Budget zelfbouw subwoofer

Started by XtrmB, February 16, 2010, 12:02:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

XtrmB

Nou omdat ik dus in mijn ontwerp uit was gegaan van die staalplaat die er tussen zou komen. Pas nadat het hout en de drivers er waren kwam ik er achter dat de spikes maar max 50kg mochten hebben en dus moest ik even wat weglaten. Verder niet meer bij stil gestaan en het ontwerp zo gemaakt zoals ik het getekend had. Anders kon ik weer nieuw hout halen.

En natuurlijk weer fotos. Het frezen van de drivers was in eerste instantie vrij lastig omdat ik geen cirkelgeleider had. Ik heb er zelf 1 gemaakt van de geleider die erbij zat. Toen kwam het 2e obstakel, het instellen van de afstand. Ik was zaterdagavond iets te laat naar bed gegaan  :angel: en zondag dus niet helemaal lekker wakker. Ik had 135mm van center naar center gemeten maar vergeten de halve diameter van de frees erbij te doen..resultaat; gat 12mm te groot. Gellukig had ik nog wat hout over en was een nieuw stukje zo gezaagd. Hier dan de fotos






HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Goed bezig!

Nu alleen je achterband nog ff plakken  :pompom:
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

#77
Ja ik weet he :P Maar dat komt wel weer als ik hem nodig hen  :angel:

En weer foto's :) Ja het gaat snel, aangezien ik alleen nog hoef te lijmen en dat duurt max 2uur per plaat. Van boven naar onder: Tussenplaatje voor het kastje van de versterker, deze moest ertussen anders paste de PR niet. Dan de andere tussenplaat om het geheel weer dicht te maken. Vervolgens de zijkant voor de PR en als laatste de voorkant voor de driver. Die koffer dat is een poker koffer van 18kg, ik kwam wat lijmklemmen te kort toen ik de lijm er al op had.. niet echt over nagedacht  :notify:








HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

NOOIT genoeg lijmklemmen!!!  :clapping:

Het schiet lekker op zo...
Wat voor "bekleding" gaat de kist aan de binnenkant krijgen?
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

Is die bekleding echt nodig? Voor het verzwaren is het iig niet nodig dus geen bitumen. Misschien als het "nodig" is van die platen die je ook onder het laminaat legt?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Als je er zeker van bent dat er geen paneel resonanties op zullen treden (ook daar helpt de bracing tegen...) hoef je geen bitumen te plakken.
Schuim heeft in subs geen dempende werking maar werkt enkel als "volume vergroting", dus als je het juiste volume hebt is dit ook overbodig.
Vanwege de kleine afmetingen van de sub zal je ook geen last hebben van staande golven in de kast, demping is in principe dus overbodig  8)
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

#81
De bracing moet ik opnieuw afmeten want op het moment komt het niet meer uit. Ik had namelijk gedacht dat de brace over links naar rechts precies boven en onder de PR kwamen maar daar zitten nu slag moeren. Ik moet hier dus iets anders op vinden.. zijn enkele "latten" (stroken MDF) van links naar rechts en voor naar achter geen optie als bracing?

Nog een foto: Afkitten  :thumbs-up: Niet op letten hoe maar het zit erop, soms iets te dik ma ach beter teveel dan te weinig ;)


HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Bracing is het effectiefste als het ruwweg in het midden van de panelen zit (of bij een grote kast de panelen in kleinere stukken verdeelt).

In jouw geval is een bracing recht achter de driver en PR, naar het tegenover liggende paneel het beste.
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

Maar maakt het uit of dit gewoon sroken MDF zijn of moet het een heel geraamte worden zoals in mijn eerste ontwerpen?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Kijk hier eens: http://www.vikash.info/audio/xls10/construction.asp

Dit is ongeveer zo'n zelfde ontwerp als waar aan jij aan het bouwen bent...
Die bracing lijkt mij erg solide!
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

Jammer dat hij zn amp niet heeft afgesloten. Bracing is idd erg ok maar zoveel ruimte heb ik er niet voor. Ik ga morgen nog even aan de slag met tekenen en kijken of ik mijn huidige bracing nog wat kan aanpassen zodat het allemaal mooi passend is. Morgen dus meer nieuws en fotos.

Woensdag is het de bedoeling dat hij voor het eerst aangaat, als alles mee zit. De afwerking komt uiteraard wat later. Ik hoop niet dat mijn baffle eruit knalt want veel vertrouwen in lijm heb ik niet :P
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Over het algemeen wordt het wel aangeraden om de amp een aparte ruimte te geven.

Als je voldoende gaten in de bracing maakt zal het niet veel volume schelen t.o.v. het vorige ontwerp...

Die lijm zal het wel houden, het zal eerder de MDF zijn die scheurt als er te veel kracht op uitgeoefend wordt  :P
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

En weer een update. Vandaag de bracing erin gelijmd. Was nog een heel gekloot maar het zit. Tevens ook de sub dicht gemaakt en geheel gekit. Morgen de drivers en de amp erin en maar eens testen. Ik kwam er ook achter dat ik iets te dik draad had genomen namelijk 4 mm2. Dat krijg je dus voor geen meter gesoldeerd. Morgen maar van die vergulde schuifjes halen en die erop maken :) De bovenkant profi aangeduwt met jawel.. europshopper bier :) Hij was nog vol  :hehe:






HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Roger Black


XtrmB

 :mad: :mad: :mad: Slecht nieuws.. AMP is naar de klote. Alles netjes gesoldeerd vandaag en zet hem en aan.. niets. Alles maar dan ook alles geprobeerd, high level, LFE, versterker netjes ingesteld. Speakers doen het want even gewoon aangesloten op de versterker. Echt fucking ruk.. dat krijg je dus als je 2e hands koopt. Ik heb hem al naar de lokale electronica boer gebracht voor onderzoek.. dat kan weer 2 weken duren.  :yawnee: :yawnee: :yawnee:
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Dat is zeker slecht nieuws  :'(

Is het niet de zekering die doorgebrand is?


Kast met bracing ziet er trouwens goed uit, lijkt me zeker wel stevig genoeg!!!
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

Ja hoor ik net ook van de verkoper. Ik had er geen handleiding bij en kon alles zo aansluiten zonder op de site te kijken.

Morgenvroeg ga ik even kijken bij de electrozaak of dit zo is
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

De zekering net doorgemeten en is gewoon nog goed dus daar ligt het niet aan. Ik heb Hypex al gemaild om te vragen wat de kosten daar zijn. Mochten deze meevallen dan stuur ik hem alsnog daarheen. Hopelijk valt het allemaal mee en kan het snel want ik kan niet meer wachten :P

Ja de bracing is goed stevig geworden. Ik denk zelf dat de sub nog wat aan de lichte kant is (ik kan hem nog redelijk gemakkelijk optillen) dus na het testen even bepalen of er nog wat bitumen in moet.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Hopen dat het geen ingrijpende reparatie gaat worden en dat je hem snel kan gaan testen!

Had je toch die staalplaat in de bodem moeten verwerken  :P
Loodbitumen weegt ongeveer 8.4 kg/M2...
Dan kan je zo uitrekenen wat je aan gewicht wint als je dit aan de binnenkant gaat plakken (zal niet meer zijn dan 8 a 10 kg).
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

Om maar het topic levend te houden dan nog 2 fotos





De stof is ook binnen :) Deze week de sleuven frezen voor de RVS strips en dan de sub zwart spuiten omdat de stof lichtelijk doorschijnend is.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Ottovw

Erg leuk om dit te volgen ! Ik ben erg geintresseert wat je nu ongeveer aan geld hebt uitgegeven en hoeveel je denkt nog kwijt te zijn. Blijft het namelijk nog steeds een Budget subwoofer, of ben je al over je budget heen ? :) Volgends mij was je doel +/- €300 ?

XtrmB

De totale kosten tot nu toe

Peerless XLS + PR + Hypex 2.0: 290 euro
Hout: 25 euro
Lijm: 5 euro
Inbusboutjes: 8 euro
Slagmoeren: 4 euro
Bekleding: 20 euro
Kabel: 3 euro
Spikes: 50 euro
Spuitlijm: 10 euro

Totaal: 415 euro

Het is wel wat meer geworden maar ja dat weet je eigenlijk al wel van te voren. Toch vind ik het nog steeds een mooie prijs. De Peerless en PR heb ik via hier gekocht dus scheelde me wel met de nieuwprijs maar was wel 100 euro meer dan ik in gedachte had dus vandaar dat het 100 euro meer is geworden. Ook de spikes had ik in eerste instantie voor een 10 euro willen halen maar ben toch overtuigd van de Soundcarespikes.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

Versterker terug van Hypex. 10seconden na het aansluiten een knal en rook. Condensator ontploft. GVD!!!  :plain: :-[ :-[ :-[

fotos komen nog.. weer een paar weken wachten. Ik zit er sterk aan te denken om de zooi de deur uit te gooien en kant en klaar ding te kopen
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

vince


mr TC

#99
Kop op kerel, ik kan je reactie heel goed begrijpen maar laat het ff bezinken.
Je Hypex was 2e hands en daar heb je zo als ik het lees gewoon pech mee gehad, er zijn voldoende mensen op dit forum met hele goede ervaringen met Hypex.
Misschien dan toch maar je verlies nemen en een nieuwe Hypex, dat maakt je sub een stuk duurder maar een totaal nieuwe sub is nog duurder en zelfbouw geeft altijd een extra dementie.

Veel succes met je beslissing.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'