DIY visaton transmissie lijn

Started by teacher, August 27, 2003, 20:31:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

teacher

Er zijn in het Interconnects, bekabelingen en stroom forum al een aantal plaatjes voorbij gekomen, maar nu ik hier zo al die zelfbouw verhalen lees kan ik natuurlijk niet achterblijven; sinds een week of 1,5 zijn mijn zelfbouw zuilen klaar.

Eigenlijk deed ik mee aan de DIY contest op het GOT forum, maar door tijdgebrek en vakantie kon ik niet op tijd klaar zijn en heb ik dus de "eindmeeting" bij speaker&co in Haarlem gemist.

Maar; hier zijn ze dan; mijn transmissie lijn zuilen en gesloten "surrounds";
Beide met de visaton w170s8 en de g20sc. (2e orde gefilterd op 2250hz).
De zuilen zijn ongeveer 100 liter en dus ook 125cm hoog, de kleintjes zijn ongeveer 15 liter.

filters:


"the device" een bovenfrees met cirkelmal!


Alle zooi klaar om in elkaar geplakt te worden

Alles nog even passen:




alles klaarleggen:

en beginnen:




af! >

en testen; nu weet in wat "speakers inspelen" is... ik vond het eerste geluid maar helemaal niets! Maar na een uurtje klonk het al prima.


hier alles weer uit elkaar gehaald en gefreesd, geplamuurd en gladgeschuurd.


Ondertussen ook nog ff stands gemaakt: een restje 70mm pvc en een reststukje mdf en je komt een heel eind.
De boel staat hier al in de grond en er zit een tapeind in voor de stevigheid (boven slagmoer, onder borgmoer.


vullen met zilverzand (jaja)..


Maar teacher; hoe draai je die borgmoer dan aan?
Sleufje in het draadeind slijpen dus:

en zwart spuiten die hap


en dan: gronden:




en dan aflakken (flexa-gelders blauw hoogglans):


het resultaat:




en dan de grote nog afbouwen: (de onderkant kan dus open als het moet)




en dan nu, hoe klinken ze?
Als eerste; Fris en Helder! (geen ruisje oid), goed stereobeeld zonder duidelijke geluidsbronnen.

De kleintjes gaan niet heel laag (tot 50-60Hz schat ik zo) en klinken al snel een beetje "boomerig" zodra er een beetje bas ingedraaid word. Geeft niks; het worden surrounds.

Maar dan, de TL zuilen; echt een heerlijke lekkerrrr rrrollende bas, stevig, aanwezig, maar niet overheersend. Echt perfect.

Wat komt er nog bij?
Centers (met de 3xfrs8 denk ik) en een sub (phase linear thriller 2500 of 3000).
Ik moet alleen nog even kijken welke versterker ik daarvoor ga hangen.
Maar daar kunnen jullie me vast wel wat tips voor geven :)


grtzz

t.
"learning through failure"

Erik van Voorst (in memoriam)

#1
 :o 8) 8) 8)

Zoooooo...... TOP daar ga je een hoop lol aan beleven!!!!

een gaaf bezit met een onbeschrijvelijke kick ...elke keer weer als je een (film)plaatje op zet  ;)

Gefeliciteerd!!!!

Heb je voor een cement weerstand gekozen voor het hoog in een vergelijkende luistertest? Of zit deze elders in je filter ?
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Lynxxx

gatverpielekes.. da's pas lekker :) Mooie speakers, mooie kleur.. errug cool!


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Jaqo

Ziet er heel goed uit.

Kun je misschien wat meer foto's van de bovenfrees met cirkelmal plaatsen? Ik ga binnenkort ook aan de gang maar zoek nog een goede manier om de kleine cirkels voor de tweeters te frezen.

Gr,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid