Finishing of the Gydinels

Started by dddac, August 29, 2003, 10:43:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gydotron

#50
Rob,

Dan moet je nooit iets bouwen of ontwerpen, op een bepaalt moment zal het team van Niel Patel ook een streep trekken achter een ontwerp en het rijp voor productie verklaren. Verbeteren kan je altijd, dat blijft zo. Ik durf zelfs beweren dat aan een Avalon filter heel wat te verbeteren is. Zo'n geweldige componenten steken er ook niet in hoor. OK, je kan beginnen over de symbiose tussen de componenten, maar niets is perfect, alles is voor verbetering vatbaar. Dit is net het leuke aan zelfbouw, je kan verbeteren. Maar ondertussen luister reeds naar een prachtige speaker ook al speelt die nog maar voor 95 % op zijn capaciteit!

MVG  Gydotron

dddac

#51
Toch voor alle kompleterigheid nog even de impedantie van de Tweeter C12  ;)

Van belang om de impedantie in het overname gebied te kennen. Zoals je ziet is hij mooi vlak en beweegt tussen 6,2 en 7 Ohm.

dddac

Naar aanleiding van een paar vragen... Ik gebruik een (sorry, weer duitstalig ::) ) programma om filters electrischte simuleren. Het programma heeft even wat gewenning nodig, maar als je er los op bent (avondje pielen is genoeg) dan is dit HET tool om eerst op papier eenste kijken wat je zoal doet of kan doen.

Ik vind het grootste voordeel dat je in een circuit een onderdeel kunt aanklikken (bv een spoel waarvan je denkt dat je die wilt veranderenof de R die de luidspreker voorstelt) en dan kun je dat onderdeel 5 verschillende waarden geven en krijg je dus een groep van 5 curven !! Je ziet direct wat er gaat gebueren.

Vooral bij complexe filters en zuig/sper kringen een enorme hulp !!!!

Een shareware kun je hier halen:
http://www.win-elektronik.de/ Ik heb later de volversie gekocht voor lacherige 10 EURO  :D


LET OP: dit is GEEN vervanging voor acoustische programma's !

dddac

Bij deze een "print-out" via een pdf document als voorbeeld wat ik bedoelde met dit handige programmaatje van de vorige post...

Ik stelde mezelf de vraag, hoe kan ik in het filter de hoogtoon weergave wat dempen boven de 5kHz (rember: die loopt wat op) en tegelijk het gebied tussen 2 en 5 wat optillen?

Ik heb gewoon wat rond gespeeld met komponenten/waarden en kwan tot de oplossing van een klein spoeltje in serie met de tweeter. In het serie filter heeft dat een interesante (bij)werking, die je op papier domweg niet uitgerekend krijgt (zo snel...)

Kijk maar eens naar die curven groep. De spoel met 100nH (de laagste waarde) is natuurlijk bedoelt als GEEN spoel... je ziet dus de "originele" curve. De andere curves zijn nu resultaten van spoeltjes van diverse grootten.... 0,1 mH ziet er wel aardig uit niet? Goed, dan is DAT wat ik er gewoon eens inzet en dan maar luisteren of het bevalt.........

Dat ga ik mogelijk vanavond even doen.

Op deze manier spaar je je een heleboel empirisch werk en kun je doelgericht experimenteren........

Dit is dus de manier waarop ik werk.........

Ik heb overigens GEEN aandelen in deze software  ;D

doede

Gydotron

Doede,

Ik weet dat Avalon dit doet, de tweeter nog eens filteren in het hoog. Men doet dat, volgens hen dan, om stoorinvloeden van de tweeter, die op hoge frequentie's liggen, te onderdrukken en zo een claener beeld te bekomen. Wat je nog altijd kan doen is de frequentie recht trekken en over het spoel nog een een condensator en een weerstand in serie zetten, op die manier kan je het frequentiebereik mooi glad maken. Maar......luisteren is weer de boodschap want al die extra componenten. Natuurlijk neem je best een zilverdraad spoeltje, je weet zelf goed genoeg dat zilver erg weinig afbreuk doet aan het geluid.

Gydotron

Sullivan

Quote from: dddac on September  2, 2003, 23:03:27
Toch voor alle kompleterigheid nog even de impedantie van de Tweeter C12 ;)

Van belang om de impedantie in het overname gebied te kennen. Zoals je ziet is hij mooi vlak en beweegt tussen 6,2 en 7 Ohm.

Waarom loopt de tweeter maar door tot 10 kHz ???

mvg,
Frank

Gydotron

De tweeter loopt door tot een 30kHz, maar vanaf 5 kHz loopt hij een paar dB op en het is de bedoeling om een vlakke curve te bekomen. Vandaar de nodige correctie's.

MVG Gydotron

dddac

Frank,

goed gezien. Om een of andere reden wordt de impedantiemeting heel erg langzaam boven de 5kHz bij Hobby Box. Daarom heb ik het bij 10kHz gewoon afgekapt. In princiepe loopt de impedantie nog een beetje verder op, maar voor het doel is dat niet zo vreselijk van belang, vandaar !! De Curve kan gevaarloos gextrapoleerd worden als dat nodig zo zijn....

Doede

dddac

Quote from: Gydotron on September  3, 2003, 16:38:33
De tweeter loopt door tot een 30kHz, maar vanaf 5 kHz loopt hij een paar dB op en het is de bedoeling om een vlakke curve te bekomen. Vandaar de nodige correctie's.

MVG Gydotron

Ik geloof dat dit antwoord niet helemaal betrekking had op Franks vraag, maar is wel een antwoord op de vraag waarom er eventueel een spoeltje voor de tweeter geplaats zou "moeten" worden :)

groetjes
doede

Sullivan

Quote from: Gydotron on September  3, 2003, 16:38:33
De tweeter loopt door tot een 30kHz, maar vanaf 5 kHz loopt hij een paar dB op en het is de bedoeling om een vlakke curve te bekomen. Vandaar de nodige correctie's.

MVG Gydotron

@Gydotron,

Ik bedoelde de impedantiemeting in het plaatje van Doede.

@Doede,

Bedankt voor je uitleg.

mvg,
Frank


Gydotron

Oeps, verkeerd geinterpreteerd, mea culpa, mea maxima culpa!

MVG Gydotron

dddac

#61
Even een tussenberichtje.........

Ik heb nog niets met de filters gedaan, omdat ik eerst wilde "inluisteren" op de nieuwe speakers. Daarbij was ik in aanleg niet 100% tevreden over het stereobeeld. Niet 100% in focus en pin point. Ik ben begonnen met de speakers wat naar binnen te draaien en tot mijn, moet ik zeggen, verrassing bleek het stereobeeld fantastisch op zijn plaats te vallen als de speakers prceies naar de luisterpositie zijn gericht..... Dat was met de test opstelling anders, daar stonden ze gewoon rechtuit te spelen (naar binne draaien veranderde gewoon niks behalve dat het hoog wat toenam in geluidsdruk natuurlijk). Daarom ben ik ook daarmee begonnen, zoals je op de fotos kunt zien die ik eerder gepost heb.

Het grappige is nu ook nog dat in tegenstelling tot de testkastjes destijds, het me niet zozeer opvalt dat er meer of teveel hoog is in deze stand  ??? ???

Ik schuif het maar op het beter afstraalgedrag wat de Gydinels verondersteld worden te hebben. Mogelijk dat daardoor er wel winst geboekt wordt bij he naar binnen draaien, waar dat met de testkastjes door reflecties en difracties gewoon niet uit de verf kwam.....

Wie idee-en heeft mag het zeggen !!!! :)

Nu ik tevreden ben over dit aspekt, wordt het tijd voor de filter testjes en die staan voor zaterdag op het programma............

doede

PS: heb veel fotos van de afwerking op mijn Site gezet !!!!! www.dddac.de  

Erik van Voorst (in memoriam)

#62
Doede,

Je kunt bijvoorbeeld een zeer dikke Sentinel-manual downloaden van de Avalon site.

Er wordt hierin zeer uitvoerig op de plaatsing in gegaan.

Maar misschien ken je hem al uit je hoofd... ;D

Zoals alle avalons spelen de "echte" Sentinels het beste met een paar luttele graden in-ge-toed... ;)

Groetjes
PS
In je testopstelling zat de tweeter boven de mid....ik weet niet of je "het doosje" ook nog ffff had omgedraaid om echt 1 op 1 te vergelijken...

PS
Gave foto's wat jammer dat ik zo ver nog niet ben ZEER Inspirerende pics  8)  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sherwin

Ik ben bang dat neil patel zijn uiterste filter kunsten heeft gebruikt mbt de afstraling van het midhoog... die misschien voor de DHZ behoorlijk lastig worden qua afstraling van het midhoog,

Het is maar een suggestie hoor, meer niet ;)
Ik zou de assen gaan meten, luisterposities etc.

Mvgr, Sherwin

Sherwin

QuoteHet grappige is nu ook nog dat in tegenstelling tot de testkastjes destijds, het me niet zozeer opvalt dat er meer of teveel hoog is in deze stand  


Misschien omdat je in de rechte test kasten een paar graden offaxis luisterde en nu door de afstraling de hoofd-as van de tweeter hoort? Ik ken het karakter van die tweeter; dit zul je filtermatig moeten optimaliseren grotendeels..

Mvgr

Rob_Dingen

Hoi

Mijn mening is dat je de filters niet kunt gebruiken van de testkast omdat de baflle compleet anders is geworden als de test opstelling.
Als ik tegenwoordig een proto bouw maak ik hem exact het zelfde als de eigenlijke versie.
Maar ja met die heren die je nu aan het bouwen bent maak je niet even een proto alhoewel je de baflle wel de zelfde vorm had kunnen geven.
Jullie praten veel over de filters van neil Patel zijn die bekend dan?

Rob

Gydotron

Geloof nu niet dat Niel Patel maar 1 ding ontwerpt, daar heeft hij een team voor. Niel Patel is een rijkeluis kind dat als cadeau van zijn ouders Avalon heeft gekregen. Maar over de filters van Avalon weet ik dat het paralel filters zijn  met steilheden van 18 db.

MVG  Gydotron

Sherwin

Hmm, ik dacht aan 2e orde SERIE filters (bij avalon dus);

Mvgr, Sherwin

blue-eyes

Erg gaaf, eigenlijk geen woorden voor! Groot.........

Maar, weet je nog hoeveel uren je hier hebt in gestoken? Ben benieuwd!

Nog een vraag. Zijn er fabrikanten die nieuwgierig zijn naar je ontwerp, of zelf willen luisteren? Dit zal vast niet onbekend zijn op het net. Zijn er uberhaupt reacties uit de prof. wereld afgezien de mensen die je zelf vraagt?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Arno P


Gydotron

Avalon gebruikt GEEN seriefilters, dat weet ik zeker.Ik was daar nml zelf van overtuigd maar een medewerker van More Music vertelde me dat dit absoluut niet het geval was. Van hem weet ik dat het 18 dB filters zijn en ook parallel filters. Er worden wel wat trukjes uitgevoerd maar die vertelde hij me niet. Ik heb nadien eens een filter gezien op foto en ik denk dat eer een tijdcorrectie in steekt.

MVG Gydotron

Arno P

In elk filter is het tovh meestal een combinatie van serie en parallel geschakelde componenten ???

Gydotron

Ik denk dat je een en ander door mekaar haalt. Bij een parallel fiter heeft elke unit een eigen filter en bij een seriefilter zijn de units in serie met mekaar verbonden en daar tussen is het filter aan gebracht.

Ik hoop dat het wat duidelijker is, misschien dat Doede een schemaatje op het net kan zetten zodat iedereen kan zien wat het verschil is.

MVG Gydotron

Bart_M


Arno P

Het is weer een tijdje geleden, maar je uitleg doet bij mij weer een speakertje zoemen...dankjewel