Audiolab speakers ombouwen

Started by INIURIA, May 13, 2010, 18:30:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

INIURIA

In het topic speakers heb ik foto's geplaatst van mijn Adiolabs zonder typevermelding. Hier werd op gereageerd dat dit de Audiolab Candor versie 1 is. Via internet ben ik tot de volgende specificaties gekomen echter zonder vermelding van het ohmage van de speakers.



Via google kom ik telkens op 4 ohm terecht. Voor de zekerheid heb ik ze losgeschroefd met de volgende resultaten.

Tweeter




2x




Speaker



Zowel de tweeter als de andere speakers zijn 8 ohm. Aangezien ik deze speakers misschien wil gaan ombouwen naar zuilen, aangestuurd door 8 ohm versterkers (monoblock) vraag ik me af of ze wel echt 4 ohm zijn zoals ik op internet vind.

Wie kan me meer vertellen?




Interficior

Waarom wil je deze speakers ombouwen naar zuilen?

Het is in ieder geval een tweewegsysteem, dus de twee basjes parallel zetten levert al een praktisch 4 ohmige speaker op. :)
Take it or lease it

INIURIA

Quote from: Interficior on May 13, 2010, 19:30:54
Waarom wil je deze speakers ombouwen naar zuilen?

Het is in ieder geval een tweewegsysteem, dus de twee basjes parallel zetten levert al een praktisch 4 ohmige speaker op. :)

Dat is het nou juist... Ik wil juist 8 ohm hebben want de monoblocks leveren 8 ohm. Mijn gedachte was dat omdat alle speakers in de Audiolabs 8 ohm zijn, ook de totale impedantie van de speaker misschien wel 8 ohm is zodat ik ze kan aansturen met de monoblocks. Ik heb geen verstand van ohmages dus vandaar mijn vraag hierboven. Wat ik wel weet ondertussen is dat 4 ohm speakers niet samengaan met 8 ohm versterkers als je tenminste een beetje vermogen vraagt... Ik wil ze misschien ombouwen omdat ik ze geweldig vind klinken maar liever zuiltjes heb.

solitaire

Quote from: INIURIA on May 13, 2010, 21:04:33
Dat is het nou juist... Ik wil juist 8 ohm hebben want de monoblocks leveren 8 ohm. Mijn gedachte was dat omdat alle speakers in de Audiolabs 8 ohm zijn, ook de totale impedantie van de speaker misschien wel 8 ohm is zodat ik ze kan aansturen met de monoblocks. Ik heb geen verstand van ohmages dus vandaar mijn vraag hierboven. Wat ik wel weet ondertussen is dat 4 ohm speakers niet samengaan met 8 ohm versterkers als je tenminste een beetje vermogen vraagt... Ik wil ze misschien ombouwen omdat ik ze geweldig vind klinken maar liever zuiltjes heb.


Versterkers leveren geen impedantie, maar een vermogen in een luidsprekerimpedantie.

De meeste transistorversterkers leveren ook prima hun vermogen @ 4Ω, soms (als hun voeding dit toelaat) zelfs meer dan aan 8Ω. Check dit eerst bij je versterkers, voor je ingrepen pleegd aan de LS.

Een handige link is wellicht die naar (komt 'ie weer ...) de grumpy people over at http://www.audioholics.com/education/loudspeaker-basics/loudspeaker-power-handling.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

INIURIA

Quote from: solitaire on May 13, 2010, 21:20:25
Versterkers leveren geen impedantie, maar een vermogen in een luidsprekerimpedantie.

De meeste transistorversterkers leveren ook prima hun vermogen @ 4Ω, soms (als hun voeding dit toelaat) zelfs meer dan aan 8Ω. Check dit eerst bij je versterkers, voor je ingrepen pleegd aan de LS.

Een handige link is wellicht die naar (komt 'ie weer ...) de grumpy people over at http://www.audioholics.com/education/loudspeaker-basics/loudspeaker-power-handling.



Wolf


Ik heb die lap tekst doorgeworsteld. Flink veel variabelen die bepalen of iets wel of niet kan. In hoeverre kan je vertrouwen op waardes die fabrikanten opgeven e.d. Dit maakt het er voor mij niet makkelijker op om een duidelijk antwoord te vinden. Je zou er haast een studie van moeten maken...  ;D

Dank je voor de info. Misschien heb ik zelf niet genoeg info gegeven. Mocht je deze thread nog lezen, lees dan dit (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=100519.0) eens want ik vraag me echt af of 4 ohm speakers mijn NAD's aan gort gaan helpen. Er staat waarschijnlijk niet voor niks op de NAD's dat 8 ohm de minimum is indien ik ze brug naar plm. 250 Wat. (ervan uitgaande dat de waardes die Audiolab en NAD opgeeft toch redelijk betrouwbaar moeten zijn gezien hun staat van dienst).

Wie kan me in huis-tuin-en-keuken-taal uitleggen hoe het kan dat de Audiolabs (1x tweeter 8 ohm & 2x bas 8 ohm) uiteindelijk 4 ohm zijn? Ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen gesneden koek ik echter ik zie door de bomen het bos niet meer.

John Wx

Quote from: INIURIA on May 13, 2010, 23:38:46

Ik heb die lap tekst doorgeworsteld. Flink veel variabelen die bepalen of iets wel of niet kan. In hoeverre kan je vertrouwen op waardes die fabrikanten opgeven e.d. Dit maakt het er voor mij niet makkelijker op om een duidelijk antwoord te vinden. Je zou er haast een studie van moeten maken...  ;D

Dank je voor de info. Misschien heb ik zelf niet genoeg info gegeven. Mocht je deze thread nog lezen, lees dan dit (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=100519.0) eens want ik vraag me echt af of 4 ohm speakers mijn NAD's aan gort gaan helpen. Er staat waarschijnlijk niet voor niks op de NAD's dat 8 ohm de minimum is indien ik ze brug naar plm. 250 Wat. (ervan uitgaande dat de waardes die Audiolab en NAD opgeeft toch redelijk betrouwbaar moeten zijn gezien hun staat van dienst).

Wie kan me in huis-tuin-en-keuken-taal uitleggen hoe het kan dat de Audiolabs (1x tweeter 8 ohm & 2x bas 8 ohm) uiteindelijk 4 ohm zijn? Ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen gesneden koek ik echter ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zou even bellen naar Audiolab in Follega
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

EJ

Quote from: INIURIA on May 13, 2010, 23:38:46

Ik heb die lap tekst doorgeworsteld. Flink veel variabelen die bepalen of iets wel of niet kan. In hoeverre kan je vertrouwen op waardes die fabrikanten opgeven e.d. Dit maakt het er voor mij niet makkelijker op om een duidelijk antwoord te vinden. Je zou er haast een studie van moeten maken...  ;D

Dank je voor de info. Misschien heb ik zelf niet genoeg info gegeven. Mocht je deze thread nog lezen, lees dan dit (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=100519.0) eens want ik vraag me echt af of 4 ohm speakers mijn NAD's aan gort gaan helpen. Er staat waarschijnlijk niet voor niks op de NAD's dat 8 ohm de minimum is indien ik ze brug naar plm. 250 Wat. (ervan uitgaande dat de waardes die Audiolab en NAD opgeeft toch redelijk betrouwbaar moeten zijn gezien hun staat van dienst).

Wie kan me in huis-tuin-en-keuken-taal uitleggen hoe het kan dat de Audiolabs (1x tweeter 8 ohm & 2x bas 8 ohm) uiteindelijk 4 ohm zijn? Ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen gesneden koek ik echter ik zie door de bomen het bos niet meer.

Dus je gaat je NAD's bruggen naar 250W? Heb je wel eens gekeken naar het blaadje van je eigen tekst waar staat dat de piek belasting 60W is? Daarnaast gaat je versterker in stroombegrenzing, en niet kapot. Niet als hij ook maar enigszins fatsoenlijk gebouwd is (wel de gewoonte bij normale NAD's).

Als je 2 luidsprekers parallel schakelt zoals ze bij jouw luidspreker staan dan kun je de weerstand/impedatie uitrekenen: 1/Rtot=1/R1+1/R2. Dit is dus 1/8+1/8=2/8 oftewel 4 ohm.

Conclusie: als je iets te hard speelt met niet gebrugde versterkers zie je al mooie rookpluimpjes uit je speakers komen. Of loopt het spul uit centrering en kun je ze weggooien. Als je wel brugt gaat het 2x zo snel...

Maar je hele operatie is duurder dan een zelfbouwpakketje speakers en hout halen (kan vast wel bij 1 van de sponsoren).

INIURIA

Quote from: EJ on May 14, 2010, 00:30:37
Dus je gaat je NAD's bruggen naar 250W? Heb je wel eens gekeken naar het blaadje van je eigen tekst waar staat dat de piek belasting 60W is? Daarnaast gaat je versterker in stroombegrenzing, en niet kapot. Niet als hij ook maar enigszins fatsoenlijk gebouwd is (wel de gewoonte bij normale NAD's).

Als je 2 luidsprekers parallel schakelt zoals ze bij jouw luidspreker staan dan kun je de weerstand/impedatie uitrekenen: 1/Rtot=1/R1+1/R2. Dit is dus 1/8+1/8=2/8 oftewel 4 ohm.

Conclusie: als je iets te hard speelt met niet gebrugde versterkers zie je al mooie rookpluimpjes uit je speakers komen. Of loopt het spul uit centrering en kun je ze weggooien. Als je wel brugt gaat het 2x zo snel...

Maar je hele operatie is duurder dan een zelfbouwpakketje speakers en hout halen (kan vast wel bij 1 van de sponsoren).

Thanks EJ e.a.

Wat een drama allemaal. Ik kan me voorstellen dat menigeen die zich niet in de materie heeft verdiept zijn speakers naar de speakerhemel heeft geholpen en geen idee heeft hoe het gekomen is.

De opzet was in beginsel om mijn 2 Dali 606 speakers aan te sturen door de 2 gebrugde NAD eindversterkers via de pre-outs omdat ik het idee had dat mijn Marantz SR6200 niet genoeg power leverde voor deze speakers (85W per kanaal). Kom ik er vervolgens achter dat de NAD's gebrugd zo'n 250W leveren bij 8 ohm. Bleken de Dali's 4 Ohm te zijn... Toen dacht ik het probleem (tijdelijk) op te lossen met de Audiolabs en nu blijken die daadwerkelijk 4 ohm te zijn.

De oplossing is dus... Nieuwe speakers met een impedantie van 8 ohm of een enkele eindversterker die veel vermogen levert aan beide speakers bij 4 ohm.
Ik ga het maar eens proberen met 1 NAD eindversterker echter ik vraag me af de 2x100W die hij ongebrugd levert een verbetering levert tov de 85W die de Marantz van zichzelf levert.

The drama continues...


EJ

Met 250W op je Dali ga je maar iets meer dan 3dB harder spelen, dat is net hoorbaar. Je hebt een ander soort speaker nodig om echt hard te kunnen spelen. Hoewel, het ligt misschien toch een beetje aan jezelf: de Dali's kunnen 112dB SPL bereiken bij vol vermogen. Dat is loeihard. Met jouw versterker kom je tot 3 dB minder, dat is nog steeds vreselijk hard.

Je Marantz speelt overigens met meer dan 85W, in ieder geval meer dan 105W.

Bronnen:
http://www.dali-denmark.com/admin/previousm/BLUE_SERIES.pdf
http://us.marantz.com/c_sr6200.pdf

INIURIA

Quote from: EJ on May 14, 2010, 08:43:23
Met 250W op je Dali ga je maar iets meer dan 3dB harder spelen, dat is net hoorbaar. Je hebt een ander soort speaker nodig om echt hard te kunnen spelen. Hoewel, het ligt misschien toch een beetje aan jezelf: de Dali's kunnen 112dB SPL bereiken bij vol vermogen. Dat is loeihard. Met jouw versterker kom je tot 3 dB minder, dat is nog steeds vreselijk hard.

Je Marantz speelt overigens met meer dan 85W, in ieder geval meer dan 105W.

Bronnen:
http://www.dali-denmark.com/admin/previousm/BLUE_SERIES.pdf
http://us.marantz.com/c_sr6200.pdf


Heb het mooier gemaakt dan het is. Ik heb een sr5200 hehe. Mijn oprechte excuses...  ;D

De bedoeling is ook niet om nog harder te gaan spelen. De Dali's kunnen echt hard inderdaad echter zowel in stereo als in 5.1. moet ik mijn versterker tot -30dB draaien en dan gaat het echt niet hard. -75dB is uit, dus lijkt me dit niet echt de bedoeling. Mede gezien ik vroeger toen ik nog enkel stereo hiermee speelde (met een NAD 1000 voorversterker en een NAD 2100 eindversterker) dit nooit het geval was. De speakers hebben een redelijk hoog rendement en zijn volgens mij niet echt moeilijk aan te sturen.

Ik heb de twee NAD's 2400 thx gebrugd laten spelen via een voorversterker en 2 Klipsch DB-10 speakers (8 ohm). Dit zijn echt 2 minispeakers. Met de volumeknop op standje 3 blaas ik mezelf al weg. Ook met de Audiolab speakers op 1 NAD eindversterker (2x100W) gaat het al loeihard op standje 3 van de voorversterker.

Ik begrijp dat een verdubbeling van het wattage van de versterker geen verdubbeling betekent van het aantal dB's echter hoe kan het dat ik zoveel vermogen moet vragen van de Marantz om nog niet eens echt hard te spelen met de Dali's?

EJ

Als ik het dus goed begrijp ga jij uit van de stand van de volumemeter om te zien of iets hard(er) of zacht(er) is. Daarbij maak je een hele grote denkfout genaamd gain en gevoeligheid. Iedere eindversterker heeft een andere versterkingsfactor (hoeveel keer versterkt die) en bij welke ingangsspanning is de uitgangsspanning maximaal.

De stand van de volumeknop is derhalve totaal niet relevant. Bij de meeste versterkers is het maximum volume bereikt ver voor het eind van de schaal, bij een draaiknop meestal in positie '2 uur'. Tenzij je een gecalibreerde volumeknop hebt natuurlijk, en dan nog moet je weten waartegen... Je vergelijkt vermoedelijk appels met peren.

De dB schaal is een logaritmische: iedere verdubbeling van het vermogen is 3 dB SPL meer.
Bijvoorbeeld:

1W 92 dB
2W 95 dB
4W 98 dB
8W 101 dB
16W 104 dB
32W 107 dB
64W 110 dB
128W 113 dB
256W 116 dB
512W 119 dB
etc