Meridian F80 review

Started by mahansz, February 26, 2010, 17:14:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mahansz

LS,,
er staat door omstandigheden (lees: een kapotte Meridian G91A :cry:) voor twee weken een Meridian F80 bij mij thuis! Alhoewel ik mijn set in Engeland gekocht heb, heeft Audio Artistiek Groningen (ok, mijn oude baas, maar een klein beetje reclame mag  :lol:) mij voor twee weken een F80 opgezadeld, zodat ik weer lekker muziek kan draaien.
Voor degene die nieteens weet wat een F80 is (kan ik me voorstellen), eerst even wat plaatjes:





Om maar met het laatste te beginnen, het is dus een 2.1 DSP systeem. Dat wil zeggen dat het 2 tweeters aan de voorkant en 1 subwoofer aan de achterkant zit. DSP houdt in dat het actieve speakers zijn, Meridian heeft hier een zeer solide geschiedenis mee opgebouwd. Volgens hen is dit de beste manier om luidsprekers op te bouwen, mede door hun 'digitale' filosofie (alles in de keten zo lang mogelijk digitaal houden, op het laatst mogelijke moment pas analoog maken).

De cd-speler is tevens een dvd –speler: Helaas is er geen HDMI aansluiting, maar dit is bewust gedaan. Het moest een zo universeel mogelijk apparaat zijn, vrijwel alle beeldschermen kunnen S-VHS / coax aan, met HDMI sluit je bepaalde situaties weer uit. Verder zit er een tuner op, twee signaal ingangen voor ether en kabel. Als laatste de voorversterker: er zit 1 digitale, 1 analoge, 1 hoofdtelefoon en 1 ipod aansluiting ( dock meegeleverd). Uiteraard ook een afstandsbediening overigens, met de mogelijkheid om de met MSR+ afstandbediening van Meridian te bedienen.
Het chassis is volledig opgebouwd uit carbon (mede daarom ook de samenwerking met Ferrari, zie logo op het front), dit maakt het apparaat extreem stevig en toch licht. Er zit overigens geen accu in, hij moet wel continu op het lichtnet zitten (beetje jammer, maar wat wil je..) Nog even over de samenwerking met Ferrari: beide partijen kennen elkaar goed, meridian bouwt ook high-end apparatuur in ferrari's. De kleuren waarin hij beschikbaar is, zijn exact dezelfde kleuren als een ferrari, grappig. Maar het mooiste (vind ik) is de marketingstunt: bij aanschaf van een ferrari krijg je een F80 in dezelfde kleur er gratis bij. Kan je denken, dat mag ook wel voor het geld, maar Meridian boort natuurlijk hier een goede markt mee aan (zijnde mensen die toch teveel geld hebben). Als men eenmaal overtuigd is van de kwaliteiten van een de F80, komen ze terug bij Meridian voor een echte set (en gaan soms los voor enkele tonnen euro's, google maar eens).  Je kan zeggen wat je vind, maar daar kan menig marketingbureau nog wat van leren.

Genoeg blabla, hoe klinkt het? In één woord: waanzinnig! Echt enorm knap dat ze zo'n soundstage, detail, stereobeeld etc. kunnen halen uit zo'n klein ding! En een power ook, 80W versterker geloof ik meteen: ik durf hem nieteens vol open te gooien, tenminste, dan sta ik op 10 meter afstand anders is het niet te harden.. Tuurlijk, het haalt het niet bij twee losse speakers, maar daar moet je hem niet mee vergelijken (althans, ik zou het bijna doen). Bewonderingswaardig is vooral de manier waarop hij de ruimte vult met muziek, wanneer ik even wegloop en weer terug de kamer in ga, dan merk je een heerlijk aangename soundstage (totaal geen iel geluid dus). Ok, ook een nadeel: je merkt dat hij 1 woofer heeft, het stereobeeld voor hoog is mooi, maar die is simpelgezegd weg in het laag. Verder kan ik eigenlijk niet zoveel bedenken, behalve het volgende tabje:

Kostprijs? Tja, daar komt ie: €2600 (ja, je leest het goed). Vraagt iedereen zich gelijk af, is daar wel markt voor? Nou, ik denk het wel. Ten eerste, natuurlijk degene die een bolle portemonnee heeft.. maar ook wanneer je een kleine ruimte hebt,  kan ik me heel goed voorstellen dat je dit aanschaft.

Dat was m ff, hoop dat het leuk leesvoer is! Als laatste nog even een link met video's etc. over de F80
http://www.engineeredtoexcel.com/




jaco

Ik heb ooit een demo op de fabriek in de UK mogen bijwonen. Ik was redelijk onder de indruk wat deze unit voor geluidbeeld neerzet.
Het blijft echter een wat raar ding, een volwaardige installatie is het niet. Voor een radio erbij is hij voor de meeste mensen veel te duur.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

bewust geen HDMI dat zijn weer van die dingen dat ik denk, waar zijn ze mee bezig......
Pak dan EN HDMI en s-video.
Maar in dit prijssegment moet je toch gewoon HDMI erbij hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mahansz

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 26, 2010, 17:35:55
bewust geen HDMI dat zijn weer van die dingen dat ik denk, waar zijn ze mee bezig......
Pak dan EN HDMI en s-video.
Maar in dit prijssegment moet je toch gewoon HDMI erbij hebben.

da's waar, die vond ik ook wat raar, maarja

mahansz

#4
Quote from: jaco on February 26, 2010, 17:29:14
Ik heb ooit een demo op de fabriek in de UK mogen bijwonen. Ik was redelijk onder de indruk wat deze unit voor geluidbeeld neerzet.
Het blijft echter een wat raar ding, een volwaardige installatie is het niet. Voor een radio erbij is hij voor de meeste mensen veel te duur.

Ik zie het eigenlijk ook meer als gadget, of als hifi-fanaat voor op je werk (mits je een eigen ruimte hebt..), voor een tweede huis(je) etc. het is gewoon een niche waar ze ingedoken zijn, maar idd een volwaardige set is het niet.
Qua prijs: in engeland zijn ze al 1200 pond nieuw bij de dealer (ok, wel afgeprijsd), tripje naar engeland en klaar!

bmateijsen

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 26, 2010, 17:35:55
bewust geen HDMI dat zijn weer van die dingen dat ik denk, waar zijn ze mee bezig......
Pak dan EN HDMI en s-video.
Maar in dit prijssegment moet je toch gewoon HDMI erbij hebben.

Wat is er zo belangrijk bij een F80 aan HDMI? Het is een lifestyle product, waar je toevallig ook een DVD in kan stoppen. Het is echter verre van van een volwaardig surroundsysteem, dus DVD is een leuke gimmick extra.


fastfreddy

Huidig prijs van de F80 is €2195,00, nog steeds een boel geld maar het klinkt inderdaad erg mooi. In het luidsprekercompartiment van de F80 zitten linker en rechter full-range luidsprekers

Mvg,
Fred

J.A.F._Doorhof

#7
@Bjorn,
We gaan toch niet weer een hele discussie voeren over verdedigen van Meridian hoop ik.

Laat ik het nog een keer zeggen.
Als je zoveel geld voor een apparaat vraagt met een DVD speler dan hoor je daar gewoon HDMI op te hebben.
Lifestyle of niet.

Of betekend lifestyle tegenwoordig, kwaliteit en compleetheid maakt niet meer uit als het maar duur is ?

De beredenering van Meridian dat ze EXPRESS HDMI weg hebben gelaten omdat elke TV S-video heeft heb ik echt mijn vraagtekens, sorry.
Zeg dan ook erbij dat ze HDMI hebben laten vallen om hem zo universeel mogelijk te maken en dan word het nog erger.
Zo universeel mogelijk betekend al een jaar of 3 gewoon ook HDMI, en over een paar jaar dan heb je alleen nog maar HDMI vrees ik.
Maak het ding dan een tientje of 8 duurder en zet er HDMI in en dan is het al enorm duur, ik denk voor een fabrikant om HDMI toe te voegen niet eens zo duur hoeft te zijn.

Maar goed, volgens jou is het lifestyle en dan is blijkbaar kwaliteit niet meer belangrijk en kun je gewoon met svideo spelen.

Ik zeg niets over de geluidskwaliteit trouwens, geloof best dat die waanzinnig is Meridian weet best hoe het moet, maar bij een DVD speler hoort gewoon HDMI, gimmick of niet.
Het is een beetje net als de vorige discussie, ik vind Meridian een wereld merk maar vind ze gewoon enorm vreemde beslissingen maken, en met dit soort bedragen moet je het toch met me eens zijn dat als ze er HDMI op hadden gezet ze een veel beter product hadden neergezet met in principe geen of nauwelijks meerprijs.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

BarcoCRT

Quote from: jaco on February 26, 2010, 17:29:14
Ik heb ooit een demo op de fabriek in de UK mogen bijwonen. Ik was redelijk onder de indruk wat deze unit voor geluidbeeld neerzet.
Was er ook bij en was behoorlijk onder de indruk. Het volume werd tijdes de demo naar 99 (max) opgeschroefd, en er was geen speaker die rare dingen ging doen. DSP regelt het vermogen in het laag dusdanig zodat de (sub) woofer nooit over de maximaal toegestane uitslag heen zal gaan. Waanzinnig, die techniek die er in zit.  8)
Niemand anders heeft dat.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

donron

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 26, 2010, 22:05:26

Ik zeg niets over de geluidskwaliteit trouwens, geloof best dat die waanzinnig is Meridian weet best hoe het moet, maar bij een DVD speler hoort gewoon HDMI, gimmick of niet.


Inderdaad hoort bij een DVD-speler van die prijsklasse een HDMI-uitgang. Het uitgangspunt bij de F80 was echter om de beste portable radio te zijn, DVD is een leuke bijkomendheid, meer niet.

J.A.F._Doorhof

@Donron,
Helemaal mee eens natuurlijk, maar goed er zit een DVD speler in, en laat daar gewoon de standaard HDMI zijn.
Bij de G serie "snap" ik nog dat ze geen 7.1 structuur hebben omdat ze feitelijk de hele pre-amp moeten herbouwen (ben het er niet mee eens maar goed), bij een unit zoals dit is het echter letterlijk een kwestie van tientjes en er is HDMI.

Het zet mij gewoon een beetje aan het denken over Meridian.
Ik ben gek op eigenwijze firma's zoals Meridian, Apple etc. echter ik vind de laatste tijd meer en meer dat Meridian dingen doet die me eerder wegjagen bij het merk dan me meer enthousiast maken, en ik ben jaren een enorme Meridian fan geweest.

Ik zou zelf nooit de F80 kopen begrijp me goed, maar ik heb gewoon moeite met de uitspraken dat ze hem zo universeel mogelijk wilde maken en daarom HDMI weglaten... dat is niet leuk eigenwijs maar dom eigenwijs.
Apple heeft bv een eigen display poort maar wel verloop kabels naar DVI of HDMI, dat is leuk eigenwijs (en trendsetter naar het nu lijkt).
Had dan als response gegeven, DVD speler is een gimmick en was nooit bedoeld om erin te komen, of maak het ding dus inderdaad een paar tientjes duurder en je hebt HDMI.

Het zijn gewoon beslissingen die ik niet meer snap, van een oplossing van 400-500 euro kan ik er inkomen, maar bij dit soort prijzen gewoon niet, gimmick of niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Frank dat is jouw mening, en ik vind het gek dat je een oude koe uit de sloot haalt.

Het is wel grappig dat veel andere mensen en vooral gebruikers van de F80, de DVD-speler als een leuke extra zien en ik denk dat misschien wel 70% de F80 alleen gebruikt als radio, cd en evt. als Sooloos zone.

En die F80 klinkt geweldig... ik heb alleen zelf geen behoefte aan zo'n portable radio ;)

Groet,

Bjorn

Jodokus

Tag McLaren AV32R192-bp 7.1 DP | Meridian 558.2 | Tag McLaren DVD32FLR | Oppo BDP-83SE NuForce | Humax iHDR-5050c | Pioneer PDP-428XD ISF | B&W 804S, HTM4S, 805S | Velodyne SPL-1200R | Bekabeling: Nordost, Canare, Siltech, Mark Grant | Stroom: AudioConnexion | Logitech Harmony 900

5061

Maar het mooiste (vind ik) is de marketingstunt: bij aanschaf van een ferrari krijg je een F80 in dezelfde kleur er gratis bij.

Als ik ook mijn vrouwtje een F80 wil geven moet ik dan een 2e Ferrari kopen?
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

mahansz

@Frank,

niet om hier nu opnieuw een discussie over het ontwerp van Meridian te houden, maar je maakt wel een paar gevaarlijke aannames die mogelijk niet gegrond zijn. Een kwestie van een paar tientjes voor een HMDI aansluiting mag misschien gelden voor een huis-tuin-keuken dvd-speler, maar ik kan me voorstellen dat er andere standaarden gelden bij Meridian. Daarbij moet je je afvragen wat het doel van het ontwerp is: daar ben ik het met Bjorn eens, de primaire focus ligt op de beste portable te maken, bedoelt voor audio, geen video.

Het blijft gewoon een apart apparaat: de 'audiofiel' zal uiteraard een andere keuze voor dit geld maken, voor het gemiddelde huishouden is ie weer veel te duur...  

mahansz

Quote from: 5061 on February 27, 2010, 12:03:15
Maar het mooiste (vind ik) is de marketingstunt: bij aanschaf van een ferrari krijg je een F80 in dezelfde kleur er gratis bij.

Als ik ook mijn vrouwtje een F80 wil geven moet ik dan een 2e Ferrari kopen?

ach, gun jezelf dan ook wat ;D

Nahpets

Mijn lagere school had het credo "Wat ik doe, doe ik goed".

Als Meridian dan geen HDMI wil implementeren omdat het teveel centjes kost om dit te doen naar hun maatstaven, is de vraag waarom ze er dan wel een halfbakken oplossing voor DVD in stoppen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

J.A.F._Doorhof

@Bjorn en Mahansz,
Wat ik niet snap is waarom er redelijk fel word gereageerd als ik een opmerking maak over zo een product, echt ik zit dan met ZULKE ogen mijn scherm te bekijken.
We praten niet over 400.00 voor een all in one huishoud apparaat.

Meridian behoort bij de absolute top.
En ik ben dan inderdaad van mening dat ALS je er een DVD speler in stopt je er HDMI in hoort te hebben, ben ik nu zo gek dat ik dat denk ???
Ik heb meer en meer het gevoel dat sommige mensen maar gewoon alles slikken als iets van merk A of merk B op de markt komt, maar enorm kunnen gaan zeuren als een mediaspelertje van 399.00 geen ondertitels kan verschuiven......

Sorry hoor, maar ik hou daar niet mijn mond over.
Meridian wil de beste zijn, dat claimen ze, en ze horen wat mij betreft bij de top maar daarbij hoort ook dat je simpelweg ervoor moet zorgen dat je producten AF zijn, en met AF bedoel ik ECHT universeel toepasbaar, dus ook HDMI.
Het kan me niet schelen of er een Faroudja inzit of welke andere upscaler, voor mijn part stuurt hij alleen 576P uit (met de opmerking dat ze niet willen upscalen om het zo natuurlijk mogelijk te maken) maar s-video en composite ??? Omdat HDMI bepaalde oplossingen uitsluit...... ???
Volgens mij heb ik ergens een DVD spelertje van 90 euro liggen met s-video, composite en HDMI uit.

Ik kan me niet echt opwinden over het feit dat Meridian het er niet op zet, hoewel ik het wel vreemd vind.
Waar ik me meer over verwonder is dat er simpelweg word gezegd dat het niet belangrijk is omdat het "maar" een lifestyle product is.....
Denk dat ik de HDMI ingangen van mijn JVC HD990 ga slopen hem rood spuit, de lenszoom dichtkit en ga verkopen als lifestyle versie voor 2x zoveel geld :D (ja dat is een grapje)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Even als aanvulling.

NEE ik ben niet op kruistocht tegen Meridian.
NEE ik heb geen hekel aan bepaalde personen, dus niet persoonlijk opvatten.

JA, ik ben kritisch (mag ook voor dat soort prijzen).
JA, als een ander merk zoiets zou doen zou je me ook horen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Laat ik het omdraaien:  wat is de meerwaarde van HDMI op een F80?

En de vergelijking met JVC is natuurlijk gewoon kul ;D

Groet,

Bjorn

celerontje

''Lifestyle'' klinkt een beetje als ''Wijfstijl', dus dan heb je meteen de reden te pakken! :D

Quote from: bmateijsen on February 27, 2010, 15:41:30
Laat ik het omdraaien:  wat is de meerwaarde van HDMI op een F80?
Handig als je een TVtje op je slaapkamer hebt staan o.i.d.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

Bjorn, moet ik daar serieus antwoord op geven ???

Meerwaarde van HDMI tov s-video of composite ???
BETER BEELD (en geluid) je eigen bedrijfsnaam ???

HDMI past op nagenoeg alle moderne toestellen van de laatste 3 jaar.
Svideo is gewoon een ZWAAR onder de maat aansluiting voor een kwaliteits medium als DVD.
Daarnaast kan s-video alleen maar interlaced uitsturen, maw je zit naar een DVD te kijken via een slechte verbinding op interlaced.....
tja.... wat is de meerwaarde ?

Als je werkzaam bent in de HT branche moet je toch de meerwaarde van HDMI tov s-video wel weten toch ?

Wat het doet in een F80 ?
Simpel, er zit een DVD speler in, het ding kost meer dan 2500.00 is high-end en dan vind ik gewoon dat HDMI er op hoort.
Je kan natuurlijk aandragen dat de F80 is bedoeld als wekker radio of als portable radio maar er zit een DVD speler in, dus......



Sorry.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

#22
Quote from: J.A.F._Doorhof on February 27, 2010, 15:47:43
Bjorn, moet ik daar serieus antwoord op geven ???

Meerwaarde van HDMI tov s-video of composite ???
BETER BEELD (en geluid) je eigen bedrijfsnaam ???

Sorry Frank, maar waarom moet dit?

Ik vind dat je hierbij echt over de schreef gaat. Het was voor  mij een normale vraag, en dan verwacht ik dus niet dat je persoonlijk wordt.
Dit is gewoon respectloos!!!!

QuoteHDMI past op nagenoeg alle moderne toestellen van de laatste 3 jaar.
Svideo is gewoon een ZWAAR onder de maat aansluiting voor een kwaliteits medium als DVD.
Daarnaast kan s-video alleen maar interlaced uitsturen, maw je zit naar een DVD te kijken via een slechte verbinding op interlaced.....
tja.... wat is de meerwaarde ?

Als je werkzaam bent in de HT branche moet je toch de meerwaarde van HDMI tov s-video wel weten toch ?

Wat het doet in een F80 ?
Simpel, er zit een DVD speler in, het ding kost meer dan 2500.00 is high-end en dan vind ik gewoon dat HDMI er op hoort.
Je kan natuurlijk aandragen dat de F80 is bedoeld als wekker radio of als portable radio maar er zit een DVD speler in, dus......



Sorry.



Het is een portable audio product, met toevallig een DVD-speler.

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Quote from: celerontje on February 27, 2010, 15:42:33
''Lifestyle'' klinkt een beetje als ''Wijfstijl', dus dan heb je meteen de reden te pakken! :D
Handig als je een TVtje op je slaapkamer hebt staan o.i.d.

Met een TV-tje op je slaapkamer heb je dus s-video ;). Ik vind dus HDMI geen noodzaak.

J.A.F._Doorhof

Je kan het lezen zoals je wilt, het is eerder bedoeld als sarcasme dan als een aanval.
Ik snap gewoon je reacties in bepaalde topics niet.
Ik ben normaliter altijd de aardigheid zelve maar het begint me nu langzaam aan een beetje te irriteren.

Als iemand 2600.00 voor een apparaat betaald dan hoort daar toch gewoon HDMI in.
Je vraagt me LETTERLIJK wat de meerwaarde is, en ik geef daar LETTERLIJK antwoord op in de vorm van sarcasme inderdaad.
Als dat verkeerd valt sorry maar je mag best wat kritischer zijn vind ik naar bepaalde producten.

Je kent me goed genoeg om te weten dat ik nooit iemand zo maar zal aanvallen, hoewel je dit misschien wel zo ziet.
Laten we het zo zeggen dat ik gewoon ENORM verbaasd ben over het feit dat ik blijkbaar aan 2600.00 hogere eisen stelt als jij.

We zijn beide zeer actief op HT gebied en ik wil gewoon het allerbeste voor mijn klanten, en als dan HDMI mist op zo een unit dan vind ik dat zonde.
Je kan ook reageren met een opmerking als, daar heb je gelijk in het had mooi geweest :D


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"