Budget zelfbouw subwoofer

Started by XtrmB, February 16, 2010, 12:02:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

XtrmB

Nee er was niet een specifieke reden om ze te simuleren met een gesloten kast. WinISD is nog niet een van de dingen die ik goed beheers. Ik vind het lastig om verschillende grafieken te interpreteren. Het enige wat ik weet is dat bij de group delay het zoveel mogelijk onder de 10ms moet liggen? En dat deze lijn langzaam af moet nemen. Voor de function grafiek ontbreekt mij echter nog wat meer. Begrijp ik goed dat het punt waar de lijn van de driver het -3dB punt raakt op een zo hoog mogelijke frequentie ligt?

Naast een uitbreiding voor mijn HT set is het ook van belang dat muziek er lekker op afgespeeld kan worden. Het maakt mij niet zo heel veel uit wat voor een behuizing er omheen zit. In tweede instantie gekozen voor PR aangezien het effect nagenoeg hetzelfde is als bij een BR maar ziet er ook nog wat gaver uit.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

jslaman

Het is voor de sub wenselijk dat deze zo veel mogelijk lag tonen weer kan geven. Het punt waar de -3db wordt behaald heb je het liefst dus zo laag mogelijk. Met basreflex design zul je met de meeste woofers lager komen dan met een gesloten design. In de meeste gevallen brengt dit echter ook een hogere groupdelay met zich mee.

XtrmB

Kijk dat is duidelijk. En hoe zit het met de group delay bij een open en gesloten kist? Klopt het dat de group delay bij een gesloten kast niet veel uitmaakt (mits onder de 10ms)?

Heb je misschien een voorbeeld hoe een group delay bij een BR er moet uit zien?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

yorkie13

#28
waar je dat leuk aan kan zien is bij de simulatie van een basreflexsysteem in WinISD een Eq van bv 3 db gevenn bij 25 hz
en dan kijken wat er met de group delay gebeurd
deze schiet omhoog op die frequentie, iets wat niet echt wenselijk is
bij een gesloten systeem is dat een stuk minder

XtrmB

En wat mag ik verstaan onder acceptabele waarden van de group delay in een BR?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

yorkie13

een voorbeeld
ik heb een gesloten subwoofer met xxls12 woofer en linkwitz transform, die heeft bij 25 hz maar 8 ms
dus snel
een basreflex met xxls12 basreflex bij 25 hz 20 ms, en met een bassboost van +3db zelfs 27 ms
en dat ga je horen, het laag is dan een beetje bonkerig en je moet met de fase aan de slag

yorkie13

#31
pak ik nu een xxls10 aluminium woofer van peerless, stem deze af in 43 liter met een -3db van 29 hz
en een -6 db van 25 hz, dan zit je op 19 ms

zonder boost, alleen als nadeel een lange poort van bijna 58 cm als je een diameter van 10 cm gebruikt
en dat gaat weer lastig passen in een kleine kast
dus de kast moet groter

nadeel van een compacte kast, wil deze laag afstemmen dan komje een in de knoop met een te lange baspoort
dus een kast van 50 tot 65 liter is dan al snel de betere keuze
liever zonder bassboost

XtrmB

De grootte van de kast is mijn laaste zorg  O0 Op dit moment probeer ik binnen mijn selectie vanuit winISD een keuze te maken.

Een zo laag mogelijk -3dB punt
Een zo laag mogelijk (lineaire) group delay

Klinkt makkelijk :p nu nog realiseren
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

yorkie13

kijk eens rond bij de diverse peerles xls en xxls10 en 12 woofers
wel wat duurder, maar toepasbaar als gesloten, basreflex of met PR
in de diverse varianten leverbaar

XtrmB

#34
Heb ik al naar gekeken maar die overstijgen het budget teveel dat het geen budget subwoofer meer is. De insteek is om (behalve mijzelf) andere te laten zien dat je voor het geld waar je een jamo sub250 voor kan kopen beter zelf een sub kan bouwen met gelijknamige of betere prestaties.

Erg bedankt voor je reactie, nu kan ik goed aan het werk met WinISD en het vergelijken gaat zo vele malen beter.

editIk heb wat grafieken uitgezet en dan van de Dayton drivers. Met PR heb ik nog een beetje lopen stoeien met de Linkwitz maar daar ontbreekt nog wat kennis.

Function


Group delay
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

yorkie13

een budget van een goede 200 euro dus, ga even uit van 250 euro
moet te doen zijn

XtrmB

225 zonder hout e.d. Dat is dus 100 voor de driver en 125 voor de amp (conrad module)
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."


XtrmB

#38
Nou eindelijk dan een keuze kunnen maken. Het wordt zeer waarschijnlijk de Dayton SD315-88. Hij is goedkoop (moest toch budget blijven) en in winISD ziet hij er prima uit. De group delay is wat aan de hogere kant maar zeker niet onverdienstelijk voor een budget driver. Voornamelijk wordt er films mee gekeken, uiteraard ook voor muziek maar de muziek vraagt geen strakke bas (geen hardstyle oid). Vannacht nog even nachtje over slapen maar ben wel redelijk zeker van mijn keuze.

Hier nog de grafieken

Function


Group delay
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

PaulSQ

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Dirk666

Ziet er goed uit!

Leuk om te zien dat via alle "commentaren" toch op een BR kast uitgekomen bent...

Komt er ook een bouwverslag van de sub?
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

XtrmB

Quote from: PaulSQ on February 20, 2010, 20:18:31
lijkt me een prima keuze!

Thanks, het blijft toch vrij lastig om je aan het budget te houden omdat je steeds naar wat betere drivers gaat kijken.

Quote from: Dirk666 on February 21, 2010, 12:08:56
Ziet er goed uit!

Leuk om te zien dat via alle "commentaren" toch op een BR kast uitgekomen bent...

Komt er ook een bouwverslag van de sub?

Ja er komt zeker een bouwverslag. Alles komt gewoon in het topic te staan en aan het einde probeer ik het beknopt in de startpost te zetten. Ja zelf zit ik nog steeds een beetje met het PR in mijn hoofd. Aangezien dit niet duur is maar of ik er echt veel lager mee uitkom denk ik niet. Tenminste niet volgens winISD. Zie hier een sub met 2 PR's en 1 driver. Toevallig dezelfde als die ik heb geselecteerd.

Quote from: sphere on February 21, 2010, 12:16:37
Hier een "collega" van je: http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-general-discussion/21548-first-build-need-bit-dayton-sd315-88-box-help.html

Wel een erg beknopt topic  :P
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

#43
Nou de keuze is gemaakt alleen de bestelling nog niet want ik zit nog met een klein ding in de knoop. Het gaat de Dayton SD315-88 worden.

Nu kom ik aan op mijn ontwerp. Het wordt qua bouw een simpel ding, gewoon een kubus. De afwerking wordt wel wat aparts maar daarover later meer. Ik zit met het volgende:

- Bass-reflex?
- Closed?
- PR?

De BR komt het laagst (30Hz) in winISD maar wel met het de hoogste group delay maar is dit erg (25ms op 35Hz) voor films? Ik was vergeten de bass boost erin te zetten met als gevolg hele lelijke grafieken. Ik kan natuurlijk de bass boost eruit halen maar dat zie ik niet zitten

Closed komt het hoogst (40Hz) en het laagst in group delay

De PR zit er tussenin en de group delay nauw bij die van een closed.

Ik weet dat een closed het gemakkelijkste bouwen is samen met de PR. Maar zijn er voordelen verbonden aan het gebruik van een PR?


Gesloten 50L wat resulteert in een -3dB bij 35Hz. Het was wikken en wegen maar voor een budget woofer en beperkte kennis is er gewoon niet meer uit te halen. Ik denk dat dit voor een eerste project niet heel erg onaardig is. Nu kunnen we gaan beginnen met het bouwen. Eerst de bestelling doen... meer dan 15 dagen wachten :(
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Toch nog een verrassende wending naar een gesloten kast!  :blink:

15 dagen wachten???... 15 dagen om alvast de kast te bouwen  :P

Ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien en gaat klinken.
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

Ja dat was te wijten aan het feit dat ik bij de BR kast vergeten was de bass boost er in te zetten. Ook kwam dit niet heel lekker uit met de poort. Verder kreeg ik een group delay van 40+ms met die BB. Een optie was natuurlijk om die bass boost eruit te slopen maar omdat ik het bouwen simpel (lees voor iedereen) wil houden kies ik voor een gesloten kast die ontworpen is met de bass boost. Het laag is niet veel veranderd. Het zit nu op een mooie 35Hz. De group delay zit door de bass boost op 24ms. De kast wordt een liter of 50.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

#46
Het concept ontwerp voor zover :) De afwerking wordt een RVS plaat over de voor, boven en achterkant uit 1 stuk gezet. De zijkanten worden gestoffeerd in dezelfde stof als onze bank :)












HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

Ontwerp dus goed gekeurd hier?  8) :P

Ok op GoT raad iemand (nou ja niet zomaar iemand maar voodooless) mij aan een aantal condensatoren in parallel te plaatsen voor een betere werking van de sub. Het gaat hier om een totaal van 2200uF bipolaire elcos en een MKP van 10uF. Wat zeggen jullie daarvan?

Ook wordt ik aan het twijfelen gebracht voor het wel of niet toepassen van een BR. De BR in winISD incl boost laat een gigantische bult zien in de funtion en een ernstige group delay. Dit is weg te werken door te tunen op 21hz maar kan dit met een driver die tot de 30hz gaat?

Wat is nu wijsheid? Ik heb nu namelijk nog de mogelijkheid mijn ontwerp aan te passen naar een BR.. over een week niet meer.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Dirk666

Ontwerp van de gesloten kast ziet er goed uit!

De keuze voor gesloten of BR is erg afhankelijk van de driver...
Het is dus altijd een compromis sluiten; betere weergave in het laag met BR maar een hogere group delay.

Als je voor RB kiest zal de inhoud van de kast waarschijnlijk wel anders worden dan nu met de gesloten kast ,het is dus niet gewoon een BR-pijpje er in zetten en klaar.

Misschien een idee om de twee kasten ff in winISD naast elkaar zetten (eventueel zonder B-boost voor de BR-kast)?
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

Wat een enorme veranderingen toch weer

Heb net de peerless XLS-10 met PR gekocht van het forum hier. Dat wordt dus heel wat anders bouwen.

Het ontwerp blijft hetzelfde alleen met 1 driver en een PR.

Me so happy  :headbanging:


HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."