde met leefbaar houden :) de grote van speakers is echt geen issue bij mij thuis ;)

Omdat je nog niet geseteld bent zou je dus hier ook nog mee kunnen experimenteren (alleen je luidsprekers ff verplaatsen voor de test...

geef ff aan hoe je zijmuren zijn...

pong38

Quote from: alex on September  5, 2003, 22:39:52
hallo,

ik zat dit topic net te lezen en zag dat de opstelling bijna gelijk is als die van Blue-Eyes, de fronts en center zijn geplaatst in een soort "nis" van 4,10 mx 1,20 m
misschien dat jullie er iets mee kunnen

gr alex



Hoi Alex

Welkom in de discussie.
Ik heb de tekening van Blue-Eyes niet gezien maar theoretisch (zie vorige pagina voor een schets van mijn situatie) staat mijn front opstelling ook in een nis van 4,10 x 1,20.

Die nieuwbouwhuizen toch he ? Allemaal een pot nat.

Spacebass

Kijk eens aan...zijn Blue-Eyes en Pong buren ;D

bedankt voor de info Alex. Als we iets kunnen betekenen voor Pong, dan heb je misschien dus kans dat het ook voor Blue-eyes zou KUNNEN werken..we zien wel :)

blue-eyes

Quote from: alex on September  5, 2003, 22:39:52
hallo,

ik zat dit topic net te lezen en zag dat de opstelling bijna gelijk is als die van Blue-Eyes, de fronts en center zijn geplaatst in een soort "nis" van 4,10 mx 1,20 m
misschien dat jullie er iets mee kunnen

gr alex



Ha die Alex,

dat heb je goed onthouden! Nu je dat zo verteld, realiseer ik me ineens dat toen ik mijn complete stereo 2 meter naar voren had geschoven, en mijn bass weer terug was, niets in die nis stond.

Mischien is dat het toch.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

pong38

Quote from: Spacebass on September  5, 2003, 22:43:19
Nou laten we eerst kijken of we iets met je bestaande setup kunnen doen ;)

Het vervelende is dat wij het liefst op de middenas van de luidspreker willen zitten, alleen laat de akoestiek van de kamer qua afmetingen dat soms niet toe.

Dan wordt het dus creatief zijn.

de grote van speakers is echt geen issue bij mij thuis ;)

Omdat je nog niet geseteld bent zou je dus hier ook nog mee kunnen experimenteren (alleen je luidsprekers ff verplaatsen voor de test...

geef ff aan hoe je zijmuren zijn...

Ja ben even je HP wezen bekijken. Size doesn't matter huh ;D
Flinke jongens.

Toch is de speelruimte beperkt tot de richting waarin we nu zitten.
De hele zwik 90 graden draaien is b.v. geen oplossing.

Alle muren zijn overigens voorzien van een lichte structuur op kaal beton (ja shoot me)