The XTZ Mansion -> Nieuwe receiver

Started by Martijnst1990, February 8, 2010, 20:14:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnst1990

#1200
Quote from: Maro on April 10, 2012, 20:44:59
Andere speakers denk ik dan.
Aan de speakers ligt het niet, daar ben ik sowieso van overtuigd. Heb ze op een XTZ versterker gehoord bij Intosurround en dat klonk waanzinnig goed, ook op hoog volume. Ik denk dat het bij mij nu vooral wat scheller/rommeliger word omdat de receiver niet voldoende vermogen heeft om het op hoog volume ook mooi weer te geven.

Als het echt aan de speakers zou liggen moet ik het ook op een lager volume niet prettig vinden lijkt mij, maar de klank an sich spreekt mij nog steeds erg aan.

edit: we hebben hier ook nog een oude NAD stereo versterker en daar klinken de speakers ook heel prettig op.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Nooff

Xtz is wel schel van karakter, zo'n ribbon tweeter is wel iets waar je van moet houden. De combinatie met Pioneer vind ik verre van geslaagd, rotel klinkt bijvoorbeeld al stukken beter. Prijs kwaliteit van de XTZ's is natuurlijk goed, maar er zijn beter klinkende speakers voor het geld. Over het algemeen klinkt een silkdome tweeter veel aangenamer.

Martijnst1990

Quote from: Nooff on April 10, 2012, 20:55:00
Xtz is wel schel van karakter, zo'n ribbon tweeter is wel iets waar je van moet houden. De combinatie met Pioneer vind ik verre van geslaagd, rotel klinkt bijvoorbeeld al stukken beter. Prijs kwaliteit van de XTZ's is natuurlijk goed, maar er zijn beter klinkende speakers voor het geld. Over het algemeen klinkt een silkdome tweeter veel aangenamer.
Het is zeker iets waar je van moet houden en dat doe ik gelukkig wel :) Maar zoals je zegt, combineer je dat met een versterker die daar nog eens de nadruk op legt word het een beetje teveel van het goede natuurlijk. Dat er voor hetzelfde geld beter klinkende speakers zijn geloof ik best, maar ook dat is weer heel erg persoonlijk natuurlijk. Kijkende naar de gebruikte componenten in XTZ speakers, bewijst dat inderdaad dat de prijs/kwaliteit gewoon ontzettend groot is.

Maar juist aangezien XTZ ook wat scheller is wil ik naar een wat warmere (Marantz, Rotel?) kijken.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Maro

#1203
Mijn ervaring is dat als je niet tevreden bent over je geluid en je probeert de ene mid-price receiver tegen een andere mid-price receiver je de problemen niet oplost. Dat Marantz warmer zou klinken...die ouwe Marantzen uit de jaren 90 klonken wel ietsjes aan de warme kant maar tegenwoordig vind ik Marantz op receiver gebied zijn reputatie al lang geen eer meer aan doen. Klinkt net als de concurrentie..goed maar weinig eigen karakter.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Martijnst1990

Quote from: Maro on April 10, 2012, 21:00:22
Mijn ervaring is dat als je niet tevreden bent over je geluid en je probeert de ene mid-price receiver tegen een andere mid-price receiver je de problemen niet oplost. Dat Marantz warmer zou klinken...die ouwe Marantzen uit de jaren 90 klonken wel ietsjes aan de warme kant maar tegenwoordig vind ik Marantz op receiver gebied zijn reputatie al lang geen eer meer aan doen. Klinkt net als de concurrentie..goed maar weinig eigen karakter.
Niet tevreden is een groot woord, maar ik weet dat het beter kan. En het gaat nu ook niet direct om een mid-price receiver als ik bijvoorbeeld naar een Marantz SR7005 kijk. Uiteraard zou ik eerst gaan luisteren met mijn eigen speakers (en het liefst in mijn eigen ruimte), maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ik niet meer uit de speakers kan halen met een andere receiver.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Nooff

Toch is de 7005 wel een midrange Receiver. Marantz is all looks tegenwoordig, ik kan me wel voorstellen dat het goed verkoopt, maar je betaalt voor een reputatie van vroeger. Warm is Marantz niet meer, ik zou eerder naar een merk als Rotel gaan, of Denon als je dat zoekt.

Martijnst1990

Rotel valt zo te zien sowieso buiten budget, Denon ga ik ook zeker nog naar kijken :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Nooff

Quote from: Martijn90 on April 10, 2012, 21:55:28
Rotel valt zo te zien sowieso buiten budget, Denon ga ik ook zeker nog naar kijken :)
Wat is je budget? Er staat op MP een Rotel RSX-1550, vr.pr. € 1400,-

Martijnst1990

Quote from: Nooff on April 10, 2012, 22:18:41
Wat is je budget? Er staat op MP een Rotel RSX-1550, vr.pr. € 1400,-
Momenteel sowieso nog geen budget, maar tegen de tijd dat ik een receiver wil kopen zit ik aan max €1000, te denken. Met die €1400 voor de Rotel kom ik ook weer in de buurt van een Emotiva UMC-1 + XPA5 want dan ook wel weer interessant is ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

squeek

Quote from: Martijn90 on April 10, 2012, 22:28:05
Momenteel sowieso nog geen budget, maar tegen de tijd dat ik een receiver wil kopen zit ik aan max €1000, te denken. Met die €1400 voor de Rotel kom ik ook weer in de buurt van een Emotiva UMC-1 + XPA5 want dan ook wel weer interessant is ;)

Ben je aan tweedehands aant denken dan? Voor 1000 euro ga je geen enorme stap maken in het nieuwsegment denk ik? Voor 1400-1500 kom je plots wel in een hoger segment als je gaat kijken naar receivers die uit roulatie gaan. Dan kan je receivers van 2500 scoren voor 1500 soms. ( nieuw dan)
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Martijnst1990

Quote from: squeek on April 10, 2012, 22:40:56
Ben je aan tweedehands aant denken dan? Voor 1000 euro ga je geen enorme stap maken in het nieuwsegment denk ik? Voor 1400-1500 kom je plots wel in een hoger segment als je gaat kijken naar receivers die uit roulatie gaan. Dan kan je receivers van 2500 scoren voor 1500 soms. ( nieuw dan)
Tweedehands is ook zeker een optie, mits het via het forum is, marktplaats bv heb ik het niet zo op. Maar ook voor €1000,- nieuw (SR7005) verwacht ik toch best wel een stap. Eerst maar is wat sparen om vervolgens wat merken te beluisteren met mijn eigen speakers en dan kan ik altijd wat gerichter tweedehands gaan kijken :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

tommie1

Jou versterker heeft geen pre out ??
Anders zou je kunnen kijken voor eerst een leuke eindbak.

Pinohelmond

Quote from: Martijn90 on April 10, 2012, 19:32:04
Daar heb ik wel wat aan :) Ik ben zelf vaak heel erg van het principe dat ik het liever in 1 keer goed doe, in plaats van een kleine stap vooruit doe. Op zich ben ik helemaal niet te beroerd om eerst en poos goed te sparen voor iets moois, maar ik vind het ook weer zonde om 300-400 meer uit te geven voor iets wat ik bijna niet zal merken.

Zal de verschillen tussen de Marantz 5006, 6006 en 7005 eens goed op gaan zoeken, want ik mis met mijn Pioneer nu vooral wat power (voor mijn gevoel) en ik word er na een tijdje (op wat hoger volume) wat luistermoe van. Opties/mogelijkheden mis ik momenteel niet echt.

Nou wil ik me helemaal niet blind staren op Marantz, maar ik zoek iets wat iets warmer is als Pioneer, maar het moet wel echt ontzettend goed zijn in surround. Ik weet het.. luisteren ;) Maar misschien dat iemand mij een beetje in de goede richting kan sturen die toevallig ervaring heeft met (instap) Pioneer receivers.

Lastig, lastig.. Het principe in 1 keer goed doen is vaak het beste mits het tot je mogelijkheden behoord. Verschil tussen de 7005 en 5006 is geloof ik 15 watt per kanaal, niet dat dat heel veel wil zeggen maar toch. Verder zit het hem in wat poes-pas, looks etc.
Wat al meer geopperd is: een stereo eindversterker achter een receiver. Als je de 5006 koopt heb je genoeg geld over (tov de 7005) om een leuke eindversterker erbij te kopen. Sommige zijn sceptisch ten opzichte van een eindversterker maar bij mij was het een wereld van verschil en dat uiteraard in positieve zin.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

FeaR1986

Maar hoe zit het met de processor in de SR5006 ten opzichte van die uit de SR7005? Je kan er wel en eindversterker achter zetten zodat je meer vermogen hebt (in hoeverre je dat überhaupt nodig hebt), maar als dan de voorversterker de beperkende partij wordt is ook weer zonde. Dat een eindversterker iets toe voegt zal je mij niet horen ontkennen, maar extreem groot zullen de verschillen zeker niet altijd zijn. Denk dat een leuke surround receiver uit een hoge range net zo veel potentie heeft.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Pinohelmond

Quote from: FeaR1986 on April 11, 2012, 08:29:40
Maar hoe zit het met de processor in de SR5006 ten opzichte van die uit de SR7005? Je kan er wel en eindversterker achter zetten zodat je meer vermogen hebt (in hoeverre je dat überhaupt nodig hebt), maar als dan de voorversterker de beperkende partij wordt is ook weer zonde. Dat een eindversterker iets toe voegt zal je mij niet horen ontkennen, maar extreem groot zullen de verschillen zeker niet altijd zijn. Denk dat een leuke surround receiver uit een hoge range net zo veel potentie heeft.

In de SR7005 zit een 400 Mhz Sharc DSP, inderdaad een ander type processor dan in de SR5006. Zou dat echt een meet/hoorbaar verschil maken dat de meerprijs rechtvaardigt? Heb geen idee eerlijk gezegd.
Eigenlijk zou ik als test eens de eindversterker uit mijn set moeten halen nu de SR7005 er staat. De SR6004 die er eerst stond deed zijn werk meer dan goed maar na de aanschaf van een eindversterker die de fronts aan stuurt was het toch een wereld van verschil. Met de SR7005 weet ik het dus niet, heb het (nog) niet geprobeerd.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Pinohelmond

By the way: Zit net je startpost te bekijken, erg gaaf die panoramafoto en alles ziet er gelikt uit........ Maar die roze kussens op je bank.......  :crazy:  :hehe:

Een speler als bijvoorbeeld een Oppo lijkt me trouwens ook echt een hele mooie upgrade tzt.
Verschil tussen een budgetspeler en een Oppo is echt mega-groot.  Surround komt echt (nog meer) tot leven.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Martijnst1990

Ik ga me eerst maar is goed verdiepen in alle opties e.d. Ook bijvoorbeeld hoeveel invloed de processor heeft etc.

Quote from: tommie1 on April 11, 2012, 07:42:27
Jou versterker heeft geen pre out ??
Anders zou je kunnen kijken voor eerst een leuke eindbak.
Heeft inderdaad geen pre outs.
Quote from: Pinohelmond on April 11, 2012, 12:58:01
By the way: Zit net je startpost te bekijken, erg gaaf die panoramafoto en alles ziet er gelikt uit........ Maar die roze kussens op je bank.......  :crazy:  :hehe:

Een speler als bijvoorbeeld een Oppo lijkt me trouwens ook echt een hele mooie upgrade tzt.
Verschil tussen een budgetspeler en een Oppo is echt mega-groot.  Surround komt echt (nog meer) tot leven.
Oppo zal zeker een groot verschil maken, maar denk wel minder dan de versterking. En die kussentjes komt door de foto, ze zijn echt felrood van de Ikea :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

-madison-

Leuke ontwikkelingen hier!
Ik heb overigens gestemd voor nieuwe versterking! Ik denk dat een tweedehands SR9600 ook erg mooi zou zijn in jouw set. De oudere Marantzen klinken vaak toch wat warmer dan de nieuwe(re) series en ik denk dat dat geen kwaad kan op de XTZ's.
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

high-q

Ik ben nog steeds erg tevreden over mijn SR8002, wat lichter dan een SR9600 maar wel met HDMI en HD-Audio decoding aan boord.
Tweehands ruim binnen jouw budget te krijgen.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

HTip

De verschillen tussen de SR5006 en de 7005 gaan iets verder dan het vermogen en de chip ;)

http://www.marantz.nl/nl/Products/Pages/ProductComparison.aspx?CatId=HomeTheatre&SubCatId=AVReceiver&ProductId=SR5006|SR7005

Je kunt natuurlijk alleen voor jezelf uitmaken of je dat het extra geld waard is...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Pinohelmond

Quote from: HTip on April 13, 2012, 11:37:26
De verschillen tussen de SR5006 en de 7005 gaan iets verder dan het vermogen en de chip ;)

http://www.marantz.nl/nl/Products/Pages/ProductComparison.aspx?CatId=HomeTheatre&SubCatId=AVReceiver&ProductId=SR5006|SR7005

Je kunt natuurlijk alleen voor jezelf uitmaken of je dat het extra geld waard is...

Dat is inderdaad de afweging. Prijsverschil is natuurlijk gigantisch.
Staat nu wel een hele mooie Marantz in de marktsectie...
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Martijnst1990

Verschillen zijn er idd zeker, maar zoals gezegd: vind ik het dat waard.

Die Marantz in de markt is zeker heel mooi, als die zwart was....  ::)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Misschien valt er vanmiddag wel een upgrade te melden....  :tongue2:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

tommie1