The XTZ Mansion -> Nieuwe receiver

Started by Martijnst1990, February 8, 2010, 20:14:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnst1990

Ik heb wel is het idee dat mijn huidige sub wat moeite heeft om genoeg bass te geven. Alleen weet ik niet of het ermee te maken heeft dat hij op vloerbedekking staat zonder een tegel/subdude eronder of anders aan. Moet wel zeggen dat ik hem alleen via de MCACC van Pioneer ingesteld heb, dus niks handmatig gedaan (heb er niet zo gek veel verstand van).

Vroeg mij af of een 12" front firing (heb de ruimte voor FF) het laag wat beter neer kan zetten, ook mede door de grotere driver.

Ik heb veel goede verhalen gehoord over de XTZ sub en die is ook een stuk nieuwe dan de MJ (maakt dat überhaupt iets uit?) en vroeg mij dus af of deze "beter" zou zijn.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

daxie

Quote from: Martijn90 on March  8, 2010, 15:34:45
Ik heb wel is het idee dat mijn huidige sub wat moeite heeft om genoeg bass te geven. Alleen weet ik niet of het ermee te maken heeft dat hij op vloerbedekking staat zonder een tegel/subdude eronder of anders aan. Moet wel zeggen dat ik hem alleen via de MCACC van Pioneer ingesteld heb, dus niks handmatig gedaan (heb er niet zo gek veel verstand van).

Vroeg mij af of een 12" front firing (heb de ruimte voor FF) het laag wat beter neer kan zetten, ook mede door de grotere driver.

Ik heb veel goede verhalen gehoord over de XTZ sub en die is ook een stuk nieuwe dan de MJ (maakt dat überhaupt iets uit?) en vroeg mij dus af of deze "beter" zou zijn.

het feit dat hij nieuwer is voegt niet zoveel toe. Los op de specs afgaand (ik ken de xtz niet) kan je inderdaad meer diepgang verwachten van de xtz. Ik weet echter niet of hij die ook "goed" neerzet. Ik denk echter niet dat je achteruit zult gaan, maar het ligt dicht bij elkaar.

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

B.

Ben je een beetje handig met hout?
Voor ongeveer dezelfde prijs als de XTZ subwoofer bouw je zelf een subwoofer die enkele tientallen factoren beter presteert, op zowel muzikaal vlak als SPL en diepgang voor films.

Bijvoorbeeld de Dayton Reference 15'' woofer met een nette plate-amp, in een 100 liter gesloten behuizing.
Ik zie dat je achter je stoelen genoeg plek hebt voor zo'n monstersub.


blue-eyes

Quote from: B. on March  8, 2010, 20:22:55
Ben je een beetje handig met hout?
Voor ongeveer dezelfde prijs als de XTZ subwoofer bouw je zelf een subwoofer die enkele tientallen factoren beter presteert, op zowel muzikaal vlak als SPL en diepgang voor films.

Bijvoorbeeld de Dayton Reference 15'' woofer met een nette plate-amp, in een 100 liter gesloten behuizing.
Ik zie dat je achter je stoelen genoeg plek hebt voor zo'n monstersub.



Je advies is op zich best goed, maar een nuancering en een overweging:

- Tientallen factoren beter neem ik met een korreltje zout. Imo is de prijs / kwaliteit wel duidelijk in het voordeel van de zelfbouw. Bij de echt goede subs weet ik dit niet meer, maar dan praat je over duizenden euro's per sub (commercieel)
- Je noemt zo even de plaats achter de stoel. Realiseer je dat ook een sub een optimale plaats heeft. Achter de stoel kan ook de slechtste zijn. Proberen dus!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

B.

Ja, daar heb je gelijk in. De plaatsing moet je óf op gehoor 'keuren', of, als je kritischer bent dan dat, nameten. Gevoelsmatig KUN je er volledig naast zitten.
En met zo'n 100l bakbeest is verplaatsen al wat lastiger.

Die opmerking ''tientallen factoren beter'' moet je inderdaad met een korrel zout nemen :D .. Wel is het zo dat deze zelfbouw sub wat minder aan concessies lijdt dan de XTZ sub, waardoor je meer winst kan behalen met hetzelfde of minder geld.
De basis van het succes in dit ontwerp is een groot conusoppervlak gecombineerd met een grote gesloten kast. Dit zie je normaal gesproken niet veel in gangbare commerciële ontwerpen, juist omdat plaatsing, budget, formaat e.d. een grote rol speelt bij vele personen, maar het tegenovergestelde kan naar mijn inziens zóveel beter werken.

Martijnst1990

Quote from: B. on March  8, 2010, 20:22:55
Ben je een beetje handig met hout?
Voor ongeveer dezelfde prijs als de XTZ subwoofer bouw je zelf een subwoofer die enkele tientallen factoren beter presteert, op zowel muzikaal vlak als SPL en diepgang voor films.

Bijvoorbeeld de Dayton Reference 15'' woofer met een nette plate-amp, in een 100 liter gesloten behuizing.
Ik zie dat je achter je stoelen genoeg plek hebt voor zo'n monstersub.


Klinkt goed, dat zeker. Ben alleen totaal niet handig en ik ben bang dat dat dan een project word wat halverwege gestaakt word en dat vind ik ook zonde.

Het is nog maar even afwachten of de MJ verkocht word, was sowieso niet van plan de sub zo snel te upgraden, alleen kwam dit op mijn pad ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Waarschijnlijk blijft de MJ voorlopig, kunnen niet overeenkomen over de prijs.

Nou vraag ik mij af of een tegel/subdude/spikes wat uit zou halen voor het geluid of is dit alleen maar om trillingen tegen te gaan? Ik heb namelijk het idee dat het geluid wat word "geabsorbeerd" door mijn vloerbedekking maar of dit echt zo is...

Ik vind het als leek namelijk best logisch klinken dat de bass meer verspreid word door de kamer als er een harde ondergrond onder ligt.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

daxie

Quote from: Martijn90 on March  9, 2010, 21:11:02
Waarschijnlijk blijft de MJ voorlopig, kunnen niet overeenkomen over de prijs.

Nou vraag ik mij af of een tegel/subdude/spikes wat uit zou halen voor het geluid of is dit alleen maar om trillingen tegen te gaan? Ik heb namelijk het idee dat het geluid wat word "geabsorbeerd" door mijn vloerbedekking maar of dit echt zo is...

Ik vind het als leek namelijk best logisch klinken dat de bass meer verspreid word door de kamer als er een harde ondergrond onder ligt.

wat bas betreft gaat dat kleedje niks doen hoor. welke ondervloer heb je (opbouw?)

Martijnst1990

Betonnen vloer en daar overheen gelijk vloerbedekking gelijmd.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

B.

Theoretisch wordt er wat geabsorbeerd door het tapijt, maar in de praktijk ga je dat niet echt merken. Die 3 millimeter tapijtlaag zal eerder het karakter van het mid beïnvloeden dan van het laag.
Probeer de sub eens op een andere plaats. Eerst stond deze achter je stoelen, toen las ik hier niks over te weinig laag.

Martijnst1990

Heb inmiddels nog wat aan de instellingen van de receiver gedaan en nu is de sub wat subtieler als hij eerst was achter de stoelen. Ik heb net een filmpje gekeken (Transporter 2) en dat klonk toch wel erg goed. Achter de stoelen was hij inderdaad wat meer aanwezig, ik moest ook een beetje wennen aan de nieuwe plek denk ik.

Vind het subtiele van het laag nu toch wel erg mooi (bij explosies toch goed te horen). Achter de stoelen is geen optie meer, daar staan sowieso de surrounds en als ik hem te dicht richting het raam zet gaan de kastjes daaronder resoneren.

Voorlopig hou ik het even bij deze sub en op die plek, er is altijd nog tijd om te upgraden  8)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Ja ja, ik weet het, ben nogal wisselvallig ;)

Sub is net tóch verkocht. Nu begint de zoektocht naar iets nieuws, zit zelf te denken aan de XTZ 99 W12.16, lees er erg veel goede dingen over en het past mooi bij mijn speakers.

Als jullie nog iets anders weten waar ik nog is naar moet gaan kijken hoor ik het graag, sta altijd open voor ideeën (tot ongeveer 450 euro) :)

Edit: Nu speel ik dus tijdelijk zonder sub, is het dan de bedoeling dat ik mijn mijn fronts op large zet? Met andere woorden, is het schadelijk voor een monitor om hem op large te zetten?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Dirc

Hey Martijn,


De MJ is naar zijn derde eigenaar dus.....heb je nog winst kunnen maken  :bigsmile:

yorkie13

de xtz monitors gaan maar ot 45 hz dus kunnen niet echt het laag van een subwoofer weergeven
gewoon snel een mooie subwoofer aanschaffen die wel 20 hz haalt

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

denoontje


Martijnst1990

Dankje,

Net een mailtje terug van Intosurround, ik kan morgen middag een XTZ 99 W12.16 sub op halen in matzwart :)



8)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

dat is even wat anders dan de MJ
12 inch voor het echte laag

Xander32

Quote from: Martijn90 on March 15, 2010, 17:18:28
Dankje,

Net een mailtje terug van Intosurround, ik kan morgen middag een XTZ 99 W12.16 sub op halen in matzwart :)



8)
Mooie sub, heb ik destijds ook serieus overwogen maar ben blij met m`n gesloten BK.
Maar je hebt in korte tijd al een flinke stap vooruit gemaakt met jouw set: besmet met `t upgrade-virus heet dat :P.
Enne; wij zijn hier dol op foto`s :lookaround:.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Martijnst1990

Ik hoor heel veel goeds over deze sub, dus ben heel benieuwd morgen.
Het is inderdaad even wat sneller gegaan met upgraden (Mij hoor je niet klagen)  :P

Ik zou graag wat meer foto's plaatsen, maar dan heb ik eerst een andere/betere camera nodig. Heb pas geleden wat foto's gemaakt, maar die zien er allemaal niet uit helaas.

Misschien dat ik ze zo alsnog plaats, alleen zijn ze allemaal overbelicht omdat de camera blijkbaar heel veel licht nodig heeft om goede foto's te maken.

Trouwens, ik moet er natuurlijk ook nog een sub kabel bij kopen, nou ben ik niet van plan hier erg veel aan uit te geven. Bij Intosurround hebben ze een Blue line RCA kabel van 5 meter voor 22 euro of een subwoofer kabel van 5 meter voor 40 euro, zou deze "echte" subwoofer kabel nou veel beter zijn of is de blue line rca genoeg?

Link RCA: http://www.intosurround.nl/eshop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=790&category_id=194&option=com_virtuemart&Itemid=61

Link Subwoofer kabel: http://www.intosurround.nl/eshop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=835&category_id=198&option=com_virtuemart&Itemid=61
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Xander32

Quote from: Martijn90 on March 15, 2010, 18:24:50
Ik hoor heel veel goeds over deze sub, dus ben heel benieuwd morgen.
Het is inderdaad even wat sneller gegaan met upgraden (Mij hoor je niet klagen)  :P

Ik zou graag wat meer foto's plaatsen, maar dan heb ik eerst een andere/betere camera nodig. Heb pas geleden wat foto's gemaakt, maar die zien er allemaal niet uit helaas.

Misschien dat ik ze zo alsnog plaats, alleen zijn ze allemaal overbelicht omdat de camera blijkbaar heel veel licht nodig heeft om goede foto's te maken.

Trouwens, ik moet er natuurlijk ook nog een sub kabel bij kopen, nou ben ik niet van plan hier erg veel aan uit te geven. Bij Intosurround hebben ze een Blue line RCA kabel van 5 meter voor 22 euro of een subwoofer kabel van 5 meter voor 40 euro, zou deze "echte" subwoofer kabel nou veel beter zijn of is de blue line rca genoeg?

Link RCA: http://www.intosurround.nl/eshop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=790&category_id=194&option=com_virtuemart&Itemid=61

Link Subwoofer kabel: http://www.intosurround.nl/eshop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=835&category_id=198&option=com_virtuemart&Itemid=61
Ik heb zelf drie verschillende (sub-) kabels gebruikt maar eigenlijk nooit verschil kunnen vaststellen. Zou dan ook gewoon voor een goed afgeschermde (rca > rca dan wel sub-)kabel gaan binnen jouw budget.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Martijnst1990

Ok dankje, dacht ik al. Het gaat ook niet om een hele lange kabel, dat scheelt.

Toch nog maar 3 foto's, vrijdag gemaakt, net voordat de sub opgehaald werd.








Ik weet het, de rears zijn de rest van de set echt niet waard, maar ik zie het maar zo: Beter iets dan niets en ik vind het persoonlijk beter klinken dan ik verwacht had.

Er moet nog wel wat aan de muur komen (lijkt wel veel witter op de foto door de flits) en de speakers lijken ook een stuk lichter, ze zijn in walnut, een lekker warme kleur.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

B.

Vette set man O0
Ik ben echt ontzettend jaloers op de zitplaatsen. Daar waar jij 2 stoelen kwijt kan, met rears daarachter, heb ik alleen ruimte voor m'n bed  :-\

Martijnst1990

Dankje :)

Ben ook wel erg blij met de ruimte. Mijn bed staat rechts van mijn set, zie foto. (Ja, er komt nog een tweepersoonsbed met de tijd ;))

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT