Subwoofer

Started by Creps, January 23, 2010, 11:18:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Creps

Alles staat goed heb even een filmpje gekeken en het staat ietsje beter maar nog niet het effect wat ik voor ogen heb.

Ejorne

Quote from: Creps on January 30, 2010, 15:39:39
Alles staat goed heb even een filmpje gekeken en het staat ietsje beter maar nog niet het effect wat ik voor ogen heb.

Vind je het effect uit de sub iets te tam?

Vaak is het zo dat je een goed afgestelde sub als nogal tam kunt ervaren.
Zeker wanneer je hem daarvoor veel te hard had staan.

Maar als je er even aan gewent bent wil je zeer waarschijnlijk niet meer terug. Dan is een te hard ingestelde subwoofer juist irritant.

Zie het een beetje als koffie.
Als je koffie met suiker bent gewent is koffie zonder suiker niet echt aangenaam. Maar wanneer je zonder suiker bent gewent is koffie met suiker echt te ranzig!  :P

Creps

Dat begrijp ik, maar ik zou graag een soort verrassingseffect willen hebben.

Dirk

niet meteen exact advies, maar wel een eerder gegeven raad ff herhalen adhv een eigen ervaring ;
ik had zelf in mijn opstelling ook nooit echt dat "wauw"gevoel tijdens films, tot ik er vanochtend eens echt werk van gemaakt heb, want met muziek klonk het allemaal wel ok, maar de filmeffecten misten echt die egde.
er werk van maken, wou in mijn geval zeggen; de speakonkabel (hier is het signaal zo aangesloten) netjes helemaal afgerold, verlengkabel van 10m tussen de voeding vd sub...en sjouwen maar met dat ding ;D

allerhande plaatsen (en speelrichtingen) zijn de revue gepasseerd.
eerst (betweterig als ik ben) zowat een half uur lang verschillende richtingen en kleine afwijkingen vanaf z'n beginplekje geprobeerd (ook bij mij is er immers een WAF-factor die meespeelt), tot het 1,5m naast m'n zitpositie plaatsen met de driver recht naar me toe gericht...in de overtuiging dat het dàn wel goed moest zijn !
resultaat was echter dat ik nog bijna altijd onvoldoende punch kreeg op m'n sweetspot, maar vaak veel meer output op andere plaatsen in de kamer (tot ergerlijk veel meer), wat behoorlijk ontmoedigend wordt, want je weet dus wel dat "het er is", alleen niet op de plek waar je het wil :hmmm:

beetje gefrustreerd dan maar eens aan de andere kant van de kamer beginnen proberen (waar het lastiger is want hier liggen geen kabels en staan ook bijna geen meubels, dus ik zou hem daar niet graag hoeven te zetten)...waarbij ik merkte dat ie beter klonk naarmate ik richting m'n installatie-setup ging, ttz richting de kant van de kamer waar ie eerst stond, maar nu in de andere uiterste hoek (nu links ipv voorheen rechts)

wat met het audiomeubel geschoven (20cm opzij was voldoende) om een doorgang richting balkon nog bruikbaar te houden, en wat blijkt...hij heeft z'n ideaal plekje gevonden, waarbij ie ook nog eens compleet uit het zicht is verdwenen (niet eenvoudig met een Rel van dit formaat !)

mijn conslusie is dan ook; onderschat het effect van een plaatsing écht niet, ik dacht nooit dat dit zo'n verschil zou maken, maar ben héél blij dat ik er vanochtend even (anderhalf uur) de tijd voor heb genomen.
't gekke is dat ie, louter qua afstand, slechts 2m meer naar links staat tov de vroegere positie en nu zelfs achter een meubel (incl TV), maar ik heb er nog nooit zoveel van "gemerkt".

aangevuld met de Anti-mode (die voorheen amper een merkbaar effect had) is het nu echt een plaatje, zowel qua klank als voor het oog  :pompom:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Creps

Zoals ik eerder zij subwoofer verplaatsen is geen optie, ik zal vandaag of morgen een foto plaatsen van de opstelling als jullie daar wat mee kan kunnen.