Budget zelfbouw subwoofer

Started by XtrmB, February 16, 2010, 12:02:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk666

Zeker weer een verandering  ;D

Ben benieuwd naar de winISD simulatie...

Is het een 10" of 12" passive radiator?
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

10 inch. Als ik het topic van sullivan bekijk mag dat geen probleem zijn ;)

Ja erg die veranderingen. Deze is iig wel heel erg positief :D  :pompom:
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

JeKa

Gaaf idee dat rvs met stof, ben erg benieuwd hoe het er uit zal gaan zien!

Dirk666

Ja, de sub van Sullivan ziet er goed uit...
Hij is wel iets minder "budget" met bijna € 700,- aan kosten  :P

Maar jij hebt de driver en PR al voordelig gekocht...
Wat voor amp ga je er in hangen?
Ook een hypex ds2.0 (of gelijkwaardig, gezien de tekening waar een aparte kamer voor een plate-amp te zien is)?
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

Er komt idd een hypex 2.0 in. Deze zat ook bij de verkoop dus dat zit wel goed. Het is echter wel XXLS driver met een XLS PR. Morgen nog even flink simuleren.

Sullivan had ook een paar jaar eerder dit project gedaan en toen was het allemaal nog wat duurder. Ik heb het ook 2e hands kunnen kopen wat al snel de helft scheelt.

Wat betreft het RVS, ik zoek nog een goede lijm die ik over het hele oppervlak kan bestrijken zodat er geen trillingen voorkomen in het RVS. Dat stof is nog niet helemaal zeker, tenminste de kleur nog niet. Opzich wel erg apart :)
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

Group delay van 40ms op 12,5hz. Lijkt me niet echt erg toch? Er zijn toch maar weinig films e.d. die deze frequentie gebruiken? Op 20hz is de group delay alweer 15,5ms. Verder is het volume nu 25,65L. Ik heb alles gesimuleerd zonder filters e.d. mee te nemen. Peerless raad zelf 20L aan maar er zit weinig verschil in de 25,5 of 20L behalve de group delay op 12,5hz die is voor 20L namelijk 33ms. Een 6L doos geeft de mooiste group delay maar dit lijkt me wel erg klein.

Als ik bij signal in winISD de input op 100W zet met een serieimpedantie van 4 ohm dan is het perfect. Ik weet alleen niet of ik dit moet meenemen in mijn simulatie.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."


XtrmB

Hij wordt ietsje groter namelijk 22,5 L maar daar zit geen tot weinig verschil in. Ik kan nog een plaatje bij zetten natuurlijk.

Het hout is gekocht :D


HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

sphere

Volume kan altijd kleiner door er een steen in te leggen.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

XtrmB

Nou dat lijkt me niet een super idee maar ok het is een idee :P
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

sphere

Het idee is super, maar dan moet de uitvoering dat ook zijn  ;)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Dirk666

Het volume van de kast zal prima zijn voor deze driver/PR combi.
Een litertje meer of minder is bij deze kasten niet zo'n drastisch verschil geven als bij een afgestemde BR kast.

Volume verkleinen met een steen in de kast is niet zo'n goed idee, die gaat natuurlijk liggen stuiteren  :crazy:
Als het nodig is om het volume te verkleinen kan je beter gewoon een extra plaatje MDF aan de binnenkant plakken...
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

#62
 :pompom: :pompom: :pompom:

Drivers and amp arrived :D







Morgen lijmen  O0
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Dat ziet er goed uit!

Mooi setje zo bij elkaar, dan kan er nu echt gebouwd worden...

Ga je de amp, driver en PR verzonken monteren?
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

In echt zijn te toch groter dan op een plaatje.  :P

Ja alles wordt verzonken. De driver en PR 6mm en de Hypex 3mm. Het hout is niet helemaal recht geworden blijkbaar is recht zagen wel een punt bij karwei. Dat wordt dus weer schuren aan het eind  :'(

Ik heb volgens mij ook een klein foutje gemaakt. In het ontwerp ben ik uitgegaan van XLS en niet de XXLS en dat scheelt nog in de diepte van driver. Dus dat wordt even kijken hoe ik dat met mijn brace ga doen.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

De maten van de XXLS zijn algeheel iets groter dan die van de XLS...

Makkelijker om de gaten groter te maken dan kleiner  :P

Een voordeel van de XXLS is dat het een 4 Ohm driver is in tegenstelling tot de XLS met 8 Ohm!
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

#66
Het is niet zozeer het gaat dat groter is maar vooral de diepte. De magneet komt nu tegen de bracing aan. Het is niet heel veel maar een mm of 5. Ik heb de bracing nog niet gezaagd dus kan hopelijk nog wat aanpassen in de tekening.

Update: Onderplaten zijn verlijmd. Er zitten slagmoeren in de onderste plaat. De plaat die erboven komt heb ik op de plaats van de slagmoeren een stuk uitgefrees zodat de slagmoeren hier mooi in vallen. De slagmoeren zijn overigens voor de spikes.


Op de fot is enkel de onderste plaat te zien. Er zit dus nog een plaat bovenop.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Je kan twee dingen doen met de bracing:

- Strak tegen de magneet met een stukje rubber er tussen. Dit geeft extra stevigheid voor de kast (trillingen worden nu niet enkel door de baffle opgenomen maar ook door de achterkant/zijkanten).

- Een paar millimeter tussen de magneet en de bracing. Zorg dan wel voor voldoende ruimte anders zal de magneet alsnog tegen de bracing aan trillen, wat een onaangenaam geluid geeft.
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

Update: Versterker uitgezaagd en gefrees. Iets uitgeschoten rechts bovenin maar dat is niet erg. Zie je straks niets meer van  :angel: Slagmoeren achterin de plaat voor de versterker. Mooie RVS inbus boutjes. Komt weer terug in de afwerking




HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Roger Black

Leuk om te volgen. Leuk project hoor!!

Dirk666

Waarom heb je er eigenlijk voor gekozen om de bodemplaat dubbel te maken en niet de baffle?

I.M.O. kan je de baffle beter een dubbele dikte geven omdat deze alle trillingen van de woofer te verduren krijgt, hoe stijver hoe beter!
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

Ja dat is best een goede. Zelf ben ik van mening dat een dubbele baffle niet zoveel uitmaakt mits deze op de juiste punten is gebraced. De dubbele bodem bij mij komt vanuit het ontwerp met een staalplaat ertussen voor de spikes en het gewicht. Echter is de staalplaat er niet meer omdat ik aan voldoende gewicht zit maar het hout was al gezaagd voordat ik hierover had kunnen nadenken.

Even nog over de dubbele baffle, ik denk zelf niet dat een dubbele baffle meer stevigheid bied. Net zoals iedereen zegt dat dubbel wandig minder goed is dan bracen... dus waarom wel een dubbele baffle? Als je de trillingen in acht neemt voor de baffle dan denk ik eerlijk dat bracen meer zin heeft dan een dubbele baffle. :)
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Maarja, als je toch een van de wanden dubbel maakt, waarom dan niet de baffle (best of both)  :pompom:

Met een sub van het formaat dat jij nu aan het bouwen bent (geen sub van honderden liters inhoud...) zal er weinig verschil zitten in een dikke baffle of extra bracing, het zal voldoende stijf worden!

Bij de vele speaker en sub ontwerpen hier op het forum heeft het gebruik van een dikke baffle wel een duidelijke voorkeur...  :angel:
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Interficior

Toch moet je met dubbele baffles oppassen bij dit soort speakers. Als je niet heel goed uitkijkt ga je de speaker opsluiten in een hele kleine lekke kast.
Take it or lease it