Volheid geluid speaker in relatie tot luisterafstand

Started by pong38, August 30, 2003, 23:59:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pong38

Ik heb een vraag m.b.t. de volheid van het geluid die mijn front speakers geven in mijn HT set.

Mijn luisterpostitie tot de front speakers is ong. 3,5m per speaker.
Ik heb gemerkt dat naarmate ik qua luisterafstand afstand neem van de frontspeakers het geluid voller, zeg maar meer body krijgt in het laag.
Ik heb al wat geexpirimenteerd, zoals het iets van de muur afzetten om de lage tonen speaker wat meer ruimte te geven maar dit werkt niet bevredigend.
Ook het iets verdraaien van de speaker levert niet het gewenste resultaat op.

Mijn vraag is, is dit een eigenschap die de AE heeft. M.a.w. heeft de AE een grote ruimte nodig en moet ik er verder vanaf gaan zitten ?
Of is het een kwestie van opstellen ?

Voor de beeldvorming zal ik eerst beginnen met het opsommen waaruit mijn HT set bestaat :

Receiver : Yamaha RX-V740
DVD speler : Yamaha S-830
Speakers front : Acoustic Energy AEGIS EVO 3
Speaker center : Acoustic Energy AEGIS EVO Center
Speakers rear : Acoustic Energy AEGIS EVO 3

Deze opstelling staat in een woonkamer van ong. 28 m2 en de luisterdriehoek is ong. 4x3,5x3,5

Domme vragen bestaan niet maar ik probeer er toch eentje te scoren...
Heeft de kwaliteit van de gebruikte luidsprekerkabel hier invloed op ?
Ik gebruik nu 3 cm3 noname luidspreker kabel (overigens wel van een zeer goede hifiboer)

MarcoV

Het veranderen van de laagweergave naarmate je anders gaat zitten tov je luidsprekers heeft waarschijnlijk te maken met staande golven (van lagere frequenties) in de kamer. Naarmate je gaat verzitten kom je meer in de buurt van een knoop of buik, waardoor de laagweergave meer/minder is.

Het verdraaien van je luidsprekers zal hier denk ik inderdaad weinig invloed op hebben (dat heeft weer meer invloed op de totale plaatsing van je geluidsbeeld). Als je met een andere opstelling ook gelijk anders voor je luidsprekers zit, heb je kans dat je laagweergave bevredigender wordt; daarnaast zijn er  akoestische aanpassingen mogelijk (zie oa hier en hier).

Marco

Hopper

Je lskabels zullen wel voldoen denk ik. Een keten is niet sterker dan de zwakste schakel.
Heb je je luidsprekers goed losgekoppeld van de vloer d.m.v. spikes?
De ideale "hot spot"is meestal op de punt van een gelijkzijdige driehoek, dus staan de speakers 3,5 meter uitelkaar, moet je ook zo'n 3,5 meter ervan af zitten. Dit is nogal theorethisch en er hangt veel af van de stoffering van de kamer en of er meubels in de weg staan zodat de speaker niet vrijelijk kan "stralen".
gegroet

garmtz

MarcoV zit op de goede weg: door staande golven in je kamer wordt op sommige plekken de bas versterkt en op andere plekken de bas verzwakt. Voor vrijwel alle speakers is een 3,5 m luisterafstand meer dan genoeg in principe.

pong38

Bedankt voor de reakties.
Om eerst een paar vragen te beantwoorden...

Ja - de AE's staan op spikes
Ja - Ik zit in de zgn luister-driehoek

Tja en die staande golven...
Wat ik wel constateer is dat de karakteristiek van de AE's vraagt om een grotere luisterafstand.
Ik kan niet echter veel aan de effectieve luisterruimte doen.

Groeten

Ron


Spacebass

QuoteHeb je je luidsprekers goed losgekoppeld van de vloer d.m.v. spikes?

gekoppeld met de vloer bedoel je?

pong38

#6
Quote from: Spacebass on September  1, 2003, 16:22:32
QuoteHeb je je luidsprekers goed losgekoppeld van de vloer d.m.v. spikes?

gekoppeld met de vloer bedoel je?

Ja inderdaad. (zie foto)



en voor de volledigheid dan ook maar meteen een foto van de rest van de installatie...





Hopper

O.K. ze staan op spikes. Nu is het de vraag heb je een betonnen vloer of een houten vloer met kruipruimte eronder. Bij een massieve vloer volstaan spikes, eventueel op een mooie marmeren plaat, maar kan ook zo. Heb je een houten vloer, moet je je speakers op een stenen tegel zetten(op spikes) en onder de tegel een rubberen tegel plaatsen. Het verschil is echt groot, bassen komen los en zijn beter gedefinieerd. Experimenteer daar maar eens mee.Materiaal verkrijgbaar bij bouwmarkt voor weinig geld.
succes

pong38

#8
Bedankt voor je tips.

De luidsprekers staan in direct contact met de laminaatvloer.
Deze is op de oude vloer van plavuizen gelegd.

Ik ben nu trouwens aan het twijfelen geslagen.
Jij geeft als tip om de luidpsrekers zoveel mogelijk te isoleren maar twee andere reakties duiden mijn "probleem" aan als "staande golven"

Mijn vraag is dan ook, hebben jou tips een relatie met het geconstateerde "staande golven" verhaal of zijn het gewoon twee seperate conclusie n.a.v. mijn probleemonschrijving ?

Mvg

Ron

Hopper

Je hebt het over "iets" van de muur afzetten van de speakers, dit moet toch wel minimaal een halve meter zijn. Met 75 cm heb je misschien nóg meer diepte in je geluidsbeeld. Gewoon rustig wat uitproberen.Mooie speakers trouwens 8)

Spacebass

#10
Misschien moet je eerst het goedkoopste proberen maw je luisterplek veranderen  ;)
Daarna zou je alsnog met het andere aan de slag kunnen... er zijn verschillende threads op het forum die dit onderwerp bestrijken...

pong38

Quote from: Hopper on September  1, 2003, 22:21:54
Je hebt het over "iets" van de muur afzetten van de speakers, dit moet toch wel minimaal een halve meter zijn. Met 75 cm heb je misschien nóg meer diepte in je geluidsbeeld. Gewoon rustig wat uitproberen.Mooie speakers trouwens 8)

Bedankt voor het compliment. Of ik er verstandig aan gedaan heb om dezelfde type speaker als rearspeaker te gebruiken be ik nog niet uit.
De frontspeakers hebben in iedergeval ong. 50 cm rond om vrij.
Vond ik zelf ook wel het minimale wat ze nodig hadden.

@spacebass
Ben het volmondig met je eens.
Als ik mijn vriendin bij de Krimi's en andere serie vandaan kan halen dan zal ik Star Wars - The Phantom Menace (de scene waarin de race "gevlogen" wordt -> speaker-killer  8) ) weer eens opzetten om een nieuwe luisterpositie te vinden.

Iemand trouwens een suggestie voor een mooie sub in combinatie met deze set ?
Ben persoonlijk erg gecharmeerd van de Yamaha YST-SW800 en de REL Q150.

Spacebass

#12
Geld besparen is vaak een heel overtuigend argument .. bij mij iig wel  ;D

Beide zaken zijn natuurlijk van belang, maar op een schaal zou het verplaatsings voordeel van de luisterpositie in eerste instantie veel zwaarder wegen.

MAAR ik wil benadrukken dat vibrapod>tegel>spikes>speaker je in de toekomst zeker het proberen waard zijn en absoluut een verbetering kunnen zijn...

pong38

#13
Quote from: Spacebass on September  1, 2003, 22:39:15
Geld besparen is vaak heel overtuigend argument .. bij mij iig wel  ;D

Beide zaken zijn natuurlijk van belang, maar op een schaal zou het verplaatsings voordeel in eerste instantie veel zwaarder wegen dan het laatste.

MAAR ik wil benadrukken dat vibrapod>tegel>spikes>speaker je in de toekomst zeker het proberen waard zijn!!!

Geld besparen is een Nederlands werkwoord. Ik zou dus niet willen beweren dat ik het nooit vervoeg.  ;D

De spikes zitten er onder en ik van mijn HT-boer ook al dempingsvoetjes gekregen. Rest mij een paar mooie tegels.
Bedankt voor je tip.

Mocht er iemand met verstand van zaken (ook qua bekabeling) in de omg Den Haag wonen. Ik heb voor een goed advies aan huis er wel een kopie van een zeer goede test-DVD over.



pong38

Aanvullende vraag.

Vanmiddag ben ik intensief met verschillende luidsprekerkabels aan het testen geweest en een ding viel me op.

Zodra ik ter hoogte van mijn luisterpositie ga staan dan heb ik prachtige, volle bas.
Het naar achter verschuiven van mijn luisterpositie heeft overigens niet in het gewenste effect geresulteerd.

Is het wellicht een optie om de AE's licht te kantelen of is dit een NO-NO in de HT wereld ?

Ron

Spacebass

Nee hoor, je moet doen wat het beste resultaat oplevert...ik zou mij niet te veel aantrekken van "regels" , maar gewoon kijken of het bij jouw werkt en als het niet werkt zal je toch een andere oplossing moeten bedenken...(heel zwaar kan zijn je plafond verlagen tot een berekende ideale hoogte)

Kan je de afmetingen van je kamer geven (incl de hoogte en je luisterposities (tekeningetje zou mooi zijn)

pong38

Het kostte me een hoop moeite en toezeggingen (bloemen etc) maar ik mocht van m'n vriendin een foto maken. (gezien de rotzooi waarin we nog steeds zitten n.a.v. een pas afgeronde verhuizing)



Toegegeven, ik heb er vanavond een rotzooi van gemaakt en niks staat meer recht.  ;D

Spacebass

Hoeveel ruimte heb je achter je bank tot de muur?

Afmetingen?

pong38

#18
Quote from: Spacebass on September  4, 2003, 09:54:26
Hoeveel ruimte heb je achter je bank tot de muur?

Afmetingen?

De wand waar het meubel staat is 4,5 m breed. (is de korte wand in de huiskamer)
De breedte van de kamer is 5,35 en achter de bank heb ik ong. 1,5m (Daar waar normaal de andere twee AE's staan)

pong38

Ik geef het op :(
Ik heb de meest prachtige kabels vandaag getest (o.a. vd Hul Magnat) en telkens was er een licht winst in luistergenot wwar te nemen maar ik krijg mijn laag weergave niet goed.

Remedies als luisterspot verplaatsen +- 1 meter, de achterwand voorzien van dempend materiaal, speakers verplaatsen (zelfs licht tilten) niets mag helpen.

De enige manier om een echt strakke bas (en heus het is er wel) te kunnen beluisteren is, helaas,.... staandend.

Zodra ik ga zitten (laat we het zitniveau noemen) en wel op ieder willekeurige plek in de woonkamer, verdwijnt de laagweergave bijna compleet. Ga ik staan, hoppa, prachtig laag.

De "zonder-wat-te-zeggen-tegen-vriendin" test gaf dezelfde conclusie.

Rest mij nog te roepen "HELP" please
Wie kent dit fenomeen.

blue-eyes

Ik heb EXACT hetzelfde probleem. Ik ben er vrijwel zeker van dat het een acoustiek probleem is. Verschuif je meubels, hang gordijnen op, koop een vloerkleed, etc.

Ik heb hier ook nog geen oplossing gevonden. Ik hoor het graag als je iets weet.

Ik weiger om staand muziek te luisteren ;D ;D

p.s. Ik heb nu tijdelijk, wegens aanschaf nw kabels, mijn gehele stereomeubel en boxen 2 meter van de muur staan zodat ik er beter bij kan. De tafel verwijderd, en tja, ik hoor zittend een bass............
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

#21
Ik heb nog de hoogte van de kamer nodig en de hoogte van je zitpositie, maw als je zit op welke hoogte zitten je oren dan (is geen grapje) en wat is de afstand tot je zijmuren..

Wat het laag betreft zullen meubels verplaatsen niet zoveel helpen. het gaat echt om muur naar muur metingen

Hopper

Ik zou eens proberen de frontspeakers iets dichter naar elkaar toe te zetten, tot(bijna) tegen de kast aan, nog ietsje meer naar voren en de luisterbank helemaal naar achter te zetten. De rearspeakers dan aan de zijkant van de luisterplaats onder een hoek van 45 graden.
De frontspeakers zou ik onder zo'n hoek plaatsen, dat het snijpunt (van hun richting) 1 meter voor de luisterplaats is. Let wel, dit is experimenteel. Probeer eens wat en zoek wat.Heb je de speakers al op een rubberen tegel staan?Probeer eens demping bijv. dik kleedje onder salontafel.
succes....

Arno P

Het is inderdaad uitgaan van basisregels en vervolgens luisteren om zo het optimum te vinden

pong38

#24
Quote from: Hopper on September  5, 2003, 06:31:54
Ik zou eens proberen de frontspeakers iets dichter naar elkaar toe te zetten, tot(bijna) tegen de kast aan, nog ietsje meer naar voren en de luisterbank helemaal naar achter te zetten. De rearspeakers dan aan de zijkant van de luisterplaats onder een hoek van 45 graden.
De frontspeakers zou ik onder zo'n hoek plaatsen, dat het snijpunt (van hun richting) 1 meter voor de luisterplaats is. Let wel, dit is experimenteel. Probeer eens wat en zoek wat.Heb je de speakers al op een rubberen tegel staan?Probeer eens demping bijv. dik kleedje onder salontafel.
succes....

Bedankt voor de tips Hopper.

Het onder een hoek plaatsen van de frontspeakers (tussen 0 en 45 graden) heb ik al geprobeerd. Geen verbetering, nada.

Eventueel demping onder de speaker en een dik kleed heb ik nog niet geprobeerd. Deze opties houd ik zeker op en zal op zeer korte termijn uitgetest worden.


@Arno P
Ik ben het helemaal met je eens en gisteren, tijdens een 2 uurtjes filosoferen en uitdokteren met de HT leverancier, zijn we nog eens alles langsgelopen.
Ik mag mij binnen 1 week verheugen op een persoonlijk bezoek van de goede man, waarbij hij zelf komt ervaren met wat voor probleem ik zit.