Verbeteren: Infinity Reference Four

Started by backslap, February 25, 2010, 10:02:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

backslap

Hoi,

Ik heb laatst een setje Infinity Reference Four's op de kop getikt. Ik vond deze speakers interessant omdat ze goedkoop waren en tóch een EMIT-R tweeter hebben. De speakers komen uit 1992 en de eerste eigenaar, van wie ik ze ook kocht, heeft ze al kundig ge-refoamed.

Ik heb ze aangesloten op een Marantz SR-5400. Eerst had ik old-school Celestion Ditton 33's die ik nog van m'n vader gekregen heb. Toen wilde ik speakers die wellicht beter bij de klank-kleur van de versterker zouden passen dus werd het een setje Mission 773's. Die heb ik 3 dagen gehouden alvorens te besluiten dat er toch echt te weinig geluid uit kwam, te weinig 'body' met name.

Deze Infinity's bevallen me uitstekend. Omdat ze me uitstekend bevallen wil ik ze wel een tijdje houden en omdat ik ze wel een tijdje wil houden wil ik ze, voor zover het me geen rib uit m'n lijf kost, zo veel mogelijk upgraden.

Infinity Reference Four (de mijne zijn zwart)


Ik zat zelf te denken aan het solderen van de draadjes die met schuifstekkertjes op de drivers zitten, en om de kast wat meer body te geven die van binnen met loodbitumen te bekleden.

Wat zijn nog meer goede dingen om te doen? Bracing toevoegen?

Mvg, Elwin


Poetsertje

He wat leuk!!

Ik heb een topic in voorbereiding over het verbeteren van mijn reference 60.
Ik heb inderdaad loodbitumen aan de binnenkant geplakt, alle speakers gerefoamed en omdat
ik 2 bass drivers onder elkaar heb, heb ik daar een extra versteviging aangebracht.
Wel schandalig dat daar niets zat vond ik.
Kast is van goede persing spaanplaat, maar helaas moest ik bij 1 van de 6 speakers toch nieuwe gaatjes
voor de schroeven boren (waren niet meer strak genoeg aan te draaien), houd dat een beetje in de gaten.

Veel "dodere" klank als je op de kasten klopt nu (rotwoord dat dodere maar ik weet effe geen betere)
Ik heb ook pritex toegevoegd en daarna de vulling weer teruggeplaatst.

Na vele andere speakers geluisterd te hebben, blijft de liefde voor deze speakers toch in stand.

Volgens de man van Speaker & Co was er ook nog winst te behalen door de filters te voorzien van betere
onderdelen. Maar daar moet ik eerst nog wat meer van weten want daarmee mag het karakter van de speaker niet
extreem door beinvloed worden vind ik.

Zal eens snel mijn verslagje maken.

Succes met het klusje, je speakers zijn het waard vind ik.

backslap

Cool! Ik ben benieuwd naar je verslag. Er valt online weinig te vinden over deze speakers maar ik ben er zelf heel enthausiast over! Ik had bijna een setje Reference 50's gekocht maar die waren 3x zo duur dus werden het deze.

Ik vind het hoog en mid al heerlijk klinken, alleen het laag zou wat doffer / strakker kunnen, naar mijn mening, vandaar dat ik ook met bitumen aan de slag wil. De kasten zijn van 18mm spaanplaat dus ik denk dat wat verzwaren / bracen wel gaat schelen mbt. resonanties in de kasten.

Omdat ik het hoog en mid lekker vind klinken zou ik zelf niet zo snel aan de slag gaan met andere filtercomponenten.

Wel ga ik alle verbindingen solderen ipv. stekkeren. Heb jij de interne bekabeling vervangen? Het lijkt mij dat je daar niet zoveel winst uit haalt omdat de afstanden zo klein zijn, of vergis ik me?

Mvg, Elwin

Poetsertje

Nee, de interne bekabeling was prima op orde.
Geen 10mm2 puur zilver, maar gewoon een mooie dikte.

Van dat filter maken we eerst maar eens een studie inderdaad
voordat ik er zomaar "het mes" inzet.

backslap

Als je met bitumen aan de slag gaat, is het dan het best om zoveel mogelijk oppervlak van het spaanplaat te beplakken? Of kun je met kleinere stukken volstaan?

Ik vraag dit omdat ik nog 2 stukken van 25x50 heb liggen, anders moet ik bijbestellen.. ;)

Poetsertje

Ik heb er per speakers 50 x 100 in zitten.
Had iets meer gekunt maar ik heb er zo veel mogelijk ingeplakt als.
uit 1 plaat lukte. (bijna vol hoor)

Ik ben van onderaf begonnen en eerst effe zitten puzelen en meten met de maten.

B.

Ik zou het volgende doen:
- intern filter vervangen voor betere componenten (alle C's MKP, luchtspoelen, weerstanden 10w);
- beplakken met loodbitumen en matrix bracing aanbrengen;

Dat was het wel zo'n beetje. Verder gaan kan nog wel, door een betere woofer te plaatsen bijvoorbeeld. Maar dan zul je ook de mid moeten vervangen en dan gaat de filosofie van Infinity geheel verloren, daar zit je waarschijnlijk ook niet op te wachten.
Interne bedrading is wel goed. Daar zou ik verder niks aan doen. Ook het solderen van klemmetjes lijkt mij geen vooruitgang.

Poetsertje

Tast je met het aanpassen van al die elementen op het filter het karakter
van de speaker niet aan??

B.

Quote from: Poetsertje on February 25, 2010, 23:51:55
Tast je met het aanpassen van al die elementen op het filter het karakter
van de speaker niet aan??

Niet als je dezelfde waardes en toleranties gebruikt. Wel wordt er soms gesproken van het expres toepassen van ''slechte'' toleranties of het verkeerd plaatsen van spoelen om zo op een voordelige manier het karakter te bepalen.
Hier geloof ik echter niet zo in. Lijkt mij meer een marketingtruc om een slecht opgebouwd filter te verdedigen.

backslap

B.,

Over de hoge tonen ben ik tevreden. Punt. Daar hoeft niks aan te gebeuren.

Alhoewel ik nog niet zoveel ervaring heb met het beoordelen van speakers denk ik wel te merken dat ik de mids wat 'ingehouden' vind klinken.

Het laag is op zich mooi maar zou eventueel iets strakker kunnen.


Dus:

Voor het laag pakken we de kasten aan met bracing en loodbitumen.

En voor de mids: Het filter upgraden? Wat zou het ongeveer kosten om zo'n filter te upgraden, het moeten wel een beetje budget-speakers blijven anders kan ik net zo goed een duurdere set van Marktplaats halen.


Mvg, Elwin

Poetsertje

je kan dat zo gek maken als je zelf wil.

ik hoor bedragen als 10 a 15 euro per component.

ergens rond de 100-125 euro per set schat ik in.