laag probleem scanspeak ultimo clone oplossen

Started by yorkie13, February 20, 2010, 16:32:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn M

Een veel betere 18 cm midwoofer zul je dan ook niet gauw vinden; niet bij Usher, maar ook niet bij Scanspeak zelf. Die 18W zit gewoon tegen het maximum aan van wat tegenwoordig maakbaar is. Maar voor sommige van die drivers van Usher geldt hetzelfde.
Dutch & Dutch

yorkie13

Toch hier weer mee verder, de scanspeaks blijven een van mijn favoriete luidsprekers.
Zeker deze custom made en getunde versie.
De focal tweeter laat veel horen en deze combi is erg prettig met buizen.

Ik ga ze komende week eens als fronts inzetten in mijn HT,
voordeel is dan dat ik ze op met de x-0ver op 40 hz aan kan vullen met een subwoofer.

yorkie13

De Ultimos gaan in een ultieme poging onder het mes.

Plan om de interne demping grondig aan te pakken, Twaron zal zeker hierin een rol spelen.

Diverse lengtes van de baspoort om het laag te tunen.

Spectra Deflex panelen binnen gekregen uit de UK.

Spikes, dempers en wellicht andere koppel/ontkoppel methodes testen onder de luidsprekers.

yorkie13

Ook de gebruikte Focal tc120td5 tweeter gaat 2 kleine aanpassingen krijgen:
ik ga het frontje van de tweeter van filt voorzien, zoals Wilson Audio dit doet bij de Sofia II
Leuk detail is dezelfde scanspeak sliced paper bas/midden.

Leuk subje naast de Sofia II

De tweeter heeft ook een kleine diffuser, deze ga ik verwijderen en kijken wat dit voor verbetering geeft.

Martijn M

Ik kan je al verklappen dat een dun laagje vilt weinig doet. Slechts onder grote hoeken kon ik een verschil meten en dan was ik nog niet eens zeker of het door diffractie of demping kwam. Een dikkere laag schuim merk je wel. Waarom wil je er eigenlijk vilt op plakken?
Dutch & Dutch

yorkie13

tweaken van de tweeter.
Het filt moet ook iets van 5 mm dik zijn, wil het enige zin hebben zoals op onderstaande foto.

de fasekegels heb ik nu van de tweeters verwijderd, en het lijkt iets minder hard te klinken.

yorkie13

Vandaag gaan de Ultimos een in aantal stappen aangepakt worden om uiteindelijk als fronys te gaan dienen in mijn HT

het Laag zal tot 40 hz aangepakt worden, net boven de probleem frequentie van 39 hz.

de volgende tweaks zullen worden toegepast hiervoor :

-als eerste zal ik de spikes vervangen door rubber dempers, waarmee de ultimos op de graniet tegel geplaatst wordt.

- de baspoort zal voorzien worden van een plug, laag afval zal dan rond de 45 hz zijn.

-de interne demping zal bestaan uit deflex panelen achter de woofer en Twaron dempings materiaal

zie ook http://www.youtube.com/watch?v=W7h2_phUEmU

het laag onder de 40 ha zal worden overgenomen door een subwoofer met DSP

yorkie13

en de andere tweaks twaron en de rubber dempers

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

zitten bij mijn xtz luidsprekers  8)
werken perfect

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

vanmiddag gaan de ultimos open en een deel van de standaard Baf achter de 18 cm woofer aanbrengen.
echter wel met een heel dun laagje Baf ertussen, daar Twaron Angelhair erg fijn van structuur is e aardig pluist.

Beter zou misschien Twaron Longhair zijn , door de basreflex afstemming van de kast.

Kalimba

Hoi Ralf,

Ben je al bezig geweest met de demping? Ik ben heel benieuwd naar het effect.

Groet,

Maarten

Roger Black


yorkie13

ja, die staan nu in mijn studio op zolder te spelen, ruimte is 24 m2.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

Ja, daarom staan ze ook op zoldeer, en de xtz 99.38 in de woonkamer.

daar komen ze zonder afgedichte baspoort een stuk beter tot hun recht
mede dor de aanweige gipswanden en ruimte achter het knieschot.

de interne demping van Twaron voorzien heeft zeker ook een positieve uitwerking.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13


dre73

nope,geen focal meer phl 1130
achter alle units komt twaron.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.