Mac mini gekocht! Super, maar nu?

Started by CineSmurf, February 28, 2010, 23:38:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Een week terug heb ik een mac mini gekocht. Prachtig apparaat. Toch gaat niet alles eeven lekker. Waarschijnlijk omdat ik een oud-PC adept ben  ;D

Het doet me weer een beetje denken aan mijn oude Amiga. Geweldig apparaat, maar soms....

Een hoop zaken lijken goed te gaan, behalve de verbinding met mijn Netgear. AFP had ik eerst aanstaan, maar dat leek een slecht idee. Uitgezet; en in eerste instantie lijkt dat een goede zet, maar nu krijg ik weer geen verbinding. Met de PC binnen enkele seconden op de schijf, maar met de MAC: "Verbinden" en dan gebeurt er niets meer.

Hoe stel ik mijn Netgear zo in dat de Mac Mini het goed doet? Timemachine blijft ook "draaien" en maakt geen backups meer.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

garmtz

Wat voor Netgear en wat wil je er mee i.c.m. de Mac Mini? Oftewel, wat is nu werkelijk get probleem? :)

esre

Dit ga ik volgen want ook ik heb soms geen verbinding met mijn Netgear type WNR 2000.
Ik heb mijn MAC altijd in sluimerstand en heel soms geen enkele verbinding bij openen Safari, ik moet dan even opnieuw laden en dan duurt het even en voila hij doet het weer.
Ik heb hierover contact gehad met Netgear en zij kwamen niet verder dan dat het hoogstwaarschijnlijk kwam omdat ik met 2 systemen werk,Windows en MAC, de Netgear moet dan even 'locken'.
Wie het weet mag het zeggen.

AFP heeft er volgens mij weinig mee te maken.

Apple Filing Protocol wordt hier mooi uitgelegd.

http://support.apple.com/kb/HT1549

CineSmurf

Met name bij "time machine" voor de backups.

Ik selecteer de time machine, dan vraagt ie om configureren. Vervolgens "selecteer reservekopieschijf", daarna zie ik "ReadyNAS" staan (de Netgear is trouwens een ReadNAS NV+ met 4x 1gb erin). Klik op de netgear en dan zegt ie: "Kan Netgear.local niet vinden, check de verbinding of het ip adres". Vervolgens geen idee waar ik dat kan instellen  :-[

Op de Netgear staat het vinkje "time machine" aan.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CloggySpete

Ik neem aan dat je de juiste schijf voor de backup hebt geslecteerd en een wachtwoord op de Netgear hebt ingesteld? Ik heb namelijk ook een macmini en een netgear NV+ en hier werkt alles perfect. Het userid op de netgear voor backups is overigens niet te wijzigen.

CineSmurf

Even niet-time-machine: Ik dacht dat ik het nu goed had verbonden. In de finder onder "Ga" "verbind met server", daar de server en de share geselecteerd en hij verschijnt in "mijn mac mini" en doet het ook goed, maar ik heb mijn mac opnieuw opgestart en nu zijn ze weer verdwenen. Als ik via netwerkverbinding ga, krijg ik onder "netgear" een share "readynas" te zien, maar die bestaat niet (dat is de username voor de time machine).

Ik snap echt niet hoe je dit goed moet instellen. Wie kan me verder helpen?  :o
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Quote from: CloggySpete on March  1, 2010, 13:43:20
Ik neem aan dat je de juiste schijf voor de backup hebt geslecteerd en een wachtwoord op de Netgear hebt ingesteld? Ik heb namelijk ook een macmini en een netgear NV+ en hier werkt alles perfect. Het userid op de netgear voor backups is overigens niet te wijzigen.

Voor timemachine is de standaard username hier "ReadyNAS" en ik heb een password ingevoerd inderdaad. Ik heb zonet de timemachine optie op de netgear uitgezet en weer aangezet. Nu lijkt ie 'm weer te vinden en geeft aan dat ie een kopie aan het maken is... Ik ben benieuwd of ik daar straks dan weer bijkan. Dit is even wachten tot ie klaar is denk ik.

Hoe heb jij je shares ingesteld? Raakt ie die bij jou ook telkens kwijt? Bij windows kan je een vinkje aanzetten dat de share behouden moet blijven, wellicht zit die ook ergens bij de mac?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CloggySpete


of http://www.flickr.com/photos/24513846@N02/4397556063/sizes/o/

Zo zijn ze bij mij ingesteld en dat blijft ook telkens terugkomen. Ik neem aan dat je RAIDar hebt geïnstalleerd om de setup te benaderen (moet niet uitmaken, is alleen gemakkelijker)

CloggySpete

Oh, bij mij komen de shares niet terug, maar de protocollen (NasName (CIFS) en (AFP).

CineSmurf

Quote from: CloggySpete on March  1, 2010, 13:54:54

of http://www.flickr.com/photos/24513846@N02/4397556063/sizes/o/

Zo zijn ze bij mij ingesteld en dat blijft ook telkens terugkomen. Ik neem aan dat je RAIDar hebt geïnstalleerd om de setup te benaderen (moet niet uitmaken, is alleen gemakkelijker)
Raidar voor de Mac werkt prima inderdaad. De filelisting is min of meer hetzelfde. Waar staan die protocollen bij jou dan? Ik krijg nu een item "netwerk", en als ik daar op klik zie ik netgear. Als ik netgear klik begint ie te klagen over naam en ip-adres wat niet zou kloppen.

Mijn windows pc's ziet ie trouwens wel keurig en zelfs de dune kom ik op, maar de netgear dus niet op de een of andere manier...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CloggySpete


CineSmurf

Quote from: CloggySpete on March  1, 2010, 15:12:52
De protocollen staan in de Finder.

Wellicht helpt dit?

http://www.technipages.com/how-to-map-network-drive-in-mac-os-x.html

Dat helpt niet alleen, dat lijkt de oplossing!

Mijn dank is groot. Nu even kijken of ie na herstarten het ook nog weet, maar dit lijkt inderdaad het verhaal. Time machine staat ook nog te draaien, dus fingers crossed.

Het valt niet mee om met windows kennis een mac te bedienen. Op de een of andere manier zoek je alles op de verkeerde plaats....
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Iets heel anders trouwens: dat toetsenbord. Ik kan er niet aan wennen. Zijn er betere alternatieven voor het toetsenbord? Ik begrijp dat mijn windows logitech 5000 set niet werkt op de mac, maar is er een prettig mac-toetsenbord dat ook goed werkt onder XP (virtualbox)?

Ik krijg de stickykeys ook niet aan (om trema's en streepjes op de tekens te krijgen) of heeft de mac dat niet?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CoSo

Quote from: CineSmurf on March  1, 2010, 16:24:58
Iets heel anders trouwens: dat toetsenbord. Ik kan er niet aan wennen. Zijn er betere alternatieven voor het toetsenbord? Ik begrijp dat mijn windows logitech 5000 set niet werkt op de mac, maar is er een prettig mac-toetsenbord dat ook goed werkt onder XP (virtualbox)?

Ik krijg de stickykeys ook niet aan (om trema's en streepjes op de tekens te krijgen) of heeft de mac dat niet?
é doe je door eerst alt = e en daarna nog keer de e

CloggySpete

Volgens mij heeft Logitech een speciaal (wit) toetsenbord.

Yup:

http://www.amazon.com/Logitech-Cordless-Desktop-Laser-967664-0403/dp/B000E204LY

Geen idee waar deze in NL te koop zijn. Ik vind het Apple keyboard perfect werken, is inderdaad even wennen. Net als de overstap. Gewoon volhouden en vragen stellen als het nodig is.

CineSmurf

Wellicht gewoon even wennen ja. Ik zal het topic open houden.  :worship:

Overigens heb ik windows 7 onder bootcamp geïnstalleerd. Dat draait als een zonnetje  :pompom:
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Man wat is dat wennen, maar het werkt wel mooi allemaal.

Volgende uitdaging: Op mijn netgear (die het inmiddels perfect doet) staat een directory met foto's. Ik wil de foto's wel graag daar houden, maar ik kan de instelling bij het foto programma niet vinden om aan te geven waar mijn foto's staan. Ik kan ze wel importeren in de bibliotheek, betekent dat dat ze fysiek op de netgear blijven staan? Als ik nieuwe foto's toevoeg, worden die dan in mijn huidige structuur opgeslagen? Ivm met de andere compu's moet het wel goed benaderbaar blijven vanuit windows.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CloggySpete

Ik denk dat iPhoto niet anders werkt als Aperture. Wat Aperture doet, is de foto's importeren (dus fysiek kopieert) naar zijn eigen library file (op je harde schijf, de foto's blijven dus op je netgear staan en je hebt je foto's op twee plaatsen staan). Dat doet ie inderdaad, even gechecked. Je kunt het zien in de preferences, daar in zit de optie dat foto's worden gekopieerd. Als je in de finder op je accountnaam klikt en daarna op pictures, zul je daar een iPhoto library zien staan.

Dit was inderdaad ook een van de dingen die ik eerst even moest snappen. OSX maakt libraries aan voor hun programma's. Aperture heeft dus een file, iPhoto en iWeb ook. Dit maakt het (voor iWeb bijvoorbeeld) lastig om in de directory structuur iets te veranderen. Dat kan pas als je het hebt ge-upload. Alle acties vinden dus plaats binnen het programma, met de files (als je begrijpt wat ik bedoel).

CloggySpete

Nog een tip overigens voor Mac programma's: www.macheist.com. Hebben eens in de zoveel tijd een set programma's voor een sterk gereduceerde prijs, op 6 maart geloof ik weer een heist (nee, ik ben niet geaffilieerd).

CineSmurf

Valt me op dat de mac wel heel erg een stand-alone apparaat is. Ik zou juist dingen als foto's op mijn netwerk willen houden, om ook met andere pcs te kunnen delen. Eventueel thumbnail op de mac, maar als ie al mijn foto's gaat kopieren is straks mijn (160gb) hardisk vol...

Macheist ga ik checken. Dank voor de tip!

Is dat met iTunes trouwens ook? Ook daar zou ik graag op het netwerk mijn library hebben staan.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

garmtz

Met iTunes kun je een library hebben die lokaal staat, met de audiobestanden op het netwerk. Zelfs de library zelf kun je op de NAS zetten.

CineSmurf

Quote from: garmtz on March  2, 2010, 13:50:42
Met iTunes kun je een library hebben die lokaal staat, met de audiobestanden op het netwerk. Zelfs de library zelf kun je op de NAS zetten.

Zat er net mee te spelen en vond die inderdaad onder de geavanceerde opties. Jammer dat dat met de foto's niet kan. Ik heb 45 gig aan foto's en dat wordt alleen maar meer...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

garmtz

Quote from: CineSmurf on March  2, 2010, 14:12:33
Zat er net mee te spelen en vond die inderdaad onder de geavanceerde opties. Jammer dat dat met de foto's niet kan. Ik heb 45 gig aan foto's en dat wordt alleen maar meer...

Kan met iPhoto ook... Onder geavanceerde opties 'Kopieer onderdelen naar iPhoto bibliotheek' uitzetten.


Nosoforos

Je kunt inderdaad aangeven in de instellingen dat iPhoto niet naar zijn eigen libary importeert. Ik kan het alleen niet echt aanraden ivm met het eventueel later verplaatsen en/of herstellen van een library. Aperture of Lightroom zou je ook kunnen gebruiken als je wat meer geavanceerde opties wil, maar goed da's niet gratis.

CineSmurf

Met iPhoto ben ik er nu ook uit  ;D

Je kan de hele library gewoon verplaatsen naar je netwerk. Als je iPhoto dan opstart, dan vraagt ie waar die staat en wijs je 'm aan op je netwerk.  :clapping:

AFP heb ik op mijn NetGear nu ook aan de praat. Wordt nu tijd om eens wat cdtjes te importeren.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.