cpu lappen (beschermkapje?)

Started by Ejorne, January 28, 2010, 21:21:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Ik wil mijn cpu gaan lappen.

Echter heb ik daarvoor beter het beschermkapje van mijn (c2duo e6300) cpu nodig. Die heb ik helaas niet meer.
Waar zou je zo'n 'ding' kunnen kopen?


De rede dat ik hem wil gaan lappen is de warmte afvoer te verbeteren. Het schijnt dat (vooral de E6300) c2duo nogal eens een holle of een bolle heatsink heeft. Dit schijn je dus heel mooi te kunnen vlakken. Daarmee de temperatuur omlaag te halen van de cpu.

Het vlakkere oppervlakte zorgt voor een beter contact met de cpu-cooler alsmede schijnt er in de toplaag van de heatspreader iets van nikkel of zo te zitten, wat na het schuren een mooie spiegelgladde koperlaag is geworden.

Er is wel een probleempje, de garantie van je cpu vervalt. Maar mijn cpu valt volgens mij toch al buiten de garantie en daarbij heb ik (naast het beschermkapje) ook de aankoopbon niet meer...

http://www.bouweenpc.nl/artikel/57

Wie heeft er ook zijn cpu (of andere coolercontactdelen) gelapt....

En oja, dat kapje, wie weet waar ik dat het best kan scoren?


jantje112

Als je cooler bol staat moet je die lappen niet je heatspreader. Overigens zijn de resultaten echt niet wonderlijk en wat maakt het uit of je processor wat warmer is?

Als je het goed wil doen wip je hem eraf en bevestig je de cooler rechtstreeks op de core. Het gaat er overigens gewoon om dat het vlak wordt, dus je kunt prima lappen op een glasplaat.

Ejorne

Quote from: jantje112 on February  1, 2010, 15:48:06
Als je cooler bol staat moet je die lappen niet je heatspreader. Overigens zijn de resultaten echt niet wonderlijk en wat maakt het uit of je processor wat warmer is?

Als je het goed wil doen wip je hem eraf en bevestig je de cooler rechtstreeks op de core. Het gaat er overigens gewoon om dat het vlak wordt, dus je kunt prima lappen op een glasplaat.

Het is de heatspreader dat nogal eens vrij bol schijnt te zijn maar als ook de cooler afgevlakt wordt dan zal het resultaat wel wat beter zijn. Als het goed gebeurd schijnt coolpasta niet eens meer nodig te zijn.

Direct op de core is nog beter maar wel erg gevaarlijk voor beschadiging heb ik me laten vertellen.

Die paar graden dat de cpu minder warm wordt scheelt wel in benodigde fan snelheid en dus in geluidsproductie.

Maar ik heb mijn cooler dit weekend binnengekregen en ik kon nergens het juiste schuurpapier krijgen, ik heb de cooler er dan ook maar gewoon opgezet zonder de heatspreader vlak te maken.

Het resultaat is voldoende, ik kan de fan snelheid zo laag zetten dat ik het niet horen kan.

Het enige dat ik nu nog hoor is heel lichtjes het resoneren van de HDD/behuizing. De HDD zit al in een dempend houdertje dat bij de montage methode van mijn behuizing (antec sonata II) hoort.

Maar het geluid is echt heel lichtjes. Ik heb het in eerste instantie niet eens opgemerkt wanneer ik met mijn oor naast de kast luisterde. Gek genoeg is het geluid daar ook nauwelijk tot helemaal niet hoorbaar. Echter een meter of twee verderop is het wel ietje hoorbaar.

Ik denk dat ik er nog maar eens een HDD silencer tegenaan gooi. Hopende dat laatste beetje resonantie te verhelpen. Wellicht loodbitumen aan de binnenkant van de kast...

Maar het resultaat is nu eigenlijk al goed genoeg.

Hakker

Koelers zijn juist iets bol om voor een goede spreiding te zorgen als je de koelprut aanbrengt en de koeler op spanning gebracht wordt.
Van mij mag je gaan lappen maar buiten een mooi koper plaatje wordt hij er niet koeler door. 2 graden als het meezit maar meer niet. Dan kan je beter gaan voor ander koelprut en dan bv gaan voor Indigo Extreme (moet je wel uit de states halen) of Artic Silver MX-3 als je iets dicht bij huis verkrijgbaar zoekt. De standard koelprut is gewoon rommel en daar kan je nog een leuke marge op halen.

Draai je waterkoeling dan wil je al helemaal niet gaan lappen want daar worden de koelers expres wat bol gemaakt en wordt lapping gewoon afgeraden omdat het juist niet werkt.

Ejorne

#4
Quote from: Hakker on February  2, 2010, 20:54:33
Koelers zijn juist iets bol om voor een goede spreiding te zorgen als je de koelprut aanbrengt en de koeler op spanning gebracht wordt.
Van mij mag je gaan lappen maar buiten een mooi koper plaatje wordt hij er niet koeler door. 2 graden als het meezit maar meer niet. Dan kan je beter gaan voor ander koelprut en dan bv gaan voor Indigo Extreme (moet je wel uit de states halen) of Artic Silver MX-3 als je iets dicht bij huis verkrijgbaar zoekt. De standard koelprut is gewoon rommel en daar kan je nog een leuke marge op halen.

Draai je waterkoeling dan wil je al helemaal niet gaan lappen want daar worden de koelers expres wat bol gemaakt en wordt lapping gewoon afgeraden omdat het juist niet werkt.

Het lappen is al van de baan wegens het niet snel genoeg kunnen verkrijgen van fijnkorrelig schuurpapier. (ik was nogal ongeduldig en heb de cooler maar gewoon op de daarvoor bedoelde manier vervangen.

Het gaat met de nieuwe cooler perfect. Wellicht dat het van de zomer iets minder gaat wanneer het hier in huis al snel een graad of 10 warmer is.

Mocht dat het geval zijn dan zal ik eens een beetje Artic sliver mx-3 halen...

Nu eerst eens mijn resonantie aanpakken...

Sandor Scheffer

als je nog schuurpapier nodig mocht hebben, laat me maar weten, heb nog een kitje

Ejorne

Quote from: Sandor Scheffer on June 22, 2010, 21:43:30
als je nog schuurpapier nodig mocht hebben, laat me maar weten, heb nog een kitje

Bedankt voor je aanbod.  8) Maar ik ben zo wel tevreden met de koelprestaties en de geluidproductie is ook minimaal.