zelfbouw dynaudio stereo/HT set

Started by eded, February 23, 2010, 22:10:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eded

Beste forum leden,
Ik ben nieuw in dit forum, maar dat belet niet dat ik hier reeds heel wat draadjes gelezen i.v.m. zelfbouw luidsprekers.

Even wat achtergrond:
Aangezien ik hier nog wat Dynaudio units liggen heb, (reeds meer dan 10 jaar trouwens), wordt het toch wel eens hoog tijd om er iets mee te doen.  De trigger kwam doordat mijn TV (20j Sony) het opgaf, en ondertussen vervangen is door een flatscreen.  Dit evenement had ik altijd vooropgesteld als het moment waar dan ook HT zou geïntroduceerd worden. (Aanpassen TV-meubel, etc...Het had in principe wel wat vroeger mogen gebeuren :-) )
Nu had ik toch graag mijn center en rears ook van Dynaudio gemaakt. Maar zoals veelvuldig bekend zijn de units alleen nog tweedehands te vinden.
Een overzicht:

De set die reeds lang ligt te wachten.
2 x 24W100
2x 15W75 08
2 x Esotar

Onlangs vond ik een center voor een aanvaardbare prijs (Audience 120+).  Hierdoor heb ik dus extra
2 x 15W75 08
1 x D28/2 (met Esotec frontplaat)

En dan nog een halve Esotar set, dus
1 x Esotar (in perfecte staat en vergeleken met de anderen en goed bevonden :smile:)

Nu sta ik op het punt nog een center (Audience 122C) te kunnen kopen waardoor mijn verzameling aangroeit met
2 x 15W75 08
1 x D28/2 (met Esotec frontplaat)

totaal
2 x 24W100
6 x 15W75 08
3 x Esotar
2 x D28/2

Hieruit kan ik dus de oorspronkelijk hoofdluidsprekers maken (filter is ontworpen door een audio speciaalzaak in Brussel, die vroeger nog zelfbouwprojecten ontwierp.)

Ook kan ik een center maken met 2 x 15W75 en de 3de Esotar (Om de Fronts gelijk te hebben qua bezetting.). Ik zou zelfs een bestaande center kunnen aanpassen zodat de Esotar erin past (met aangepast filter natuurlijk)

Dan kan ik nog 2 rears maken met de overschot; 2 x 15W75 en de 2 D28/2 in een zo klein mogelijke behuizing.


Nu zijn de hoofdluidsprekers wel vrij breed door de 24cm woofers, en hierdoor begin ik te twijfelen:  indien ik nog een center vind, zou ik de woofers kunnen vervangen door 2x15W75.  Hierdoor begint hij te lijken op een audience 122 (vloerstaander), maar ik zou er ook een Gemini ontwerp van kunnen maken (met Esotars).
Blijf ik natuurlijk wel 2 x 24W100 en 1 x D28/2 op overschot hebben, (inclusief de trafospoelen voor de grote woofers)

De grotere woofers zullen zeker een beter laag kunnen neerzetten, en het oorspronkelijk ontworpen filter is toch wel speciaal. Nl, de 15W75 is NIET gefilterd, en zit in een 7l gesloten compartiment.  Hierdoor is de overname van de grote woofer naar de kleine zeer natuurlijk en vloeiend, (Als ik mij goed herinner zijn de hellingen zeer complementair).  In het hoog valt hij ook op natuurlijke wijze weg, en wordt daar door de tweeter overgenomen
Voordelen: geen faseproblemen voor het middengebied.

Met de kleinere woofers zal het laag natuurlijk minder zijn, maar als ik mijn center beluister zal het laag zeker niet ondervertegenwoordigd zijn.

Wat is jullie idee?


eded


Audiofiel

#2
Ik zou lekker Gemini's maken. Maar ik ben natuurlijk wel bevooroordeeld. Ik heb er inmiddels al 14 door mijn vingers gehad. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

eded

Hallo,
@audiofiel: Ik dacht wel dat als ik het woord Gemini vermeldde, dat u zou een reactie geven. Ik ben altijd al een fan geweest van deze speakers (ook kunnen beluisteren jaren geleden in die zelfbouwzaak in Brussel.)
Ik heb ook al uw (uitgebreide) verhalen en verslagen gelezen; boeiend

Ik ga er even van uit dat ik de piste van de Gemini volg. 
De setup van de Center speaker van de (eerste) audience reeks bestond ook in een versie om rechtop te zetten (120 LR).  In de tweede audience reeds bestond dit nog steeds, alleen is de rechtop versie nu verlengd tot op de vloer als het ware (type 122).  Sowieso zijn de filters en de layout van al deze speakers identiek.  Vermoedelijk zijn het dan ook geen d'appolito's want dat is niet gemaakt om horizontaal te liggen dacht ik ivm het afstraalgedrag.
Ik zou dan ook nieuwe kasten bouwen met andere filters dan de 5€ kostende originele.
Het filter zou een aangepaste versie moeten zijn van één van de ontwerpen die ik tot nu toe gevonden heb, aangezien het rendement van de Esotar wat groter is dan de Esotec, en er ook andere eigenschappen zijn die niet helemaal overeenkomen.
Hierbij is alle hulp welkom natuurlijk.
Zie dit tabelletje (voor de volledigheid ook met de D28/2 erbij).


                    D28/2           Esotec   Esotar
Qms                  0,71          0,83           0,33
Qes                  0,97          1,14           0,5
Qtot                 0,41          0,48           0,2
fs                   880 Hz       1000 Hz     750 Hz
Bxl                  3,7 Tm       3,9 Tm     4,62 Tm
Sd                  7,7 cm²      7,7 cm²      7,7 cm²
Mms                  0,53 g          0,51 g       0,45 g
lin exc               0,3 mm       0,3 mm       0,3 mm
max exc             3,2 mm       3,2 mm      3,2 mm
Voice coil diam    28 mm        28 mm           28 mm
Voice coil length  2,8 mm     2,8 mm      2,8 mm
L                      0,065           0,063           0,07
Zrc                   8 Ohms   8 Ohms   8 Ohms
Rdc                   5,2 Ohms   5,2 Ohms   5,2 Ohms

Voor zover ik het begrijp zou de Esotar zelfs op een wat lagere frequentie kunnen overnemen dan de Esotec.

In tegenstelling tot wat ik gelezen heb, is er volgens de audiozaak in Brussel, weliswaar een merkbare verbetering hoorbaar tussen de D28/2 en de Esotec, maar het verschil van Esotec naar Esotar zou nog groter zijn (voer voor discussie vermoedelijk)

Ps: Reden dat ik naar een center zoek, is het feit dat daar 8 ohm versies van de 15W75 in zitten, waardoor het Gemini project een optie blijft (in de audience 40 of 42 zitten altijd 4ohm types)

mvg  :)

Audiofiel

Ik gebruikte zelf gewoon een 5e Gemini. Identieke speakers is natuurlijk het mooiste. Maar ik moet zeggen dat een originele Gemini (tweemaal 6dB hellingen, dus een echte d'Appolito) al heel erg breed straalt en daarom is het zonder center (ik heb de plek er niet meer voor) ook heel erg goed te doen. Misschien is de 'phantom center' bij mij zelfs wel beter dan de echte center in een Audience set mét losse center.

Als je per se een center wilt, dan zou je ook kunnen kiezen voor zo'n Audience concept. Daarbij heb je een helling van 6dB voor de woofer en 12dB voor de tweeter (even uit mijn hoofd). Per definitie ook geen d'Appolito, maar een MTM ontwerp (middentoner-tweeter-middentoner). In hoeverre een Gemini op 'zijn kant' rare dingen gaat doen in het geluidsbeeld, weet ik niet. Nooit uitgeprobeerd. Bij mij kwam mijn scherm precies tot net boven de drie front Gemini's op stands.

Wat betreft het verwisselen van de verschillende tweeters onderling in een ontwerp: in principe zijn ze goed uitwisselbaar. In ieder geval kun je in elk systeem waarin een D28, D28/2 of D260 draait, zonder problemen ook de T330 gebruiken. Enige aanpassing is de voorschakelweerstand die hoger moet zijn vanwege het hogere rendement. De exacte waardes staan in de meeste ontwerpen (zoals ook in de Gemini, die beschrijving heb je al neem ik aan?) beschreven. Een D28/2 en een D260 zijn trouwens gewoon 1-op-1 uitwisselbaar zonder aanpassingen (bezijden de eventuele infreesdiepte).

Mijn mening is dat de grootste stap is van D28/2 naar D260. De T330 is weliswaar volgens de meesten nog wat beter (hoewel er zelfs mensen zijn die de D260 beter vinden klinken), maar het prijsverschil minder waard. Met andere woorden: de prijs/kwaliteits-verhouding is beter bij de D260.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

eded

#5
,

eded

Tot mijn teleurstelling heb ik moeten vaststellen dat er verschillende versies van de 15W75 bestaan.  En niet
alleen 4 of 8 ohm

type 84420 (8 Ohm, 4,9 Ohm DC) (label met "authentic technology" op een blauwe achtergrond)
type 84460 (?? Ohm, 7.9 Ohm DC)(label met "authentic technology" op een rode achtergrond)
type 800117 (8 Ohm, 5,1 Ohm DC)(label met "authentic technology" op een blauwe achtergrond)

Is er misschien een kwaliteitsverschil tussen "rood" en "blauw" ?

Heeft er iemand een idee wat verder de verschillen zijn?  Volgens mij zijn ze niet zomaar uitwisselbaar.