Budget zelfbouw subwoofer

Started by XtrmB, February 16, 2010, 12:02:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

XtrmB

Beste leden,

Na heel erg veel gelezen te hebben op dit forum en natuurlijk de andere bekende forums ben ik van het idee afgestapt om een subwoofer te kopen in de winkel. Het topic van Teun en Frank heeft mij erg aangestoken om zelf een subwoofer te gaan bouwen maar wel met een stukje minder budget. Nu is dit niet het eerste topic wat hierover gaat en zal bij veel mensen de gedachte opwekken "ohw niet weer een". Aangezien ik niet iemand zn topic wil kapen open ik een nieuwe. Nu dan even wat concrete informatie.

De bedoeling is om een leuke en vooral mooie subwoofer te gaan bouwen. Dat laatste zal ik zelf in de hand hebben maar zoals iedereen wil ik het meeste kwaliteit voor mijn geld. Over de kwaliteit kan ik weinig zeggen van de losse componenten dus dat wil ik hier graag vragen. Verder is het de bedoeling dat topic een beetje hetzelfde wordt, qua opbouw en informatie (foto's) als Teun en Frank zijn topic.

Ik ben tijdens mijn zoektocht naar een kant en klare subwoofer veel gaan luisteren. De meeste subwoofers die ik goed vond klinken lagen rond de 400 euro. De eerste vraag is dan ook, kan ik voor de helft dezelfde kwaliteit bereiken? De subwoofers die mijzelf aanspraken waren:
- Jamo sub550
- Kef C4
- Rel Quake

Veel meer leuks was er niet in het assortiment van de verschillende winkels hier in de buurt. Goed, nu even waar het om gaat. De bedoeling is voor ongeveer 200 a 300 euro een kwalitatief (relatief gezien vanwege het budget) leuke subwoofer de bouwen. Ik woon niet super groot en heb boven nog buren zitten. Niet dat die erg lastig zijn maar er is geen slechte verstandhouding en dat wou ik graag zo houden.

Ik ben druk bezig met WinISD maar loop daar tegen problemen aan als ik drivers wil toevoegen. Als de auto-calculate functie aanstaat krijg ik fout meldingen van Q parameters. Ook de parameters die ik vond op internet waren soms nogal verschillend. Hier ben ik dus nog even mee aan het stoeien. Hints en Tips natuurlijk welkom dan kan ik hier mooie grafieken plaatsen.

Over de toe te passen drivers ben ik nog niet helemaal uit, vandaar dat ik hier ook even post over wat aanbevelingen die passen bij mijn wensen qua geluid. De bedoeling is om een diepe bass te krijgen en niet de korte harde knallen. Het beste te vergelijken met bass tonen uit hip-hop muziek aangezien ik dat het meeste luister. Ook voor films gaat deze sub erg veel gebruikt worden. Ik weet  niet of deze 2 smaken samen gaan in het bouwen van 1 subwoofer. Als ik mijzelf goed heb ingelezen dan kom ik uit op een BR kast. Het ontwerp van de subwoofer staat nog niet vast maar ik heb wel 2 voorkeuren. De eerste is gebaseerd op het ontwerp van Frank (niet boos worden ;)) Franks Topic en de tweede lijkt op de Cinema sub 6 van Speakerland.. http://www.speakerland.nl/paginas/luidsprekers.php/subwoofer-sub-6-mkii#more60 Ik weet dus niet of het mogelijk is 2 drivers in 1 kast te maken of dit perse een passieve moet zijn. Uiteraard kan er een scheidingswand in de kast komen te staan.

Voor de drivers weet ik nog niet goed welke ik moet nemen. In de meeste topics voor budget subwoofers zijn de volgende vaak aangeraden.
- Mivoc AW3000
- Mivoc AWM124
- Mivoc XAW210C
- Peerless SLS series

Het aanbod van budget woofers vind ik nogal beperkt maar de Mivoc lijkt het beste naar voren te komen. Het is vaker gevraagd maar heb nog nergens een duidelijk antwoord kunnen vinden. In het topic van Teun is wel degelijk bewezen dat car-audio prima presteert in een huiselijke omgeving. Het aanbod van woofers in het car-audio segment is ook vele malen groter en wil dat niet buiten beschouwing houden. Vraag 2 is dan ook in hoeverre zijn car woofers toepasbaar in de huiselijke omgeving. Ik heb een aantal leuke drivers gezien voor weinig geld, hierbij moet je denken aan enkele JBL's zoals de GT5-12, GTO1214 of de Hifonics H12D4 en zo zijn er nog tal van drivers die in de juiste prijsklasse vallen.

De sub versterker wordt waarschijnlijk een hypex 1.2 of een van conrad.nl De bedoeling is om 2 drivers in parallel aan te sluiten om zo de weerstand te verlagen. Wel heb ik het een en het andere gelezen dat het vermogen dat wel hoger komt te liggen. De vraag is eigenlijk, is het beter 1 driver te nemen in combinatie met de genoemde versterker of 2 in parallel. Zoals ik al zei woon ik niet super groot, de woonkamer is ongeveer 30 m2. Wat raden de kenners mij aan?
Voor het maximale vermogen (RMS) kom ik ongeveer op 500 watt uit met 2 drivers. Na een beetje zoeken zeggen de meeste dat je ook 500W RMS vermogen uit je versterker moet hebben maar mijn gevoel zegt dat dit wel zwaar overdreven is. Ik dacht zelf dat ongeveer 1/3 genoeg moet zijn dus ongeveer 150W RMS uit de versterker. Krijg ik met dit vermogen nog genoeg uit mijn drivers?

Ik zal in de loop van de dag nog wat winISD grafieken toe te voegen als ik er uit kom met de parameters.

Hopelijk is dit niet het weer zoveelste subwoofer zelfbouw topic die ergernissen veroozaakt  :unsure:   :P

Grafiek van 2x JBL GT5-12 open en closed
[img=150,100]http://img535.imageshack.us/img535/776/grafiekgdopenclosed2jbl.th.jpg[/img]


edits: Grafieken en tekst gewijzigd
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

sphere

Het is moeilijk om budget subs te maken voor een nog lagere prijs, en dan rekenen we de afwerking niet mee. Tenzij je het van afval MDF kan maken, en al het gereedschap al hebt om een subkast te fabriceren, zou ik er neit aan beginnen. Wat veel eenvoudiger is, is om het budget van een goedkope sub te besteden aan componenten, om jezelf zo een sub kado te doen van een veel hogere prijsklasse.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

PaulSQ

- hoe groot mag het geheel worden?
- wat zijn je verwachtingen?

€200,- is erg weinig, kies dan zeker voor 1 driver, versterking is de grootste kostenpost

Een nette versterker zou bijvoorbeeld een reckhorn a402 oid zijn, das een goed uitgangspunt => je subwoofer wordt dan wel gelijk een stuk beter dan genoemde exemplaren.

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

XtrmB

#3
Sorry maar dat kan ik heel even niet volgen.

Quote from: sphere on February 16, 2010, 17:43:20
Het is moeilijk om budget subs te maken voor een nog lagere prijs, en dan rekenen we de afwerking niet mee. Tenzij je het van afval MDF kan maken, en al het gereedschap al hebt om een subkast te fabriceren, zou ik er neit aan beginnen. Wat veel eenvoudiger is, is om het budget van een goedkope sub te besteden aan componenten, om jezelf zo een sub kado te doen van een veel hogere prijsklasse.

De bedoeling is om een sub te bouwen voor HT. Ik kwam met de vergelijking van 400 euro subwoofers om een idee te krijgen welke kwaliteit ik kan verwachten voor een 200 a 300 euro. 400 euro vind ik niet bepaald budget in mijn ogen maar dat kan verschillen per persoon. Het gereedschap heeft iedereen denk ik wel in huis liggen namelijk lijm, lijmklemmen, decoupeerzaag en een bovenfrees.

Als het goed is kan je uit mijn verhaal toch opmaken dat ik het geld aan componenten ga uitgeven of heb ik het heel verkeerd geschreven.

Quote from: PaulSQ on February 16, 2010, 18:58:04
- hoe groot mag het geheel worden?
- wat zijn je verwachtingen?

€200,- is erg weinig, kies dan zeker voor 1 driver, versterking is de grootste kostenpost

Een nette versterker zou bijvoorbeeld een reckhorn a402 oid zijn, das een goed uitgangspunt => je subwoofer wordt dan wel gelijk een stuk beter dan genoemde exemplaren.



De enige beperking tot de afmetingen is de diepte en dat is 400mm

Mijn verwachtingen liggen niet gigantisch hoog. Zelf ben ik een van de goedkopere HK setjes gewend. Maar de subs die ik geluisterd heb zou ik wel willen evenaren.

Wat betreft het budget, dat is al wat naar boven gesteld tussen de 250 en 300 euro. Ik zat zelf te denken aan een Hypex HS1.2 of 2.0 (2ehands of ebay) met een driver rond de 100 a 150 euro. Het budget is zonder MDF en afwerking

De versterker die je noemt is extern, ik zou graag een plate amp willen.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

jslaman

Ik zou zeggen koop dit setje http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97593.0 Kun je voor een klein prijsje een supersub maken. Zeker stukken beter dan de subs die je in je startpost hebt genoemd.

XtrmB

Ik kan weinig vinden over SVS. De amp is trouwens wel aantrekkelijk.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

jslaman

Ik denk dat de woofer ook erg aantrekkelijk is. Voor die €25 extra is het zonde om hem te laten liggen. SVS gebruikt absoluut geen slechte woofers, het is echter wel handig de parameters te achterhalen om in winisd in te voeren.

XtrmB

#7
Ik kwam nog een super aanbieding tegen op ebay. Voor 100 pond een XLS 10 met PR dus das niet duur. Nog even in afwachting van reactie.

Ben nog wat andere leuke sites tegen gekomen en het volgende rijtje zijn de nieuwe kanshebbers

- Peersles XXLS12
- Dayton SD315-88
- Dayton SD385-8
- Fountek FW300
- Seas CA26RE4X
- Mivoc AW3000
- Mivoc AWM124
- Mivoc XAW310C
- Dayton RSS390HF-4

Genoeg keuze in ieder geval. De aanbieding hier zie ik ook nog wel zitten maar ik twijfel toch een beetje aan die SVS woofer. 3e hands voor 25 euro..  :unsure: Nu even wachten op het bericht van de XLS10

Dan sta ik voor de keuze of het een XLS10 met PR wordt of een Dayton RSS390HF  :omg:
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

jslaman

Quoteik twijfel toch een beetje aan die SVS woofer. 3e hands voor 25 euro..  :unsure: N

Je wilde toch een budget sub bouwen ;) Volgens mij gaat het om de 12.1 driver van SVS, hier zijn vast de specs wel van te vinden.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

B@rt

kijk eens naar de sub 4 van speakerland denk dat zoiets bedoeld kwa budget

sphere

In je OP staat dat je een "mooie" sub wil bouwen. In mijn ogen betekent dat aandacht besteden aan de afwerking. Nou heb je natuurlijk mooi en mooi, maar onderschat deze post niet.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

XtrmB

Quote from: jslaman on February 16, 2010, 20:31:19
Je wilde toch een budget sub bouwen ;) Volgens mij gaat het om de 12.1 driver van SVS, hier zijn vast de specs wel van te vinden.

Je hebt budget en cheapy. Voor 25 euro verwacht ik dan ook echt niet veel. Ik zal de specs eens proberen te achterhalen en kijken wat dit doet in winISD.

Quote from: dre73 on February 16, 2010, 20:43:59
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=9969&view=unread#unread

Hier ga ik ook zeker even naar kijken. Op veel amerikaanse websites zie je dit merk nog wel eens voorbij komen.

Quote from: B@rt on February 16, 2010, 20:52:58
kijk eens naar de sub 4 van speakerland denk dat zoiets bedoeld kwa budget

Dit is qua budget inderdaad in de richting maar qua look absoluut niet. Voor een 150 euro kan je al een leuke driver in huis hebben en dan nog een keer 150 voor de amp. Als we wat beter zoeken moet het iets goedkoper kunnen. Hout en afwerking reken ik niet mee met het budget.

Quote from: sphere on February 16, 2010, 21:57:57
In je OP staat dat je een "mooie" sub wil bouwen. In mijn ogen betekent dat aandacht besteden aan de afwerking. Nou heb je natuurlijk mooi en mooi, maar onderschat deze post niet.

Er gaat zeker veel aandacht besteed worden aan de afwerking (vrouw in huis dusja). Qua afwerking wordt waarschijnlijk gedacht aan hoogglans/parelmoer spuiten (in de spuitkabine uiteraard)

Nu nog even verder opzoek naar de driver. Ik zoek me een ongeluk met specs zoeken en invoeren in winISD  :blink:
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

PaulSQ

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

XtrmB

#14
Quote from: PaulSQ on February 16, 2010, 22:56:26
niet handig, das 8 ohm...

Daar heb ik ook wat over gelezen. Toch schijnt het zo te zijn dat het veel uitmaakt mits de impedantie (ingang) van de speakers hoger ligt dan de impedantie van de versterker. Als ik tenminste even snel google op dit gegeven

Zijn er nog lovende woorden over P-audio en Monacor?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

PaulSQ

Dat klopt wel, alleen levert de versterker dan minder vermogen, lees de specs van de eerder genoemde hypex ds2.0 maar eens na....

Om een RSS390 tot zijn recht te laten komen moet je wel een hypex ds4.0 aanschaffen, zorg dus dat de driver in balans is met de versterker...

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

XtrmB

#16
Ok die valt dus ook af, bedankt voor de tip. Alle daytons zitten op 8ohm die ik had geselecteerd en het geld is er niet op een Hypex 4.0 aan te schaffen. Wel jammer, ik kon die voor wat minder krijgen. Niet getreurd de zoektocht gaat verder.

Over de SVS valt niets te vinden. Heb al rond gekeken maar meerdere mensen bevestigen dat SVS geen t/s paramters vrijgeeft.

Nu ben ik dus de conrad versterker tegengekomen. Zelf neem ik aan dat deze kwalitatief wat minder is dan de hypex maar op 8ohm levert deze nog een 150W dus meer dan voldoende voor een Dayton dus die zijn ook weer in de race.

En dan denken dat je niet genoeg keuze zou hebben :p

Hier nog de grafieken van de Seas, fountek en dayton tegen elkaar uitgezet. De fountek heeft wel een hele gare group delay dus valt af. De seas heeft wel een flink kast nodig (gesloten dan)
Function:


Group delay:


HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

#17
Kleine update

Ik heb een selectie gemaakt van enkele drivers waar ik een goed gevoel bij heb gekregen door het vele zoeken, simuleren en bekijken. Naast dat komt er ook nog een 2e en 3e budget DIY project aan maar daarover later meer. De prijzen zijn ook wat gedaald mede door de aankomende projecten. Ondanks dat de meeste zullen zeggen dat je beter wat meer geld uit kan uitgeven denk ik niet dat ik er op achteruit kan gaan met mijn huidige 5.1 set (phillips t.w.v. 250 euro inclusief dvd-speler). Desondanks hoop ik toch nog op wat tips, tricks en aanbevelingen.

De volgende drivers hebben op dit moment mijn voorkeur.

- Seas CA26RFX (eventueel met PR)



- Peerless SLS 315


- Mivoc AWM 124


- Dayton SD315-88 met SD315PR


HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Hey XtrmB,


Leuk projectje om een budget sub te bouwen!

Even een vraagje over je simulaties:
Waarom hebben je kasten een volume van 100 en 150 liter i.p.v. een volume berekend naar een geoptimaliseerde Qtc (0.707)?

Wat betreft de "gare" group delay van de Foutek: Delay's onder de 10ms hoef je niet zo bang voor te zijn...
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

Hey,

Thanks. Ik probeer voor de kleine portemonnee een leuk 5.1 set te maken en ben begonnen met de sub aangezien mijn nieuwe versterker een actieve nodig heeft. Vandaar dat ik op dit idee ben gekomen. De meeste budget subwoofers die mensen bouwen houden naar een aantal post al op en hoop met dit topic te laten zien dat je best een degelijke sub kan bouwen voor hetzelfde geld als dat je een jamo sub 250 kan kopen. Uiteraard moet je het leuk vinden om te doen en kunnen. Daarnaast krijg je best wat reacties waar wordt aangeraden om wat meer geld uit te geven voor drivers en dat je brak geluid krijgt met mindere drivers. Ik heb mijn phillips sub uit elkaar gehaald en dat is echt om te huilen. Dus zelfs met heel weinig kan het beter dan dat dus dat is het uitgangspunt.

Wat betreft de simulaties, ik heb eerst wat gespeeld met winISD en ben er nu achter hoe alles een beetje werkt. Morgen komen dan ook de simulaties van de door mij geselecteerde drivers en vanuit daar probeer ik een keuze te maken. Vooralsnog heeft de Dayton met passieve radiator de voorkeur vanwege de prijs en looks (uiteindelijk)
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

mr TC

Hoi XtrmB,

Omdat jij niet terugschrikt van een driver uit de car-audio heb ik nog een paar opties voor je:

http://www.pijlaudio.nl/Webwinkel-Category-177446/30cm-12inch.html

De eerste 2 zijn niet echt prijzig en zowel Ground zero als MTX
(denk maar aan de Jackhammer  ;D

http://www.mtx.com/caraudio/products/subwoofers/jackHammer.cfm)

zijn geen gekke subwoofers, ik zou dan wel voor een gesloten kast gaan, minder materiaal dus ook minder afwerk kosten.

Succes Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

XtrmB

Hey Teun,

Top project heb je gedaan met de black pearl. Ik was meteen verkocht  :laugh:

Nee in eerste instantie leek mij het ook wel een goede keuze maar op GoT werd me het toch afgeraden. De GZ en de MTX zijn niet te vergelijken met het kaliber woofer die jij hebt gebruikt. Denk je dat er een kwaliteitsverschil zou zitten in een car driver van 60 euro of een home driver van 60 euro?

Groet Cal
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

squallgage

Ik ga over een maand zelf ook een Subwoofer maken,
ik heb hier gekeken voor drivers. veel keuze , mooie prijzen ook.

http://www.europe-audio.nl/intro.asp

Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

XtrmB

#23
Lijkt me ook een van de meest voor de hand liggende sites ;) verder natuurlijk nog

Speakerstore

Speaker & Co

Speakerland

Hier de grafieken maar ik ben niet er nog helemaal achter waar ik bij de group delay op moet letten? Onder de 10ms is goed? Hier zit een rare up-down in maar is dat erg?
Dayton + PR

Function


Group Delay

Peerless SLS 315

Function


Group delay

Mivoc AWM 124

Function


Group Delay

Seas H1305

Function


Group Delay
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Is er een reden waarom je alle simulaties voor gesloten kast en PR heb gemaakt en geen BR kast?
Heb je dit naar aanleiding van de EPB van elke driver gedaan?
Aangezien jij de sub als uitbreiding van je HT set wilt maken wil je dat de curve zo ver mogelijk doorloopt in het laag en dan dus een laag -3dB punt geeft. Dit zal met een gesloten kast moeilijk worden, de drivers hiervoor geschikt zijn hebben een grote kast nodig.

Group delay van gesloten kasten ligt meestal heel laag, dus daar hoef je je dan geen zorgen over te maken...
Zoals je gezien hebt geeft een PR al meer group delay, pas bij een BR moet je echt rekening gaan houden met de group delay bij het ontwerp.
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl