Old high-end kijker zoekt nieuwe (grote Plasma) liefde

Started by Ghia, February 17, 2010, 12:45:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

Heb je ze toen laten bezorgen (waren er toch twee)?

marz01

Quote from: donaldk on February 19, 2010, 20:03:26
Heb je ze toen laten bezorgen (waren er toch twee)?
nee, opel astra station van een vriend gingen ze liggend in.
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

gastje13


Ghia

@ marz01

Dat is zeker een heel erg koopje (geen showmodelletje?)  :huh2: , ben bijna 120 Euro meer kwijt + 50 Euro transport ...

Bij ons doet de 50C bij MMarkt 788 Euro, dan nog 22 Eu verz.kosten (plasma's mogen eigenlijk niet plat vervoerd worden, welke schade dat evt. geeft, geen idee??).

788 voor 50C - 19% BTW (of 16%) =/=  599  (en dan heb je dus nog niet eens dé 50X versie)  :notify:

Kon toen een C showmodelletje bij MM meenemen voor 718 Eu ...

Je hebt een heel erg koopje dus ...  :worship:


@ gastje13

Morgen wordt ie geleverd ...  :pompom: :pompom:

Ghia

TRiiiiiinggggg

Lekker vroeg stond de vrachtwagen voor de deur ...  ;D

De doos zag er niet al te best meer uit en was nat aan de onderkant ...  :blush:

Maar goed, de doos hang ik ook niet aan de wand. Na uitpakken bleek dat de kans groot is geweest dat dit niet de eerste keer is dat de TV uit de doos komt, maar aan de TV was verder niets te zien.

Bijna de hele dag bezig geweest om de boel op te hangen. Moest eerst een constructie maken mbv twee grote tuin schranieren om de boel te kunnen monteren.
(Kon mooi alle spulletjes bij de Praxis halen, ook de highend audio bekabeling ...  :music:)

Mijn Grundig stond nml. in een inbouwkast en daar past de 50C10 natuurlijk niet in ...  :devil:

Aan de linkerkant heb ik nog de inbouwkast met deur en aan de rechterkant de ´rug´ van de kast van de naastliggende slaapkamer. Die muur is van 7cm cementpulp gemaakt, dus dat betekend dat je ook niet zo maar even plugjes er in kan jensen.
Eerst de scharnierplaten aan het Plasmaatje verbonden met een kruisconstructie, toen de draagplaatjes gemaakt en de scharnierpennen aan de wand gemonteerd en vervolgens de boel opgehangen en de coax en de HDMI van de Woxter erin.
Ben denk ik één van de eerste met een ´Plasmadeur´...  8)

Mooi op tijd, want de kids kwamen al thuis, die vonden het beeld net zo prachtig als Papa, dus dat zat snor, Moeders hat wat moeite ...  :tongue2:
Het analoge beeld zag er zelfs al mooi uit, wel wat onrustiger en waziger als mijn oude CRT, maar met een hoger contrast, wat ik dus een zelfde cijfer zou geven.
Het materiaal via de Woxter was gewoonweg fantastisch, zolang de bitrate niet te laag wordt.
Bij een 720P film, vraag je je wel af hoeveel scherper het nog kan worden, je neigt dan naar een ´verscherpings´verslaving, nu gelukkig wel wetende dat scherper (voor mij) het beeld onnatuurlijker en niet beter of mooier maakt.

De grootte van het scherm is geen groot probleem, het beeld is voor mij perfect genoeg, wel zullen mijn ogen nog even moeten wennen om al die informatie te verwerken (we zullen zien).
Mijn kinderen vonden het zo prachtig dat ze een 1,5 uur later zijn gaan slapen, ik kreeg ze er gewoon niet voor weg.
Dus kritisch heb ik nog niet echt een film kunnen kijken, voor de analoge gewone tv signalen zijn de beelden wel wat aan de grote kant, wat wat onrustig kan overkomen, maar er zit een 4..3 knop op, die het beeld kleiner maakt.
Voor film is het gewoon genieten.

Ik ga de rest van het spul aansluiten en een weekje proefdraaien  :popcorn: en kijken hoe ik er dan tegenaan kijk ...  :satisfied: ...  ;)


Sjaudio


gastje13

Mooi dat het er allemaal fraai uitziet :)
gewone dvd´s, 576I, ook nog een beetje scherp enzo?

HD 720P is al heel mooi inderdaad, 1080p zal nog iets beter zijn op een full-HD maar een groot verschil zal dit niet zijn.

Nog een vraagje, is er niet al te veel PWM-noise? Ik kan me herrinneren van de G10 dat deze daar meer last van had dan de HDready's

Waarschijnlijk kom ik binnen afzienbare tijd in een zelfde situatie, en dan neem ik waarschijnlijk een P37X20, deze tv's zijn gewoon ideaal tijdens de overstap naar HD :)

marz01

de 50x10 was nieuw 749 bij de MM te rotterdam, met de btw dagen heb ik 2 stuks meegenomen voor 595 per stuk, en een tank benzine ;D
(10 stuks in magazijn groningenMM)

Plasma's komen ook liggend op pallet magazijn in/uit, kans op glasbreuk blijft aanwezig.
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

Ghia

@ gastje

Gisteren Aliens zitten kijken, gewoonweg HomeBios ... :-)

Gewoon strak beeld.
Wel valt het verschil op van de datastreaming van de DVD, de ene scene is wat strakker dan de andere, dit valt nu extra op.

Het is weer helemaal 'nieuw' film kijken, al die details 'naast' het plaatje vallen nu ook op.
Eén van die soldaten heeft een text op z'n jacket, was me eerst nooit opgevallen.
Ook het bekijken van de details van de 'rand'apparatuur in de film geeft een extra dimensie.

Gewoon top, één tekortkoming heeft de plasma wel, snelle beelden worden niet zo snel en scherp weergegeven, een gedeelte wordt wel goedgemaakt door het contrast.
Maar een CRT blijft daar beter in.

Als je er goed op gaat letten, wil je wel naar meer Hz-en, als je dat kan lezen als refreshrate, dan begrijp ik de 600Hz techniek nu wel, maar vraag me wel af hoe goed de prossesoren zijn die dat moeten berekenen.
Zgn scherpte ten koste van extra 'rekenruis'schiet ook niet op.

Cars op 720p is gewoon perfect.

Kabel geeft niet zo'n denderend beeld, ook niet met 50Hz, het is te doen (neemt niet weg, dat het beeld nu 2x zo groot is :-)  )
Satjesignaal moet ik nog zien.

LaagSD signaal geeft wel wat ruisig beeld, maar wat je bedoelt met PWM-noise, is me niet echt opgevallen.

50" is voor films precies goed, voor gewone TV iets aan de grote kant.

Voor mij op dit moment een perfect apparaat ....


@Marz

Geluksvogeltje ...  :baaa:

Kijk jij nu stereo ....




Foto's zijn mogelijk, weet iemand nog een goed cameraatje voor weinig ;-)


Gr.


gastje13

De bewegingsonscherpte die je ziet kan komen door de 100hz zoals je zelf al aangaf. Ik geloof dat 100hz hier op de zelfde manier gemaakt wordt als dat indertijd in een CRT ging, en dat gaf zo goed als altijd een hoop ellende. Nu zal dit ongetwijfeld beter zijn maar idd nog niet perfect.
Mogelijk dat dit wel uit te zetten is via game mode of dergelijke. Ben niet heel bekend hiermee.

720P blijft wel mooi scherp bij beweging?

600HZ heeft deze overgens niet, dat werkt ook heel anders dan het gewone 100hz.

Ghia

Hoi,

De 100Hz kan uitgezet worden, maar geeft weinig soelaas de technieken zijn gewoon te verschillend.
Zat een woonprogramma te kijken en heb hem toen op 50Hz gezet, als ze dan een rondvieuw gaven, was er niets meer te zien.
Met 100Hz ging dat stukken beter, dit is dus ook niet meer te vergelijken met 50 en 100 Hz op een CRT.

720p (Cars) vind ik een mooi beeld geven, ook met snelle bewegingen, 'Le Grand Blue' ga ik op 720 as kijken.

Heb gisteren Coyote Ugly gezien via Sat, vond ik een prima beeld. Via analoog is het beeld net niet scherp genoeg en gaat irriteren, met Sat krijg je net die scherpte die nodig is voor een mooi kijkwaardig beeld.
Dan heb ik nog een oude Sat via scart, met HDMI moet dat dus nog beter worden.
Heb ook nog eentje staan die qualitatief beter beeld geeft, probeer ik ook nog even ...

Ga van de week een Imax documantaire proberen ....

Tot dusver een prima vervanger van mijn CRTtje, voor de slechtere signalen is de tijd 'achteruit' gegaan en irriteert het beeld snel, maar man óh man als het signaal de min. waarde heeft, dan knalt het van het scherm.
Voor mij kunnen ze dan nog één ding verbeteren en dat is de 'snelheid' van een crt.

Ghia

Ha,

Zag dit stukje voorbij komen. ;D

Nou, zeker goede koop.
12 jaar later en nog steeds vol in de inzet.
Panasonic ....  :worship: :pompom: :nopompom: :pompom: :nopompom: :inlove:


Dura

Ik heb er ook nog steeds eentje waar ik helemaal tevreden mee ben. Pas als ie sneuvelt ga ik een nieuwe kopen, OLED dan.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Kerre

Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

ppeter

Een kleine twee jaar geleden hadden wij ook nog een (Panasonic GT30) Plasma 46 inch, ondertussen is die 10 jaar en speelt die nog altijd bij vrienden naar tevredenheid. Wij hebben na de beeldbuis nooit een LCD gehad, want vonden dit echt slecht beeld. Daarom hebben wij steeds voor Plasma (Panasonic) gekozen, dit vonden wij steeds een super mooi en natuurlijk beeld.

Ondertussen dus een OLED en een maatje groter, en met die 4K (UHD - HDR) beelden, is het toch wel een mooie evolutie en een beeldkwaliteit om van te snoepen! 😎👌

Edit: de 1ste foto is Plasma en 2de OLED
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Ghia

LCD heeft mij ook nooit kunnen bekoren.
Het leven na Plasma wordt dan OLED?

Soms denk ik wel eens kijkende naar die mooie plaat;
"Stel dat je er een dag niet meer bent!"
:unsure: :crazy:

donaldk

Quote from: Ghia on August 21, 2022, 15:56:52
Ha,

Zag dit stukje voorbij komen. ;D

Nou, zeker goede koop.
12 jaar later en nog steeds vol in de inzet.
Panasonic ....  :worship: :pompom: :nopompom: :pompom: :nopompom: :inlove:

De XGA uit de laatste 60 serie hier heeft helaas al enkele jaren een very dirty screen.

ppeter

Quote from: Ghia on August 24, 2022, 15:08:09
LCD heeft mij ook nooit kunnen bekoren.
Het leven na Plasma wordt dan OLED?

Soms denk ik wel eens kijkende naar die mooie plaat;
"Stel dat je er een dag niet meer bent!"
:unsure: :crazy:
De Plasma was 8 jaar en werkte nog perfect en kon waarschijnlijk nog wel jaartjes mee.
Maar de jaren tikken voorbij en ik word er ook niet jonger op! En omdat ik toch graag een maatje groter wou, heb ik besloten om reeds de stap te zetten naar OLED en ondertussen kan ik er lekker van genieten. 😎
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Dura

Hoe is de overstap qua beeld? Ik lees af en toe dat OLEDdatzelfde zuivere in de kleuren heeft als plasma, maar met meer helderheid. Maar plasma heeft dan weer dat warme in de kleuren.
Ervaren jullie dat ook zo? Want ooit moet ik ook over en de mening van plasma kijkers telt voor mij dan het meeste, verwante smaken.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

GH

Ik kijk regelmatig naar beide..... maar OLED heeft plasma toch echt al een tijdje ingehaald hoor :-).

Ghia

Na horen zeggen slijten de Plasmabuisjes nu eenmaal.
Je moet hem steeds helderder zetten voor een mooi beeld.
Aangezien ik de Plasma altijd in een donkere ruimte heb gehad,
gaat dat proces langzamer.
Qua scherpte gaat ie nog goed mee en met 4K kan ik (nog) niet zoveel.
Maar als de uitzendingen in kwaliteit gaan toenemen, tja.

Nu zit ik weer een beetje met het HD probleem van vroeger.
Veel verkooppraat.
Wat moet je immers met een 8K tv?
4k is al veel meer dan dat veel afspeelapparaten aankunnen.
Daarbij, hoeveel pixeldichtheid kunnen je ogen dan nog onderscheiden.

Enfin, ik hoop dat ie nog een paar jaartjes meegaat.

Mediator

Ik vind het nadeel van plasma momenteel het energie verbruik. De mijne was 400 watt per uur. Een grotere OLED verbruikt nu net 100 watt. Omdat ik ook verstapte naar buizen en die set er nog eens zo'n kilowatt bovenop zette voor geluid kwam ik op een wel heel fors gebruik. Verder produceert plasma wat warmte en OLED bijna niet. Om alles een beetje koel te houden in de zomer was ook een klein nadeel. Uiteindelijk een jaar terug overgestapt om OLED en geen spijt van gehad. Ook het geluid van de oled Tv is alleszins acceptabel. Dat was vroeger met LED ook wel vaak anders

ldj

Leuk om zo'n oude post weer nieuw leven in te blazen.... Lees met veel interesse mee want denk dat mijn Panasonic plasma 50VT60 langzaam aan ook aan vervanging toe is...... (ook al is het alleen maar als je naar het verbruik kijkt.....). Ben vandaag eens drie standaard winkels afgeweest (Media Markt, BCC en HelloTV) om naar de nieuwe QD OLED te kijken en hoopte deze te vergelijken met de nieuwe Panasonic LZW2004. Tot mijn grote verbazing hadden ze geen van alle meer iets van Panasonic staan..... terwijl de testen volgens mij nog steeds prima zijn. Vergeleken met de plasma is de Samsung QD OLED gelijk afgevallen, de Sony was al beter maar vergeleken met het topmodel gewone OLED van Sony zou ik eerder daar voor gaan. LG G2 is nu ook opeens een optie....
Maar toch eerst nog naar een echte winkel waar ik wel de Panasonic kan zien of denken jullie dat het geen toegevoegde waarde zal hebben??

Ghia

Panasonic had toen behoorlijk ingezet op plasma.
Ik weet dus niet of ze de (nieuwe techniek) schermen nu zelf maken of nog
steeds inkopen.
De markt wordt overheerst door 2-3 spelers.

Samsung is voor mij voorlopig no-go, teveel problemen gehad met ander
spul van hun.
Sony en LG zou ik zelf ook eventueel zien zitten voor een opvolger.

Maar beeld is in the eye of the beholder, net als audio een problematisch
test gebeuren. Maar puur technische tests geven een basis idee.
Succes met de speurtocht op het www.
Hoor graag wat het geworden is ;-)


kermy

Hier vorig jaar met de verhuizing naar een grotere woning besloten om onze perfect functionerende 50 inch Panasonic plasma weg te doen. De tv was 14 jaar oud, en buiten een reparatie na slechts enkele maanden gebruik is er nooit meer aan gesleuteld.

De nieuwe 77 inch Sony Oled laat zien dat de tijden verandert zijn, maar soms mis ik nog wel eens dat vloeiende beeld van de plasma, of misschien verbeeld ik me dat wel.


Met vriendelijke groet,

Kermy