110 volt apparatuur

Started by SV..S, February 22, 2010, 11:43:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SV..S

wie heeft er ervaring met 110v apparatuur die via een externe trafo (220V) gevoed worden?
het lijkt mij niet ten goede komen van de eigenschappen, maar misschien zijn hier speciale ''audiofiele'' trafo's voor?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Kjelt

ff searchen is al veel over geschreven.

Aandachtspunten:  ligt aan het apparaat:

schakelende voeding, dan heb je niet zo'n groot probleem en maakt de trafo ook niet zoveel uit.
Als je een conventionele voeding met transformator in je apparaat hebt zitten dan dienen ze op 50Hz 20% groter te zijn dan op 60Hz oftewel ze zullen warm worden.
Voor kleine trafo's is dat niet zo'n groot probleem als ze niet 24/7 aanstaan maar ik zou het bij grote vermogensversterkers niet riskeren.

SV..S

heb wel gezocht maar niet iets specifieks kunnen vinden. :-\


het gaat trouwens om een processor van Classé de ssp 75.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Kjelt

Het is geen vermogensversterker dus dan zou het wel goed moeten gaan.

SV..S

alhoewel ik je reactie zeker waardeer heb ik toch wel mijn twijfels.

zou moeten gaan is niet het antwoord dat ik zoek.

ik overweeg de ssp 75 mede omdat hij bekend staat om zijn goede stereo weergave.

waar ik benieuwd naar ben is of een extra trafo de muziek kwaliteit beïnvloed.
of er misschien speciale trafo's zijn voor audiofiele toepassingen.
of
is het een optie om de interne trafo te vervangen?

waarom koop ik geen Europees model? ik zag deze te koop staan in de states, en zie ze hier niet vaak voorbij komen :sleepy:




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Kjelt

Quote from: SV..S on February 24, 2010, 21:39:06
alhoewel ik je reactie zeker waardeer heb ik toch wel mijn twijfels.

zou moeten gaan is niet het antwoord dat ik zoek.

ik overweeg de ssp 75 mede omdat hij bekend staat om zijn goede stereo weergave.

waar ik benieuwd naar ben is of een extra trafo de muziek kwaliteit beïnvloed.
of er misschien speciale trafo's zijn voor audiofiele toepassingen.
of
is het een optie om de interne trafo te vervangen?

waarom koop ik geen Europees model? ik zag deze te koop staan in de states, en zie ze hier niet vaak voorbij komen :sleepy:
Hier kan ik en ik vermoed niemand een antwoord op geven omdat ik 1) jouw oren niet heb, en ik 2) geen ssp75 heb omgebouwd. Wat jij hoort hoef ik niet te horen en vice versa. Ik ben zelf als elektrotechneut nogal sceptisch over audiofiele powercords e.d. omdat ik het zelf nog nooit het verschil gehoord heb. Zo ook over audiofiele transformatoren met die uitzondering dat je natuurlijk geen transformator wilt hebben die "bromt". Dat is natuurlijk wel een risico, alleen zou je er dan voor kunnen kiezen om de 230-110VAC trafo in een andere aangrenzende ruimte of kast te plaatsten zodat je hem niet meer hoort.

Overigens bevatten bijna alle moderne av versterkers, ook van audiofiele merken inmiddels schakelende voedingen met een universele ingangsspanning van 100-240VAC, wellicht dat dit tzt een optie is.

SV..S

áah, een non believer, dat kan gevaarlijk worden >:D

nee laten we hier geen discussie over beginnen. ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Midcall

Ik speel zelf ook met Amerikaanse 115V apparatuur, o.a. mijn Onkyo PR-SC885P is een Amerikaans model. Ik merk niets van negatieve invloed van 230V-115V conversie.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

solitaire

Mijn eigen ervaring met converters is enkel het aansluiten van een '60-jaren US transistor versterker. Mij is aangeraden te oversize'n, en eea. werkt probleemloos. Of dit je verder helpt met je vraag ... ?

Qua voltage verwacht ik geen hiccups. Een goede schakelende werkt vast goed, maar icm. audioapparatuur (de grofweg 6-24V voedinkjes) blijf ik een voorkeur (klankmatig) hebben voor lineaire. Of dit je verder helpt met je vraag ... ?

Echter een trafo maakt van 50Hz geen 60Hz AC. Of en wat dat voor gevolg heeft voor een klok (die tbv. de processing) kan ik je niet vertellen ('k ben geen techneut), maar dit zou ik persoonlijk zeker aandacht geven.


succes



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

SV..S

net een antwoord binnen van Classé via de mail,
schijnbaar is het alleen een jumper verzetten dus lijkt het allemaal wel mee te vallen.
wordt vervolgd  ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

#10
zo, gisteren kwam de processor binnen.direct opgeschroefd en de jumpers verzet. simpel klusje, direct het stof er even uitgeblazen. had ik beter buiten kunnen doen kunnen doen  :crazy: maar hij heeft saVonds lekker staan spele nigsmile: bedankt voor jullie reacties :worship:


edit even tekst opgepoetst (typen op smartphone is niks voor Jos) :-X




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Roger Black

Zeker! Gefeliciteerd!

We want pics!

SV..S





Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15