centerkanaal Robbie Williams Show

Started by mike kiwi, August 26, 2003, 12:27:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mike kiwi

Als ik Robbie Williams via mijn surround set afspeel, lijkt het of het centerkanaal onbreekt (4.1 dus i.p.v. 5.1)... bij andere dvd's no problemo, dus het lijkt aan de dvd te liggen...

Om compleet te zijn:het gaat om het 5.1 geluid (geen DTS), DD-decoder zit in de dvd-speler ingebouwd en gaat via een Marantz DPL-receiver naar mijn surr.speakerset.

Iemand ook deze ervaring of juist niet???

Dank en groet,
Michael

PaulB.

Deze ervaring heb ik dus, na de dvd te hebben aangeschaft als kado voor de vrouw :), ook.
Iemand meer hier met deze ervaring??

Frank???

MvrGr. Paul
You Worry, You Die. You Don't Worry, You Die. So Don't Worry!

Point7

Persoonlijk vind ik het beter dat het meeste geluid uit de fronts komt bij een DVD van een live optreden.

Als je op een festivalweide of in een zaal staat, dan maken ze ook geen gebruik van een center. Het geluid komt vooral uit de grote speakertorens links en rechts.

De DVD van Jamiroquai vind ik persoonlijk heel goed klinken omdat daar het geluid meer in de breedte klinkt en niet teveel uit het midden komt.

Of dat op de DVD van Robbie Williams de bedoeling is weet ik niet. Dat is niet echt mijn genre. ;)

CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Spacebass

Quotels je op een festivalweide of in een zaal staat, dan maken ze ook geen gebruik van een center. Het geluid komt vooral uit de grote speakertorens links en rechts.

Niet altijd nee, maar indien mogelijk zal je altijd een middencluster zien hangen...deze heeft eigenlijk dezelfde functie als een center.

Ik heb de DVD ook gezien/gehoord maar dan regio 2...het is mij niet echt opgevallen, (ik irriteerde mij misschien aan heel veel andere dingen. ;) )

PaulB.

Quote from: Spacebass on September 25, 2003, 17:05:40Ik heb de DVD ook gezien/gehoord maar dan regio 2

regio 2??????......dacht dat dit soort dvd's altijd regio 0 was????

MvrGr. Paul
You Worry, You Die. You Don't Worry, You Die. So Don't Worry!

Spacebass

Oeps ... verkeerde DVD  :-[

Die van de Royal Albert Hall da's dus een andere (had hem geleend) was volgens mij idd R2 PAL  maar ik kan mij vergissen...

J.A.F._Doorhof

Ik zal morgen eens luisteren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

#7
QuoteMijn Tag McLaren DVD spuugde hem weer uit met de melding Faulty Disc,

geeft aan dat de Tag iets meer smaak heeft  ;D  ;D

Marcel W

Het komt heel vaak voor dat muziek dvd's geen gebruik maken van het center kanaal.
Of zo subtiel, dat het bij normaal afspelen vrijwel onhoorbaar is. Dat laatste is nu bij RW het geval.

Zojuist even getest, alle speakers zo zacht mogelijk gezet en alleen het centerkanaal juist zo hard mogelijk.
Dan hoor ik bijvoorbeeld bij het eerste nummer een snerpende gitaar door het centerkanaal komen, maar slechts op een zeer laag volume.
Bij het tweede nummer hetzelfde, hier hoor je (zachtjes) de koperblazers door het midden. Het grootste deel van de dvd hoor je echter helemaal niets.

Er komt dus wel wat door het centerkanaal, maar het is maar heel zacht en zal bij normale instellingen dus totaal niet opvallen.

Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij Roger Waters - In The Flesh. Hoor je alleen maar heel af en toe wat synthesizer door het centerkanaal.

Ik heb ook een paar muziek dvd's die puur 4.0 zijn: geen center en geen sub. Bijvoorbeeld Tina Turner live in Wembley, en (net nieuw) Kiss Symphony. Als je je speakers op "small" hebt ingesteld, komt er natuurlijk toch wel bas uit je subwoofer en daardoor "lijkt" het alsof er ook een subkanaal is, maar schijn bedriegt dus.

PaulB.

Bedankt voor je reactie, Marcel. Zal het eens uit gaan proberen.

MvrGr. Paul
You Worry, You Die. You Don't Worry, You Die. So Don't Worry!

patrick_vdb

#10
Hi,

Het klopt dat er genoeg muziek-dvd's zijn waarbij zang niet in de center maar in de twee fronts gemixed zijn. Let echter op met het testen op bovenstaande manier, er zijn ook genoeg DSP's waarbij de kanaalsturing niet helemaal vlekkeloos verloopt met een lichte "bleeding" als resultaat. Geluiden voor de fronts zijn dan bv zacht waar te nemen in de center en vise versa.

Mvrgr

Patrick