Zelfbouw luidsprekers-stands

Started by taaiewillem, February 10, 2010, 12:38:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

taaiewillem

Mijn monitor speakers zijn in bestelling en als hobbyproject ga ik de stands zelf bouwen. Ik wil PVC buis gebruiken en die in voor-en-achter richting superstijf maken door er een MDF strook in te persen. Als diameter lijkt mij 10 cm ruim voldoende. Er kan trouwens zand bij in...Groter is overdone en lijkt optisch niet in goede verhouding tot voetstuk en speakers. Voor het voetstuk heb ik in gedachten om een sandwich te maken van twee lagen mahonie hechthout en daar tussen in ca 25 mm MDF. De PVC buis lichtjes opschuren met 220 schuurpapier en primeren (waarmee?). Dan enkele laagjes lak nadat hij verbonden is met het voetstuk.
Het voetstuk krijgt een slanke trapeziumvorm met afgeronde hoeken en iets gebombeerde zijden.
Hoe ik die ga afwerken moet ik nog bekijken. Uiterst belangrijk bij stands is een stijve verbinding tussen zuil en voetstuk. Daarvoor maak ik krap passende gaten in de bovenste twee sandwich lagen en deels in de onderste laag. Als het voetstuk gelijmd en in vorm is afgewerkt en geschuurd schuif ik de PVC pijp met lijm in het gat en ram daarna de MDF strook in de pijp tot onderin toe. Daardoor wordt de klemming nog verbeterd in de goede richting. Voor het plateau waar de speakers op komen kan ik MDF gebruiken, maar Corian zou een luxe mogelijkheid zijn. Jammer dat het zo duur is...Als mijn stands eind volgende week nog niet af zijn, moet ik de dan gearriveerde ZTX-jes op krukjes zetten... Hoe ik een soort spikes moet plaatsen weet ik nog niet. In ieder geval vier, om de opstelling niet zo wankel te maken. Denkelijk zal ik inslagmoeren gebruiken met wat constructielijm (niet op de schroefdraad..). Voor spikes neem ik dan een lang stuk messing draadeind M8 en vijl 4x een uiteinde taps alvorens een stuk van 2,5 cm af te zagen van het moedermateriaal (dat in de B&D klembank vast zit). Een contramoer (ook messing) op het eindje vastdraaien als de "spike" op de juiste lengte in de slagmoer is. Wat vinden jullie van mijn plan? O ja, zal ik de stand ook zwart maken zoals de ZTX 99.25, of juist wit (of paars of beplakt met veren)?
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

taaiewillem

Aanvulling. Ik bedacht net dat mijn luidsprekerstand bekleed zou moeten worden met stevig tapijt, zodat hij uitstekend als krabpaal kan dienen als de katten van mijn zoon weer komen te logeren. Mijn eigen bankstel wordt dan niet zo mishandeld...
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

fgroen

Kunnen de katten ook een beetje naar boven uitschieten en een konusje meepakken....  :dry:
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Onne

Quote from: fgroen on February 10, 2010, 14:25:47
Kunnen de katten ook een beetje naar boven uitschieten en een konusje meepakken....  :dry:
Dit heb ik ooit al een keer meegemaakt, hele frontje van vloerstaanders aan diggelen en bij nadere inspectie 2 sneetjes onderaan bij de basspeaker in de ophangrand.

Ik zou zeggen, krabpaal kopen en gewoon mooie speakerstands bouwen!

Dirk666

Krabpaal en speakerstand lijkt mij niet de beste combinatie... Als ik zie met wat voor geweld mijn kat de krabpaal somt te lijf gaat!!! Als daar een speaker op had gastaan was hij er al vele malen vanaf gevallen  ;D

Wat betreft de constructie ervan; PVC buis is altijd een beetje flexibel, als je er dus MDF stroken in gaat persen dan zal de buis vervormen (tenzij je ergens zeer dikwandig PVC vandaan hebt gehaald).
Een andere optie is om een stuk draadeind van onder tot boven door de PVC buis aan de voet en het plateau te bevestigen en dan de buis volgieten met beton. Dit zal een zeer stevig resultaat geven en heeft een laag zwaartepunt zodat de stands niet snel omvallen.

Groet,
Dirk.
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

taaiewillem

Mijn idee om pvc-pijp te gebruiken heb ik opgegeven. Ik heb nu beukenhouten balk van 5x12cm. Als plateau zijn twee roomkleurige Corian platen 20x30x1,5cm in bestelling. De voetstukken zijn al afgetekend op mahonie hechthout en op 30mm mdf (harde persing). Nu nog een methode zoeken om precies passende 5x12cm gaten te maken  :unsure:
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

S@m


taaiewillem

@s@m
Eigenlijk wel: in de betekenis van: andere inzichten zijn welkom...
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

S@m

Quote from: taaiewillem on February 14, 2010, 16:13:32
@s@m
Eigenlijk wel: in de betekenis van: andere inzichten zijn welkom...

Dit gaat je ongetwijfeld geld kosten, voor een paar tientjes koop je een paar kant en klare stands...waarom al die moeite met een onzeker resultaat?

Dirk

#9
Quote from: S@m on February 14, 2010, 16:26:17
Dit gaat je ongetwijfeld geld kosten, voor een paar tientjes koop je een paar kant en klare stands...waarom al die moeite met een onzeker resultaat?
zelfbouw heeft anderzijds altijd wel dat ietsje extra  ;)
ik heb bvb ooit een stand gemaakt die ik qua look absoluut zó wou (is zeker geen audiofiel doordacht ontwerp !), maar die ik nergens in de handel bleek te vinden, zelfs niet iets wat erop leek.
dan had ik dus verder kunnen zoeken en tevreden zijn met een compromis (op vlak van die look), of ik kon em gewoon zelf maken zoals ik hem wou...en dit was het resultaat.
dit setje van 2 kostte me qua metaalwerk + lakken 250€...en ik heb enkel het idee gehad + dit op tekening gezet, als de rest is door vakmannen uitgevoerd  :thumbs-up:

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea