Finishing of the Gydinels

Started by dddac, August 29, 2003, 10:43:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dddac

Quote from: Gydotron on September  5, 2003, 22:30:12
Ik denk dat je een en ander door mekaar haalt. Bij een parallel fiter heeft elke unit een eigen filter en bij een seriefilter zijn de units in serie met mekaar verbonden en daar tussen is het filter aan gebracht.

Ik hoop dat het wat duidelijker is, misschien dat Doede een schemaatje op het net kan zetten zodat iedereen kan zien wat het verschil is.

MVG Gydotron

Op Pagina 3 staat het filter zoals het nu is. Dit is een 6dB seriefilter met impedantiekorrektie voor de C79....
De laag roll off voor de C79 gebeurt aktief. dwz, mijn eindversterker valt af onder 150Hz (-3dB punt)

Voor morgen staan meet testen op het "programma"

mvg
doede

Gydotron

Dat wordt dan een meet, weet en eet dag!

Doei Guido

dddac

Quote from: KrunK on September  5, 2003, 22:32:20
Hier een stuk over serie filters:
http://home.hetnet.nl/~geenius/index.html

Grtn,
Bart

Dit is een hele fijne zaak van Tony. Overzichtelijk behandelt hij de verschillen van de seriefilters....

Bij een 6dB seriefilter kun je stellen, dat als de C kleiner wordt (de spoel moet eigenlijk ongemoeid gelaten worden omdat die een bepaalde verhouding moet hebben tot de impedantie van de speakers voor een bepaalde fc. In dit geval ca 0,68mH), de 2 units langer "samenwerken" in het overname gebied. Dit geeft een erg mooi homogeen geluid is mijn ervaring, maar het midden wordt wat "dun" als je het te gek maakt en de belastbaarheid wordt ook wat minder wat zich uit in een vervorming of een hard geluid bij luider spelen...

Als je de C vergroot naar bv 15u of 22u verlaagt de overname ietwat, maar de curves worden veel steiler, de C79 wordt in het hoog meer gedempt en de tweeter heeft meer "midden" wat het oplopen in het hoog ook wat kompenseert. De sound wordt voller. Als dit weer te ver gaat wordt het midden van dun weer te opdringerig....

Maar een optimale C is snel gevonden. Echt te groot of the klein hoor je direct. De rest is smaakzaak natuurlijk en hangt mogelijk van het gebruikte muziekmateriaal en hoe luid je graag speelt....

Ik vond destijds de seriefilters mooier dan de paralelle, net wat opener geluidsbeeld en homogener geluidsbeeld. Ik wil wel wat relativeren hier. De verschillen zijn echt niet zo heel groot. Maar goed, dat tweaken maakt het juist zo leuk.....

ja, ja, morgen is het weer weekend, mag ik weer..... ::)

mvg
doede



dddac

oh, voordat jullie denken dat ik de hele week weer niks met de hobby gedaan heb ;D ....

Ik vond dat ik "even snel" mijn nieuwe DACje moest opbouwen. Die geeft zo'n lekker dynamisch en extreem focused pin point geluid, dat wilde ik graag erbij hebben om de Gydinels goed te kunnen beluisteren. Ik zat namelijk even zonder CD-DAC..... Maar de PCB was net binnen gekomen, dus daar heb ik me even mee bezig gehouden... Het speelt erg lekker, zeker nu er een low-jitter-XO clock als externe klok aan hangt. Alleen de DAC-toren nog beter koelen, want hij wordt te warm nu, maar goed, dat zijn details ::)

Wat is dit? een high output non-oversampling DAC; TDA1543 op 8 Volt DC, 8 DACs parallel met een Ri-v van 270Ohm, goed voor 1,5 Vrms output. SPDIFF ingang met asynchrone reclocking met XO klok van 11.289600 Mhz (normale 256fs) Voeding met 12 Volt AKKU...

doede

Arno P

De electronica mag er wezen, maar je foto's zelfs meer....spectaculaire shots hoor....kunnen zo de Elektuur in ;)

Bart_M

 ;D
Ik heb nog nooit zo'n chiptoren gezien.
Zelf verzonnen, of bekent concept?

Grtn,
Bart

Arno P

Chiptoren...is toch meestal als je een veelvoud van stroom wilt hebben hetgeen een enkele device niet kan leveren?

dddac

Quote from: KrunK on September  6, 2003, 10:36:18
;D
Ik heb nog nooit zo'n chiptoren gezien.
Zelf verzonnen, of bekent concept?

Grtn,
Bart

Het concept van parallel schakelen van niet lineaire componenten om ze meer lineair te maken is natuurlijk een basis van de statistische leer. (Het resultaat wordt Wortel(n) beter, waar n het aantal elementen is...)

Dat wilde ik dus ook met DACs doen. In mijn Sony777 worden ook 3 dacs parallel geschakeld en het geluid wordt veel gedetaileerder en verfijnder. Ik was al een print aan het ontwerpen, totdat me opviel dat alle uitgangen stroomuitgangen waren en alles 100% parallel stond, toen kwam dit idee bij me opzetten, simpel en eenvoudig. Nadeel is de warmteontwikkeling. Vandaag bouw ik de toren even opnieuw op maar dan met stripjes koper (en warmtepasta) erstussen. Die steken dan als vleugels links en rechts uit de toren en dat moet wel voldoende koelen denk ik.....

mvg
doede

dddac

Quote from: Arno P on September  6, 2003, 10:46:04
Chiptoren...is toch meestal als je een veelvoud van stroom wilt hebben hetgeen een enkele device niet kan leveren?

Dit is de helft van het verhaal, door de hoge stroom kan de R i-v lager dus de Uitgangsimpedantie wordt lager, dus je kunt beter een volgende trap (meestal een pot) aansturen...

Het tweede, veelll belangrijker aspect is het meer lineair maken van de DAC, de foutjes in de LSB's heffen elkaar nu op, of verminderen elkaar moet ik eigenlijk zeggen.... en wel met een factor wortel(8) en dat hoor je heel erg goed !!!! Ook met 3 DACs gaat het al een stuk beter !


mvg
doede

Arno P

En.....heb je ooit een CD speler gebouwd op basis van een Philips CDM9-pro loopwerk?

Wilde ik altijd nog eens doen als ik aan het loopwerkje kon komen... ;D

dddac

Nee, maar ik heb er goeie dingen over gehoord. Het allermooiste is, dat ze een i2s digitale  uitgang hebben, kan je direct zonder SPDIFF troep je DAC aansturen...

mvg
doede

Arno P

Maar helaas...ze worden niet meer gemaakt die loopwerkjes met zwaai-arm...nu moeten we het doen met de CDM12.X.... :(
Maarr...Teac heeft ook hele mooie loopwerken...

Johan Van Gompel

Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Arno P

Yep....kunnen we niet ontkennen...vrees ik... ;D

dddac

#89
Het hitteprobleem is inmiddels opgelost.... Ik heb een nieuwe Dac_Toren gebouwd :o met ruimte tussen de chips en met links en rechts een koper strip. Daartussen natuurlijk warmtepasta !! Hij speelt nu al de hele middag aan een stuk, dus het zal wel goed gaan. Mogelijk kleef ik nog eens een koelribje op de kopertsrips, maar hij stort niet meer af.....


Er kan dus optimaal geluisterd worden !!!!!! En dat is gebeurd, ik heb een leuke tweak aan het filter gedaan en diverse metingen verricht die het onderbouwen. Ga het nu even in elkaar pielen en dan post ik het.... :D


MVG

Doede

Arno P


dddac

Vandaag heb ik me geconcentreerd op het dimensioneren van het filter en dan met name de 2 basis varianten. De recht voor zijn raap set up met (behalve de imp korr) 1 C en 1 L. In feite was dit al de testopstelling die al muziek gaf. 2e alternatief was een versie waar een spoel nog in serie gezet wordt met de C79. Hierdoor wordt het hoog extra verzwakt (fijn voor de 10kHz break up enz) en het bafflestep wat gekompenseerd (het oplopen van het midden/laag...)

Eerst heb ik beide units individueel gemeten met beide filters:
In beide gevallen is de rode degene waar een extra spoel inzit. Je ziet duidelijk dat de C79 flink extra gedempt wordt in het gebied boven de 3kHz en dat tevens het oplopen van het midden hoog nu gekompenseerd is.... mooi !

De C12 wordt minder beinvloed in het gewenste gebied en een beetje extra gedemp onder de kantel frequentie, alles zoals bedoeld....

OH JA !! Alle metingen zijn verricht op de luisterpositie.......



dddac

Nu de metingen van de top kast. Dus de C79 C12 en filter

In de bovenste Curve zie je het verschil tussen het basis filter en de versie met de extra spoel (de rode....)

Zonder de spoel is duidelijk dat de beide units langer samenwerken en het baffle step effect niet gekompenseerd wordt. Dit uit zich in de extra energie in het midden gebied. Nu snap ik ook dat ik niet zo hoorde dat het hoog "opliep" ;) In de zwarte curve loopt hij relatief gezien bijna AF !! In de rode curve loopt hij iets op weer. Ik heb dat gekompenseert door de spoel iets te verkleinen van 1.1 mH naar 0,82 mH. Ben alleen vergeten deze meting te saven :-[ maar hij zit er zo ongeveer tussen in, iets dichter bij de rode als de zwarte. Maar het effect blijft natuurlijk gelijk....

In de onderste zie je de individuele curves en de som curve van het filter MET extra spoel.....
Duidelijk te zien is dat de C79 relatief snel ophoud mee te spelen, waar de C12 wel nog een tijdje een duit in het zakje doet. Ik heb gexperimenteerd om dit te verminderen, maar ben er nog even niet uitgekomen. Maar echt storen doet het niet zover....

Je ziet dat de curve, hoewel dat niet het doel was toch behoorlijk vlak loopt. Door het samenwerken van de units is het oploop effect van de C12 minimaal. Maar een paar dB. Mijn smaak is toch al aan de frisse kant, dus mij stoort het niet zo....

dddac

Hoe ziet het filter en nu uit ???

even snel een tekening gemaakt.....

De aandachtige lezer zal opvallen ;) dat de tweeter omgepoold is tov het eerder geposte circuitje ..... Bij de eerste metingen viel me gelijk een onregelmatigheid op in het middengebied, een paar rare dipjes en piekjes. Ik vermoede een interferentie probleem, dus even omgepoold. Het was direct weg en een relatief vlakke curve was daar !! In deze stand heb ik even geluisterd en niets nadelig aan het impulsgedrag kunnen ontdekken, dus dat hoefde geen belemmering te zijn dus. Je kon ook horen dat het midden wat voller werd by the way. Maar geen grootse dingen hoor....

OK, verder weinig woorden nodig, kijk zelf ! :)

dddac

Tja en hoe klinkt het dan met die 2 filters ???

Heb natuurlijk uitgebreid en met diverse muziek zitten luisteren en daar kwamen toch een paar interesante aspecten naar voren:

Verschillen beschreven luisternd naar het filter MET extra spoel:

# Het stereobeeld komt duidelijk, meer in focus. Ik vermoed dat dit komt doordat in het hoog (lorte golflengtes) de C79 minder meespeeld en dus minder voor een 2e bron effect zorgt.....

# Er komt meer diepte; de "tribune" is wat meer naar achteren en is ook dieper. In het andere filter komt de boel toch teveel naar voren en neemt een te dominante positie in.....

# Het hele geluidsbeeld wordt iets frisser, als je een "Engelse" smaak hebt kan het teveel van het goede zijn. Ik vind het nog net ok... Vergeet niet dat de C220 ook nog meedoet bij luistertesten en de boel hier ook nog wat in balans trekt. Als je hem uit zet wordt het geluid wel degelijk te dun en te spits.......

# Vrouwenstemmen en piano worden mooi smooth, zachte randjes ipv scherpe...... Waarschijnlijk weer het dempen van bundeling en vervorming in de hogere tonen van de C79. Klinkt heel relaxed zo!

# Ook een min punt tov het filter zonder de extra spoel. Je mist wel degelijk die handvol dB wat dynamiek en kracht van het geluid aangaat. In de 2e "geen-spoel" variant is het geluid drukvol en erg dominant aanwezig, vraagt aandacht, speelt soms brutaal. Natuurlijk allemaal het resultaat van de hogere energie in het middengebied komend van een groter konus oppervlak.

Konklusie?

Ik kan je zeggen dat ik gekozen heb voor de 2e variant, met een extra spoel dus! De duidelijk meer geavanceerde en verfijnde weergave spreekt veel meer aan dan het "grootse" karakter van filter 1. OK, beetje minder dynamiek, maar er blijft zat over ;)

Ik ga hier maar weer eens een tijdje naar luisteren. Ik denk dat de volgende stap een geheel aktieve benadering moet worden. Ik zoek alleen nog een mooie versterker :-[ ...... Even snel een extra setje TUMOS bouwen is nou ook weer wat ;D

Nou ja, Guido komt met een paar weekjes, mischien kan hij....

Groetjes
Doede

Rob_Dingen

Hoi Doede

Hoe meet jij de units appart met het serie filter?
Ik vind de afval van de tweeter erg weinig kan hij dat makelijk af?
Meet eens voor de gein de vervorming op 90dB.

Rob

dddac

Quote from: Arno P on September  6, 2003, 18:33:05
Misschien waterkoeling ? ;)
Ik heb al gedacht aan een variant met 10.000 DACs parallel..... en dan de verwarming ergooien ;)

Arno P

Welke testCD's gebruik jij ? Ricky Lee Jones....enzo...?

dddac

Quote from: Rob_Dingen on September  6, 2003, 19:57:06
Hoi Doede

Hoe meet jij de units appart met het serie filter?
Ik vind de afval van de tweeter erg weinig kan hij dat makelijk af?
Meet eens voor de gein de vervorming op 90dB.

Rob

Goeie vraag Rob, Ik zet een weerstand van 6,8 Ohm op de plek van de speaker. Het is welliswaar niet helemaal 100% maar dankzij de hele vlakke impedantiecurves van de Thiels en het Zobel netwerkje op de C79 eigenlijk een redelijke benadering van het origineel ......

Ik heb het eerst geprobeerd met het afdekken van de andere unit, het resultaat is min of meer gelijk. Dat afdekken is natuurlijk een enorme rompslomp en gaat ook niet helemaal 100%. Dus ik heb deze methode maar zo gelaten. Voor het doel (zie alle andere posts ;) ) voor mij voldoende....

Ik ben met je eens dat ik ook liever wat meer afval had. De C12 is gelukkig een tweeter die heel wat voor zijn kiezen kan nemen en gehoorsmatig gaat het prima. Desalnietemin kan een steilere helling in een aktieve versie of parallel versie makkelijk uitgeprobeerd worden..... In de serie setup lukte het niet echt goed....

Goed idee van die k2k3 meting op 90 db. Ga ik later (van de week?) nog eens doen !

mvg
doede





dddac

Quote from: Arno P on September  6, 2003, 20:09:55
Welke testCD's gebruik jij ? Ricky Lee Jones....enzo...?

eigenlijk altijd weer eens wat anders, dit keer heb ik Carmina Burana (SACD), Rebecca Pidgeon (SACD), Diana Schuur en een OPUS3 CD met van die leuke kleine bezettingen met 2 microfoons....

mvg
doede