handleiding monteren DIY-powerkabel Jouw Hifi

Started by erik s., March 1, 2010, 16:44:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

erik s.

Quote from: Leon on January 18, 2015, 22:01:07
Okay. Goed dat ik het gevraagd heb, want ik had het dus anders begrepen. Een 'drainwire' is voor mij een onbekend begrip.
Volgens Breem een ongeïsoleerde draad die meeloopt om overal contact te maken met de afscherming. Correct ?
correct.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

marcbons

Quote from: MdB on March  2, 2010, 15:01:58
Zijn geen bochten maar is een krul (rondje). Dit is een "normale" (ouderwetse?) manier van monteren voor niet dummy's (DIY).

Waarom:
* Trekontlasting werk niet altijd waardoor er mechanische krachten komen op de aders (storing!),
* Indien de aarde draad korter is dan de andere aders, gaat deze als eerste afbreken indien de trekontlasting niet werkt (veiligheid!),
* Indien een draad afbreekt, moet je de gehele kabel opnieuw aanpellen en in mijn situatie niet (Scheelt hoop werk!).


Men heeft gelijk en het al gezegd. Ik zag ook op de foto's dat de aarde draad te kort is. Dwz korter dan de fase en de nul. Dit heeft idd met veiligheid te maken. Let daarop. Dit is niet voor niets.

erik s.

Quote from: marcbons on January 19, 2015, 06:37:40

Men heeft gelijk en het al gezegd. Ik zag ook op de foto's dat de aarde draad te kort is. Dwz korter dan de fase en de nul. Dit heeft idd met veiligheid te maken. Let daarop. Dit is niet voor niets.
zoals al aangegeven, is andere montage niet mogelijk.
tevens is de trekontlasting heden ten dage een heel stuk beter dan in de tijd dat de genoemde manier van montage gebruikelijk was.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

twani

Quote from: Leon on January 18, 2015, 20:14:35
Het oogje aan de IEC zijde

Hoi Erik;

Deze vraag stel ik eventjes hier omdat ik binnenkort wat spulletjes bij je ga bestellen.
Ik heb het topic net doorgenomen en begrijp dat de aarde aan de stekkerzijde wordt aangesloten. Aan de IEC zijde niet. Daar wordt een oogje aangebracht op de aardedraad. Maar mijn eerste idee is dan, dat dit oogje de aardezijde van de IEC aanraakt en mogelijk toch 'contact' maakt.
Wat is de functie van dit oogje ? Is dit een niet geleidend materiaal ? Of steek je daar de schroef door om een extra trekontlasting te maken ?

Kortom, ik volg de functie van het oogje niet.

Ik raad je sterk aan om Erik de boel te laten afmonteren.

Kost niet de hele wereld extra en de kwaliteit is dan "outstanding".

Als je de spullen toch al bij hem gaat bestellen :)

Zodiac

Moet de drain van een Belden kabel wel of niet op de aarde aangesloten worden in de meterkast?
Aarde wel, neem ik aan.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

erik s.

ja,  die sluit je in de grroepenkast aan op de aarde.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

HermanW.

Heeft het aansluiten van de aarde wel zin als de iec aansluiting op het apparaat (versterker en CD speler) niet geaard is en maar twee pinnen bevat (mijn stekkerdoos is wel geaard)?

erik s.

Quote from: HermanW. on January 20, 2015, 10:47:45
Heeft het aansluiten van de aarde wel zin als de iec aansluiting op het apparaat (versterker en CD speler) niet geaard is en maar twee pinnen bevat (mijn stekkerdoos is wel geaard)?
altijd aansluiten, je kunt het snoer in de toekomst mogelijk op een ander apparaat aansluiten, dan wil je zeker weten dat de aarde is aangesloten.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

HermanW.

Oke. Duidelijk.

Ik heb ook 2 zelfbouwkabels, maar heb geen aderhulsen gebruikt. Biedt dat nog iets extra's of is dat puur voor de gemakkelijke montage.

erik s.

Quote from: HermanW. on January 20, 2015, 12:17:10
Oke. Duidelijk.

Ik heb ook 2 zelfbouwkabels, maar heb geen aderhulsen gebruikt. Biedt dat nog iets extra's of is dat puur voor de gemakkelijke montage.
adereindhulzen zorgen er voor dat je de aders beter kunt vast zetten in de connectors.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

#35
Quote from: erik s. on January 20, 2015, 12:29:59
adereindhulzen zorgen er voor dat je de aders beter kunt vast zetten in de connectors.
+1 en:
+ houdt de "losse draadjes" netjes bij elkaar zodat er niet eentje uitsteekt en per ongeluk (kort)sluiting kan maken
+ groter contactoppervlakte, als je losse draadjes in een schroefbevestiging stopt maken alleen de draadjes die onder de schroef terecht komen contact dan zitten er meestal nog een aantal los er naast.
+ als je losse draadjes meerdere keren met een stevige schroefbevestiging monteert en demonteert beschadigen de draadjes en treedt metaalmoeheid op (robuustheid)

Zodiac

Het werkt inderdaad erg lekker, zo'n adertje. Wat ik me afvroeg, het materiaal van de draad is koper, die van het adertje iets anders. Is dit dan niet een extra weerstandje? Verwaarloosbaar wrsch...

Iets anders, off topic: is er een maximum aan het aantal verdeeldozen dat je aan elkaar mag koppelen? (Dus verdeeldoos in verdeeldoos in verdeeldoos, etc.) kan me voorstellen dat het een keer gevaarlijk wordt....
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

erik s.

de adereindhulzen die ik standaard mee lever zijn van verzilverd koper.
tevens lever ik verguld koper van Furutech, HiFi-Tuning en Viablue.
bij het aaneenschakelen moet je in de gaten houden dat je niet boven de 16A. komt.
wel krijg je natuurlijk een aantal extra contactovergangweerstanden.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Zodiac

Quote from: erik s. on January 20, 2015, 13:16:56
de adereindhulzen die ik standaard mee lever zijn van verzilverd koper.
tevens lever ik verguld koper van Furutech, HiFi-Tuning en Viablue.
bij het aaneenschakelen moet je in de gaten houden dat je niet boven de 16A. komt.
wel krijg je natuurlijk een aantal extra contactovergangweerstanden.

Kijk: overal aan gedacht zo te zien! Goed!
- dank voor je antwoord, kom bij je terug voor een paar metertjes Belden....
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

dragstar1200

Beste Erik,
Mijn audio bestaat uit een Classé voorversterker,eindversterker,CD speler.
Ik zou vertrekken van het inbouwstopkontakt naar een Kemp netfilter stopkontaktendoos voor 4 stekkers.(Is dit een goed idee?)
De netsnoeren naar de apparatuur zou ik zelf op maat willen maken.
U hebt een mooie uitgebreide handleiding maar weet niet welke soort netsnoer ,merk/doorsnede van de geleiders u hiervoor gebruikt
Vraag is  dus welk merk/doorsnede der geleiders van netsnoer je hiervoor gebruikt?

mvg,

Dragstar

erik s.

#40
De kabel die je ziet in de handleidng is Belden, maar ik heb ook Lapp,  W & M, Furutech, HiFi-Tuning en Oyaide.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Blimp

Mooie handleiding, ik ga binnenkort aan de slag!
"I'll play it first and tell you what it is later."
-- Miles Davis, (1926-1991)

Rolf1981

#42
Leuke handleiding,

Enige wat ik erg jammer vind is dat er voor alle elektra materialen die voor 'hifi bedoeld' zijn gelijk absurde bedragen gevraagd worden.
Ik heb thuis ook wat geëxperimenteerd met mijn kabel naar mijn Sony Str-da5000es Receiver.
Werk zelf als elektromonteur, en moet bekennen dat ik sceptisch was over het hele stroom aanvoer gebeuren en de relatie met geluid.
Maar aangezien we ons nieuwe huis toch gingen verbouwen gelijk maar een aparte groep aangelegd en dmv een D-patroonhouder aangesloten in de groepenkast.
En ik moest toch concluderen dat zelfs met mijn oude sony Qs lijn receiver ik een duidelijk 'rustiger' geluid kreeg dan wat ik gewend was.

Even terug naar de net kabel, ik had mijn receiver met kef q5 speakers eerst met het standaard snoer wat bij de receiver had aangesloten, geluid was op zich prima. dus dacht ik, laat ik eens een experiment doen.
eerst zelf een kabel gemaakt dmv een apparaat snoer 2x1,5mm2 van de Technische uni, degelijke stekkers aan gemaakt met ader eindhulzen afgemonteerd en een mantel uit een grondkabel eromheen.
Dit gaf in het mid/hoog een aanzienlijke verbetering, stemmen werden behoorlijk duidelijker te verstaan.
Alleen het nadeel was, dat de bass ongeveer verdwenen was (die eerst wat overheersend aanwezig was met de standaard kabel).
maargoed al met al het smaakte naar meer!

nu heb ik op het moment geen budget om in dure connectors te steken dus ik heb zelf wat nieuws gemaakt:

ik heb een Draka 3x2,5mm2 xmvk kabel gepakt ca 1 meter, hier omheen heb ik een mantel uit een Ymvk-as kabel getrokken en de litse samen met de geel groene ader aan de stekker zijde aangesloten, aan de c13 kant alleen de geel groene. dit alles stevig getaped met iso tape en voorzien van krimpkous.

nu een heerlijk geluid, hoog/mid/laag helemaal in balans! een ontzettende verbetering tov het standaard snoer, en ik heb er nog geen 10 euro aan uitgegeven.
enige kanttekening is dat xmvk kabel vaste aders heeft, wat denk ik qua geleiding het beste is alleen niet bedoeld om meerdere malen te buigen etc maar dat doe ik ook niet, het staat bij mij altijd op dezelfde plek en ik kan bij de stekker voor ik mijn amp uit het meubel haal.

VTEC_genieter

Dit is een goede DIY handleiding, want eerst durfde ik niet een netkabel te maken.
Toen mijn Furutech kabel klaar was en mijn versterker daarna ging aanzetten en testen, stond ik met een brede lach mijn muziek te luisteren. Het geluid werd voller, hoefde de volume niet meer zo hard aan te zetten.
Ik voelde mij als een techneut!! [emoji106][emoji106]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

snapo6

Schopje in een oude topic maar wel actueel denk ik.

Ik had goede stroomkabel liggen met 3 x 2.5 mm2 maar zonder mantel.
Als ik dit topic doorlees zie ik steeds dat mantel terugkomen, hoe erg is het of hoe noodzakelijk is het dat ik dat mantel wel of niet heb?
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

Gemineye

Quote from: snapo6 on April  5, 2018, 21:14:44
Schopje in een oude topic maar wel actueel denk ik.

Ik had goede stroomkabel liggen met 3 x 2.5 mm2 maar zonder mantel.
Als ik dit topic doorlees zie ik steeds dat mantel terugkomen, hoe erg is het of hoe noodzakelijk is het dat ik dat mantel wel of niet heb?


Die mantel is gewoon omdat dat er netjes uitziet. Het oog wil immers ook wat. Het doet verder niks.
:)

snapo6

Quote from: Gemineye on April  5, 2018, 22:15:27

Die mantel is gewoon omdat dat er netjes uitziet. Het oog wil immers ook wat. Het doet verder niks.

Sorry my bad .... met mantel bedoel ik drainwire die samen met aardedraad gebruikt wordt. De drainwire heb ik dus niet!
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

Gemineye

Quote from: snapo6 on April  5, 2018, 22:47:48
Sorry my bad .... met mantel bedoel ik drainwire die samen met aardedraad gebruikt wordt. De drainwire heb ik dus niet!
Ah dat bedoel je. Daar weet Erik vast wel antwoord op. [emoji51]
:)

erik s.

Als er geen drainwire is, is het verwacht ik geen Belden.
Bij bv Lapp moet je van de gevlochten afscherming een ader maken.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B