Wil jij 3D thuis ?

Started by J.A.F._Doorhof, February 7, 2010, 14:34:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wil jij 3D thuis ?

Zeer zeker, kan niet wachten
30 (11.6%)
Zeer zeker, als het betaalbaar is
90 (34.7%)
Zie ik wel als het er is
34 (13.1%)
Zit er niet echt op te wachten maar sluit niets uit.
79 (30.5%)
zeer zeker niet
26 (10%)

Total Members Voted: 259

MaxxMark

QuoteWe gaan steeds meer consumeren omdat we in de pas willen lopen van de industrie.

Je slaat de spijker op zijn kop. Het is willen. Niet moeten! De keuze blijft altijd bij jezelf liggen. En natuurlijk probeert de industrie je het nieuwste van het nieuwste aan te smeren. Ook zij willen geld verdienen.

Maar er is nooit iemand die zegt dat jij iets moet kopen. En uiteraard zijn er uitzonderingen zoals voedsel en kleding, maar ook daar heb je nog een keuze in wat voor voedsel/kleding je koopt (instant-maaltijd vs zelf koken).

En zoals je zelf zegt: De mate van consumeren staat niet gelijk aan de kwaliteit van het leven. De kwaliteit van het leven is de mate van tevredenheid in wat je hebt! En veel te weinig mensen staan stil bij wat ze wel hebben en focussen zich vooral op wat ze niet hebben.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Moondust

Quote from: MaxxMark on February  9, 2010, 17:27:58
Dus als je je hobby leuk vind (ondanks dat je maar een paar uur per week TV kijk) kan het best de moeite waard zijn om te vernieuwen. En als je het het niet waard vind, dan doe je het niet. De pest is alleen dat het aan je gaat knagen. En als het dat doet, dan weet je in ieder geval dat je een flinke dosis passie voor je hobby hebt :D

Ik denk niet dat dat met passie te maken heeft. Althans, bij mij niet. Als ik naar mezelf kijk dan is er altijd een gevoel dat mijn HT nog niet goed genoeg is. Er is een drang naar beter. Er is altijd die honger naar meer, terwijl ik hartstikke leuk film kan kijken in mijn HT. Waarom ben ik dan toch niet tevreden? Hoeveel beter wordt mijn filmervaring als ik allemaal referentiespul heb staan. Een film als Transformers klinkt vast veel mooier, maar het blijft een oninteressante film voor mij. Het is in eerste instantie de film die me raakt. Hoe hoger het niveau van de presentatie is, hoe minder toegevogede waarde ik zie in nog betere apparatuur. Het is als een afvlakkende kromme. Maar goed, wordt mijn filmhobby een mindere hobby is ik besluit wat minder te upgraden en niet meer voor de bijl te gaan voor al die nieuwe technieken?
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

Major_Ton

Ik weet het nog niet zo met 3D... Het zal wel aanslaan bij de massa omdat alles wat 'extra' is meteen iedereen wilt hebben. Net zoals 1080p op je 26" LCD waar je 3 meter vandaan zit... Ik heb Avatar nu 2 maal in de 3D gezien. Eén keer in Pathé Den Haag en een keer in Imax A'dam. Ik vind tot nu toe 3D van weinig toegevoegde waarde. Waarom? Omdat ik het kunstmatig vind overkomen. Het blijft namelijk nogsteeds op een 2D vlak geprojecteerd worden. Met ander woorden; Als ik van links naar rechts door de zaal loop, krijg ik niet een 'andere kant' te zien. Dan wat mij erg tegenstaat is de focus. Dit wordt voor je gedaan waardoor er dingen op de voor of achtergrond onscherp zijn, waar ik in het echt zelf willekeurig op zou kunnen focussen. Volgende punt is de motion van het beeld. Nu zijn we allemaal zo intensief bezig geweest met juddervrij beeld, 24 frames correcte weergave etc en wat zie tot mijn verbazing? Houterige bewegingen als een malle. Het zal absoluut een andere achtergrond hebben als een niet matchende refresh rate met de frame rate, maar het irriteert me evenveel. Dan wil ik inderdaad, zoals andere al aangeven, niet met 5 of 6 man een film gaan kijken in huis waarbij iedereen een spacebril op de neus heeft zitten. Voor in de bios leuk, maar thuis zie ik dat, voor alsnog, niet snel gebeuren.
Voorheen met grote producties als Star Wars en Lord of the Rings heb ik nooit diepte in het beeld gemist. Revenge of the Sith zag ik in de grote zaal van Utopolis in Almere, waar ik bij de openings scene echt het gevoel had dat ik 'erbij' was. Het is ook maar net hoe de regie zijn werk heeft gedaan... Maargoed, ieder zijn/haar mening natuurlijk!!

Amen.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

neptune

Quote from: Major_Ton on February  9, 2010, 17:49:39
Ik weet het nog niet zo met 3D... Het zal wel aanslaan bij de massa omdat alles wat 'extra' is meteen iedereen wilt hebben. Net zoals 1080p op je 26" LCD waar je 3 meter vandaan zit... Ik heb Avatar nu 2 maal in de 3D gezien. Eén keer in Pathé Den Haag en een keer in Imax A'dam. Ik vind tot nu toe 3D van weinig toegevoegde waarde. Waarom? Omdat ik het kunstmatig vind overkomen. Het blijft namelijk nogsteeds op een 2D vlak geprojecteerd worden. Met ander woorden; Als ik van links naar rechts door de zaal loop, krijg ik niet een 'andere kant' te zien. Dan wat mij erg tegenstaat is de focus. Dit wordt voor je gedaan waardoor er dingen op de voor of achtergrond onscherp zijn, waar ik in het echt zelf willekeurig op zou kunnen focussen. Volgende punt is de motion van het beeld. Nu zijn we allemaal zo intensief bezig geweest met juddervrij beeld, 24 frames correcte weergave etc en wat zie tot mijn verbazing? Houterige bewegingen als een malle.
Had je niet toevallig een zonnebril op ipv een (real) 3d bril? ;D
zet hier iets neer

krek

Ik begin Philips een beetje te missen in het 3D verhaal.

http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/237439/2009/04/16/Philips-stopt-met-3D-televisie.dhtml

En wat achtergrondinfo:
http://www.gizmag.com/future-3d-tv/10171/

Dus: 3d zonder bril, kijkhoek probleem al gedeeltelijk getackled. Ligt gewoon op de plank bij Philips. Wat me ook opvalt is dat Samsung in het verhaal wordt genoemd, als bedrijf wat zich ook richt op soorgelijke techniek.

Volgens mij is dat 3d met bril snel weer achterhaald, en staat ons over een jaar of 2-3 de eerste 3d zonder bril te wachten. In het super premium segment wel te verstaan.


NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

MaxxMark

3D zonder bril: Tja, ik denk dat dat nog wel even gaat duren. Waarom? Omdat zover ik weet de huidige 3d-zonder-bril techniek te veel haken en ogen heeft. Het is gebaseerd op prisma's die er voor zorgen dat je ene oog het ene beeld en je andere oog het andere beeld ziet. En juist door deze prisma's lijkt het mij zo goed als onmogelijk om onder iedere hoek hetzelfde resultaat te krijgen.

Misschien dat de techniek nog verbeterd. Maar er zal in mijn ogen een totaal andere techniek moeten komen om er voor te zorgen dat je dat probleem niet meer hebt. Al heb ik geen flauw benul wat voor techniek dat zou moeten zijn.

Een alternatief vind ik nog steeds de 'echte' VR brillen/helmen waarbij ieder oog een eigen beeldschermpje krijgt. Hiermee heb je geen problemen met shutterglasses/filters. Helaas zijn er vooralsnog geen van dat soort brillen die een full HD resolutie aankunnen.

Toch wel raar, aangezien een full hd projector toch een TFT/LCD schermpje heeft dat niet zou misstaan in zo'n bril ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

riwi

Voor mij hoeft het niet die 3D meuk. Ik heb Avatar in de bioscoop bewust in de 2D versie gekeken.

3D is leuk voor een (korte) demo maar voor een film voor mij absoluut niet interessant.
Bij Grobi de demo met 2x de JVC HD550 gezien in 3D opstelling en een popconcert (U2 dacht ik) in 3D. Na 2 minuten kijken had ik het wel gezien en vond ik het jammer dat we niet de HD550 in een echte opstelling konden bekijken.

Ik begrijp wel dat de 3D in de bioscoop beter is dan de waardeloze brilletjes die je thuis bij een bluray krijgt, maar dan nog boeit het me niet en leid het onnodig af van de film.

papaleo

#57
Ach....,vroeger hadden we alleen maar kuilen.....en Zwart/Wit TV toen zeiden ze ook tegen kleuren TV 'Nee,van mij hoef dat allemaal niet...'t is zo nep'  :tongue2:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

maxtrash

Quote from: riwi on February  9, 2010, 20:41:31
Voor mij hoeft het niet die 3D meuk. Ik heb Avatar in de bioscoop bewust in de 2D versie gekeken.

3D is leuk voor een (korte) demo maar voor een film voor mij absoluut niet interessant.
Bij Grobi de demo met 2x de JVC HD550 gezien in 3D opstelling en een popconcert (U2 dacht ik) in 3D. Na 2 minuten kijken had ik het wel gezien en vond ik het jammer dat we niet de HD550 in een echte opstelling konden bekijken.

Ik begrijp wel dat de 3D in de bioscoop beter is dan de waardeloze brilletjes die je thuis bij een bluray krijgt, maar dan nog boeit het me niet en leid het onnodig af van de film.
denk dat je niet kunt oordelen als je avatar 3D niet gezien hebt. (Aangenomen dat je geen fysieke issues hebt waardoor je sowieso geen 3d zou zien)

celerontje

#59
Inderdaad, Avatar is simpelweg fantastisch in 3D! :pompom: (en ja, ik ben ontzettend kritisch!)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

riwi

Er zijn zoveel dingen die andere mensen fantastisch vinden en waar ik geen fluit om geef ;)

Dus nou moet ik speciaal een tientje uitgeven en in de bios naar Avatar 3D te gaan kijken om te mogen zeggen dat het me geen F..k doet? ;)

celerontje

Uuuhh... JA! ;D
Want het heerlijk om bevooroordeeld te zijn, (I know) maar dat zet geen zoden aan de dijk. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

maxtrash

#62
Quote from: riwi on February  9, 2010, 22:19:50
Er zijn zoveel dingen die andere mensen fantastisch vinden en waar ik geen fluit om geef ;)

Dus nou moet ik speciaal een tientje uitgeven en in de bios naar Avatar 3D te gaan kijken om te mogen zeggen dat het me geen F..k doet? ;)
dat moet je er maar voor over hebben om met de gezellige ht-familie mee te mogen lullen  ;)

Major_Ton

Quote from: celerontje on February  9, 2010, 21:26:31
Inderdaad, Avatar is simpelweg fantastisch in 3D! :pompom: (en ja, ik ben ontzettend kritisch!)

Dan ben ik benieuwd of je selectief kritisch bent of dat je mijn punten gewoonweg niet bent opgevallen.

"Ik heb Avatar nu 2 maal in de 3D gezien. Eén keer in Pathé Den Haag en een keer in Imax A'dam. Ik vind tot nu toe 3D van weinig toegevoegde waarde. Waarom? Omdat ik het kunstmatig vind overkomen. Het blijft namelijk nogsteeds op een 2D vlak geprojecteerd worden. Met ander woorden; Als ik van links naar rechts door de zaal loop, krijg ik niet een 'andere kant' te zien. Dan wat mij erg tegenstaat is de focus. Dit wordt voor je gedaan waardoor er dingen op de voor of achtergrond onscherp zijn, waar ik in het echt zelf willekeurig op zou kunnen focussen. Volgende punt is de motion van het beeld. Nu zijn we allemaal zo intensief bezig geweest met juddervrij beeld, 24 frames correcte weergave etc en wat zie tot mijn verbazing? Houterige bewegingen als een malle. Het zal absoluut een andere achtergrond hebben als een niet matchende refresh rate met de frame rate, maar het irriteert me evenveel. Dan wil ik inderdaad, zoals andere al aangeven, niet met 5 of 6 man een film gaan kijken in huis waarbij iedereen een spacebril op de neus heeft zitten. Voor in de bios leuk, maar thuis zie ik dat, voor alsnog, niet snel gebeuren."
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

MaxxMark

QuoteDan wat mij erg tegenstaat is de focus. Dit wordt voor je gedaan waardoor er dingen op de voor of achtergrond onscherp zijn, waar ik in het echt zelf willekeurig op zou kunnen focussen.

Nu ik dit voor de 2e keer lees besloot ik nu maar wel te reageren ;)

Het mooie is eigenlijk dat dit eigenlijk bullshit is. In elke film word je dmv focus/onscherpte geforceerd ergens naar te kijken. Het is nooit zo dat alles perfect in focus is. Ook niet in 2d films.

Wat je eigenlijk moet zeggen is dat bij 3D het verschil in focus vele malen hinderlijker is. Dit omdat je ogen proberen scherp te stellen op iets wat niet in focus is. Bij 2d films zijn we het gewend en ga je niet focussen op iets wat onscherp is. Maar bij 3d word je nog getriggered om scherp te stellen en dat lukt niet.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Major_Ton

Quote from: MaxxMark on February 10, 2010, 10:54:36
Nu ik dit voor de 2e keer lees besloot ik nu maar wel te reageren ;)

Het mooie is eigenlijk dat dit eigenlijk bullshit is. In elke film word je dmv focus/onscherpte geforceerd ergens naar te kijken. Het is nooit zo dat alles perfect in focus is. Ook niet in 2d films.

Wat je eigenlijk moet zeggen is dat bij 3D het verschil in focus vele malen hinderlijker is. Dit omdat je ogen proberen scherp te stellen op iets wat niet in focus is. Bij 2d films zijn we het gewend en ga je niet focussen op iets wat onscherp is. Maar bij 3d word je nog getriggered om scherp te stellen en dat lukt niet.

Bij 2D vind ik het inderdaad 'vanzelf sprekend' omdat we het, zoals je zegt, zo gewend zijn en omdat dit ook de meest logische manier is om het beeld weer te geven. Maar waar is 3D nou voor bedoeld? Om meer diepte en betrokkenheid te verkrijgen toch? Bij mij mist voor alsnog het ultieme 3D gevoel, vanwege de voor jou gekozen focus (dit kan ook niet anders omdat er geen echt 3D beeld gepresenteerd wordt). Ik kijk dus niet echt een diepte in, maar heb het gevoel naar verschillende 'laagjes' te zitten kijken. Vandaar een 3D 'simulatie' op een 2D vlak. Voor mij werkt het niet overtuigend genoeg. Leuk is het zeker, ik wil het dus ook niet verwerpen, maar voorlopig zit ik er voor thuis nog niet om te springen. Geen feiten, slechts mijn ervaring en mening.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

squeek

Quote from: celerontje on February  9, 2010, 15:20:27
First of all, Dolby 3D werkt NIET met polarisatie, maar met een draaiend kleurspectrumwiel IN de projector tussen paneel en objectief.

Maargoed, jij hebt het dus over ''crosstalk'', en daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben, want als je je even verdiept in de techniek achter Dolby 3D, is het zeker niet ondenkbaar dat er behoorlijk wat crosstalk op kan treden.
Ik heb geen ervaring met Dolby 3D, trouwens.

Ik durf wel te stellen dat je met XpanD 't minste last van crosstalk hebt. (het glas wordt namelijk echt verduisterd)
Ik vind zelf RealD en XpanD eigenlijk even goed werken, alleen heeft RealD als nadeel dat je soms de structuur/coating van het silverscreen duidelijk ziet, terwijl bij XpanD de bril zwaarder en minder hygienisch is.

jij zou het echt eens moeten uitchecken! ik denk dat je het zeker gaat bevalllen.

zelf heb ik ik realD gezien en dit is een stuk minder als dolby 3D.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

krek

Ik ben ook voorstander van alles scherp in 3d en laat de kijker maar beslissen waar ie op focussed. Als alles scherp is, dan nadert de 3d film ervaring misschien nog meer de werkelijkheid.

Dit moet in ieder geval haalbaar zijn met de pixar films.

De nieuwe 3d techniek zonder bril en zonder prisma's: zie de film Minority Report: dus 2 of meerdere beamers die een holografisch plaatje maken.
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

MaxxMark

Quote from: krek on February 11, 2010, 14:21:05
Ik ben ook voorstander van alles scherp in 3d en laat de kijker maar beslissen waar ie op focussed. Als alles scherp is, dan nadert de 3d film ervaring misschien nog meer de werkelijkheid.

Ik ben geen kenner, maar is dat niet bij 'real life' shots onmogelijk? Focus leggen op iets wat op de voorgrond is én op iets wat op de achtergrond is?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

eddy135

Precies!

En focus bepaalt juist DIEPTE in het beeld.
Vind met een goede bron - content - weergever traject dat er ook diepte in het beeld zit, maar dan naar achter toe.
Waardoor je feitelijk door een raam naar een (virtuele) werkelijkheid kijkt, iets wat imho veel rustiger is.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

celerontje

Quote from: squeek on February 10, 2010, 15:49:10
jij zou het echt eens moeten uitchecken! ik denk dat je het zeker gaat bevalllen.

zelf heb ik ik realD gezien en dit is een stuk minder als dolby 3D.
Er is maar 1 Dolby 3D zaal in NL en die is niet echt in de buurt voor mij. ;)
Btw, ik heb totaal geen probleem met welke techniek dan ook, maar MaxxMark wel. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

bmateijsen

Quote from: MaxxMark on February 11, 2010, 14:43:21
Ik ben geen kenner, maar is dat niet bij 'real life' shots onmogelijk? Focus leggen op iets wat op de voorgrond is én op iets wat op de achtergrond is?

Dat zou een beetje gek zijn, en verknalt natuurlijk ook scherptediepte.

MaxxMark

#72
Quote from: bmateijsen on February 11, 2010, 17:01:27
Dat zou een beetje gek zijn, en verknalt natuurlijk ook scherptediepte.

Nouja bij een 3d film zou dat niet zo heel "gek" zijn lijkt mij. Scherptediepte wordt volgens mij juist ook gebruikt om de illusie van diepte te creeëren. Maar als je een 3d film kijkt is dat natuurlijk niet nodig omdat het de diepte illusie van het 3d veel sterker en duidelijker is. Het voordeel is dat je wel kunt scherpstellen op ieder object dat in beeld is.

~Hersenspinsel~ :
Ik zit me net te bedenken dat (bij mij althans) volgens mij juist de grootste ergernis van het niet kunnen scherpstellen zich voordoet op het moment dat een out-of-focus object zich vóór het onderwerp bevind (Denk aan de vliegende lichtgevende 'wisps' in Avatar). Indien een object zich achter het onderwerp bevind, is het veel minder storend.

Voor:

Achter:



(edit: het was ook behoorlijk moeilijk om een goed voorbeeld te vinden van een plaatje waarbij een onscherp object zich vóór het onderwerp bevind)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

VlisChris

Quote from: sandervg on February  9, 2010, 10:45:41
Was Avatar voor jou verder 'even goed en prettig' als gewoon 2D, of werd je ondanks dat je geen 3D effect had wel meer vermoeid oid?

Het zijn kleine verschillen, maar het keek wel wat vermoeiender ja.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

krek

In het echte leven is alles ook scherp, en dan bepaal ikzelf door te focussen, wat er scherp wordt.

Op een bioscoop scherm is alles zo groot dat-ook al wordt alles scherp afgebeeld- toch alleen datgene scherp is waar ik op focus. De rest gaat automatisch out of focus. Ik zie dus weinig problemen met alles op scherp in 3d.

Maar misschien is het iets waar je als filmmaker mee moet gaan experimenteren en per scene bepalen wat je doet. Met al die digitale technieken is natuurlijk alles mogelijk, ook bij gewone films.
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module