nieuwe Onkyo 9-kanaals eindversterker PA-MC5500

Started by Marcel_T., February 19, 2010, 11:42:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel_T.

De negen-kanaals PA-MC5500 is het nieuwe topmodel eindversterker van Onkyo. Het 26 kilogram zware apparaat is in staat om per kanaal een vermogen van 220 watt te leveren - en op het maximum van zijn kunnen wordt er ruim 1 kilowatt vermogen verbruikt.



Tegen de trend is is de PA-MC5500 geen digitale, maar een 'gewone' analoge A/B eindversterker.

De negen losse kanalen kun je op veel manieren inzetten. Op de achterzijde heeft Onkyo de aansluitingen gelabeled voor een 9.1 surround opstelling: 'front hoog' danwel 'wide' links en rechts, 'surround achter' links en rechts, 'vóór' links en rechts, en 'center' (de .1 is de subwoofer die normaal gesproken een eigen versterker heeft).
Naast deze configuratie zijn er nog genoeg andere te bedenken: 7.1 met ge-biamped vóór links/rechts, of 5.1 met 2 extra zones, of ...

Techniek en OpbouwOnkyo heeft haar eigen WRAT technologie toegepast - een manier om een hoog vermogen te leveren over een breed frequentiebereik. Verder is er ontwerp geoptimaliseerd voor een zo goed mogelijke geluidskwaliteit met korte signaalpaden, symmetrische voedingen en een volledig discreet opgebouwde eindtrap.

Niet alleen aan het ontwerp, maar ook aan de gebruikte componenten is veel aandacht besteed. Aangepaste condensatoren, grote transistoren, een enorme ringtrafo en een koellichaam dat de complete breedte van de versterker beslaat zijn verwerkt in een zeer stijve behuizing.

Al deze moeite is niet voor niets geweest: de Onkyo PA-MC5500 heeft de THX Ultra2 certificatie meegekregen.



Specificaties:
negen kanaals eindversterker
220 watt per kanaal (aan 6 ohm, 1khz op 1 kanaal)
Frequentiebereik: 5 Hz–100 kHz,
Maximale vervorming (THD) 0,05%, signaal-ruis verhouding 110dB
WRAT (Wide Range Amplifier Technology)
Push-Pull versterker met "Three-Stage Inverted Darlington Circuitry" om vervorming tegen te gaan
Discreet opgebouwd eindtrap
Grote ringtrafo
Twee grote 22.000 µF condensatoren voor de voeding
Vergulde XLR, en volledig messing RCA aansluitingen
THX-Ultra2 gecertificeerd

De prijs van deze 9 kanaals eindversterker ligt zo rond 1700 euro. Onkyo ziet de PA-MC5500 als perfecte compagnon met de PR-SC5507 surround-voorsterker - met ongeveer hetzelfde prijskaartje. Meer informatie is te lezen op de Onkyo website.


Via: http://www.avblog.nl/onkyo-9-kanaals-eindversterker-pa-mc5500/

Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Audia

 :o Mooie tegenhanger van de Marantz combi.
Vraag me af of deze net zo goed klinken  :music: en ook nog goed geprijsd.
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

coned (banned)

De trend is klasse-d versterkers, dit zijn analoog schakelende versterkers. Deze zijn net zoals de klassieke klasse A/B versterker zoals deze Onkyo volledig analoog.

Enkel powerdac`s zijn echte digitale versterkers, deze zijn in de minderheid en zeker geen trend.

De gangbare klasse-d implementaties zoals Hypex UCD, LC Audio ZAP, B&O IcePower, ... zijn allemaal analoge versterkers.

De uitzondering op de regel zijn oa Tripath, Lyngdorf en de nieuwe NAD M2.

Om die reden is het fout te assumeren dat de D in klasse-d voor digitaal staat.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Nooff

Quote from: Audia on February 19, 2010, 13:06:39
:o Mooie tegenhanger van de Marantz combi.
Vraag me af of deze net zo goed klinken  :music: en ook nog goed geprijsd.
De PA-MC5500 is een Marantz MM8003 met 2 extra kanalen en een aantal tweaks  :)

Marcel_T.

Quote from: Nooff on February 25, 2010, 16:26:52
De PA-MC5500 is een Marantz MM8003 met 2 extra kanalen en een aantal tweaks  :)

Bron?   ???
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Nooff

Quote from: Marcel_T. on February 25, 2010, 16:33:35
Bron?   ???
Onkyo vertegenwoordiger  ;)
Zelfde geldt voor de 807 blu-ray speler (=Marantz 7004)

Davey

Het is een beauty om te zien. Ik zou er bijna m'n Crowns voor gaan inruilen.

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Dirc


celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Davey


Darkman

Ik heb net de AV8003 en de MM8003 combi aangeschaft, jawel terug van weggeweest ;) maarre... baal er wel van dat die maar 8 kanalen heeft en ik dus geen 7.1 heb met gebi-ampde fronts.. maar goed, je kunt niet alles hebben , de Marantz Combi heeft zich al ruimschoots bewezen, de onkyo's mogen dat eerst nog doen. Van oudsher is de marantz high-end toch altijd wel ff een tandje hoger dan de Onkyo's en ik verwacht dan ook geen uitzonderingen, maar het grootste verschil zal in de pre/pro zitten, niet in de eindtrappen.

Knowledge is not power, knowledge applied is power.

coned (banned)

Quote from: Darkman on February 26, 2010, 01:28:12
Van oudsher is de marantz high-end toch altijd wel ff een tandje hoger dan de Onkyo's en ik verwacht dan ook geen uitzonderingen, maar het grootste verschil zal in de pre/pro zitten, niet in de eindtrappen.

Heb je beide merken naast mekaar gehoord ?
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Nooff

Quote from: Darkman on February 26, 2010, 01:28:12
Ik heb net de AV8003 en de MM8003 combi aangeschaft, jawel terug van weggeweest ;) maarre... baal er wel van dat die maar 8 kanalen heeft en ik dus geen 7.1 heb met gebi-ampde fronts.. maar goed, je kunt niet alles hebben , de Marantz Combi heeft zich al ruimschoots bewezen, de onkyo's mogen dat eerst nog doen. Van oudsher is de marantz high-end toch altijd wel ff een tandje hoger dan de Onkyo's en ik verwacht dan ook geen uitzonderingen, maar het grootste verschil zal in de pre/pro zitten, niet in de eindtrappen.


Vergeet niet dat de Onkyo van de Onkyo Pro afdeling komt, dat is wel wat anders dan waar de Receivers gemaakt worden. Heel eerlijk gezegd verwacht ik dit keer dat de Onkyo een stapje voor ligt aangezien de AV8003 al wat ouder is en ook zijn beperkingen kent.

Audiofiel

Quote from: Nooff on February 25, 2010, 16:26:52
De PA-MC5500 is een Marantz MM8003 met 2 extra kanalen en een aantal tweaks  :)

Foto's van de binnenkant van beide zou verduidelijking brengen. :)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Davey

Quote from: Audiofiel on February 26, 2010, 13:53:27
Foto's van de binnenkant van beide zou verduidelijking brengen. :)

So true. Ondanks dat ik zeeeeeer tevreden ben met m'n 886 zijn vergelijkingen qua componenten altijd leuk om te zien.

MovieMax

THX voor de tip. Zit ontzettend te twijfelen tussen een Marantz MM-8003, Emotiva XPA-5 of deze eindbak.

Alleen jammer van die THX-Ultra2 certificering. THX betekent tegenwoordig alleen maar dat ze vet gelapt hebben bij George Lucas. En dat berekenen ze natuurlijk door aan de koper.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Audia

Quote from: MovieMax on March  1, 2010, 22:58:44
THX voor de tip. Zit ontzettend te twijfelen tussen een Marantz MM-8003, Emotiva XPA-5 of deze eindbak.

Alleen jammer van die THX-Ultra2 certificering. THX betekent tegenwoordig alleen maar dat ze vet gelapt hebben bij George Lucas. En dat berekenen ze natuurlijk door aan de koper.

Gezien het prijsverschil zou ik dan toch voor de Emotiva gaan.
Wel even wachten op de ervaringen van de nieuwe bezitters  8)
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

MovieMax

Ja, er komt half maart schijnbaar een M&G van Emotiva volgelingen. Stay tuned.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Robbert54

Quote from: MovieMax on March  1, 2010, 23:56:47
Ja, er komt half maart schijnbaar een M&G van Emotiva volgelingen. Stay tuned.
haha! klinkt als een nieuwe scientology sekte!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Lynxxx

Quote from: MovieMax on March  1, 2010, 22:58:44
THX voor de tip. Zit ontzettend te twijfelen tussen een Marantz MM-8003, Emotiva XPA-5 of deze eindbak.

Alleen jammer van die THX-Ultra2 certificering. THX betekent tegenwoordig alleen maar dat ze vet gelapt hebben bij George Lucas. En dat berekenen ze natuurlijk door aan de koper.

Euh, THX Ultra2 betekent niet "alleen maar dat ze gelapt hebben". Dat zegt wel degelijk ook iets over de specificaties. Je moet inderdaad betalen voor certificering, maar je moet m wel halen :) Nu kun je discussieren dat er zat apparaten zijn die die specs overstijgen natuurlijk, maar het "betaalde plaatje" is een vrij simpele indicator voor de toepassingsgebieden en "minimale" capaciteit van de apparatuur. Of dat meerwaarde heeft voor een apparaat dat al in deze prijsklasse zit. Mwah, who knows. Voor eindversterkers is het allemaal niet zo spectaculair vind ik zelf. Voor receivers is het een interessantere spec omdat het namelijk ook iets zegt over de aanwezigheid van speaker array configs etc.


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Kjelt

Quote from: Lynxxx on March  2, 2010, 09:00:50
Euh, THX Ultra2 betekent niet "alleen maar dat ze gelapt hebben". Dat zegt wel degelijk ook iets over de specificaties.
Zie het Lexicon BD speler debacle van enkele maanden terug, ze hadden de speler gewoon het THX U2 label gegeven met de permissie van THX en toen bleek dat hij niet eens voldeed aan de specs. Toen moesten ze het heel snel weer intrekken. Dan vraag ik mij serieus af hoe degelijk die THX keuring wel niet is. Zeker met de time to market deadlines van vandaag de dag denk ik dat er heel wat oogjes worden toegeknepen  ;)

Wat deze eindversterker betreft, ik vind het nogal magertjes. 1kW max vermogen over 9 kanalen dat is dus 111W max per kanaal volcontinu en de genoemde 220W @6ohm is dus ongeveer 165W max @8 ohm.

Persoonlijk vind ik dat een pre/pro van 2500 euro wel wat beters erachter mag hebben hangen  ;) maar dat hangt natuurlijk helemaal van de luidsprekers en de overige setup van de gebruiker af, ken genoeg mensen met top front speakers en melkpakjes van rear en sub, tja dan heb je hier genoeg power aan, alleen zou ik dan een 2 of 3 kanaals topversterker voor de fronts gebruiken  ;D

clockwork

Quote from: MovieMax on March  1, 2010, 23:56:47
Ja, er komt half maart schijnbaar een M&G van Emotiva volgelingen. Stay tuned.

LOL! Jullie bedoelen toch niet die 'M&G' bij mij zal plaatsvinden? Volgens mij komen er alleen een paar (drie of vier) mensen even luisteren naar mijn nieuwe XPA-5.  ;D
Om het een bijeenkomst van emotiva volgelingen te noemen lijkt me een wat groot woord.  :lookaround:


Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Nooff

Quote from: Kjelt on March  2, 2010, 10:34:40
Persoonlijk vind ik dat een pre/pro van 2500 euro wel wat beters erachter mag hebben hangen  ;)

Hij kost officiëel €1699  ;)

Davey