Fase van stekkers

Started by Frankie88, February 10, 2010, 15:02:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Frankie88

Hey iedereen.

Ik heb hier op t forum ooit gelezen dat het in fase zetten van de stekkers van je apparatuur het geluid kan verbeteren.

Ik heb nooit begrepen hoe je kun zien hoe ze in fase staan.

Zou iemand dit uit kunnen en willen leggen :)? Ik ben niet zo'n elektrisch wonder dus graag een beetje in jip en janneke taal :)

Alvast bedankt
Samsung LE32R81(Black), Onkyo TX-SR805(Black), Onkyo DV-S757, Sony Playstation 3, Toshiba HD EP-35, B&W 602S3, ASW 650 W & M LS-01, Monster HDMI 400, Monster HDMI-DVI 400, Monster HTS800, Logitech Harmony 895.(Two-Star Trader)

DVD: 156, HD-DVD: 8, BLU-RAYS: 22

Dirk

dit forum beschikt (net als de meeste fora) over een krachtige en dus erg nuttige zoekfunctie (rechtsboven), dus misschien is het handig om daar even gebruik van te maken, want over dit exacte onderwerp is al veel geschreven.

je vindt op die manier ongetwijfeld wat je zoekt.

succes !
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Hifi Addict

Het kan op 2 manieren, als je een female IEC connector hebt en je kijkt recht tegen de plug kant aan dan is "linksonder" neutral (nul), "middenboven" earth en "rechtsonder" live (fase). Je kunt nu eenvoudig met een gamma spanningszoeker (zo'n schroevendraaier met een lampje erin) testen of live zit waar die moet zitten. Dit geldt voor amerikaanse apparaten iig, ik neem aan ook voor europese maar weet dat niet zeker.

Alternatief kun je het meten met een multimeter. Apparaat helemaal losgekoppeld in een ongeaard stopkontakt steken en de spanning t.o.v. de aarde meten, stekker omdraaien en nog een keer, de laagste waarde is de goede.

Frankie88

Klopt, ik ben bekend met de zoekfunctie. Ik kan alleen niets vinden met een antwoord specifiek gespits op mijn vraag.

Misschien is het wel zo'n simpel antwoord dat iedereen het weet ;)
Samsung LE32R81(Black), Onkyo TX-SR805(Black), Onkyo DV-S757, Sony Playstation 3, Toshiba HD EP-35, B&W 602S3, ASW 650 W & M LS-01, Monster HDMI 400, Monster HDMI-DVI 400, Monster HTS800, Logitech Harmony 895.(Two-Star Trader)

DVD: 156, HD-DVD: 8, BLU-RAYS: 22

Frankie88

Quote from: Hifi Addict on February 10, 2010, 15:10:15
Het kan op 2 manieren, als je een female IEC connector hebt en je kijkt recht tegen de plug kant aan dan is "linksonder" neutral (nul), "middenboven" earth en "rechtsonder" live (fase). Je kunt nu eenvoudig met een gamma spanningszoeker (zo'n schroevendraaier met een lampje erin) testen of live zit waar die moet zitten. Dit geldt voor amerikaanse apparaten iig, ik neem aan ook voor europese maar weet dat niet zeker.

Alternatief kun je het meten met een multimeter. Apparaat helemaal losgekoppeld in een ongeaard stopkontakt steken en de spanning t.o.v. de aarde meten, stekker omdraaien en nog een keer, de laagste waarde is de goede.

IEC connector?  :-[

Ja met zon schroeven draaier met lampje ken ik idd. Aan de ene kant brand ie en aan de andere kant niet(kant van het stop contact).
Maar hoe zit dit met de stekker van het apparaat zelf? hoe zie je daar aan welke kant waar moet zitten?
Samsung LE32R81(Black), Onkyo TX-SR805(Black), Onkyo DV-S757, Sony Playstation 3, Toshiba HD EP-35, B&W 602S3, ASW 650 W & M LS-01, Monster HDMI 400, Monster HDMI-DVI 400, Monster HTS800, Logitech Harmony 895.(Two-Star Trader)

DVD: 156, HD-DVD: 8, BLU-RAYS: 22

dre73

zelfde schroevendraaiertje in de muur steken! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Frankie88

Om erachter te komen hoe de stekker van het apparaat erin moet? Lijkt me niet.

Samsung LE32R81(Black), Onkyo TX-SR805(Black), Onkyo DV-S757, Sony Playstation 3, Toshiba HD EP-35, B&W 602S3, ASW 650 W & M LS-01, Monster HDMI 400, Monster HDMI-DVI 400, Monster HTS800, Logitech Harmony 895.(Two-Star Trader)

DVD: 156, HD-DVD: 8, BLU-RAYS: 22

Moondust

Ik ben ook wel benieuwd hoe je het kunt meten. Bjorn van BB&G heeft bij mij thuis ooit eens op zijn gehoor de stekkers goed gezet.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

S@m


Frankie88

Het zal wel aan mij liggen, maar in het artikel lees ik niet hoe je nu ziet wat de plus en min is op de stekker, van bijvoorbeeld je versterker.
Samsung LE32R81(Black), Onkyo TX-SR805(Black), Onkyo DV-S757, Sony Playstation 3, Toshiba HD EP-35, B&W 602S3, ASW 650 W & M LS-01, Monster HDMI 400, Monster HDMI-DVI 400, Monster HTS800, Logitech Harmony 895.(Two-Star Trader)

DVD: 156, HD-DVD: 8, BLU-RAYS: 22

dre73

ik doe het zelf op gehoor!!
wel reageerd het ene apparaat er sterker op als de ander.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Cyreg

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Frankie88

Quote from: dre73 on February 11, 2010, 16:22:21
ik doe het zelf op gehoor!!
wel reageerd het ene apparaat er sterker op als de ander.

Dus je kunt het niet gewoon aan de stekker zien ofzo?
Samsung LE32R81(Black), Onkyo TX-SR805(Black), Onkyo DV-S757, Sony Playstation 3, Toshiba HD EP-35, B&W 602S3, ASW 650 W & M LS-01, Monster HDMI 400, Monster HDMI-DVI 400, Monster HTS800, Logitech Harmony 895.(Two-Star Trader)

DVD: 156, HD-DVD: 8, BLU-RAYS: 22

dre73

ik heb verschillende merken,en de 1 zit anders als de ander.......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Moondust

Zou het zo kunnen zijn dat mijn Pioneer Kuro een belabberd zwartniveau neerzet, omdat de stekker verkeerd zit, of is dat complete onzin? Even hierop voortbordurend. Welke negatieve effecten heeft een verkeerd geplaatste stekker allemaal?
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

Marvin....

draai die stekker om en je weet het....

Moondust

Quote from: Marvin.... on February 11, 2010, 17:21:06
draai die stekker om en je weet het....

Ga ik vanavond ook zeker proberen, maar wilde alvas mijn gedachten meegeven aan dit topic.  O0
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

Moondust

Net geprobeerd, maar heeft totaal geen effect op het zwartniveau van de tv. Helaas....
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

BernHardN

dat komt omdat dit ook onzin is, er gaat wisselstroom door je stopcontact en wordt in je apparaat omgezet naar gelijkstroom!!!!!!   :clapping:

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Marvin....

ja ik kan wel zeggen dat dat geen donder uitmaakt, maar daar kom je zelf snel genoeg achter....  :D

wel iets om je zorgen om te maken is het euvel opzich,
een Kuro met belabberde zwartwaardes is niet zoals ik ze herinner.

erik s.

Quote from: BernHardN on February 11, 2010, 20:06:46
dat komt omdat dit ook onzin is, er gaat wisselstroom door je stopcontact en wordt in je apparaat omgezet naar gelijkstroom!!!!!!   :clapping:
bij wisselstroom wisselt de fase echt niet van contact.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

dre73

maar van maximaal positief naar maximaal negatief ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Moondust

Quote from: Marvin.... on February 11, 2010, 20:10:50
wel iets om je zorgen om te maken is het euvel opzich,
een Kuro met belabberde zwartwaardes is niet zoals ik ze herinner.

Ik heb inmiddels Smits ingeschakeld. KEBE gaat mij bellen voor een afspraak.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

Koen K

#23
Quote from: Moondust on February 11, 2010, 17:17:19
Zou het zo kunnen zijn dat mijn Pioneer Kuro een belabberd zwartniveau neerzet, omdat de stekker verkeerd zit, of is dat complete onzin? Even hierop voortbordurend. Welke negatieve effecten heeft een verkeerd geplaatste stekker allemaal?

In principe geen. Wisselspanning bestaat niet, zoals weleens gedacht wordt, uit een steeds omkerende plus- en minzijde, maar uit een faseleiding en een nulleiding. De nul is in principe gekoppeld met de aarde (= 0 V), terwijl de fase steeds van ongeveer +325 naar -325 gaat. Dit levert een effectieve spanning (= equivalent aan gelijkspanning) van 230V op.

Hieronder is dat te zien:



(de equivalentie vloeit voort uit het feit dat de oppervlakte onder de gestippelde lijn gelijk is aan die tussen de blauwe lijn en de nul)

Kortom, aangezien het om wisselspanning gaat is er niet een bepaalde "waarde" voor de spanning die één zijde ten opzichte van de andere heeft, maar draait het om het verschil tussen de fase en de nul. En of dit nu positief of negatief is maakt niet uit, want dat wisselt tóch 100 keer per seconde.

Hieruit kun je dan weer afleiden dat het voor je apparaat in principe geen biet uitmaakt op welke manier je de stekker in het stopcontact steekt.  ;)

Moondust

Quote from: BernHardN on February 11, 2010, 20:06:46
dat komt omdat dit ook onzin is, er gaat wisselstroom door je stopcontact en wordt in je apparaat omgezet naar gelijkstroom!!!!!!   :clapping:

Toen Bjorn van BB&G bij mij was en de stekker van mijn receiver omdraaide was het goed te horen dat het geluid anders was. En ik ben echt geen heel erg geoefende luisteraar.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R