laag probleem scanspeak ultimo clone oplossen

Started by yorkie13, February 20, 2010, 16:32:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

sinds ee half jaar heb ik mijn ultimos in de lengte van de kamer staan
deze hebben een -3 db van rond de 32 hz, en laat daar nu net mijn probleem liggen
met een behoorlijke piek van een +9 db bij 33 hz

de luidsprekers staan 2,4 m uit elkaar en een meter de kamer in
ik heb al diverse pogingen gedaan om het probleem op te lossen
welke allemaal enigsinds een consessie aan de geluidskwaliteit waren

de aansturing is dmv een buizen voor en eindversterker , en dat wil ik beslist zo houden
deze match is prima en de 2 x 35 watt buizenbak kan de ultimos prima aansturen

een extra actief filter tussen de voor en eindversterker deed het geluid beduidend minder los komen van de
luidsprekers

ook het volledig afdichten van de baspoort, welke aan de achterzijde zit dee het geluid niet veel goeds
het laag werd een beetje dun en de warmte was weg

nu wil ik de baspoort inkorten en de ultimo zo afstemmen dat het -3db punt een stuk hoger ligt dan de
33 hz, bv 45 hz

het laag wil ik dan weer aanvullen met een actieve subwoofer welke dan alleen onder de 45 hz mee speelt
deze subwoofer sluit ik high level aan , zodat er geen extra filter in de signaalweg zit

nu zal de subwoofer echter ook weer bij die 33 hz de roommode aanspreken, echter die kan ik door DSP
voor een groot deel wegwerken
tevens zit ik aan een gesloten subwoofer te denken, maar subwoofers heb ik genoeg staan

yorkie13

hier een quote uit een test op hifi.nl wat duidelijk het probleem beschrijft

De plaatsing van de Ultimo`s had nogal wat voeten in aarde, mede door de in doorsnede 13 cm grote baspoort die zich aan de achterzijde van de luidspreker bevindt. De luidsprekers stonden, vanaf de achterzijde gemeten, ongeveer een meter van de muur. De woonkamer met 8 meter lengte gaf toch nog problemen in het laag. Dat laag werd namelijk veel te zwaar aangezet. Ruud herkent dit probleem met kamers van deze lengte en had, uit voorzorg, schuimrubber dempingmateriaal meegenomen om de poort aan de achterzijde eventueel gedeeltelijk te dichten. Aldus geschiedde. Dat had tot resultaat dat het laag vele malen strakker en minder dik aangezet werd. Het nam echter wel een vleug levendigheid en speelsheid weg. Overall werd het geluid veel beter, dus besloot ik het dempingmateriaal er maar in te houden

yorkie13

ik ga de gebruikte 18w8531G00 woofer maar eens in winISD invoeren en wat stoeien met
diverse poortlengtes

voorlopige afstem frequentie is 45 hz -3db


yorkie13

voorlopig de poort ingekort van 25 naar 16 cm, het -3db punt wordt dan 37 hz

franks

Hallo Ralf,

Ik heb een paar maanden geleden ook een paar ultimo's gemaakt, maar dan met een afwijkende vorm tov het origineel, zie

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=9807

Verder heb ik veel meer interne versteviging aangebracht.
Ik herken het wat meer aanwezige laag zoals je omschrijft, alleen heb ik dat maar bij een paar opnames op sommige cd's, en ik weet niet op welke freq. dit gebeurt
Ik denk dat het aanbrengen van extra versteviging, veel goeds doet aan de kast, als ik bij een hoog volume mijn beide handen vlak op de zijkanten van de kast leg, voel ik absoluut geen kastresonatie en daardaoor imo een strakke laagweergave.
De BR pijp heb ik ook wat ingekort, dwz, het rechte stuk is 17 cm, de trompet uiteindes moeten hierbij nog opgeteld worden (voor de helft), zo kom ik dan volgens mij op iets van 23 cm netto

yorkie13

bij een dergelijke lengte kom je op een -3 db van 32 hz
en daar ligt nu precies mijn probleem van de luisterruimte
ik ga nu naar 37 hz, de 32 hz zal door de roomgain nog wel iets versterkt worden
verder wil ik door hieronder een subwoofer te gebruiken het laag tot 20 hz
aanvullen
maar straks eerst maar eens meten op de roommode deels weg is

ik ga de komende tijd nog wat met de tuning en demping van de luidspreker aan de slag
overigens heb ik wel een ander filter daar ik de Focal tc120td5 gebruik

JeroenGRT

Je bedoeld dat de Ultimo's verkocht gaan worden?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

yorkie13

nee maar ik ga ze in een andere ruimte plaatsen, om ruimte te maken voor een nieuw project

dre73

nieuw project?
al wat ultiems op het oog?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

vandaag de orginele baspoorten weer geplaatst en even snel gemeten
heb nu en +5 db op 32 hz na wat schuiven met de luidsprekers
tevens een xxls400 subwoofer high level aan de buizenversterker gehangen en deze speelt mee onder de 35 hz
het is een gesloten subwoofer en die speelt strak mee
het laag loopt nu tot 23 hz -3db en dat is best prettig
de poorten ga ik toch ook een sgeheel dichtstoppen en kijken wat er dan met de subwoofer te regelen valt
blijft lastig om de boel strak te krijgen

wim bruins

Daarom zelf overgestapt naar een monitor luidspreker met de baspoort aan de voorzijde.
Baspoorten aan de achterzijde dicht tegen de achtermuur meestal elende.
Grote luidsprekers zijn leuk maar kreeg mijn zelfbouw scirocco ook nooit goed.  :crazy:


taaiewillem

Mijn credo is geworden: weg met al die grote staanders. Pak twee mooie monitors die recht zijn tot onder 60 a 70 Hz. Zet ze een eindje van de muur en zéker uit de hoek, op stevige stands. Vul het laag aan met aparte, actieve gesloten sub(s). Je bent veel goedkoper uit voor dezelfde kwaliteit geluid en je bent veel flexibeler met je luidsprekeropstelling. Verder is dit een vrouwvriendelijker oplossing. Je hebt een van de voordelen van actieve luidsprekers: je kan zeggen -met weinig overdrijving-: 'mijn midden en hoog worden apart aangestuurd, met electronische crossovers tussen laagmidden en laag'. Daar zorgt het bass management van de moderne receiver immers voor...
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

yorkie13

terug bij af
ik ga eens luisteren naar de scanspeak monitor SE en kijken of deze een oplossing kunnen bieden
voordeel is dat ik de woofers dan al zou hebben
andere optie is om weer verder te gaan schuiven met de ultimos
misschien iets verder de kamer in dan de 75 cm wat ze nu staan

en uiteraard is er de oplossing van op een hele mooie manier het laag onder de 60 hz crossen naar 1 of 2 actieve subwoofers
nog een mogelijkheid, uiteraard met dsp

ik ga nu achter soundcare superspikes aan 6mm
om het schuiven met de luidsprkers iets eenvoudiger te maken
heb hier goede ervaringen mee met subwoofers

yorkie13

de soundcare superspikes zitten eronder
graniet is even weg, kan er altijd weer omder
eerste indruk is dat er iets meer rust in het geluidsbeeld zit
laag is ook iets minder aanwezig, maar de ultimos staan nu ook 10 cm meer de kamer in

dre73

een gesloten kast zou keurig samengaan met je woofers!!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

RSQ8P

Een vraagje RASUBS,
Hoe kun je met de ultimo een 32Hz piek hebben als ik onderstaand schema bekijk?

RSQ8P

PS
Als je meer een Elsinore achtige afstemming wilt met de Ultimo, dan moet de F3/Fb verhouding richting de 1,325.
Probleem is dan dat je een poortlengte (bij gebruik van die jetset) van > 40cm nodig hebt. Dichtstoppen is niet goed voor de Q van je systeem en is altijd een lapmiddel.
Helaas is een GHP constructie voor gesloten niet haalbaar (met die 50 liter heb je al een Q van 0,5!!!).
Een andere mogelijk oplossing is mogelijk het toepassen van een BRHP constructie: net als bij een GHP met een serieweerstand, kun je dit bij een BR ook doen.
Voordeel is dat je meer controle onder F3 hebt. Is altijd het proberen waard. Iets van een 680µF tot 1000µF elco in serie en een mooie mkp als bypass.

yorkie13

de 32 hz piek komt puur door de luisterruimte, gemeten met een Roomanalyzer
het probleem is al deels verholpen door de ultimos na 7 jaar maar eens te vervangen door deze
xtz luidsprekers, met een Seas L26 woofer aan de zijkant

RSQ8P

Kijk, dat is nog eens een stap voorwaarts!!
Mooi!

yorkie13

Toch weer even naar boven halen , met al die Ushers tegenwoordig.
Scanspeak is zeker van gelijk niveau en leuk om als referentie luidspreker te gebruiken bij het meten van
mijn luisterruimte.
Kortom de 32 hz piek en de nodige modificaties krijgen een vervolg.

EJ

Vraagje: vind je de xtz's mooier dan de ultimo's? 't Is toch een andere prijsklasse, en kan mijn keuze ook beinvloeden. ;) Zat in eerste instantie aan de vertigo's te denken, en in verband met de WAF aan xtz 99.36 (want die zijn in het wit leverbaar ;))

yorkie13

de Vertigo is weer een stapje hoger dan de Ultimo.
Alle 3 hebben ze aardig wat ruimte nodig en is het puur een kwestie van smaak.
Elke luidspreker heeft zijn eigen sterke punten , dus gewoon zelf gaan luisteren.

Rudo

Quote from: RA SUBS on August 23, 2010, 21:10:55
Toch weer even naar boven halen , met al die Ushers tegenwoordig.
Scanspeak is zeker van gelijk niveau en leuk om als referentie luidspreker te gebruiken bij het meten van
mijn luisterruimte.
't Is lastig te generaliseren, maar als, dan stel ik dat scan speak toch heel wat beter is dan Usher.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Martijn M

Quote from: Rudo on August 24, 2010, 10:42:55
't Is lastig te generaliseren, maar als, dan stel ik dat scan speak toch heel wat beter is dan Usher.

Ik ga hierin mee met RA SUBS: Usher kan heel goed meekomen met Scanspeak.
Dutch & Dutch

yorkie13

Maar ik ben op zich na 6 jaar nog steeds heel tevreden over de Scan speak sliced paper woofers type 18w8531g00 8)
Dus voor mij geen usher voorlopig.