een Nas draadloos maken..kan dat ?

Started by peterrr, January 31, 2010, 11:12:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

peterrr

De Kogel is hier ook door de kerk.

Ik wil graag onze data,foto`s,muziek opslaan op een server/nas. ( later i-tunes streamen naar een player.)
als onze labtops wat zouden hebben of gestolen worden dat we een een directe backup zouden hebben.
Nu zie ik wel wat draadloze oplossingen zoals bij plextor.

Maar mijn vraag is kan een eenvoudige nas ( netgear stora ,kleine qnap,synoligy e.d) wlan gemaakt worden.

De situatie is deze, de draadloze router (belkin) zit in de woonkamer aan de upc modem.
Maar ik zou graag iets met ventilatoren en hd`s graag op zolder of in de kelder zetten.
zonder dat de nieuwe vloer in de woonkamer eruit moet om een lan kabel te trekken.

Nu wil ik geen mega dure oplossing, maar wel iets dat ik rustig uit kan breiden met de tijd.

dus iedere suggetie is welkom.

bedank vast voor de input.
grt peter
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Bart_M

#1
Sommige NAS'jes lenen zich hiervoor, maar ik zou er niet aan beginnen. Je gaat zo wel erg veel snelheid verliezen, zeker als meerdere apparaten de NAS gelijktijdig gaan benaderen.

Je kan beter kijken naar een NAS die stil is, of een die je goed kan modden met een stille ventilator en deze dan toch wegzetten in de woonkamer.

DVDGuy

Ik heb sinds vorige week een Netgear Stora die op de eerste etage staan, die draadloos verbonden is met mijn laptops

Backup draaien gaat probleemloos, foto's kijken gaat redelijk, maar m.b.t. streamen ben ik er niet kapot van; heb echter nog steeds de hoop dat het wel kan, maar dat ik e.e.a. nog niet ideaal heb, zoals SMB o.i.d. installeren.

Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

GH

Ik sluit me daar helemaal bij aan.... draadloos en NAS is gewoon geen goede combinatie, zeker niet als je bijvoorbeeld ook nog wat films wilt gaan streamen.
Er zijn best stille oplossingen te vinden, die zijn in het algemeen wel wat duurder dan een gewone kast met luidruchtige fans.

Zelf ben ik uiteindelijk bij een passief gekoelde oplossing uitgekomen van Tranquil voor mijn WHS dowload en backup machine. Met 2x 2.5 HD's kan ik toch het nodige kwijt, zoals de muziek die ik speel, en de TV series die net zijn gedownload.

De hele mediacollectie staat op mijn mediacenter. In een grote tower kast met flink wat HD's en wat meer koeling. En dus ook iets meer geluid en een hoger verbruik. De standaard NAS oplossingen waren flink duurder dan zelf een oplossing bouwen. Je mist vaak alleen de kleinere kast. Één van de meest fraaie oplossingen is trouwens een HP Mediasmart.

peterrr

o.k bedankt vast,

Volgens een "tweakers" review is de netgear stora erg stil.

Klopt dat ?Want hij lijkt mij te goedkoop om waar te zijn. hij staat wel bovenaan het lijstje, E170

grt peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

DVDGuy

Quote from: peterrr on January 31, 2010, 11:49:21
o.k bedankt vast,

Volgens een "tweakers" review is de netgear stora erg stil.

Klopt dat ?Want hij lijkt mij te goedkoop om waar te zijn. hij staat wel bovenaan het lijstje, E170

grt peterr

Ik vind hem zelfs stiller dan mijn laptop; hij staat op de eerste etage omdat daar ook mijn router staat.
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

peterrr

o.k hij word steeds aantrekkelijker. ;D
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

DVDGuy

Quote from: peterrr on January 31, 2010, 11:53:58
o.k hij word steeds aantrekkelijker. ;D

Ik heb hem ook mede vanwege de aantrekkelijke prijs; voor een paar tientjes een 2e HD er in gedaan.
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

yulunga

Is het niet zo dat het meeste geluid tegenwoordig van de hd's afkomstig is?
Ik heb zelf een qnap en de ventilator hoor ik niet als hij aanstaat; de harde schijven (Samsung) wel. Gelukkig staat hij in de meterkast dus hebben we er weinig last van  8)

peterrr

O.k,

Ik heb een Netgear stora opgehaald.
Ben nu (via een draadje) de bestanden erop te zetten, dat gaat vele malen sneller dan via de draadloze optie.
De 2e hd zal ik er weleens bij gooien als het ding wat meer door heb.
Maar setup was makkelijker dan ik dacht.
En idd stil dingetje...

Volgende maand eens kijken of :
er een receiver (logitech ? ) de bitjes naar de dac kan brengen.


bedankt nog voor jullie info

Grt Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2