ground loop en interlinks

Started by egraaf, February 8, 2010, 19:40:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

egraaf

Ik heb net een nieuwe platenspeler met een phono versterker, en we hadden bij installatie al last van een ground loop (of in elk geval van een 50 Hz brom). Die leek opgelost met een aarde draad tussen de platenspeler en de phono versterker, maar hij kwam terug. Ik heb toen gecontroleerd of de aarde draad nog goed vast zat natuurlijk, wat zitten schuiven zodat de phono versterker zo ver mogelijk van power kabels stond, maar dat hielp allemaal niets.

Nu had ik ergens gelezen (ik weet niet meer waar) dat het nog wel eens kon helpen om de interlinks tussen de platenspeler en de phono versterker te vervangen door de goedkope dropveter variant die je gratis bij bijvoorbeeld een TV krijgt. Iets met afscherming ofzo. Dus ik heb toen de dure interlink vervangen door een dropveter, en dat hielp. Ik had daarbij (natuurlijk) nog steeds de aarde draad nodig (brom komt terug als ik die loshaal). De brom komt ook terug als ik de dure interlink terugdoe, het is geen toeval ofzo, het is echt herhaalbaar.

Ik wil graag snappen wat anders is aan die dropveter dan aan de veel betere interlink, zodat ik gericht kan zoeken naar een vervangende interlink.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

egraaf

Ik heb inmiddels de winkel waar we de platenspeler en phono versterker gekocht hebben gebeld, en die heeft me aangeraden om de betere interlinks die de brom hebben te omwikkelen met aluminiumfolie om op die manier de kabel af te schermen. Dat heb ik gedaan, maar lost het probleem niet op. Er is nog steeds een brom, en deze wordt luider als ik met de hand het aluminiumfolie aanraak.

Het idee was natuurlijk niet om permanent met aluminiumfolie te gaan spelen, maar om het probleem te vinden. Helaas lijkt het erop dat de kabel afschermen niet helpt.

Je zou denken dat er een potentiaalverschil is tussen de platenspeler en de phono versterker, maar dat zou de aarde draad toch moeten oplossen. En een potentiaalverschil verderop tussen de versterker en de phono versterker lijkt me ook niet de oorzaak aangezien het probleem weg is als de kabels tussen platenspeler en phono versterker vervangen worden.

Hier houd mijn half beetje kennis op, dus suggesties zijn van harte welkom.

Dirk

niet dat er hier geen techneuten zitten die je kunnen of willen helpen, maar ik denk dat je sneller en gerichter een antwoord zal krijgen op het audiofreaks-forum, daar wemelt het immers van eigenaars van draaitafels, met een vaak grondige kennis van de materie.
Ik heb me onlangs ook weer op de weg van het zwarte goud gewaagd en hun hulp (aan deze newbie !) was opvallend & verfrissend.

succes !
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

egraaf

De winkel heeft nu de kabels die we hadden omgeruild voor Linn Black analogue interconects, en die hebben geen brom. We zijn nu erg tevreden over de set.

Kjelt

Vermoedelijk is de afscherming van een van de twee interlinks aan 1 kant in de connector los geraakt, gebeurt wel eens bij het in en uit trekken van de kabels

egraaf

Dat geloof ik toch niet, ik denk dat het nu werkt omdat de Linn Black kabels net als die goedkope dropveter coaxiaal zijn, terwijl in de kabel die we eerst hadden de aders getwist waren.