Optimale subkast berekenen voor Raveland axx 1212 subwoofer wie kan helpen ?

Started by cine(d)rama, October 12, 2009, 14:21:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cine(d)rama

Hallo .

Ik heb hier al een tijdje een axx1212 van raveland liggen .
Ze geven zelf aan dat het een kast kan worden van 38 lit met twee maal een bassreflex pijp van 6cm doorsne en 15cm lang .Is een kast bedoeld om in een auto te plaatsen !

Nu heb ik uit verschillende duitse bladen andere ontwerpen gezien van 48 tot 55 liter .

48 liter schijnt OPTIMAAL te zijn voor  dit chassie ( basreflex afstelling op 32 hz )?

nom imp             4 ohm
re ohm / rdc ohm 3.2
resonansie freq   35 hz
qms                  4.76
qes                   0.38
qts                    0.35
vas L                 41.2
spl db                 90 db
rms watt            220
max watt            600

Zijn er andere voorstellen of zit ik met die 48 liter wel goed en welke maten basreflex pijp ( pijpen ) komen er in ?

Ik ga deze aansturen met een actieve versterker : Mivoc am 120 watt rms met een basboost van 3db op 32 hz en een subsonic filter van 25hz .

Draai er voor 95 % mee in een 7.1 opstelling voor films ( weinig muziek dus ).

Is er iemand die met de parrameters een kast voor me kan ( wil ) berekenen ?

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

Hallo .


Niemand ????


Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

jslaman

In WinISD (freeware software) kun je zelf de parameters invoeren en berekenen wat voor jou de ideale kast is. Erg leuk om hier een beetje mee te spelen, succes!

cine(d)rama

hallo .

Bedankt voor de tip .

Heb je toevallig een link voor me ?

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

PaulSQ

 :google:

eerste drie resultaten zijn raak...

neem de pro versie en op www.zelfbouwaudio.nl is een handleiding te vinden :)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

cine(d)rama

Hallo .

Ik kom er met di winISD niet uit  :crazy: .

Is er iemand die voor mij de kastinhoud ( Netto ) en de lengte en diameter  van de basreflex pijp kan en wil berekenen  ::)

Freq mag rond de 32 Hz liggen aangezien mijn versterker ( mivoc AM120 ) een basboost van 3db heeft op 32 hz .

Komt lui over maar ik kom er echt niet !

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Dirk666

Hey Andre,

Ik heb de driver ff snel door WinISD pro gehaald en kom op het volgende uit:

Box volume: 60 L
Tuning freq: 30 Hz
Vent (Diam x Length): 6,8 x 15,93 (zie bijgevoegd plaatje).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Vragen staat altijd vrij....

Groet,
Dirk
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

PaulSQ

Probeer de kast iets hoger af te stemmen, anders heb je icm de bassboost straks een bultje en daarboven een dipje..(liever nog die bassboost uit de versterker slopen :P)

Let op, die 60 liter is netto, dus na aftrek van de ruimte die de woofer, eventuele bracing, en je bassreflexpoort inneemt. Over de bassreflexpoort gesproken; de 6cm poort is denk ik wat krap, neem een grotere doorsnede, de poort wordt dan ook langer voor dezelfde afstelling.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Dirk666

Hey Andre,


Naar aanleiding van het "constructieve" commentaar van Paul heb ik de unit nogmaals door WinISD gehaald...

Hier is de 3dB gain van je versterker bij 32 Hz meegenomen in de plot (zie eerste plaatje).
Ook de BR-poort diameter is iets groter gemaakt.

Wat betreft de voorspelde bult en dip in de SPL-curve is geen ontkomen aan omdat je een Tuning freq. hebt die onder je resonantie freq. ligt.
Om een response zonder bult en dal te krijgen moet je de tuning freq. naar ongeveer 40 Hz omhoog brengen ( en direct ook het kast volume omlaag naar 35 Liter), wat vrij grote gevolgen heeft voor je SLP-curve (zie tweede plaatje).

Groet,
Dirk.
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

cine(d)rama

Hallo .

Sorry voor de late reactie .

Bedankt voor jullie reacties .

Ik zag door de bomen het bos niet meer .

Zag hier en daar 48 liter , 55 liter en zelfs 38 liter .

Zoals gezegt wil ik idd een kast die een aftelling heeft van 32 hz aangezien de versterker een basboost heeft van 3 db op 32 hz .

Voor mij als leek snap ik alleen niet dat ze bij hobby hifi en klang en toon ook aangeven tot 32 hz te gaan maar dan in 48 liter kast en 35 hz in de 55 liter kast.
Raveland zelf geven een kast aan van 38 liter basrefkex maar zeggen niets over de freqentie

Maar ik kan dus 60 liter netto aanhouden en een grotere diameter baspoort nemen dan 6 cm ?
Welke maat krijg ik dan als hij afgestemd moet zijn op 32 hz ?
10.32 x 39,1 cm .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Dirk666

Hey,


De verschillende aanbevolen maten en afstemmingsfrequenties maken het er inderdaad niet overzichtelijker op, zeker niet aangezien je ook de 3dB gain van je versterker op een "verantwoorde" manier wilt gebruiken bij het ontwerp van je sub.  :P

Als je zowel de BR-pijp op 32 Hz afstelt en de 3dB gain van je versterker gebruikt krijg je een flinke piek bij 32 Hz. In dit geval is het dus verstandig om de frequentie van je BR-pijp een paar Hz naast de 32Hz gain-frequentie van je versterker te kiezen, zo houd je de curve zo recht mogelijk.
Kies je voor een lagere frequentie (bovenste plaatje van mijn vorige post) dan krijg je een "acceptabele" berg en dal in je curve en een -3dB op 28 Hz.
Verkies je een "zo net mogelijk verloop" dan moet je de BR-pijp frequentie iets hoger afstemmen (tweede plaatje, 40Hz en kastvolume van 35L) en komt je -3dB punt op ongeveer 36 Hz.

Ik hoop dat je hiermee een keuze kunt maken voor je sub...  8)


Groet,
Dirk.
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

cine(d)rama

Hallo .

Ik denk dat die bult op 32 hz wel mee zal vallen aangezien de resonantie freq van de woofer 35 hz is .
Als dit op - 3 db is valt hij daaronder behoorlijk weg en zal dan volgens mij die basboost van 3db op 32 hz best kunnen gebruiken om op die 32 hz uit te komen op - 3 db .
Of sla ik de plank nu hellemaal mis ?

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Dirk666

Je slaat de plank bijna raak...   8)


Het klopt inderdaad dat de woofer onder zijn Fs vrij snel weg zal vallen, daar komt de Bass reflex buis om de hoek kijken!
De BR-buis is op zo'n manier "gestemd" dat hij de weergave van de woofer overneemt op frequenties lager dan Fs.
Bij dit tunen wordt normaal gesproken enkel rekening gehouden met de woofer (en de T/S parameters) en het kast volume, wat resulteert in een diameter en een lengte voor de BR-buis.

Nu wil jij ook de 3dB gain van je versterker meenemen in het ontwerp...
Simulaties te zien hierboven ( zowel met als zonder bass-boost).


Groet,
Dirk.
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl